Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Moderator: Beheerdersteam
Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Ik zou graag wat hulp willen bij het vinden van een X-over 3 weg print layout
kan iemand mij wat linkjes sturen?
of moet je er overal voor betalen en is het gewoon makkelijk om zelf te werken
Alvast bedankt
Roy
kan iemand mij wat linkjes sturen?
of moet je er overal voor betalen en is het gewoon makkelijk om zelf te werken
Alvast bedankt
Roy
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Beetje onduidelijke vraagstelling.
Zoek je een print voor een actieve of een passieve crossover?
Zoek je een print voor een actieve of een passieve crossover?
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Ik heb nooit gedacht dat ik dit zou doen op een forum, maar:
http://lmgtfy.com/?q=loudspeaker+crossover+layout
http://lmgtfy.com/?q=loudspeaker+crossover+layout
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Heel lief dat je me laat zien hoe google werkt... maar dat was niet echt wat ik zocht...
ik bedoel de print zelf...
wat je weg moet etsen enzo snap je?
http://www.proaquameppel.nl/downloads/r ... dmeter.gif <<< zoiets dus
het is volgens mij een passieve filter , ik maak gebruik van condensatoren en spoelen.
ik bedoel de print zelf...
wat je weg moet etsen enzo snap je?
http://www.proaquameppel.nl/downloads/r ... dmeter.gif <<< zoiets dus
het is volgens mij een passieve filter , ik maak gebruik van condensatoren en spoelen.
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Hoi Rojkey,
Ik moet even optreden, want anders gaat er hier een enorme zooi van komen.
Aan de manier van je aankondiging (HEEEEEEELP) is te merken dat je van de snelle en intense soort bent. Vaak zijn dit de wat jongere en enthousiaste onder ons.
Van groot belang is om GOED te lezen wat anderen reply-en. Vaak zeggen ze niet direct wat ze willen zeggen, maar houden het vriendelijk en luchtig. Bijvoorbeeld door je fijntjes te wijzen op de zoekfunctie van internet. Oftewel: je vraag is al vaker voorbij gekomen en uitgebreid beantwoord. Niemand van de leden hier heeft zin om iets voor de zoveelste x uit te leggen aan een snelle en enthousiate hobby-ist, al zijn ze soms afgrijselijk geduldig (ik zou het niet kunnen bv).........
Als je nav reply 3 niet begrijpt dat je dus moet gaan zoeken mbv google naar het antwoord op jouw vraag, dan word het wat lastig. Een advies van mij; als je denkt, "wat een vreemde reply", kun je het beste rechtuit vragen wat ze nu eigenlijk bedoelen. Dan formuleren ze het wat meer in jouw stijl.
Snappie?
Succes met je zoektocht!
Wowly
Ik moet even optreden, want anders gaat er hier een enorme zooi van komen.
Aan de manier van je aankondiging (HEEEEEEELP) is te merken dat je van de snelle en intense soort bent. Vaak zijn dit de wat jongere en enthousiaste onder ons.
Van groot belang is om GOED te lezen wat anderen reply-en. Vaak zeggen ze niet direct wat ze willen zeggen, maar houden het vriendelijk en luchtig. Bijvoorbeeld door je fijntjes te wijzen op de zoekfunctie van internet. Oftewel: je vraag is al vaker voorbij gekomen en uitgebreid beantwoord. Niemand van de leden hier heeft zin om iets voor de zoveelste x uit te leggen aan een snelle en enthousiate hobby-ist, al zijn ze soms afgrijselijk geduldig (ik zou het niet kunnen bv).........
Als je nav reply 3 niet begrijpt dat je dus moet gaan zoeken mbv google naar het antwoord op jouw vraag, dan word het wat lastig. Een advies van mij; als je denkt, "wat een vreemde reply", kun je het beste rechtuit vragen wat ze nu eigenlijk bedoelen. Dan formuleren ze het wat meer in jouw stijl.
Snappie?
Succes met je zoektocht!
Wowly
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Wowly bedankt voor je advies
en ik denk dat ik idd 1 van die jongere ben
ik zal wat rustiger aan doen en ik zal t forum nog eens goed doorbladeren
en Ray dat bedoel ik ook niet:)
het is niet zozeer het plaatsen van de componenten,
maar de "vorm"van de print een sjabloon zeg maar die ik op de print kan belichten.
of kan ik zomaar iets verzinnen? dat lijkt mij nie toch?
vriendelijke groet
Roy
en ik denk dat ik idd 1 van die jongere ben
ik zal wat rustiger aan doen en ik zal t forum nog eens goed doorbladeren
en Ray dat bedoel ik ook niet:)
het is niet zozeer het plaatsen van de componenten,
maar de "vorm"van de print een sjabloon zeg maar die ik op de print kan belichten.
of kan ik zomaar iets verzinnen? dat lijkt mij nie toch?
vriendelijke groet
Roy
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Of te wel, je zoekt een kant en klare PCB layout voor een passieve 3-weg crossover, als ik het goed begrijp?
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
als ze het zo noemen wel jah:)
enig advies/linkjes?
of kan ik zelf wat tekenen?
enig advies/linkjes?
of kan ik zelf wat tekenen?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Op zich is het maken van een print vrij eenvoudig:
Wat je nodig hebt is een schema.... en de fysieke formaten van de componenten.. Aangezien je het over eenvoudige componenten als spoelen, condensatoren en vermoedelijk ook weerstanden hebt is er niet heel veel moeilijks aan.. Bij spoelen in een x-over moet je er alleen rekening mee houden dat de magnetische velden elkaar niet gaan beinvloeden, ofwel haaks op elkaar zetten dus.
Een redelijk uitgangspunt is om de componenten zo neer te zetten als in het schema... dat kun je later altijd nog wijzigen.. nu teken je de verbindingen.. bij een luidsprekerfilter mogen die best wel dik zijn.. soms ontkom je er niet aan om een draadbrugje te gebruiken.. geen probleem.. eerder een tekortkoming in je ontwerp..
Die doorverbindingen die je getekend heb kun je met de computer zo afdrukken op een stuk overtrekpapier met een printer.. het liefst een laserprinter..
Fotogevoelige print is zo te koop en als de zon schijnt heb je de zaak in een paar minuten belicht.. ontwikkelen kun je met een theelepeltje causticsoda op een glas water en etsen met wat je aan etsmiddel kunt krijgen (Ferrycloride is echt troep .. dat witte poeder is een stuk schoner..) Gaatjes boren en onderdeeltjes solderen..
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..
heb je al een schema???
Kees
Wat je nodig hebt is een schema.... en de fysieke formaten van de componenten.. Aangezien je het over eenvoudige componenten als spoelen, condensatoren en vermoedelijk ook weerstanden hebt is er niet heel veel moeilijks aan.. Bij spoelen in een x-over moet je er alleen rekening mee houden dat de magnetische velden elkaar niet gaan beinvloeden, ofwel haaks op elkaar zetten dus.
Een redelijk uitgangspunt is om de componenten zo neer te zetten als in het schema... dat kun je later altijd nog wijzigen.. nu teken je de verbindingen.. bij een luidsprekerfilter mogen die best wel dik zijn.. soms ontkom je er niet aan om een draadbrugje te gebruiken.. geen probleem.. eerder een tekortkoming in je ontwerp..
Die doorverbindingen die je getekend heb kun je met de computer zo afdrukken op een stuk overtrekpapier met een printer.. het liefst een laserprinter..
Fotogevoelige print is zo te koop en als de zon schijnt heb je de zaak in een paar minuten belicht.. ontwikkelen kun je met een theelepeltje causticsoda op een glas water en etsen met wat je aan etsmiddel kunt krijgen (Ferrycloride is echt troep .. dat witte poeder is een stuk schoner..) Gaatjes boren en onderdeeltjes solderen..
Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..
heb je al een schema???
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 05 okt 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
kan je een schema lezen? Dan is het een kwestie van gewoon aan elkaar knopen; filters hoeven niet op een print, ik lijm ze meestal op een plankje met een lijmpistool.
En heb je toevallig ook echt de linkjes bekeken? Daar zat echt wel bruikbaar spul tussen..
Boekje van Vance Dickason is ook het lezen waard..
En heb je toevallig ook echt de linkjes bekeken? Daar zat echt wel bruikbaar spul tussen..
Boekje van Vance Dickason is ook het lezen waard..
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Hier een voorbeeld van een met de hand gefreesde filterprint.audiomanics schreef:Je kunt ook printjes frezen.. zeker als het vrij grof is zoals een luidprekerfilter..
Maar goed, als je wilt dat mensen je helpen is het wel prettig als je wat meer info geeft, we hebben hier geen kristallen bol staan.
Heb je een schema?, kantelpunten, steilheid,wat voor drivers komen erop, dat soort zaken....
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Als je de echte maten hebt van je componenten, kun je rustig in autocad bijvoorbeeld het zaakje uittekenen.
Zoals reeds gezegd hoeft het filter niet op een print te staan. op een plankje kan oom prima.
Printen en klaar is kees...
(foto laat zien hioe ruim je een filter kunt opzetten
)
bv:
Zoals reeds gezegd hoeft het filter niet op een print te staan. op een plankje kan oom prima.
Printen en klaar is kees...
(foto laat zien hioe ruim je een filter kunt opzetten
bv:
- Bijlagen
-
- filter layout.jpg (17.55 KiB) 684 keer bekeken
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
En hier een voorbeeld van een CNC gefreesde print: (kwestie van een PBtje naar audiomanicsray5150 schreef:
Kees
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Erg bedankt voor al jullie hulp
en er staat inderdaad nuttige info in ik wist namelijk niet dat het een pcb hete
nu ik dat wist ben ik al een heel eind opgeschoten
nu heb ik het programmatje PCB artist gevonden en gedownload
idiaal:)
kun je mooi een schema maken en hun zorge ervoor dat het om word gezet in een print die je dan kunt afdrukke op transparant papier
ik had inderdaad het ook op een plankje kunnen maken.
maar ik vond dit leuker:-D
nogmaals bedankt voor alle tips en mochte jullie er nog meer hebben zijn ze graag welkom
en er staat inderdaad nuttige info in ik wist namelijk niet dat het een pcb hete
nu ik dat wist ben ik al een heel eind opgeschoten
nu heb ik het programmatje PCB artist gevonden en gedownload
idiaal:)
kun je mooi een schema maken en hun zorge ervoor dat het om word gezet in een print die je dan kunt afdrukke op transparant papier
ik had inderdaad het ook op een plankje kunnen maken.
maar ik vond dit leuker:-D
nogmaals bedankt voor alle tips en mochte jullie er nog meer hebben zijn ze graag welkom
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Houd ons niet langer in spanning.....
Waar ga je dit 3-weg printje voor gebruiken?
Waar ga je dit 3-weg printje voor gebruiken?
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Heren; ik ben blij verheugd dat jullie dit topic juist hebben begeleid....dankjewel!
Jan
Jan
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL
ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken
maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is
Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken
maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is
Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaatRoYKeJ schreef:Ik ben bezig met een mooie 3 weg TL![]()
1) ik houd ook een foto dagboek bij dus ik zal die binnekort uploaden dan kunnen jullie een beoordeling maken![]()
2) maar ik wil ze eerst afhebbe voordat ik dat doe om zeker te weten dat het gelukt is![]()
Ik ben het met jan een Zeer goed begeleid
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Daar zit wel iets in, ja....SARK schreef:Volgens mij moet je de volgorde omkeren zodat de deskundigen hier op het ZBAF jou kunnen vertellen of het goed gaat
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
mischien dat het wel een goed idee is:) ik zal de foto's zo snel mogelijk uploaden
dan ook gelijk een lijst van de drivers erbij zetten + bouwtekening met de maten
dan hoor ik mijn beoordeling wel;)
dan ook gelijk een lijst van de drivers erbij zetten + bouwtekening met de maten
dan hoor ik mijn beoordeling wel;)
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Je kunt ook "universele" printen krijgen waar je de meeste ontwerpen wel op krijgt...
http://www.display.nl/Audio-video/Luids ... D35.3.html
http://www.display.nl/Audio-video/Luids ... D35.3.html
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
Of een eurokaart gaatjesprint (veroboard).
Als je de gebruikte sporen netjes vertind gaat dat best lukken....
Als je de gebruikte sporen netjes vertind gaat dat best lukken....
Re: Goedemiddag HEEEEEEEEEEEEEEELP
De printplaten zijn klaar
zelfs de volledige box zit al in elkaar
alleen vergeet steeds de fotos up te loaden...
ze doen het prima
:D:D fotos volgen zo snel mogelijk
er moete nog wat aanpassinge gedaan worden zoals vervanging van tweeter en het mooi maken van het geheel
alleen vergeet steeds de fotos up te loaden...
ze doen het prima
er moete nog wat aanpassinge gedaan worden zoals vervanging van tweeter en het mooi maken van het geheel

