Wat ik zoek:
4 tot 6 extra woofers die geschikt zijn om naast een stel grote vloerstaanders op te stellen in een bescheiden luisterruimte (6,50 x 3,65 x 2,45). De opstelling zal zo gespreid mogelijk zijn, dus grote kasten wil ik zoveel mogelijk vermijden. Verder is het de bedoeling dat de woofertjes gezamelijk ongeveer eenzelfde output leveren als de vloerstaanders, welke bij -3 dB waarschijnlijk richting 20 Hz gaan.
Natuurlijk is dit niet haalbaar, maar ik zoek de best haalbare benadering. Wat perspectief biedt is dat de extra woofers gezamelijk geen 110 dB hoeven te produceren. Aan 1 kant heb ik buren, dus uitschieters met de volumeknop zullen geen oorverdovende waarden bereiken. De woofers worden waarschijnlijk ingezet tot 140 Hz. Misschien het dubbele, maar dat hangt af van de gebruikte drivers en van een eventuele noodzaak daartoe.
Enkele kandidaten die ik noteerde:
- Intertechnik/Nova MDS08 - gaat niet bijzonder diep, maar heeft een lage Fs en vereist bijzonder weinig ruimte. Misschien levert een CB met lage Qtc i.c.m. correctie een behoorlijke diepgang en een fatsoenlijke groupdelay op.
- Dayton RS225S-8 geeft iets meer diepgang, al wordt dit weer beperkt door de noodzakelijk grotere behuizing. Ik weet niet of hier met correctie nog wel genoeg uit te slepen valt.