Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

Ik zou graag wat hulp willen bij het vinden van een X-over 3 weg print layout
kan iemand mij wat linkjes sturen?
of moet je er overal voor betalen en is het gewoon makkelijk om zelf te werken

Alvast bedankt
Roy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

Beetje onduidelijke vraagstelling.
Zoek je een print voor een actieve of een passieve crossover?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door teacher »

Ik heb nooit gedacht dat ik dit zou doen op een forum, maar:
http://lmgtfy.com/?q=loudspeaker+crossover+layout
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

Heel lief dat je me laat zien hoe google werkt... maar dat was niet echt wat ik zocht... :)
ik bedoel de print zelf...
wat je weg moet etsen enzo snap je?
http://www.proaquameppel.nl/downloads/r ... dmeter.gif <<< zoiets dus

het is volgens mij een passieve filter , ik maak gebruik van condensatoren en spoelen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door Wowly »

Hoi Rojkey,

Ik moet even optreden, want anders gaat er hier een enorme zooi van komen.

Aan de manier van je aankondiging (HEEEEEEELP) is te merken dat je van de snelle en intense soort bent. Vaak zijn dit de wat jongere en enthousiaste onder ons.

Van groot belang is om GOED te lezen wat anderen reply-en. Vaak zeggen ze niet direct wat ze willen zeggen, maar houden het vriendelijk en luchtig. Bijvoorbeeld door je fijntjes te wijzen op de zoekfunctie van internet. Oftewel: je vraag is al vaker voorbij gekomen en uitgebreid beantwoord. Niemand van de leden hier heeft zin om iets voor de zoveelste x uit te leggen aan een snelle en enthousiate hobby-ist, al zijn ze soms afgrijselijk geduldig (ik zou het niet kunnen bv).........

Als je nav reply 3 niet begrijpt dat je dus moet gaan zoeken mbv google naar het antwoord op jouw vraag, dan word het wat lastig. Een advies van mij; als je denkt, "wat een vreemde reply", kun je het beste rechtuit vragen wat ze nu eigenlijk bedoelen. Dan formuleren ze het wat meer in jouw stijl.

Snappie? :D

Succes met je zoektocht!

Wowly
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

Wowly bedankt voor je advies :)
en ik denk dat ik idd 1 van die jongere ben :)
ik zal wat rustiger aan doen en ik zal t forum nog eens goed doorbladeren
en Ray dat bedoel ik ook niet:)
het is niet zozeer het plaatsen van de componenten,
maar de "vorm"van de print een sjabloon zeg maar die ik op de print kan belichten.
of kan ik zomaar iets verzinnen? dat lijkt mij nie toch?

vriendelijke groet
Roy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

Of te wel, je zoekt een kant en klare PCB layout voor een passieve 3-weg crossover, als ik het goed begrijp?
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

als ze het zo noemen wel jah:)
enig advies/linkjes?
of kan ik zelf wat tekenen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door audiomanics »

Op zich is het maken van een print vrij eenvoudig:
Wat je nodig hebt is een schema.... en de fysieke formaten van de componenten.. Aangezien je het over eenvoudige componenten als spoelen, condensatoren en vermoedelijk ook weerstanden hebt is er niet heel veel moeilijks aan.. Bij spoelen in een x-over moet je er alleen rekening mee houden dat de magnetische velden elkaar niet gaan beinvloeden, ofwel haaks op elkaar zetten dus.
Een redelijk uitgangspunt is om de componenten zo neer te zetten als in het schema... dat kun je later altijd nog wijzigen.. nu teken je de verbindingen.. bij een luidsprekerfilter mogen die best wel dik zijn.. soms ontkom je er niet aan om een draadbrugje te gebruiken.. geen probleem.. eerder een tekortkoming in je ontwerp..
Die doorverbindingen die je getekend heb kun je met de computer zo afdrukken op een stuk overtrekpapier met een printer.. het liefst een laserprinter..
Fotogevoelige print is zo te koop en als de zon schijnt heb je de zaak in een paar minuten belicht.. ontwikkelen kun je met een theelepeltje causticsoda op een glas water en etsen met wat je aan etsmiddel kunt krijgen (Ferrycloride is echt troep .. dat witte poeder is een stuk schoner..) Gaatjes boren en onderdeeltjes solderen..
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..

heb je al een schema???

Kees
Bijlagen
IlValvoleVoeding.jpg
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 05 okt 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door teacher »

kan je een schema lezen? Dan is het een kwestie van gewoon aan elkaar knopen; filters hoeven niet op een print, ik lijm ze meestal op een plankje met een lijmpistool.

En heb je toevallig ook echt de linkjes bekeken? Daar zat echt wel bruikbaar spul tussen..
Boekje van Vance Dickason is ook het lezen waard..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

audiomanics schreef:
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..
Hier een voorbeeld van een met de hand gefreesde filterprint.

Maar goed, als je wilt dat mensen je helpen is het wel prettig als je wat meer info geeft, we hebben hier geen kristallen bol staan.

Heb je een schema?, kantelpunten, steilheid,wat voor drivers komen erop, dat soort zaken....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door bartsegers »

Als je de echte maten hebt van je componenten, kun je rustig in autocad bijvoorbeeld het zaakje uittekenen.
Zoals reeds gezegd hoeft het filter niet op een print te staan. op een plankje kan oom prima.

Printen en klaar is kees...
(foto laat zien hioe ruim je een filter kunt opzetten O:) )
bv:
Bijlagen
filter layout.jpg
filter layout.jpg (17.55 KiB) 672 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door audiomanics »

En hier een voorbeeld van een CNC gefreesde print: (kwestie van een PBtje naar audiomanics :wink: )

Kees
Bijlagen
DSCN3851.JPG
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

Erg bedankt voor al jullie hulp
en er staat inderdaad nuttige info in ik wist namelijk niet dat het een pcb hete :)
nu ik dat wist ben ik al een heel eind opgeschoten
nu heb ik het programmatje PCB artist gevonden en gedownload
idiaal:)
kun je mooi een schema maken en hun zorge ervoor dat het om word gezet in een print die je dan kunt afdrukke op transparant papier :)
ik had inderdaad het ook op een plankje kunnen maken.
maar ik vond dit leuker:-D

nogmaals bedankt voor alle tips en mochte jullie er nog meer hebben zijn ze graag welkom :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door bartsegers »

Houd ons niet langer in spanning.....

Waar ga je dit 3-weg printje voor gebruiken? :?:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door Wowly »

Heren; ik ben blij verheugd dat jullie dit topic juist hebben begeleid....dankjewel!

Jan
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL :-)
ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken :)
maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is :)


Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door SARK »

RoYKeJ schreef:
Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL :-)
1) ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken :)
2) maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is :)


Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaat :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaat :wink:
Daar zit wel iets in, ja.... 8) :-s
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

mischien dat het wel een goed idee is:) ik zal de foto's zo snel mogelijk uploaden
dan ook gelijk een lijst van de drivers erbij zetten + bouwtekening met de maten :)
dan hoor ik mijn beoordeling wel;)
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door GerwinR »

Je kunt ook "universele" printen krijgen waar je de meeste ontwerpen wel op krijgt...
http://www.display.nl/Audio-video/Luids ... D35.3.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door ray5150 »

Of een eurokaart gaatjesprint (veroboard).
Als je de gebruikte sporen netjes vertind gaat dat best lukken....
RoYKeJ
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 17:20

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door RoYKeJ »

De printplaten zijn klaar :D zelfs de volledige box zit al in elkaar
alleen vergeet steeds de fotos up te loaden...
ze doen het prima :D:D:D fotos volgen zo snel mogelijk
er moete nog wat aanpassinge gedaan worden zoals vervanging van tweeter en het mooi maken van het geheel :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP

Bericht door Wowly »

Super man!!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”