Inmiddels zijn mijn koellichamen gearriveerd, op maat gemaakt voor m'n kasten. Nu moet ik ze alleen nog ergens laten zandstralen en mat laten anodiseren en dan kan ik ook beginnen met de opbouw.
Niet normaal meer zeg zo'n koellichaam. En dat is voor de 50 Watt versie?
Voor het anodiseren kun je prima terecht in H"waard bij ATM of KO-AR. Zij kunnen je ook helpen met een adres voor het stralen.
Heb je er meteen een aantal laten maken voor de mensen die ook zo'n ExtremA willen gaan bouwen?
Komen die koellichamen bovenop de monoblokken? Ben je dan niet bang voor stof tussen de koelribben, of komen ze uiteindelijk op hun kant te staan?
Bij mij thuis is het best netjes, maar toch zou zo'n koellichaam op den duur met stof vollopen ben ik bang.
Is er ergens een schema van ExtremA te vinden? Staat deze in de laatste Elektuur special?
Voor optimaal effect moeten de koelvinnen vertikaal staan. Zodoende blijft er geen stof in liggen en kan de opgewarmde lucht tussen de koelvinnen opstijgen. Maar dat zal Sander vast wel weten.
Beetje slordig gebouwd is ie @diyaudio. Vraagje aan SSassen, waarom de opmerking solderen ipv krimpen?
Met een goede krimptang maak je toch ook erg goede verbindingen? En tin is nou ook weer niet zo'n goede geleider..
Rob.
Vraagje aan SSassen, waarom de opmerking solderen ipv krimpen?
Ik ben geen voorstander van alleen krimpen, zeker niet in een omgeving waar corrosie kan optreden en/of met van die goedkope krimptangen die alleen pletten en niet krimpen. E.e.a. gaat op den duur lossen, of de overgangsweerstand neemt (significant) toe, etc. Als je dan toch wilt krimpen zou ik ongeisoleerde krimphulzen gebruiken, deze eerst krimpen en vervolgens solderen en daarna een stukje krimpkous eromheen, dan heb je de beste verbinding.
Kan je doen maar is dat echt nodig? Je eindtransistoren hebben wel voldoende raakvlak met je koelblok.
Die 0,5 mm valt overigens nog wel mee. Heb ik wel erger gezien.
De koeplaten die ik wil gaan toepassen zijn de KL-271 200mm lang. Deze wil ik hebben in blank aluminium.
Ik meen gelezen te hebben dat zwart geanodiseerd beter is. Voor klasse A is iedere graad minder warm welkom.
Dat maakt niet zo veel uit voor de warmte afgifte (warmte absorptie is een ander verhaal). Het metaal, in dit geval aluminium, mag niet blank gepolijst zijn, dan is de warmteafgifte duidelijk minder.
Dat ziet erg netjes uit zeg!
Een tipje toch, is het misschien een ideetje wanneer je een metalen strip over de eindtorren spant?
Zo is de druk verdeling veel beter en is de kans op kromtrekken van de eindtorren ook veel kleiner.
Ben trouwens heel benieuwd hoe het uiteindelijk zal klinken, dit is als ik mij niet vergis pas de 2e ExtremA die bijna af is.
De koeplaten die ik wil gaan toepassen zijn de KL-271 200mm lang. Deze wil ik hebben in blank aluminium.
Ik meen gelezen te hebben dat zwart geanodiseerd beter is. Voor klasse A is iedere graad minder warm welkom.
Dat maakt niet zo veel uit voor de warmte afgifte (warmte absorptie is een ander verhaal). Het metaal, in dit geval aluminium, mag niet blank gepolijst zijn, dan is de warmteafgifte duidelijk minder.
Deze koelblokken zijn zilver geanodiseerd. (blank)
Bij het inelkaarzetten van de tweede versterker op de koelblok zie ik dat de sanken 2SA1216 verschillende produktienummers hebben.
Nu is mijn vraag, is dit een probleem?
Ik zal denken dat er beter 2x 2SA1216 uit een zelfde productie in kunnen zitten.
Aangezien er niemand op mijn vraag een antwoord gaf, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en 4x nieuwe 2SA1216 besteld.
Deze heb ik vandaag binnen gekregen.
Deze zijn uit de zelfde productie en ga ik gebruiken.
Ook heb ik de ingangsplug en luidspreker aansluitingen en de aan/uit knop met led binnen.
Zodra de printen op de koelblokken zitten (met de trasistoren er aan gesoldeerd) maak ik weer een foto.
Groeten,
Dirk
Bijlagen
plug.jpg (58.19 KiB) 721 keer bekeken
neutrik chassis female.gif (5.17 KiB) 720 keer bekeken
Aangezien ik nu vakantie heb ben ik vandaag met de poten bezig geweest.
Deze heb ik van aluminium gemaakt.
Deze zijn gemaakt naar een voorbeeld van CVE zijn poten.
Ook de 3mm dik siliconen heb ik van hem. (Co nogmaals bedankt.)
Morgen verwacht ik de BC 550 C en de printen voor de softstart binnen.
Zodat de versterkerprinten dan afgemaakt kan worden en de softstart opgebouwd kan worden.
Helaas vandaag de printen voor de softstart niet ontvangen. (TNT zal het wel druk hebben met de kerstkaarten)
Vandaar dat ik het advies van Chris_T vandaag maar uitgevoerd heb.
Chris_T schreef:
Een tipje toch, is het misschien een ideetje wanneer je een metalen strip over de eindtorren spant?
Zo is de druk verdeling veel beter en is de kans op kromtrekken van de eindtorren ook veel kleiner.
Ik heb hiervoor messing strip gebruikt van 20mm breed en 5 mm dik.
Nu maar hopen dat de printen morgen afgeleverd worden, zodat er zondag nog wat aan gedaan kan worden.