Een surroundspeaker, maar dan anders... *Naam: Ωnia*

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Nijn

Re: Een surroundspeaker, maar dan anders...

Bericht door Nijn »

wouter schreef:
Volgens mij 2x 12Ohm achter elkaar - serieel dus -
Als het 6 Ohm moet worden, moet de 12Ohm weerstanden niet in serie, maar juist parallel zetten..
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ozo O:)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou gister even mogen stoeien met de tangband in een open baffle.
Dat gaat hem niet worden...
Er zit ook nog niet een hint van laag in. Er zal echt tot flink hoog met een basdriver mee gedraaid moeten worden wil er iets fatsoenlijks uit komen.
Misschien toch mijn veel eerdere idee maar weer nieuw leven in gaan blazen?
Bijlagen
Beta.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Nou gister even mogen stoeien met de tangband in een open baffle.
Dat gaat hem niet worden...
Er zit ook nog niet een hint van laag in. Er zal echt tot flink hoog met een basdriver mee gedraaid moeten worden wil er iets fatsoenlijks uit komen.
da's jammer zeg. enig idee tot hoe laag?
btw: een passieve 2weg OB is goed te simuleren met de mathcad sheets van MJKing mocht je het idee nog een kans geven..
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok de fasekegel is door de audiokerk.
Ik ga af van het open baffle concept en ga een tikkie traditioneler.
Een tikkie maar want een omnidirectionele speaker is toch ook weer even net wat anders.
Zie hier het losse pols ontwerp.

Het zal opgebouwd worden uit gefreesde platen van 18mm MDF (foto 1 & 2).
50 stuks hiervan opgestapeld levert een kast op met een hoogte van 90cm. Hier komt dan nog wel de voet e.d. bij. De bedoeling is om er een bassreflex van te maken met de poort naar beneden. Op dit moment heb ik een kast inhoud van ruim 16 liter. Tangband geeft voor de W5-1611 een VAS op van 13.02 liter dus ik zal vast nog wel iets moeten aanpassen. De wanddikte is overal 20mm op dit moment.
De vorm van de arm en de kegel is nog totaal niet gebaseerd op enige kennis of beredenering. Dat komt later wel.
Dit word mijn eerste echt zelf ontworpen speaker dus ik zal nog heel veel moeten leren en ik hoop dat jullie me daarbij willen helpen.
Bijlagen
De basis
De basis
En van boven bezien
En van boven bezien
Een totaalplaatje
Een totaalplaatje
En een detailshot
En een detailshot
L2GX

Bericht door L2GX »

Die 3 liter kun je mischien gebruiken om het geheel wat stabieler te maken.. een aparte kamer met zand bijvoorbeeld..
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Er gaat natuurlijk ook nog wat vanaf voor de demping, filter, etc.
Qua voet en bassreflex principe had ik iets in gedachten zoals bij de BVS. (Link)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Ok de fasekegel is door de audiokerk.
Ik ga af van het open baffle concept en ga een tikkie traditioneler.
Een tikkie maar want een omnidirectionele speaker is toch ook weer even net wat anders.
Zie hier het losse pols ontwerp.
Mooi ontwerp!

Heeft wel wat van deze weg:
5974.gr.jpg
Ik zie niet in waarom dit niet zou gaan werken. :)
Als je er een nette behoorlijk klinkende speaker van maakt, dan heb je al betere surrounds staan dan 95% van de mensen in hun huis hebben staan.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ha - das ook een mooie vorm!

Heb zelf ook eindeloos zitten schetsen en heb nog ergens vrijwel gelijke schetsen liggen, alleen net iets minder mooi - verdikkie :D

Ik was bezig me te verdiepen in die kegels - bij http://www.juoiga.nl/ is deze kegel ook te krijgen:
Afbeelding

http://oaudio.de/Zubehoer/Diffusorkegel::679.html - mocht je het interessant vinden...

Ik was ook even aan het kijken bij de oplossingen van B&O en die van Mirage speakers
Afbeelding

Afbeelding

Mijn plan uiteindelijk werd om er een heldere speaker van te maken - design a la Sony Sautina, maar dit moest daarbij wel goed klinken & robuust zijn. Met een 3" breedbander ging dat niet helemaal lukken. Daarom is er in het huidige plan een 4" subwoofer bij, die onderin de zuil zit. Daarvoor heb ik maar 1 geschikt exemplaar gevonden maar die zat nog in een ander project. Alles is even op de lange baan gekomen...

Ik wil je adviseren goed te gaan spelen met de frequentie-curve. Deze kun je namelijk niet vlak trekken bij zo'n speaker - hij zal geleidelijk moeten afvallen om niet te 'iel' te gaan klinken. Ik heb hiervoor nog wat hobby hifi's nageslagen, en werd bevestigd in mijn ervaring met de afstemming.

Op de foto's zie je nog de Omnes Audio 2.1 Mk II amp waarmee ik de omnistralers als 'sat' aanstuurde - de W5 subwoofers zijn ook nog in beeld.

Bij het bedrijf waar het plexiglas vandaan komt kunnen ze ook vanalles met lasers snijden. Ik wilde een 2/3e ronde boog maken met 2 cm hoogte, radius 10 cm & materiaal dikte 1 cm met daarin de naam van het project uitgelaserd. De letters zouden dan in een gebogen boog van de kegel tot aan de buis uitgesneden zijn. Leek me wel bijzonder. Helaas ligt alles stil - zoals zoveel projecten hier - maar das vast ook het probleem (alles tegelijk)
2.JPG
3.JPG
6.JPG
7.JPG
Bijlagen
5.JPG
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dank voor de tips! Vooral die kegel kan me mogelijk veel werk schelen.

Vandaag maar even met mijn nieuwe bovenfrees aan de slag gegaan en de eerste mal gemaakt.
Bijlagen
100_1025.JPG
Arno

Bericht door Arno »

Als je zo'n luidspreker met fasekegel plat legt, zal er dan niet erg veel stof in de luchtspleet terechtkomen?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Woah !! die plexiglas OB's !! Geeft me opeens een idee voor mn huidige project... :D

De rondstralers die in Breda stonden hadden ook niet echt een vlakke frequentie curve toch ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

TubeHead schreef:
De rondstralers die in Breda stonden hadden ook niet echt een vlakke frequentie curve toch ?
vlakker dan menig andere speaker... viewtopic.php?f=3&t=7705
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vlak hoeft niet, maar wel zonder pieken en dalen - wat aflopend in spl.
Woah !! die plexiglas OB's !! Geeft me opeens een idee voor mn huidige project
Dit is een omnistraler, geen OB - detail :wink:
subwoofer komt onderin. Het idee was een volledig transparante constructie, of melkglas/gesatineerd plexiglas en van van onderaf aanlichten met een ambilight/living colours systeem... zoektocht naar WAF max omni
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het is wel een OB want hij heeft het denk ik over de foto's die ik gepost heb, niet over jouw ontwerp.
Jouw idee met die lamp heb ik ook aan zitten denken. Nadeel vind ik dat je ook een spanningssnoer naar je speakers moet leiden en laat ik nog maar niet beginnen over de mogelijke invloed op het geluid. ;)
Ik ben ook helemaal voor een dergelijk ontwerp maar ik het balanceert altijd heel erg op het randje tussen een sjiek detail en ronduit ordinair. Ik heb een dergelijke lamp ooit eens gehad en soms leek mijn woonkamer net een hoerenkast... :lol:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Vinculum schreef:
Het is wel een OB want hij heeft het denk ik over de foto's die ik gepost heb, niet over jouw ontwerp.

Klopt.. Had het over de foto's van de vorige pagina die Vinculum gepost had. :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die zou ik ook graag in plexiglas willen zien, kunnen direct de markt op - beauty's zoals het middelste plaatje van je 3d tekening!
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Het nadeel van plexiglazen behuizingen is dat er vrijwel nooit dempingsmateriaal in gedaan wordt (logisch) hoewel dat nog steeds nodig is.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb van verschillende personen de vraag gekregen hoe ik met die mallen werk. Here's how...

Allereerst natuurlijk zorgen dat de afmetingen van het uiteindelijke object duidelijk zijn. In mijn geval bestaat het uit een cirkel van 18 cm en 1 van 5 met een rechte lijn om de 2 te verbinden.
Voor het frezen gebruik ik niet een kopieerfrees omdat dat niet praktisch is. Een kopieerfrees heeft meestal het wieltje aan de onderkant wat zou betekenen dat ik in 1 keer door 18mm mdf moet. Kan wel maar kost je minstens een stel frezen en een hoop werk. Bij mij waren de freesjes niet eens lang genoeg in het in 1 keer te doen.
Daarom maak ik gebruik van een opzetstukje voor mijn bovenfrees (zie eerste foto). Hiermee kan ik net zo nauwkeurig kopieren alleen kan ik nu geleidelijk het hout in, steeds een paar millimeter per keer. Daardoor kan ik sneller het hout voeren zodat mijn frees niet gloeiend heet word en binnen no-time nog geen boter meer kan frezen. Ik gebruik de kleinste frees uit de set maar het opzetstuk heeft een veel grotere diameter. Vandaar de mallen. Het verschil tussen de rand van de frees en de rand van het opzetstuk is bij mij 5mm. Daarom heb ik een mal nodig die voor de buitenkant 5mm kleiner is en voor de binnenkant 5mm groter is. Waarom? De buitenkantmal kopieer ik aan de buitenkant zodat ik nooit naar binnen kan uitschieten (dat is de kant die je dadelijk daadwerkelijk ziet). De binnenkant is net andersom. Daar mag ik naar binnen uitschieten maar niet naar buiten. Waardom 2 mallen? Omdat de breedte van de kast 20mm is. Trek daar 2x 5mm vanaf en je hebt een verrekte dun malletje. Zeker gezien het maar een 4mm planke mdf is (deze dikte is zodat ik niet onnodig diep hoef op mijn frees).
De mallen zelf zijn voorzien van 2 gaten. Deze zitten precies in het midden van de uiteindelijke kast. In deze mallen gaan 2 deuvels om alles in elkaar te zetten en om nu tijdens het frezen 2 vaste punten te hebben.

Hoop dat het een beetje duidelijker is... Anders gewoon even vragen. ;)
Bijlagen
100_1027.JPG
Links is buitenmal, rechts is binnenmal.
Links is buitenmal, rechts is binnenmal.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dit heb je waarschijnlijk al goed overdacht, want het is VEEEL werk, maar zou je toch niet beter/sneller met buig-MDF of dunne laagjes multiplex kunnen werken?
De achterkant maak je dan van een doorgezaagde paal o.i.d. en daar sluit je dan je buigwerk op aan.

2-300x nauwkeurig hetzelfde rondje maken... :-# (ik denk dat ik daar te ongeduldig voor ben)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Haha klopt. Het is idd veel werk. Rondbuigen gaat denk ik niet mooi worden aangezien de diameters vrij krap zijn. Op zo's kromming gaat buigmdf niet mooi rond worden. Ach het zijn er gelukkig niet 2-300 maar 50 per speaker. Dit is nog net te behappen. ;) Ach je moet wat he? Anders verveel je je toch maar...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Haha klopt. Het is idd veel werk. Rondbuigen gaat denk ik niet mooi worden aangezien de diameters vrij krap zijn. Op zo's kromming gaat buigmdf niet mooi rond worden. Ach het zijn er gelukkig niet 2-300 maar 50 per speaker. Dit is nog net te behappen. ;) Ach je moet wat he? Anders verveel je je toch maar...

50 per speaker, waar je in 3x? doorheen moet, x 2 speakers = 300 rondjes frezen :lol:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ok ok, point taken. ;)
Oh en dan daarna het geheel nog glad schuren...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zoals m'n vader wel eens zegt: "met baby stapjes kom je er ook" :wink:

Je krijg zo wel een ontzettend stijve en gaaf uitziende speaker! Bijna jammer om achter je te zetten :)
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Even met Sketchup lopen spelen en wat alternatiefjes geproduceerd. Wat vinden jullie het mooist?
Bijlagen
Optie A
Optie A
Optie B
Optie B
Optie C
Optie C
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”