Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Bericht door Marp »

Graag hoor ik van jullie suggesties voor drivers voor experimentele doeleinden. D.w.z.: ze moeten betaalbaar zijn, waarbij het niet uitmaakt of ze nieuw of gebruikt zijn.

Wat ik zoek:
4 tot 6 extra woofers die geschikt zijn om naast een stel grote vloerstaanders op te stellen in een bescheiden luisterruimte (6,50 x 3,65 x 2,45). De opstelling zal zo gespreid mogelijk zijn, dus grote kasten wil ik zoveel mogelijk vermijden. Verder is het de bedoeling dat de woofertjes gezamelijk ongeveer eenzelfde output leveren als de vloerstaanders, welke bij -3 dB waarschijnlijk richting 20 Hz gaan.

Natuurlijk is dit niet haalbaar, maar ik zoek de best haalbare benadering. Wat perspectief biedt is dat de extra woofers gezamelijk geen 110 dB hoeven te produceren. Aan 1 kant heb ik buren, dus uitschieters met de volumeknop zullen geen oorverdovende waarden bereiken. De woofers worden waarschijnlijk ingezet tot 140 Hz. Misschien het dubbele, maar dat hangt af van de gebruikte drivers en van een eventuele noodzaak daartoe.

Enkele kandidaten die ik noteerde:
  • Intertechnik/Nova MDS08 - gaat niet bijzonder diep, maar heeft een lage Fs en vereist bijzonder weinig ruimte. Misschien levert een CB met lage Qtc i.c.m. correctie een behoorlijke diepgang en een fatsoenlijke groupdelay op.
  • Dayton RS225S-8 geeft iets meer diepgang, al wordt dit weer beperkt door de noodzakelijk grotere behuizing. Ik weet niet of hier met correctie nog wel genoeg uit te slepen valt.
Wie noemt gelijkwaardige of betere alternatieven? Dus in elk geval drivers die ik ook zeker in overweging moet nemen?
asterduc
Contacteer:

Re: Beschaafd behuisbare woofertjes met diepgang

Bericht door asterduc »

De dayton natuurlijk.
Laat ik er nu net 6 hebben liggen (was bedoeld voor Flup zijn Concave Mk2).
Als je interesse hebt kom ik ze persoonlijk met de fiets brengen! :D
Ed.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Haha, die was te verwachten. :D Ik had ze al op het oog, dus vandaar dat ik ze noemde. ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

D.w.z.: ze moeten betaalbaar zijn
wat noem je betaalbaar?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Ik had ze al op het oog. ;)
nee toch!
ach ik hoor het wel Mario, ... als ik mijn regenpak moet bovenhalen.

Ter info: die Dayton is echt geen verkeerde unit, ... voor een 3 weg systeem.
Het laag dat er uit komt kan ik heel goed mee leven. Het is diep, strak, heeft een lekkere Growl. Het verschil met de Scan Speak was marginaal, behalve de prijs dan.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
[wat noem je betaalbaar?
Dat kan ik niet zeggen... ik vind 6 stuks MDS08 hier al een onverantwoordelijke uitgave, maar betaalbaarder gaat het zeker niet worden. Het hangt er maar vanaf waar ik tegenaan loop, en hoe verkoopbaar het eventueel is. Laat ik het zo zeggen: ik ga geen 400,- of 500,- aan het experiment uitgeven. Dus bij voorkeur drivers die een beetje in lijn liggen met genoemde exemplaren.

Waar ik eventueel wel van wil afwijken, is het formaat van 2 kasten in de hoek. Ik geloof dat de RS225S zich wel in een redelijk compacte transmission line laat proppen. Kan ik die plaatsen (dit moet ik nog bekijken), dan kunnen ze eventueel de andere 4 stuks onderin aanvullen. In dat geval beperk ik verdeling van de laagweergave over 4 woofers, met voor de laagste octaven aanvulling door nog 2 stuks.

Mogelijk valt dus ook te denken aan een combinatie van 4 woofertjes + 2 andere woofertjes. De markt ligt alleen niet bezaaid met kleine woofers die diep gaan en bovendien niet de hoofdprijs kosten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

XLS10? Of is dat té groot of té duur?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Betaalbaar?

Ik noem dan AW2000.
Als je toch 4-6 stuks wilt plaatsen heb je SPL zat.
Anders de AWM104. Ietsjes duurder, maar wel 10inch. Kan in een zeer klein kastje.

Natuurlijk zijn de overigen ook goed, maar allemaal duur(der).
Je moet bij zo'n aantal natuurlijk ook denken aan kast volume.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Die Mivocs ga ik eens bekijken. Er staat me vaag bij dat ik dat al had gedaan, maar dat weet ik niet zeker meer.
SSassen schreef:
XLS10? Of is dat té groot of té duur?
Heb je ze in de aanbieding? Nieuw zitten ze bijna aan de prijs die ik er niet aan wilde besteden, en dan zijn het nog steeds maar 2 geluidsbronnen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mja, ik was d'r al bang voor, sorry :oops:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Geeft niet, toch bedankt voor je bijdrage. Ik (mijn verstand) roep heel hard nee, maar diep van binnen sluit ik ze niet geheel uit... als ik er op een andere manier niet kom. De keuze was eenvoudiger als ik de zekerheid had dat het niet een paar jaar uitstel betekent... of als ik aan 2 woofers voldoende had.
Marp schreef:
Die Mivocs ga ik eens bekijken. Er staat me vaag bij dat ik dat al had gedaan, maar dat weet ik niet zeker meer.
Helaas, van Mivoc had ik alles bekeken. V.w.b. diepgang komen ze geen van allen in de buurt van genoemde Nova en Dayton, dus zeker niet in de buurt van de hoofdweergevers. Mivoc is uit de race.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteiten van een MDS08? Dan bedoel ik niet dat hij voor die prijs en de kleine behuizing zo verrassend stevig knalt, maar vooral de muzikale kwaliteiten in absolute zin.

De tegenspelers worden SPH-250KE's in een TL, in de onderste octaaf bijgestaan door 2 ITT 12" woofers, en aan de "bovenzijde" (zonder lowpass) door een stel AL200's in gesloten behuizing. Gezien het budget hoeven de bij te plaatsen woofers niet op hetzelfde niveau te spelen, maar een RS225S is zeer zeker een serieuze tegenspeler. Geldt dit ook enigzins voor een MDS?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

als het een beetje kwaliteit moet zijn zou ik van Mivoc wegblijven.
Heb er een aantal projecten mee gemaakt, maar ze scoren wat mij betreft zwak (niet abnormaal voor die prijs). Vooral die goedkope subwoofers, ze brengen de lucht wel in beweging maar van een strak laag is weinig te bespeuren.

MDS08 zit imo zowat op het gelijke niveau. Niet slecht voor het geld maar kwalitatief geluid ook hier niet.

Wat laag betreft zou ik zeker naar een moderne woofer gaan en aluminium is al een heel goede basis daarvoor. Het is Tony Gee die mij daarop attent heeft gemaakt en ik moet dat nu erkennen. Wat die Aluminium Scan Speaks en Daytons doen in het laag, daar kunnen vele andere woofers alleen maar van dromen. Let op, de ruimte laten dreuen kunnen ze allemaal, maar dat is niet de definitie van een kwalitatief laag.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Waar ik eventueel wel van wil afwijken, is het formaat van 2 kasten in de hoek. Ik geloof dat de RS225S zich wel in een redelijk compacte transmission line laat proppen. .....
je zou dan ook een Tapped Horn kunnen proberen, lekker rendement
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die nova's hebben een Xmax van 3,5 mm.

Je wilt diepgang... dus dan zou ik hier direct vanaf zien.

Tangband heeft een power 8" die in een kleine behuizing kan.
Verder heeft monacor de SPH-225C

Wat meer een subwoofer:
Dayton RSS210HF-4, maar die gaat al wel weer over de 100,- heen, beetje richting de Visaton AL200 of GF200...

Ik ga verder zoeken - leuk!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die SPH 225 even door Ajhorn gegooid...

in 13, 16 en 19 liter basreflex.... klein hoor :wink: Ondanks dat het vast niet is wat je zoek post ik het toch even - voor de fun:
SPH225.JPG
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kwam deze woofers tegen, kosten niet veel, maar met verzendkosten ben je misschien toch wel duur uit?

Parts Express - 10" dual voice coil subwoofer - $25
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=299-106

Afbeelding

Met een Qts = 0.61 en een Vas = 90 liter kom je helaas wel op redelijk forse behuizingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Die SPH 225 even door Ajhorn gegooid...

in 13, 16 en 19 liter basreflex.... klein hoor :wink: Ondanks dat het vast niet is wat je zoek post ik het toch even - voor de fun:
SPH225.JPG
Hmm, die curven zien er nou niet uit dat dat een mooi strak laag gaat produceren. Dat kan ook helemaal niet met dergelijke kleine kastjes. Of je moet genoegen nemen met een heel laag rendement en een spieker met een zware conus. B.t.w. waar ga je met zo'n klein kastje de BR pijp laten? Bovenop ofzo?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

redenering was alsvolgt

De boel zal vast actief aangestuurd worden, dus rendement en curves zijn even ondergeschikt.
Een gesloten 8" speelt een flink stuk minder luid dan een basreflex - die mits lage afstemming of subsonic filtering prima belastbaar is. Indien de boel goed klein gehouden zou moeten worden is 13-19 liter lekker, al zou ik eerder gaan voor een (LT) gebooste 10" mivoc (gesloten), maar dat was al genoemd. De topic vraag is vrij 'open' dus ik roep maar wat :wink:

Een 8" in een kleine behuizing met voldoende Xmax is actief prima aan te sturen dunkt me. De groeplooptijd zal met een te diepe afstemming wel bagger worden, en daarmee vervalt deze unit voor 20Hz doeleinden - dat begrijp ik ook.

Een baspijp kan gewoon als slotpoort de hoek om inwendig, van de zijkant gezien dus een L vorm.

Ik weet niet wat Marp onder 'grote kasten vermijden' verstaat maar zoek rustig verder... U2?

EDIT: voor een 8" is de SPL max trouwens nog enorm hoog voor mijn gevoel...

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CCkQ9QEwAw
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die curven zijn dermate rommelig dat dat alleen maar een ongedefinieerde boembas oplevert. Simuleren is leuk maar het interpreteren van de curven naar de realiteit is een ander verhaal.

De SPH 225 is een prima speaker die beter verdient. Past goed in een BR maar gaat met een fs van 45 Hz nou niet echt sub-laag.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 01 dec 2009, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
indoubt

Bericht door indoubt »

Die Nova MDS-08 klinkt wat mij betreft beter dan de Mivoc AXX1010. Ik heb ze beide gehad.

Nadeel van de Nova is de beperkte maximaal volume vanwege de beperkte uitslag alhoewel ik daar zelf nooit problemen mee heb gehad. Als klein subje voor alleen muziek was ie toch wat strakker dan de AXX1010 en hij komt behoorlijk laag met die lage Fs. Al ik me niet vergis is de Fs van de Nova zo'n 10 Hz lager als van de grotere Mivoc. (ik heb ook twee MDS-08 gebruikt in de low budget Tricone vloerstaander)

Als je er 6 hebt heb je ook niet zo veel uitslag nodug natuurlijk. Ik heb zelden zoveel plezier gehad van zo'n gering uitgave als van de MDS-08.

Als je meer kunt uitgeven dan zijn er wel betere units natuurlijk.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

die nova's gaan wel mooi diep.

in 28 liter heb ik f3 op 28Hz. Daarbij zijn ze niet bepaald hoog te belasten binnen Xmax maar je hebt dan nog wel zat extra qua Xdamage

Ik zie die Nova's nu ook wel als goede optie qua budget en diepgang :wink:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Een Tangband W8-740C gaat laag in een erg klein kastje, heeft belachelijk veel xmax en valt met 60 euro wel mee gezien z'n prestaties. Vier stuks daarvan in een hoek van de kamer of voor een muur gaan denk ik erg lekker :D!

Wil je echt 20 Hz halen, dan is een Linkwitz transform een must, bij elke woofer.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Heb je al gezien wat zijn rendement onderin is? :roll:
wouter schreef:
Ik weet niet wat Marp onder 'grote kasten vermijden' verstaat...
Waar het op neerkomt:
  • zonder een redelijke output tot ca. 26 Hz heeft mijn experiment geen nut.
  • lukt het niet om verspreid een vrij gaatje langs de wanden te vinden voor
    4 tot 6 extra woofers, dan is het experiment onuitvoerbaar.
Diepgang is dus een vereiste. De beperking v.w.b. omvang zit erin dat ik de woofertjes in een vrij te maken hoekje moet proppen. Dat valt niet mee in een volle woonkamer van amper 25 m², waarin tevens 2 vloerstaanders van 150 ltr komen te staan, alsmede een subwoofer van 300 ltr onder de salontafel.

Laat ik het zo zeggen: 6 kastjes van ca. 25 ltr kan ik wel kwijt, en als het niet anders kan lukt 4 van zulke kastjes + 2 stuks van 50 ltr eventueel ook nog. Voor andere formaten moet overwegen om mijn bankstel op te offeren en de muurkasten van mijn (huur)woning te verbouwen. Dat is niet geheel uitgesloten, maar het is een overweging die ik slechts doe als ik er anders niet kom.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bedankt allen, voor de input en het meedenken.

Na veel simuleren blijven de RS225S en MDS08 de 1e en 2e plaats bezetten. De afgeprijsde subwoofers van Parts Express dreigden dit de verstoren met een F3 van 31 Hz en F8 van 20,5 Hz, ware het niet dat de kast (CB) inderdaad groot uitvalt: 260 ltr. :D

Ik verwacht dat het moeilijk wordt om geschiktere kandidaten te vinden. Beneden 40 Hz leveren de meesten in bassreflex al minder output dan deze 2 in een CB. Onder 30 Hz blijft dan geen bruikbare output over, en de groupdelay ziet er meestal niet al te opbeurend uit.

Momenteel ben ik de plaatsingsmogelijkheden van de Daytons aan het bekijken, omdat die toch sterk mijn voorkeur boven de MDS hebben. Maar ik ben benieuwd of iemand nog een andere uitschieter kent. Dat hoeft geen 8" driver te zijn. Het benodigde volume is maatgevend.
Plaats reactie