warmeteoverdrachts coëfficiënt en laagdikte cyanoacrylaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: warmeteoverdrachts coëfficiënt en laagdikte cyanoacrylaat

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Pjotr schreef:
en juist in de koelkast is die vrijwel 100%.
Euh... dan is jouw koelkast niet goed.. Gemiddeld is de luchtvochtigheid maar iets van 30-40%... Ok, als je iets uit de koelkast haalt condenseert 't direct.. en dan is het inderdaad kletsnat..
Ok, 100% is misschien wat overdreven maar bij mij is het toch echt tussen de 75% en 80%. En wat ik er over gelezen heb moet dat ook om groenten optimaal te bewaren, anders wordt dat in no-time slap. Zal nog eens de hygrometer in de koelkast leggen om te zien wat ie hij doet. Dat is er eentje zonder vriesvak en die je niet hoeft te ontdooien. En nee, de spullen er in zijn zelf niet nat van de condens.

De tip om cyanoacrylaat lijm niet in de koelkast te bewaren kwam ik juist tegen in een handleiding van cyanoacrylaat lijm. Dat gold vooral voor aangebroken flesjes. En idd aangebroken flesjes waren bij mij in de koelkast na een paar maanden altijd onbruikbaar doordat de tuit helemaal verstopt zat en verhard en er losse korrels in de lijm waren terecht gekomen. Ik bewaar het nu gewoon op de plank en dan gaat een aangebroken flesje meer dan een jaar mee.

Cyanoacrylaat lijmen zijn er in vele soorten, zie maar eens het programma van Loctite. Op mijn werk hebben we een tiental daarvan en die worden geen van alle in de koelkast bewaard maar in de chemicaliënkast in het magazijn. Maar zoals 595ss al aangaf: Lees de gebruiksaanwijzing.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even offtopic.... even een zijsprong over het bewaren van de lijm (de koelkast dus)

krap krap krap :-k

Ik moet het dik een jaar geleden hebben gehad bij warmteleer/thermodynamica, maar koude omgevingen zijn in feite nooit vochtig (en altijd droog). (dat weet ik dan nog wel zeker :lol: ) Ik vond het ook al zo verbazingwekkend een koelkast die heel vochtig is. 70% is erg veel, dat is je huiskamer niet eens. (voor de mens is tussen 40-50% (mijn boek) of 50-70% (zie link beneden) het fijnst.

Had dat niet iets te maken met het feit dat koude lucht veel minder goed vocht kan vasthouden? De zogenaamde relatieve luchtvochtigheid. Deze is uit te rekenen uit de zgn partiëledruk en de verzadigingsdruk.
Mmmz maar even het boek erbij.... :wink:

Overigens:
De reden dat je koelkast zo "vochtig" lijkt, is puur en alleen omdat je weleens de deur open doet, of er producten staan die van buiten komen. De lucht die dan binnenkomt (damp door oververzadiging) slaat daarna direct neer en bevriest daarna. Zou je een perfect gesloten koelkast hebben dan heeft die een gigantisch lage luchtvochtigheid.

Dan vraag je wellicht, maar hoe zit het dan met mist, als de temperatuur daalt? Nou dat heeft te maken met het feit dat de lucht dan plots "oververzadigd" raakt.

edit:
Hier een kleine uitleg (wellicht net niet bevredigend)
http://home.online.nl/deweerman/rtvu/om ... igheid.htm

edit2:
Nu ik zo alles getypt heb, is het ook sowieso voor de hand liggend. Water verdampt bij lagere temperaturen namelijk veel minder goed dan bij hogere temperaturen. Immers, bij een hogere temperatuur zijn er meer moleculen met voldoende energie om uit het vloeistofoppervlak weg te breken naar de dampfase. Met andere woorden, de lucht kan in het begin vochtiger lijken, maar naar loop van tijd slaat alles neer en kan het niet meer (of heel moeilijk) verdampen. Terwijl het in een (relatieve) warme omgeving in gasvorm blijft. (en de verzadigings temperatuur ook veel heel hoger ligt)

Maar goed, ik zal mijn boek er nog eens bij pakken, want het is voor mij alweer een tijd geleden.

Ga verder met uw verhaal heren. :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Jij bent natuurkundige, dus jij moet het weten ;)

Zat het niet zo: Lucht bij een bepaalde temperatuur kan een bepaalde hoeveelheid vocht (waterdamp) bevatten in absolute zin. De relatieve vochtigheid geeft aan hoeveel procent het van dat maximum is. Ook is het zo dat hoe kouder de lucht hoe lager dat maximum in absolute zin is. Ga je dus lucht afkoelen met een bepaalde hoeveelheid vocht uitgedrukt in relatieve vochtigheid dan blijft nog wel de hoeveelheid vocht in absolute zin gelijk. Omdat de maximale hoeveelheid vocht die het kan bevatten afneemt zal dus de relatieve vochtigheid toe moeten nemen. Uiteindelijk zal je het zover afkoelen dat de 100% bereikt is en dan zal de waterdamp gaan condenseren.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb ik al eens eerder gezegd, ik zal wel meer moeten weten, maar het hoofd zit inmiddels vol met andere dingen :wink: :D
(momenteel bezig met een rapport over een cascade-regelaar, ook leuk :( )

Maar je verhaal klopt geloof ik wel,
ECHTER! zegt dat nog niks over de vochtigheid van de lucht zelf, maar eerder waar het verzadigingspunt ligt. Dat is wel een vrij verwarrend begrip, maar het komt er op neer dat je daar enkel mee te maken hebt wanneer je plots warme vochtige lucht in een koude omgeving stopt. Dus, wanneer je de koelkast deur opendoet (is ook vrij duidelijk te zien), of wanneer na een koele nacht een mooi zomers zonnetje op komt. Doordat dus dat maximum (zoals jij hem noemt) laag ligt door de temperatuur zal er dus onmiddellijk teveel zijn aan waterdamp.

Na enige tijd is er echter weer een evenwicht ontstaan en kan de actief aangestuurde gekoelde kamer (= koelkast) weer fijn alles afkoelen en slaat het water gewoon weer neer, zodat er vervolgens geen (nouja weinig) damp meer in de lucht is.

Grappig, ik heb even zitten googlen en voor vlees schijn je dus een zo droog mogelijke koeling te hebben en voor groenten juist weer niet. Lastig.....
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

b_force schreef:
"Even" offtopic.... "even" een zijsprong
We ga geen topics meer afsplitsen hoor. ;) De credits voor dit jaar zijn er doorheen. :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
"Even" offtopic.... "even" een zijsprong
We ga geen topics meer afsplitsen hoor. ;) De credits voor dit jaar zijn er doorheen. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Het topic was inmiddels al zwaar offtopic toch?? :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Maar je verhaal klopt geloof ik wel,
ECHTER! zegt dat nog niks over de vochtigheid van de lucht zelf, maar eerder waar het verzadigingspunt ligt. Dat is wel een vrij verwarrend begrip, maar het komt er op neer dat je daar enkel mee te maken hebt wanneer je plots warme vochtige lucht in een koude omgeving stopt. Dus, wanneer je de koelkast deur opendoet
En dat vezadigingspunt ligt gewoon bij 100% relatieve vochtigheid.

Als je de koelkast open doet "valt" de koude lucht er min of meer uit en stroomt er warme lucht naar binnen. Die koelt dan af als je de deur weer dicht hebt gedaan. Condensatie treedt pas op bij een relatieve vochtigheid van 100%. Gezien de deur verder dicht blijft blijft dus de relatieve vochtigheid hoog.

Vannacht eens een 2 hygrometertjes in de koelkast gelegd en na een hele nacht de deur dicht: Bovenin is het 70% en onderin 78%. Klopt ook wel want bovenin een koelkast is het warmer dan onderin.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ok, het gaat nu niet meer om de warmteoverdracht van cyanoacrylaat maar om de versterker zelf.

Ik heb de versterker ingebouwd samen met een microfoon voorversterker. Er zit een switch op om te kunnen schakelen van normale line in voor bijvoorbeeld MP3 speler of pc (3,5 mm jack) en een stand waarbij de microfoon voorversterker is ingeschakeld en een microfoon kan worden aangesloten (6,3 mm jack). De voeding van de versterker en de microfoonversterker is een externe 12 V 2,5 A schakelende voeding. Er is geen phantoomspanning voorzien, de microfoon is dynamisch.

Nu heb ik behoorlijke brom op de microfoon ingang en ook de line ingang is niet zo stil als dat ik van deze versterkers gewoon ben (normaal hoor je niets tot vrijwel niets)

Alle verbindingen zijn zoveel mogelijk getwist of zoveel mogelijk gescheiden (voor zover mogelijk in zo'n klein kastje)

Ik realiseer we wel dat ik met dit soort voedingen niet echt een aarde heb maar dat is eerder, met traditionele voeding) ook geen probleem geweest

Als je de microfoon vasthoud dan hoor je de brom sterker. Ook is het hoorbaar als je tegen de kabel tikt, vooral vlak bij de mic. De mic ziet er wel aardig uit qua constructie maar is verder wel een cheapy.

Waar kan ik het beste als eerste zoeken?

heel veel draadjes nog in zo'n systeem. dit is de testopstelling om te kijken of het werkt. hierna zijn draden nog ingekort en getwist
Bijlagen
IMG_0103.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Welke schakelende voeding is dat?

Brom uit die dingen is eigenlijk nagenoeg nul namelijk. (althans niet een brom die hoorbaar is)
Heb je de versterker al aangesloten op de line-in? (van je geluidskaart oid).
indoubt

Bericht door indoubt »

Het is een "MW" voeing van Velleman. Een stekkervoeding die volgens de opschriften een zeer gering stralinsveld heeft en EMC getest is. Verder geen waardes of zo dus wat het waard is niet te zeggen. De voeding zit ver (2 meter) van de versterker af dus ik had daar geen problemen verwacht. De line in heb ik ook geprobeer door de luidsprekers aan te sluiten op de koptelefoon uit van een gettoblaster. Normaal geeft deze geen brom.

Gebruikelijk zou ik nu naar de aarde en massa verbindingen kijken maar die heb ik hier natuurlijk niet
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

indoubt schreef:
De voeding zit ver (2 meter) van de versterker af dus ik had daar geen problemen verwacht.
Zou daar niet het probleem zitten? Een 2 meter lange voedingskabel pikt misschien aardig wat storing op.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
indoubt schreef:
De voeding zit ver (2 meter) van de versterker af dus ik had daar geen problemen verwacht.
Zou daar niet het probleem zitten? Een 2 meter lange voedingskabel pikt misschien aardig wat storing op.
Maar nu ook weer niet een harde brom.
Een brom is wel iets heel anders als bv ruis. Ruis kan ik me nog enigszins voorstellen bij een "lange" kabel.
Kwestie van het eea ontkoppelen?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Mwah, met een oude/storende TL-lamp een paar meter boven je is het soms niet moeilijk om 50 Hz op te pikken. Ik weet niet of dat enkel is voorbehouden aan TL-lampen...
indoubt

Bericht door indoubt »

Geen TL licht maar een 150W halogeen schijnwerper boven de werkbank met een bewegingssensor.

Maar het geeft me wel te denken, die 2 meter snoer over de werkbank. Vanwege alles wat daar staat is het inderdaad niet een ideale situatie. Ik tel even snel 10 stuks 220 volt snoeren daar in de buurt.

Nooit aan gedacht want normaal heb ik er geen last van en er zijn daar toch al wat versterkertjes en luidsprekertjes getest
Plaats reactie