goedkoop budget zelfbouwsetje
Moderator: Beheerdersteam
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
vandaag eindelijk weer wat tijd voor de kinderkamer boxjes
voor een eerste keer een frees vasthouden is het nog niet eens zo slecht gegaan
meteen maar wat vragen over de afwerking:
ik heb zo goed mogelijk geprobeerd de plankjes recht te lijmen, maar de plankjes zijn toch allemaal niet helemaal even groot
Hoe kan ik het beste die ca 1mm uitstekende delen weghalen?
Dat beuken hout, ik wil dat graag met osmo behandelen, hoe moet ik het hout behandelen?
Eerst schuren? welk schuurpapier?
Moet voor die osmo wax alle lijm ook weg zijn aan de buitenkant?
Die donkere zaagplekken zijn die nog weg te halen? (botte zaag gamma)
edit: plaatjes als attachment toegevoegd
voor een eerste keer een frees vasthouden is het nog niet eens zo slecht gegaan
meteen maar wat vragen over de afwerking:
ik heb zo goed mogelijk geprobeerd de plankjes recht te lijmen, maar de plankjes zijn toch allemaal niet helemaal even groot
Hoe kan ik het beste die ca 1mm uitstekende delen weghalen?
Dat beuken hout, ik wil dat graag met osmo behandelen, hoe moet ik het hout behandelen?
Eerst schuren? welk schuurpapier?
Moet voor die osmo wax alle lijm ook weg zijn aan de buitenkant?
Die donkere zaagplekken zijn die nog weg te halen? (botte zaag gamma)
edit: plaatjes als attachment toegevoegd
Laatst gewijzigd door sander815 op wo 18 nov 2009, 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?
Als je ze groter maakt kom je nmlk een partij spam, zooi en troep tegen waar je U tegen zegt.
Zeer fraaie speaker voor een kinderkamer!!!! (jeetje wat wordt die kleine al gelijk verwend zeg
)
Niet even grote planken is altijd vervelend. Nu kun je gelijk nog wat leuks van je frees ondervinden. Voor zulk werk is het nmlk ook heel erg geschikt! Wel moet je even een extra plank oid op je vlak leggen anders kun je er natuurlijk niet bij.
Echter moet je ook oppassen, je zit nmlk wel aan de zijkant van je materiaal te frezen en je hebt dus weinig draagvlak! Als je even niet oplet en je uitschiet heb je een lelijk plek.
Spijtig om wederom te zien dat de Gamma met botte zagen werkt. Die plekken zijn er helaas heel erg moeilijk uit te halen. Volgende keer geen genoegen mee nemen.
Is dat de 27TFF tweeter?
Als je ze groter maakt kom je nmlk een partij spam, zooi en troep tegen waar je U tegen zegt.
Zeer fraaie speaker voor een kinderkamer!!!! (jeetje wat wordt die kleine al gelijk verwend zeg
Niet even grote planken is altijd vervelend. Nu kun je gelijk nog wat leuks van je frees ondervinden. Voor zulk werk is het nmlk ook heel erg geschikt! Wel moet je even een extra plank oid op je vlak leggen anders kun je er natuurlijk niet bij.
Echter moet je ook oppassen, je zit nmlk wel aan de zijkant van je materiaal te frezen en je hebt dus weinig draagvlak! Als je even niet oplet en je uitschiet heb je een lelijk plek.
Spijtig om wederom te zien dat de Gamma met botte zagen werkt. Die plekken zijn er helaas heel erg moeilijk uit te halen. Volgende keer geen genoegen mee nemen.
Is dat de 27TFF tweeter?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Heb je zo'n setje frezen in een doosje erbij gekocht? Daar zit namelijk bijna altijd een recht freesje in met een wieltje aan de top van dezelfde diameter als de frees zelf (bovenste rij 2e van rechts). Deze kun je gebruiken om uitstekende kopse kanten van de plankjes af te frezen. Indien het tussenliggende plankje uitsteekt (zeg maar meer naar buiten steekt) dan wordt het stevig schuren.
Het zwart zal dan al grotendeels zijn verdwenen. De rest zal je moeten schuren. Afhankelijk van hoeveel je moet schuren moet je met redelijk grof beginnen (korrel 80 of zo) Delen die al redelijk glad zijn kun je beter niet met te grof schuurpapier doen, je moet de krassen er ook weer uitschuren met fijn schuurpapier. Meestal neem ik eerst 80 voor die delen die het nodig hebben, daarna 120, 180 en eventueel nog iets van 240 of 320 maar die laatse 2 lopen snel vol en zijn echt voor de laatste hand. Ik neem gewoon schuurpapier van een goede kwaliteit
Afhankelijk van welke lijm je hebt gebruikt kun je dat nog met een vochtige doek weg halen (tenzij al helemaal uitgehard) en anders misschien met een plamuurmes. Misschien gaat het ook al met de frees met wieltje als je de kopse kanten gelijk freest.
Indien je zo'n setje frezen hebt gekocht zit er waarschijnlijk ook een frees in met een topwieltje om rondingen aan kanten te frezen (onderste rij 1e of 4e van links) Of om schuine kanten te maken (bovenste rij 4e van links)
Is alles al verlijmd ook? Je had de opening van de poort namelijk beter eerst kunnen afronden voor het verlijmen van de gehele luidsprekerkast. Ook bij de ingang van de poort aan de binnenkant
Afhankelijk van welke lijm je hebt gebruikt kun je dat nog met een vochtige doek weg halen (tenzij al helemaal uitgehard) en anders misschien met een plamuurmes. Misschien gaat het ook al met de frees met wieltje als je de kopse kanten gelijk freest.
Indien je zo'n setje frezen hebt gekocht zit er waarschijnlijk ook een frees in met een topwieltje om rondingen aan kanten te frezen (onderste rij 1e of 4e van links) Of om schuine kanten te maken (bovenste rij 4e van links)
Is alles al verlijmd ook? Je had de opening van de poort namelijk beter eerst kunnen afronden voor het verlijmen van de gehele luidsprekerkast. Ook bij de ingang van de poort aan de binnenkant
- Bijlagen
-
- frezenset.jpg (26.84 KiB) 828 keer bekeken
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Ook hier het verzoek om te attachen.b_force schreef:Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?
Als je ze groter maakt kom je nmlk een partij spam, zooi en troep tegen waar je U tegen zegt.
- Bijlagen
-
- spam.jpg (83.07 KiB) 816 keer bekeken
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
120~180sander815 schreef:Dat beuken hout, ik wil dat graag met osmo behandelen, hoe moet ik het hout behandelen?
Eerst schuren? welk schuurpapier?
Ja!Moet voor die osmo wax alle lijm ook weg zijn aan de buitenkant?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
die gamma medewerker zei dat dat altijd wel was, ik wist zelf toen niet beter. De volgende keer neem ik dat niet meer neeb_force schreef:Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?
Spijtig om wederom te zien dat de Gamma met botte zagen werkt. Die plekken zijn er helaas heel erg moeilijk uit te halen. Volgende keer geen genoegen mee nemen.
Is dat de 27TFF tweeter?
dat is de 27TFF inderdaad
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
die freesjes heb ik ook, behalve de 45 graden volgens mij...die linksonder heb ik wel, die wordt hetindoubt schreef:Heb je zo'n setje frezen in een doosje erbij gekocht? Daar zit namelijk bijna altijd een recht freesje in met een wieltje aan de top van dezelfde diameter als de frees zelf (bovenste rij 2e van rechts). Deze kun je gebruiken om uitstekende kopse kanten van de plankjes af te frezen. Indien het tussenliggende plankje uitsteekt (zeg maar meer naar buiten steekt) dan wordt het stevig schuren.Het zwart zal dan al grotendeels zijn verdwenen. De rest zal je moeten schuren. Afhankelijk van hoeveel je moet schuren moet je met redelijk grof beginnen (korrel 80 of zo) Delen die al redelijk glad zijn kun je beter niet met te grof schuurpapier doen, je moet de krassen er ook weer uitschuren met fijn schuurpapier. Meestal neem ik eerst 80 voor die delen die het nodig hebben, daarna 120, 180 en eventueel nog iets van 240 of 320 maar die laatse 2 lopen snel vol en zijn echt voor de laatste hand. Ik neem gewoon schuurpapier van een goede kwaliteit
Afhankelijk van welke lijm je hebt gebruikt kun je dat nog met een vochtige doek weg halen (tenzij al helemaal uitgehard) en anders misschien met een plamuurmes. Misschien gaat het ook al met de frees met wieltje als je de kopse kanten gelijk freest.
Indien je zo'n setje frezen hebt gekocht zit er waarschijnlijk ook een frees in met een topwieltje om rondingen aan kanten te frezen (onderste rij 1e of 4e van links) Of om schuine kanten te maken (bovenste rij 4e van links)
Is alles al verlijmd ook? Je had de opening van de poort namelijk beter eerst kunnen afronden voor het verlijmen van de gehele luidsprekerkast. Ook bij de ingang van de poort aan de binnenkant
schuren: met de hand(blok) of met een machine?
de lijm is al uitgehard
de osmo wax kan ik hier bij een parketleverancier halen
de opening van de poort afronden, hoe had ik dat moeten doen? Dan had ik had voorste plankje langer moeten laten?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
al die splinters aan de zijkant, is dat altijd bij frezen, of is dat het resultaat van de slechte(re) freesjes die erbij zitten?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Die slotpoort afronden is het eenvoudigste als je dat doet voor de luidspreker in elkaar zit want dan kun je het afronden met de frees. Misschien kan het nu ook nog maar ik denk dat het wieltje groter is dan 9 mm en dan krijg je de frees er moeilijk tussen. Dan word het zoe goed mogelijk vijlen/schuren/dremelen
De splinters/draden zijn inderdaad minder met kwaliteitsfrezen
Bij het frezen moet je even rekening houden met de draairichting van de frees. Als je hem aan de verkeerde kant erin zet krijg je dat er stukjes uiit het hout uitbreken. Zelfs indien je de goede kant opfreest moet je voorzichtig zijn met het laatste stukje omdat er dan alsnog een stukje kan uitbreken. Soms helpt het als je er een het eind een klein plankje tegenaanklemt welke je gewoon meefreest.
Beste is om even op een los plankje te proberen hoet het werkt
De splinters/draden zijn inderdaad minder met kwaliteitsfrezen
Bij het frezen moet je even rekening houden met de draairichting van de frees. Als je hem aan de verkeerde kant erin zet krijg je dat er stukjes uiit het hout uitbreken. Zelfs indien je de goede kant opfreest moet je voorzichtig zijn met het laatste stukje omdat er dan alsnog een stukje kan uitbreken. Soms helpt het als je er een het eind een klein plankje tegenaanklemt welke je gewoon meefreest.
Beste is om even op een los plankje te proberen hoet het werkt
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
hmm, op die manier, ik dacht rondingen links en rechts zoals hier

is dat van belang voor het geluid?
wat is de juiste kant opfrezen?
ps: de 2 condenstaortjes zijn binnen, waarvoor hartelijk dank

is dat van belang voor het geluid?
wat is de juiste kant opfrezen?
ps: de 2 condenstaortjes zijn binnen, waarvoor hartelijk dank
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Is dat de jouwe? Geen mooie tweetersander815 schreef:hmm, op die manier, ik dacht rondingen links en rechts zoals hier
is dat van belang voor het geluid?
Die hoeken afronden is mooi, maar zorgt ook voor een wat soepelere luchtstroom. Dat kan op hoog volume dus voor beter geluid (minder bijgeluid) zorgen
Tegen de draairichting van de frees denk ik dat wordt bedoeld. Zie het als een auto die vooruit gas geeft en jij trekt hem tegen de draairichting van de wielen weer naar achterwat is de juiste kant opfrezen?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
nee, dat is niet de mijne, dit was mijn voorbeeld
dus, de frees draait rechtsom, dus voor je uit duwen, en niet naar je toe trekken?
dus, de frees draait rechtsom, dus voor je uit duwen, en niet naar je toe trekken?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Als het te vrezen object/materiaal aan de linkerkant zit wel ja
.
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Duwen geldt als je frees-object aan de linkerzijde van de frees zit, trekken als je frees-object aan de rechterzijde van de frees zit.sander815 schreef:dus, de frees draait rechtsom, dus voor je uit duwen, en niet naar je toe trekken?
http://www.arievisser.eu/pages/freesrichting.htm
ps.
Kijk ook even op http://www.zelfbouwaudio.nl ... Edo en Sietse heben daar een artikel over frezen geplaatst
- Bijlagen
-
- Freesrichting.jpg (20.04 KiB) 664 keer bekeken
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Precies hetzelfde, rechtsom (met de klok mee).sander815 schreef:ok
maar hoe dan als ik een cirkelgeleider gebruik?
Tenzij je cirkelgeleider wilt gebruiken voor de rechte stukken afronden, dan maakt het niet meer uit
Edit: het tekeningetje legt het duidelijker uit dan ik zou kunnen beschrijven. Dat met de klok mee is ook serieus bedoeld (en dat van die cirkelegeleider voor rechte stukken niet natuurlijk)
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
met de klok mee heb ik ze volgens mij ook allemaal gedaan
ik dacht dat door de verkeerde richting misschien die splinters bleven hangen
Dat osmo, hoe kan ik die het beste opbrengen?
met een kwast denk ik en dan met een doek uitwrijven? of in laten trekken?
ik heb van die beukenpanelen een reststukje geprobeerd, maar die wax doet weining. Zit er op die beuken panelen eoa toplaag op die er eerst afgeschuurd moet worden?
ik dacht dat door de verkeerde richting misschien die splinters bleven hangen
Dat osmo, hoe kan ik die het beste opbrengen?
met een kwast denk ik en dan met een doek uitwrijven? of in laten trekken?
ik heb van die beukenpanelen een reststukje geprobeerd, maar die wax doet weining. Zit er op die beuken panelen eoa toplaag op die er eerst afgeschuurd moet worden?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Op pagina drie heb ik een link gegeven naar een topic van Edo over het gebruik van Osmo wax. Ook Arno heeft ervaring met Osmo was. Mijn kennis hieromtrend is alleen nog van lezen en dus wat beperktsander815 schreef:met de klok mee heb ik ze volgens mij ook allemaal gedaan
ik dacht dat door de verkeerde richting misschien die splinters bleven hangen
Dat osmo, hoe kan ik die het beste opbrengen?
met een kwast denk ik en dan met een doek uitwrijven? of in laten trekken?
ik heb van die beukenpanelen een reststukje geprobeerd, maar die wax doet weining. Zit er op die beuken panelen eoa toplaag op die er eerst afgeschuurd moet worden?
Je brengt het met de kwast dun aan en daarna laat je het drogen. daarna eventueel met staalwol of fijne scrotchbrite (betere soort schuurspons) de overtollige was verwijderen of vlakken. Daarna nog een keer en desnoods enkele keren. Hoe fijner het hout is geschuurd voor je begint hoe beter het resultaat. Of het handig is de was uit te wrijven met een doek weet ik eigenlijk niet (iemand anders misschien?)
De kleur die je op mijn foto (kleine sub) ziet is donkerder om 2 redenen:
A: de zon. beukenhout dat direct zonlicht krijgt en niet UV beschermt is wordt donkerder met de tijd. Dat was met dit hout het geval
B: Ik heb die nog met lijnolie/terpentijn (die is iets gelig) gedaan, dan wordt het sowieso iets donkerder als met volkomen heldere was of olie
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
wat kan ik het beste gebruiken om de speakers vast te zetten?
gewoon houtschroeven, zwart dan wel?
gewoon houtschroeven, zwart dan wel?
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Ja hoor, maar het liefst wel bolkop of imbus of zo. Als ik het me correct herinner waren de gaten in de monacor niet afgeschuind en die in de seas ook niet. Het is handig om een klein gaatje voor te boren want beuken is nog vrij hard. Als je ze er voorzichtig in monteerd heb je eigenlijk in beukenhout geen extra versteviging nodig bij zulke kleine luidsprekers (bij MDF en/of vaak monteren-demonteren kan je beter inslagmoeren of andere bevestiging gebruiken)
Lukt het nog een beetje met het (fijn) schuren en het Osmo waxen? (met andere woorden: gaat het er al een beetje uitzien?)
Lukt het nog een beetje met het (fijn) schuren en het Osmo waxen? (met andere woorden: gaat het er al een beetje uitzien?)
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
ik heb niet zo heel veel tijd op dit moment, en ik moet behoorlijk wat wegschuren van de onderzijde, dus die wax (olie) gaat er nog nietop. Vanavond ga ik weer even verder en zal wat fotos maken
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Is er nog leven hier?
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat
Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
ja, zeker wel
ik ben het topic alleen even uit het oog verloren wegens drukte(dank voor de mail)
ik zal het weekend een paar fotos plaatsen, ik ben in ieder geval heel erg tevreden over het geluid wat eruit komt
ik ben het topic alleen even uit het oog verloren wegens drukte(dank voor de mail)
ik zal het weekend een paar fotos plaatsen, ik ben in ieder geval heel erg tevreden over het geluid wat eruit komt
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
het eindprodukt komt zeer binnenkort, ik wilde ze hierbij doen, maar mijn cardreader ligt op het bedrijf 

