Logitech squeezebox classic
Moderator: Beheerdersteam
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Logitech squeezebox classic
Een tijdje geleden op het HT forum een mod gezien http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.0 van een SB, maar ik vraag me af of er hier al personen zijn die een mod op de SB classic gedaan hebben en wat voor resultaat het geeft ?
Re: Logitech squeezebox classic
Volgens mij is de beste verbetering die je kan doen het dingetje een andere voeding geven.
Ik heb er zelf ook één staan, en ben ook van plan de voeding (komt van een simpel adaptertje nu) eens een grondige upgrade te geven.
Dick schrijft in zijn artikel in vi-fi een erg doeltreffende en goedkope manier om het apparaatje van een cleane voeding te voorzien. Totale kostprijs iets van een 70-80€
Bovendien verlies je dan geen garantie en moet je ook niet binnenin het dingetje prutsen (waar toch al zo weinig ruimte is).
Je behoudt het in originele staat en hangt er gewoon een andere voeiding aan
Ik heb er zelf ook één staan, en ben ook van plan de voeding (komt van een simpel adaptertje nu) eens een grondige upgrade te geven.
Dick schrijft in zijn artikel in vi-fi een erg doeltreffende en goedkope manier om het apparaatje van een cleane voeding te voorzien. Totale kostprijs iets van een 70-80€
Bovendien verlies je dan geen garantie en moet je ook niet binnenin het dingetje prutsen (waar toch al zo weinig ruimte is).
Je behoudt het in originele staat en hangt er gewoon een andere voeiding aan
Re: Logitech squeezebox classic
@ xbake,
Waar staat dat artikel? Ik heb ook een squeezebox en ik ben er tevreden over. Maar een beetje knutselen aan de voeding is altijd leuk hè.
Waar staat dat artikel? Ik heb ook een squeezebox en ik ben er tevreden over. Maar een beetje knutselen aan de voeding is altijd leuk hè.
Re: Logitech squeezebox classic
De link die 'the cosmic gate' geeft verwijst naar een thread op een ander forum, met 9 pagina's.
Op pagina 6 of 7 vind je bovenaan een link naar het artikel van Triode Dick.
for your service: pdf document van dick
De bestaande switch-mode adaptervoeding vervangt hij door een amplimo ringkern (30€) en een tentlabs tube heater (ingesteld op 5V, 39€).
Dan nog enkel een klein kastje, IEC inlet, DC jack en fuse erbij en je bent klaar.
Is in mijn ogen één van de beste dingen die je hiervoor kan doen, zonder hem ook maar open te hoeven schroeven !
Dick gebruikt een tentlabs heater supply omwille van zijn goede eigenschappen. Ik heb er zelf ook ervaring mee en ook enkel positieve. Voor die 39€ komt ie er bij mij ook in
De klok van dit dingetje zou ik zelf afblijven. De verbetering zal niet of marginaal hoorbaar zijn, bovendien is het een hele klus om een deftige klok intern (of extern) erbij te bouwen.
Wat je wél nog kan doen in het apparaat zelf is de spdif uitgang (als je die gebruikt tenminste naar een externe dac) voorzien van een deftig pulstransfootje. Gebruik ofwel een pulstransfo van 'de audiofabriek' (4.5€), ofwel een lundahl LL1572 (20.5€).
Op pagina 6 of 7 vind je bovenaan een link naar het artikel van Triode Dick.
for your service: pdf document van dick
De bestaande switch-mode adaptervoeding vervangt hij door een amplimo ringkern (30€) en een tentlabs tube heater (ingesteld op 5V, 39€).
Dan nog enkel een klein kastje, IEC inlet, DC jack en fuse erbij en je bent klaar.
Is in mijn ogen één van de beste dingen die je hiervoor kan doen, zonder hem ook maar open te hoeven schroeven !
Dick gebruikt een tentlabs heater supply omwille van zijn goede eigenschappen. Ik heb er zelf ook ervaring mee en ook enkel positieve. Voor die 39€ komt ie er bij mij ook in
De klok van dit dingetje zou ik zelf afblijven. De verbetering zal niet of marginaal hoorbaar zijn, bovendien is het een hele klus om een deftige klok intern (of extern) erbij te bouwen.
Wat je wél nog kan doen in het apparaat zelf is de spdif uitgang (als je die gebruikt tenminste naar een externe dac) voorzien van een deftig pulstransfootje. Gebruik ofwel een pulstransfo van 'de audiofabriek' (4.5€), ofwel een lundahl LL1572 (20.5€).
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Logitech squeezebox classic
dan ga ik maar eens zo'n voeding bij elkaar zoeken enz ben heel benieuwd.
Mijn squeezebox hangt nu via spdif aan mijn cambridge reciever en moet zeggen dat dat sowieso al een verschil is met de ingebouwde DAC van de Sb (stuk opener enz) En ook erg handig ivm afspelen 5.1 bestanden
Mijn squeezebox hangt nu via spdif aan mijn cambridge reciever en moet zeggen dat dat sowieso al een verschil is met de ingebouwde DAC van de Sb (stuk opener enz) En ook erg handig ivm afspelen 5.1 bestanden
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Logitech squeezebox classic
net alles posts van Hannesie bekeken, maar gaat niet echt over de SB vooral over div DAC's
Wowly schreef:Hannesie is hier erg ver mee zoek maar eens
jan
Re: Logitech squeezebox classic
Dat komt omdat hannesie een externe dac wil voor zijn squeezebox. In het DIY-event word hij een paar keer aagetipt. Stuur hem maar eens een pm-etje..... 
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Logitech squeezebox classic
Ontvangen en beantwoord, heb inmiddels de HK DAC er achter hangen die dan direct te vergelijken is met de analoge uitgang.
Wat betreft de kwaliteit van de HK DAC, die geeft veel meer diepte.
Alleen ik zat pas te luisteren en constateerde dat de violen niet links van het midden zaten, een vreemd orkest dus.
Toen ik schakelde naar de analoge uitgang (interne dac)was het geluid iets minder goed te traceren.
Later met een nummer van Anouk met een duidelijke gitaar solo uit het rechter kanaal, bleek bij het snel omschakelen naar de interne dac dat die solo aan de linkerkant zat.
Wat blijkt dat de uitgang van de dac met zijn kabeltje, een voor mij logisch rood draadje blijkbaar voor links bestemd is, en ik dat niet eerder in de gaten had.
Stereo uit bij de HK DAC is dus opletten en controleren
Wat betreft de kwaliteit van de HK DAC, die geeft veel meer diepte.
Alleen ik zat pas te luisteren en constateerde dat de violen niet links van het midden zaten, een vreemd orkest dus.
Toen ik schakelde naar de analoge uitgang (interne dac)was het geluid iets minder goed te traceren.
Later met een nummer van Anouk met een duidelijke gitaar solo uit het rechter kanaal, bleek bij het snel omschakelen naar de interne dac dat die solo aan de linkerkant zat.
Wat blijkt dat de uitgang van de dac met zijn kabeltje, een voor mij logisch rood draadje blijkbaar voor links bestemd is, en ik dat niet eerder in de gaten had.
Stereo uit bij de HK DAC is dus opletten en controleren
Re: Logitech squeezebox classic
Ik ga kijken of ik van de sint een squeezebox mag hebben
Iemand eentje over?
jan
Iemand eentje over?
jan
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Logitech squeezebox classic
Geinig, ik wil de squeezebox classic ook gaan uitbreiden met een HK-DAC met mooie voedingen, de standaard analoge uitgang klinkt eigenlijk niet zo heel goed vind ik. Zal op L/R letten, maar heb ik wel test cdtjes voor.
Rob.
Rob.
Re: Logitech squeezebox classic
Volgens mij forumt de Sint hier niet, die doet niet aan ZBAWowly schreef:Ik ga kijken of ik van de sint een squeezebox mag hebben![]()
Iemand eentje over?
jan
(maar wees niet ongerust, de Sint weet alles
Re: Logitech squeezebox classic
Ze zijn nu nog nieuw te krijgen maar dat loopt af.
Voor € 150,-- is dat nog steeds een goede koop, maar de nieuwe Logitech Touch (€ 299,--) komt er aan, met een mooi schermpje met een hoesje, vindt Sinterklaas vast ook wel fijn.
Ik ga vanavond eens luisteren naar het verschil tussen de originele voeding en de Dac er achter.
De kwaliteit van de SB3 met alleen de analoge uitgang is duidelijk, maar of het nog veel verschil geeft met dan de betere voeding en de Dac weet ik eigenlijk niet, dat ga ik vanavond wel ontdekken.
Voor € 150,-- is dat nog steeds een goede koop, maar de nieuwe Logitech Touch (€ 299,--) komt er aan, met een mooi schermpje met een hoesje, vindt Sinterklaas vast ook wel fijn.
Ik ga vanavond eens luisteren naar het verschil tussen de originele voeding en de Dac er achter.
De kwaliteit van de SB3 met alleen de analoge uitgang is duidelijk, maar of het nog veel verschil geeft met dan de betere voeding en de Dac weet ik eigenlijk niet, dat ga ik vanavond wel ontdekken.
Re: Logitech squeezebox classic
149,00 Scheelt wel de helft en wel leuk een touch screen maar dan moet ik opstaan om um te bedienen en dat wilde ik juist niet. Als ik wat meer wil zappen of zien. Gebruik ik mijn wifi telefoon of laptop. Tik http://192.168.1.XXX:9000 *) (hangt van je router af maar in ieder geval 000.000.000.000:9000) in je browser en je zit in de Squeezebox server. (staat in mijn geval boven dus kan ik vanaf de bank toch in de server en instellingen of van muziek veranderen)
Aad
edit: *) xxx is het ip adres van mijn computer waar de Squeezebox Server software op draait.
Aad
edit: *) xxx is het ip adres van mijn computer waar de Squeezebox Server software op draait.
Re: Logitech squeezebox classic
Ik wil tzt een groot touchscreen wat verbonden is met de server in mijn huis. Tot ide tijd lijkt de classic een goedkope maar goede en praktische manier van digitale muziek luisteren...
Jan
Jan
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Logitech squeezebox classic
Ik heb de losse (wifi) controller erbij genomen, is ook erg fijn te bedienen.
Rob.
Rob.
Re: Logitech squeezebox classic
Grappig, een groot touchscreen, wil je dat dan op schoot nemen om je muziek te bedienen, selecteren.
Ik wil in de toekomst een superstille PC (Heb ik al)met een klein touchscreen en of een bluetooth muis, netjes weggewerkt en de uitgang USB gebruiken met een programma dat als MediaCenter kan functioneren, heb de afgelopen donderdag al met iets dergelijks gedemonstreerd.
Linux Ubuntu 9.10 met Moovida geeft een heel aardige mogelijkheid.
Linux kon ook al een USB 24 bits apparaatje met een DSP aansturen.
De toekomst geeft al aardige mogelijkheden.
Dan heb ik geen Squeezecenter meer nodig
PS ik heb vanavond even serieus zitten luisteren, ik had de HK DAC eens gebruikt voor een andere sessie en opnieuw aangesloten, dan blijkt dat het DAC je aardig gevoelig voor de fase, de stekker omdraaien geeft weer de ruimte die ik gewend was.
Een betere voeding met een externe DAC geeft duidelijk toch wel een beter resultaat.
Toevallig kwam vanavond een vriend die mijn installatie redelijk kent, en samen tot deze conclusie gekomen.
Hans
Ik wil in de toekomst een superstille PC (Heb ik al)met een klein touchscreen en of een bluetooth muis, netjes weggewerkt en de uitgang USB gebruiken met een programma dat als MediaCenter kan functioneren, heb de afgelopen donderdag al met iets dergelijks gedemonstreerd.
Linux Ubuntu 9.10 met Moovida geeft een heel aardige mogelijkheid.
Linux kon ook al een USB 24 bits apparaatje met een DSP aansturen.
De toekomst geeft al aardige mogelijkheden.
Dan heb ik geen Squeezecenter meer nodig
PS ik heb vanavond even serieus zitten luisteren, ik had de HK DAC eens gebruikt voor een andere sessie en opnieuw aangesloten, dan blijkt dat het DAC je aardig gevoelig voor de fase, de stekker omdraaien geeft weer de ruimte die ik gewend was.
Een betere voeding met een externe DAC geeft duidelijk toch wel een beter resultaat.
Toevallig kwam vanavond een vriend die mijn installatie redelijk kent, en samen tot deze conclusie gekomen.
Hans
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Logitech squeezebox classic
Dat heb ik ook wel eens opgemerkt.hannesie schreef:Wat betreft de kwaliteit van de HK DAC, die geeft veel meer diepte.
Alleen.....[knip]
Wat blijkt dat de uitgang van de dac met zijn kabeltje, een voor mij logisch rood draadje blijkbaar voor links bestemd is, en ik dat niet eerder in de gaten had.
Stereo uit bij de HK DAC is dus opletten en controleren
1 Persoon gaf toen aan dat bij hem de uitgangen wel in orde waren. Hij had een DAC uit dezelfde order, dus een verschil in de layout was nagenoeg uitgesloten. Omdat de overige
Dit heb ik nooit meer gecontroleerd, maar nu het nog iemand is opgevallen vermoed ik toch dat de makers van de DAC het linker en rechter kanaal hebben omgwisseld. En dan niet slechts de kabelkleur, maar eveneens de opdruk op het PCB.
Re: Logitech squeezebox classic
haha met het touchscreen op schoot. Nee dat was niet mijn bedoeling. Op een toegankelijke plaats in de ruimte (of het nu de kamer of de keuken is) staat een wat groter (min. 17 inch) touchscreen waarop het het weer, het nieuws, het forum (!) check maar ook meteen selecteer welke muziek ik wil spelen in de ruimte. Een logitech all-in-one gaat het bedienen op afstand doen. Later misschien zelfs een wifi of bt-telefoon, die kunnen dan ook met elkaar communiceren. Ik hoop zelfs op afstand mijn huis te kunnen bedienen in de toekomst
Dat het zichezlef schoonmaakt enzo hahaha.
Jan
Jan
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Logitech squeezebox classic
heeft toevallig iemand hier de nieuwe Sb touch al gezien/ en vooral gehoord ?
btw als er interesse is en de touch is tekoop dat gaat mijn SB 3 in de verkoop dus als er interesse is meld u maar
btw als er interesse is en de touch is tekoop dat gaat mijn SB 3 in de verkoop dus als er interesse is meld u maar
Re: Logitech squeezebox classic
De Touch is door mij al gezien op de VAD show, maar er waren door de update naar versie 7.41 problemen met het afspelen.
Er schijnen nog wat meer probleempjes in te zitten, en Wifimedia in Arnhem wil hem pas uitbrengen als het goed draait.
Met het publiceren van de komst van de Touch zakte de prijs van de SB3 naar €149,--, en is nu weer terug naar € 199,--.
Het lijkt er op dat je voor de nieuwe Touch een aansluiting krijgt om een USB schijf te gebruiken, naast natuurlijk het bestaande netwerk.
Er schijnen nog wat meer probleempjes in te zitten, en Wifimedia in Arnhem wil hem pas uitbrengen als het goed draait.
Met het publiceren van de komst van de Touch zakte de prijs van de SB3 naar €149,--, en is nu weer terug naar € 199,--.
Het lijkt er op dat je voor de nieuwe Touch een aansluiting krijgt om een USB schijf te gebruiken, naast natuurlijk het bestaande netwerk.
Re: Logitech squeezebox classic
Kijk eens bij deze link, dat helpt je verder.
http://forum.wifimedia.eu/viewtopic.php ... ff65fbe9a5
http://forum.wifimedia.eu/viewtopic.php ... ff65fbe9a5
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
