UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

cve

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door cve »

En ik was niet eng toch
Welnee, zoiets went snel :lol: De buurman vind ik nu enger.
Nog even een plaatje van het scoopbeeld: voor, na, here and anywere hetzelfde beeld.

Co
Bijlagen
scoop_MG_8519.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ps. Co heeft nog wat scope foto's geschoten, dan zie je duidelijk de output van de zendamateur dat meegekoppeld wordt op de output van de UcD. Ook kan je de modulatie gelijk terugzien. Het patroon wat ik Co ook heb laten zien (helaas geen foto van gemaakt) is dat van een AM zender.

AM - amplitude modulation
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplitude_modulation

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op do 26 nov 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bukem

Bericht door Bukem »

Je kan ook je hele hut inpakken in kippegaas :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Heeft die buurman zijn zender altijd aanstaan? Ik heb je er niet over gehoord dat je het de ene keer wel, de andere keer niet hebt...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat de bewuste buurman een repeaterstation heeft, zodat andere zendamateurs dit als relaystation kunnen gebruiken, dus ja, dan staat het dag en nacht aan. Lekker, die RF die de hele tijd op alles en iedereen instraalt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overigens wil ik nog wel even m'n complimenten maken aan Co. De voor- en eindversterkers zien d'r zeer netjes gebouwd uit, enorm veel aandacht voor detail, goed over nagedacht en alles steekt feilloos in elkaar. Zo zie ik het graag, maar helaas niet zo vaak, zeker een voorbeeld voor andere zelfbouwers! Daarom kan ik me heel goed voorstellen dat je van dit probleem aardig gefrustreerd raakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Volgens mij mag je buurman overigens alleen zoveel zooi de ether in stoken als anderen daar geen last van hebben. Vraag hem anders eens zijn zender (al dan geen repeater) 5 minuten uit te zetten. Als dan je ruis weg is, weet je het zeker. Om zomaar ervan uit te gaan dat die je ruis veroorzaakt vind ik een beetje kort door de bocht. Zie ik goed dat die HF-storing ergens rond de 30MHz op een 400kHz draaggolf zit? Of wat zie ik precies op het scoopbeeld?

Die vreemde spikes in het signaal, hebben jullie daar enig idee van waar die vandaan komen?

Een RVS afscherming heeft geen zin, want die heeft zeer slechte HF-blokkerende eigenschappen.

Groeten,
Mischa
cve

Bericht door cve »

Net even bij de buurman geweest en gevraagd of hij zijn zender even wilde uitzetten. De goede man voldeed daar graag aan hoewel hij zich niet kon voorstellen dat hij het probleem veroorzaakte. En hij kreeg gelijk. De ruis is er nog steeds......... :( :( :( Nadat hij zijn boel weer had opgestart was er geen enkel verschil in niveau of karakter van de ruis waarneembaar.
Hij opperde dat het mogelijk de straalverbindingstoren is die hier hemelsbreed nog geen km vandaan staat. Hmmmm, denk ik niet echt aan.

Heeft er nog iemand een postzegelverzameling ter overname? :lol: Graag alle zegels ingeplakt zodat ik alleen maar hoef te kijken.

Co
Bukem

Bericht door Bukem »

Test:

Haal een rol fijnmazig gaas, maak een kubus, zet je versterker met een speaker er in en luisteren maar...ik ben benieuwd.

Gr,

Bukem
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nou breekt m'n klomp! We hebben toch duidelijk hetzelfde AM signaal door de hele versterker gemeten. Ik zou voor de grap gewoon eens op een stuk gaatjesprint met een brugcel en twee elco's een eenvoudige voeding opbouwen, UcD400 demonteren en e.e.a. op de werkbank aansluiten, en dan eens kijken wat er gebeurt (ik wil best even een brugcel en een paar elco's solderen op een stukje print en d'r een trafo aan vast knopen en weer eens komen buurten). Is dat het niet dan resoluut de UcD400 modules weer retour Hypex want das is er toch ergens iets mis, helaas is er namelijk door gebrek aan schema's dan geen beginnen aan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Kun je niet uitsluiten dat de ruis via het net komt?
Misschien hangt er wel een apparaat aan het net welke rommel op het net zet?

Neem je versterker mee naar een ander en probeer hem daar, gewoon dingen gaan uitsluiten lijkt mij.
cve

Bericht door cve »

Net nog even een paar originele Hypex tr400 trafo aangesloten. Ook dat geeft geen verbetering. De voeding heeft ook al een andere versterker aangedreven met goed gevolg. Maar goed, een simpele voeding maken en proberen maar weer is een goede optie.

Co
Bukem

Bericht door Bukem »

Ruist 'ie als je de ingang aan de massa hangt?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ruist 'ie als je de ingang aan de massa hangt?
Ja, ik heb de + en - ingang naar massa kortgesloten en toen een aantal metingen gedaan. De ruis en de instraling van een AM draaggolf was toen nog steeds aanwezig. Ik vind 't daarom gek dat met de zender van de buurman uit de ruis niet weg was, dit zou namelijk betekenen dat deze AM draaggolf niet de oorzaak was, maar dat er nog een andere oorzaak is die hier roet in het eten gooit.

Ik heb de versterker, de voeding en de opbouw heel kritisch bekeken, maar nergens evidente fouten kunnen ontdekken. In dit geval is het dus zaak om bij te beginnen bij iets wat wel werkt, hopelijk een UcD400 met eenvoudige voeding en dan stapsgewijs zaken toevoegen, waar het dan misgaat is in regel waar de oorzaak ligt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ray5150

Bericht door ray5150 »

Sander,
Het is toch zo dat staal veel beter HF straling tegenhoud / dempt dan aluminium?
Ondanks dat hij wel behoorlijk dik aluminum heeft gebruikt, komt de straling blijkbaar dwars door de behuizing heen
er moeten formules voor zijn voor berekeningen ten aanzien van materiaal soort, dikte, en frequentie.
In dat geval zou Co een hele nieuwe behuizing moeten (laten) maken. (wat ik niet voor hem hoop.)

Of zit ik er helemaal naast?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het is toch zo dat staal veel beter HF straling tegenhoud / dempt dan aluminium?
Ja, dat klopt, staal/ijzer schermt EM straling beter af dan aluminium bij een gelijke dikte. Alleen in dit geval heb je een apparaat met allerhande snoeren en kabels eraan die stuk voor stuks als antenne fungeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
BertDB

Bericht door BertDB »

hm, dat is erg sneu ...
Ik zat ook eerst nog aan rommel op het net te denken .. , maar denk eerlijk gezegd niet dat de oorzaak daar moet gezocht worden.

Kun je de versterkers bij familie/vrienden eens opstellen, die niet in de buurt woont ?
Dan kun je gelijk een aantal zaken elimineren.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
Kun je de versterkers bij familie/vrienden eens opstellen, die niet in de buurt woont ?
Ja, HIERRRRRRRRRRR !!!! Ik woon zeker ver genoeg weg en je mag je meteen mijn postzegelverzameling inzien.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
cve schreef:
Net even bij de buurman geweest en gevraagd of hij zijn zender even wilde uitzetten. De goede man voldeed daar graag aan hoewel hij zich niet kon voorstellen dat hij het probleem veroorzaakte. En hij kreeg gelijk. De ruis is er nog steeds......... :( :( :(
Ahum :-# :-# :-#
cve schreef:
Heeft er nog iemand een postzegelverzameling ter overname? :lol: Graag alle zegels ingeplakt zodat ik alleen maar hoef te kijken.
Zie boven :roll: :roll:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mischa72 schreef:
xbake schreef:
Ja, HIERRRRRRRRRRR !!!! Ik woon zeker ver genoeg weg en je mag je meteen mijn postzegelverzameling inzien.
:lol: :lol: hoe zuidelijker hoe grappiger!
cve

Bericht door cve »

In dat geval zou Co een hele nieuwe behuizing moeten (laten) maken. (wat ik niet voor hem hoop.)
Och, dat vind ik niet zo'n probleem. Als daar het probleem mee opgelost zou zijn. Ik moet wel vaker iets overnieuw doen aan dit project. :)
Ondertussen samen met Sander een strijdplan aan het bedenken. Het gaat helemaal goed komen, geen zorgen, ik kan er nog steeds vrolijk mee bezig zijn en misschien ga ik van het weekend inderdaad maar eens wat vrienden en familie vervelen met mijn bouwsel. Is weer eens wat anders dan een dia-avondje. En de grappige vrienden uit het zuiden moeten denk ik even geduld hebben tot Breda 2010. :lol: :lol: Ja wij hier in het westen zijn wat stug en eenkennig :lol: :lol:

Co
dre

Bericht door dre »

versterkers al een bij iemand anders beluisterd?
cve

Bericht door cve »

versterkers al een bij iemand anders beluisterd?
Zojuist 3km. verderop geweest en nog steeds ruis :cry: De trafo en de module sluit ik uit waardoor toch de voeding overblijft. Nog even zitten neuzen in mijn map met documentatie van alle toegepaste onderdelen. Bij de T-nets vond ik deze:

TNC high frequency performance is so enhanced that the H.F. compensation of test amplifiers may need resetting for best results.

Zal Bruno ze daarom niet willen toepassen?

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Co,

Soldeer één kant van de twee 1uF MKP's eens los aan de kant van de UcD en monteer een 1 ... 10ohm weerstand in serie (welke kant van de MKP maakt niet uit), zo maak je een snubber die HF afvangt en dan eens luisteren of 't effect heeft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zal Bruno ze daarom niet willen toepassen?
Nee, men bedoelt dat door de opbouw van de condensator deze een inwendige weerstand (ESR) heeft die veel constanter is, ook bij hogere frequenties dan een doorsnee elco.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Rudy

Bericht door Rudy »

Sluit je amp/on pin is rechtstreeks aan de massa van de dezelfde connector, ik verwacht zelf niet dat het gaat uitmaken, maar je doet daar eigenlijk iets verkeerd met die t-nets en het mute circuit, t'is maar dat je dit al kan elimineren.

mvg Rudy
Plaats reactie