variatie op een scan speak 2-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door Walt »

Met goede demping zal het heus wel meevallen met die staande golf, deze kast is al veel minder een rechthoekige doos dan de meeste (en ook de dure!) fabrieksspeakers.

Groeten Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Met goede demping zal het heus wel meevallen met die staande golf, deze kast is al veel minder een rechthoekige doos dan de meeste (en ook de dure!) fabrieksspeakers.
als je een fabrieksspeaker als referentie neemt dan had Frank zich veel moeite kunnen besparen.
Dit gaat veel verder dan een massaproduct.
Het valt me toch steeds op dat dit niet begrepen wordt.

De kast is 1 meter hoog en ZAL een staande golf produceren. Je kunt die gedeeltelijk met demping aanpakken, klopt, maar wel ten koste van de laagweergave.

Wat kost het om een IHA in de kast te voorzien. Voor Frank niets, want die heeft dat kleine kamertje zo voor mekaar. Hij moet alleen even de parameters weten. Dat kan hij door een BR afstelling te berekenen of nog eenvoudigere zelfs, door hier iemand te vragen om een IHA te simuleren in AJHorn 5.0
Een BR buisje erin en klaar is Frank.

Improvement? absoluut! Zijn staande golf zal voor het grootste deel door de IHA worden opgeslorpt, zonder extra demping in de kast (wel in de IHA natuurlijk). De kast kan nu optimaal gedempt worden in functie van het middengebied. Voor het laag hoeft hij verder geen demping meer (met uitzondering van massa of zware densiteit demping).

Volumeverlies? nee, want het IHA gedeelte mag je gewoon bijtellen in het totaalvolume.
Door de extra constructie wordt de kast nog versterkt, en dan vooral in de buurt van de driver. Als een driehoekige IHA wordt voorzien geeft dat nogmaals een verhoogde reflectie. In het driehoekspuntje dat daar dan door ontstaat kun je nog extra demping steken om daar vervorming te vangen.

Als je zoals Frank zoveel werk steekt in zulk een fantastisch mooi project met dergelijke top-drivers, geef me dan eens één enkele reden om dat laatste stapje niet uit te voeren.

Is dat niet de definitie van High-end, elke mogelijke verbetering doorvoeren!
Het is nu net op dit vlak dat je een 'fabrieksspeaker' het nakijken kunt geven.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ed, ik begrijp je "bezorgdheid" om die staande golf wel. Van de andere kant: hoe hoger de kast, hoe kleiner het aandeel is dat de bodem en bovenwand in de totale oppervlakte hebben. Het grootste gedeelte van drukgolven wordt daarom door kort tegenover elkaar liggende wanden opgevangen, terwijl langere golven door hun grotere amplitude juist meer oppervlakte nodig hebben om in gelijke hoeveelheid op te treden.

De hoeveelheid lange staande golven is dus bijzonder klein t.o.v. het aantal korte golfjes, welke zich overigens wel weer beter laten "egaliseren" door dempingsmaterial. Daarom maak je me met je nadruk op de langste golven toch wel nieuwsgierig naar merkbaar nadelige invloeden: heb je nadelige effecten van grotere golven in zo'n slanke, hoge kast teruggezien in een meting o.i.d.?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Als je zoals Frank zoveel werk steekt in zulk een fantastisch mooi project met dergelijke top-drivers, geef me dan eens één enkele reden om dat laatste stapje niet uit te voeren.
helemaal met Ed eens :!:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
helemaal met Ed eens :!:
Ik ook... indien de kastlengte inderdaad tot een merkbaar nadelige invloed leidt.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik geef ed ook gelijk
als je zo een prachtig project echt af kan maken met niet al te veel moeite......
al was het maar voor de zielerust en nu heb ik er alles uitgehaald!
mvg
audioot
franks

Bericht door franks »

Als ik het allemaal goed begrijp , bestaat een IHA uit een stukje ronde buis of een bv driehoekige ruimte , boven in de kast.
Nu is de ruimte achter de tweeter geheel gevuld met pritex en schaapswol, alleen is die ruimte niet rond of driehoekig, kan iemand mij uitleggen wat het verschil is, de interne hoogte binnen in de kast is overigens ongeveer 83 cm.

De luidsprekers staan nu overigen te spelen in mijn set, gisteravond heb ik de eerste baffle erin gelijmd en daarna konden de drivers er in gemonteerd worden, dit was echter een tegenvaller omdat er tijdens het lijmen wat pu-lijm in een aantal schoefbusjes van de tweeter is gekomen(via de achterkant), het gevolg hiervan was dat er van de 6 bouten, er maar 3 ingedraaid konden worden.
3 gaten heb ik met kleine boortjes en draadtapje weer gangbaar moeten maken, ik ben hier wel 1,5 uu mee bezig geweest, maar om half een 's nachts was het zover, speaker 1 was klaar en kon worden aangesloten.
vanochtend heb ik ook de tweede speaker afgewerkt en vanmorgen om 11 uur was de set klaar, ondanks dat de drivers nog moeten inspelen, ben ik erg tevreden :D over het resultaat, de lage tonen klinken superstrak en gaan nu al erg laag, vooral de rijke middentonen (waar het ook voornamelijk om begonnen is) klinken erg mooi.
Ik heb tot op dit moment nog maar 2 x 10 minuten kunnen luisteren, maar ik hoor nu al wel dat resultaat beter is dan ik had gehoopt, vanaf nu verder luisteren en zorgen dat ze snel ingespeeld raken.

gr frank
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een IHA is een box in een box die een eigen resonantie afstemming heeft. Dit kan door een baspijp maar dat hoeft niet. In essentie is een baspijp een inhoud (luchtmassa) door lengte en diameter. Wanneer je een plankje van bijv. 25 mm doorboort met de juiste diameter en die vastlijmt op zo'n positie dat daaracht het specifieke volume ontstaat ben je klaar.

Wat je nu dus even moet weten is hoe groot die IHA zou moeten worden/kunnen zijn, en dan kun je uitrekenen/laten simuleren hoe groot de diameter van dat gat moet zijn bij een bepaalde materiaal dikte.

Een box als de Gradient TL heeft ook een IHA zonder BR-pijp, dus volgens mij moet die frequentie bij jou ook wel zonder BR pijp af te stemmen zijn...
franks

Bericht door franks »

Ik zit nu vrij veel naar de inspelende kasten te luisteren, en het wordt iedere dag mooier, vooral de tweeter schijnt een wat langere inspeeltijd te hebben, maar al zou het vanaf nu niet verder verbeteren, dan zou ik toch al tevreden zijn O:) .

gr frank
Bijlagen
DSCF2755.JPG
DSCF2753.JPG
Retro

Bericht door Retro »

Hallo Franks,

Ik bezoek dit forum regelmatig en heb jouw zelfbouwproject met veel interesse gevolgd.(heb een zwak voor scan speak, dynaudio enz.)
Met bewondering heb ik gekeken naar wat jij met hout voor elkaar krijgt.
Dit is voor mij wel een aardige benadering van een ideaal project.
Zoals je de bouw hebt beschreven compleet met veel goede foto,s, tips en tricks :zeer mooi.

Het eindresultaat is dan ook super. chapeau! en veel luisterplezier.
franks

Bericht door franks »

Ik heb nu een dag of 5 regelmatig naar de luidsprekers geluisterd en ik blijf mezelf iedere dag verbazen, iedere dag weer een stap voorwaarts.
Vooral de tweeter begint nu goed los te komen, in het begin klonk deze nog wat terughoudend.
Verder heb ik deze week ook een nieuwe set luidsprekerkabels van iemand overgenomen, kimber 8TC met wbt spades, ook dit is een grote sprong voorwaarts tov mijn vorige ls-kabels (supra 3.14 ply), vooral de detaillering en plaatsing is nu beter, ik hoor nu details, welke ik eerst niet of veel minder duidelijk hoorde.

Gr Frank
franks

Bericht door franks »

Luidsprekers raken uiteraard steeds beter ingespeeld, ik dacht een klein probleempje te hebben met 1 luidspreker omdat hij luider leek te spelen, de stemmen stonden vaak niet exact in het midden, maar een beetje naar rechts en ze pendelden een beetje op en neer tussen midden en rechts.
Gedeeltelijk had ik dat al op kunnen lossen door een stuk van 60x60 cm pritex naast een luidspreker aan de deurklink :lol: te hangen, maar vanavond kreeg ik een ingeving, op de salontafel stond namelijk een vrij grote stalen bloemenvaas, welke het stereobeeld dusdanig verpestte , door weerkaatsingen van bepaale frequenties, denk ik.
Ik zit nu al een aantal uren te luisteren naar verschillende cd's, en de stemmen staan nu gewoon in het midden, en ik heb niet meer het idee dat 1 luidspreker harder klinkt, simpele oplossing dus.
Mochten er mensen interesse hebben om een keer te komen luisteren, dan kun je me altijd mailen voor een afspraak.

Gr Frank
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Man wat zien die er mooi uit zeg! :shock:

Mag ik je aanraken? (misschien krijg ik dan ook wat van je hout bewerking kwaliteiten) :lol:
JeroenGRT

Bericht door JeroenGRT »

Wat een mooie speakers zeg! Een erg mooi ontwerp! Welke scan speak luidsprekers heb je nu precies gebruikt?
Dezelfde als uit de Ultimo, de 2904/7000 en 18W8531G00?
franks

Bericht door franks »

Ik heb inderdaad de 2904/7000 ringradiator als tweeter gebruikt en de 18W8831G00 woofer, deze is identiek aan de 8531, er zit alleen een soort rubberen manchet om de magneet, maar alle specs zijn verder gelijk, het zijn super units, de luidsprekers klinken fantastisch en ik ben er erg tevreden over.

Groet Frank
franks

Bericht door franks »

vandaag een kleine aanpasing gedaan, de basreflexpijp een klein beetje ingekort.
De totale pijplengte was incl. beide trompet-einden 27 cm, dit zou overeen moeten komen met ongeveer 23 cm effectief, ik heb er 2 cm afgehaald.
Volgens winisd zou hierdoor het -3dB punt op 32 Hz blijven, en daaronder iets minder laag doorlopen.

gr Frank
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Waarom heb je dat gedaan?
DKM

Bericht door DKM »

Jeetje wat een niveau zeg.. Petje af hoor!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”