goedkoop budget zelfbouwsetje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

vandaag eindelijk weer wat tijd voor de kinderkamer boxjes
voor een eerste keer een frees vasthouden is het nog niet eens zo slecht gegaan

meteen maar wat vragen over de afwerking:
ik heb zo goed mogelijk geprobeerd de plankjes recht te lijmen, maar de plankjes zijn toch allemaal niet helemaal even groot
Hoe kan ik het beste die ca 1mm uitstekende delen weghalen?

Dat beuken hout, ik wil dat graag met osmo behandelen, hoe moet ik het hout behandelen?
Eerst schuren? welk schuurpapier?
Moet voor die osmo wax alle lijm ook weg zijn aan de buitenkant?

Die donkere zaagplekken zijn die nog weg te halen? (botte zaag gamma)

edit: plaatjes als attachment toegevoegd
Bijlagen
kinderkamerspeaker_001.jpg
kinderkamerspeaker_002.jpg
kinderkamerspeaker_003.jpg
kinderkamerspeaker_005.jpg
kinderkamerspeaker_004.jpg
kinderkamerspeaker_006.jpg
kinderkamerspeaker_007.jpg
kinderkamerspeaker_008.jpg
Laatst gewijzigd door sander815 op wo 18 nov 2009, 8:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door b_force »

Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?
Als je ze groter maakt kom je nmlk een partij spam, zooi en troep tegen waar je U tegen zegt.

Zeer fraaie speaker voor een kinderkamer!!!! (jeetje wat wordt die kleine al gelijk verwend zeg :P)

Niet even grote planken is altijd vervelend. Nu kun je gelijk nog wat leuks van je frees ondervinden. Voor zulk werk is het nmlk ook heel erg geschikt! Wel moet je even een extra plank oid op je vlak leggen anders kun je er natuurlijk niet bij.
Echter moet je ook oppassen, je zit nmlk wel aan de zijkant van je materiaal te frezen en je hebt dus weinig draagvlak! Als je even niet oplet en je uitschiet heb je een lelijk plek.

Spijtig om wederom te zien dat de Gamma met botte zagen werkt. Die plekken zijn er helaas heel erg moeilijk uit te halen. Volgende keer geen genoegen mee nemen.

Is dat de 27TFF tweeter?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Heb je zo'n setje frezen in een doosje erbij gekocht? Daar zit namelijk bijna altijd een recht freesje in met een wieltje aan de top van dezelfde diameter als de frees zelf (bovenste rij 2e van rechts). Deze kun je gebruiken om uitstekende kopse kanten van de plankjes af te frezen. Indien het tussenliggende plankje uitsteekt (zeg maar meer naar buiten steekt) dan wordt het stevig schuren. :( Het zwart zal dan al grotendeels zijn verdwenen. De rest zal je moeten schuren. Afhankelijk van hoeveel je moet schuren moet je met redelijk grof beginnen (korrel 80 of zo) Delen die al redelijk glad zijn kun je beter niet met te grof schuurpapier doen, je moet de krassen er ook weer uitschuren met fijn schuurpapier. Meestal neem ik eerst 80 voor die delen die het nodig hebben, daarna 120, 180 en eventueel nog iets van 240 of 320 maar die laatse 2 lopen snel vol en zijn echt voor de laatste hand. Ik neem gewoon schuurpapier van een goede kwaliteit

Afhankelijk van welke lijm je hebt gebruikt kun je dat nog met een vochtige doek weg halen (tenzij al helemaal uitgehard) en anders misschien met een plamuurmes. Misschien gaat het ook al met de frees met wieltje als je de kopse kanten gelijk freest.

Indien je zo'n setje frezen hebt gekocht zit er waarschijnlijk ook een frees in met een topwieltje om rondingen aan kanten te frezen (onderste rij 1e of 4e van links) Of om schuine kanten te maken (bovenste rij 4e van links)

Is alles al verlijmd ook? Je had de opening van de poort namelijk beter eerst kunnen afronden voor het verlijmen van de gehele luidsprekerkast. Ook bij de ingang van de poort aan de binnenkant
Bijlagen
frezenset.jpg
frezenset.jpg (26.84 KiB) 822 keer bekeken
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?
Als je ze groter maakt kom je nmlk een partij spam, zooi en troep tegen waar je U tegen zegt.
Ook hier het verzoek om te attachen.
Bijlagen
spam.jpg
spam.jpg (83.07 KiB) 810 keer bekeken
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door jantje-secuur »

sander815 schreef:
Dat beuken hout, ik wil dat graag met osmo behandelen, hoe moet ik het hout behandelen?
Eerst schuren? welk schuurpapier?
120~180
Moet voor die osmo wax alle lijm ook weg zijn aan de buitenkant?
Ja!
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

b_force schreef:
Ik zeg het niet vaak, maar zou je deze foto's kunnen attachen hier op het forum?

Spijtig om wederom te zien dat de Gamma met botte zagen werkt. Die plekken zijn er helaas heel erg moeilijk uit te halen. Volgende keer geen genoegen mee nemen.

Is dat de 27TFF tweeter?
die gamma medewerker zei dat dat altijd wel was, ik wist zelf toen niet beter. De volgende keer neem ik dat niet meer nee

dat is de 27TFF inderdaad
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

indoubt schreef:
Heb je zo'n setje frezen in een doosje erbij gekocht? Daar zit namelijk bijna altijd een recht freesje in met een wieltje aan de top van dezelfde diameter als de frees zelf (bovenste rij 2e van rechts). Deze kun je gebruiken om uitstekende kopse kanten van de plankjes af te frezen. Indien het tussenliggende plankje uitsteekt (zeg maar meer naar buiten steekt) dan wordt het stevig schuren. :( Het zwart zal dan al grotendeels zijn verdwenen. De rest zal je moeten schuren. Afhankelijk van hoeveel je moet schuren moet je met redelijk grof beginnen (korrel 80 of zo) Delen die al redelijk glad zijn kun je beter niet met te grof schuurpapier doen, je moet de krassen er ook weer uitschuren met fijn schuurpapier. Meestal neem ik eerst 80 voor die delen die het nodig hebben, daarna 120, 180 en eventueel nog iets van 240 of 320 maar die laatse 2 lopen snel vol en zijn echt voor de laatste hand. Ik neem gewoon schuurpapier van een goede kwaliteit

Afhankelijk van welke lijm je hebt gebruikt kun je dat nog met een vochtige doek weg halen (tenzij al helemaal uitgehard) en anders misschien met een plamuurmes. Misschien gaat het ook al met de frees met wieltje als je de kopse kanten gelijk freest.

Indien je zo'n setje frezen hebt gekocht zit er waarschijnlijk ook een frees in met een topwieltje om rondingen aan kanten te frezen (onderste rij 1e of 4e van links) Of om schuine kanten te maken (bovenste rij 4e van links)

Is alles al verlijmd ook? Je had de opening van de poort namelijk beter eerst kunnen afronden voor het verlijmen van de gehele luidsprekerkast. Ook bij de ingang van de poort aan de binnenkant
die freesjes heb ik ook, behalve de 45 graden volgens mij...die linksonder heb ik wel, die wordt het

schuren: met de hand(blok) of met een machine?
de lijm is al uitgehard

de osmo wax kan ik hier bij een parketleverancier halen :) hopelijk ook in 0,125 verpakking

de opening van de poort afronden, hoe had ik dat moeten doen? Dan had ik had voorste plankje langer moeten laten?
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

al die splinters aan de zijkant, is dat altijd bij frezen, of is dat het resultaat van de slechte(re) freesjes die erbij zitten?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Die slotpoort afronden is het eenvoudigste als je dat doet voor de luidspreker in elkaar zit want dan kun je het afronden met de frees. Misschien kan het nu ook nog maar ik denk dat het wieltje groter is dan 9 mm en dan krijg je de frees er moeilijk tussen. Dan word het zoe goed mogelijk vijlen/schuren/dremelen

De splinters/draden zijn inderdaad minder met kwaliteitsfrezen

Bij het frezen moet je even rekening houden met de draairichting van de frees. Als je hem aan de verkeerde kant erin zet krijg je dat er stukjes uiit het hout uitbreken. Zelfs indien je de goede kant opfreest moet je voorzichtig zijn met het laatste stukje omdat er dan alsnog een stukje kan uitbreken. Soms helpt het als je er een het eind een klein plankje tegenaanklemt welke je gewoon meefreest.

Beste is om even op een los plankje te proberen hoet het werkt
Bijlagen
slotpoort.JPG
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

hmm, op die manier, ik dacht rondingen links en rechts zoals hier
Afbeelding
is dat van belang voor het geluid?

wat is de juiste kant opfrezen?

ps: de 2 condenstaortjes zijn binnen, waarvoor hartelijk dank
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door JvS »

sander815 schreef:
hmm, op die manier, ik dacht rondingen links en rechts zoals hier
Afbeelding
is dat van belang voor het geluid?
Is dat de jouwe? Geen mooie tweeter :(

Die hoeken afronden is mooi, maar zorgt ook voor een wat soepelere luchtstroom. Dat kan op hoog volume dus voor beter geluid (minder bijgeluid) zorgen
wat is de juiste kant opfrezen?
Tegen de draairichting van de frees denk ik dat wordt bedoeld. Zie het als een auto die vooruit gas geeft en jij trekt hem tegen de draairichting van de wielen weer naar achter :). Zo frees je (ik heb afgelopen maandag ook voor het eerst een frees in m'n klauwen gehad :P).
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

nee, dat is niet de mijne, dit was mijn voorbeeld

dus, de frees draait rechtsom, dus voor je uit duwen, en niet naar je toe trekken?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door JvS »

Als het te vrezen object/materiaal aan de linkerkant zit wel ja :).
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door SARK »

sander815 schreef:
dus, de frees draait rechtsom, dus voor je uit duwen, en niet naar je toe trekken?
Duwen geldt als je frees-object aan de linkerzijde van de frees zit, trekken als je frees-object aan de rechterzijde van de frees zit.

http://www.arievisser.eu/pages/freesrichting.htm

ps.
Kijk ook even op http://www.zelfbouwaudio.nl ... Edo en Sietse heben daar een artikel over frezen geplaatst :wink:
Bijlagen
Freesrichting.jpg
Freesrichting.jpg (20.04 KiB) 658 keer bekeken
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ok
maar hoe dan als ik een cirkelgeleider gebruik?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

sander815 schreef:
ok
maar hoe dan als ik een cirkelgeleider gebruik?
Precies hetzelfde, rechtsom (met de klok mee).

Tenzij je cirkelgeleider wilt gebruiken voor de rechte stukken afronden, dan maakt het niet meer uit :mrgreen:

Edit: het tekeningetje legt het duidelijker uit dan ik zou kunnen beschrijven. Dat met de klok mee is ook serieus bedoeld (en dat van die cirkelegeleider voor rechte stukken niet natuurlijk)
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

met de klok mee heb ik ze volgens mij ook allemaal gedaan

ik dacht dat door de verkeerde richting misschien die splinters bleven hangen

Dat osmo, hoe kan ik die het beste opbrengen?
met een kwast denk ik en dan met een doek uitwrijven? of in laten trekken?

ik heb van die beukenpanelen een reststukje geprobeerd, maar die wax doet weining. Zit er op die beuken panelen eoa toplaag op die er eerst afgeschuurd moet worden?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

sander815 schreef:
met de klok mee heb ik ze volgens mij ook allemaal gedaan

ik dacht dat door de verkeerde richting misschien die splinters bleven hangen

Dat osmo, hoe kan ik die het beste opbrengen?
met een kwast denk ik en dan met een doek uitwrijven? of in laten trekken?

ik heb van die beukenpanelen een reststukje geprobeerd, maar die wax doet weining. Zit er op die beuken panelen eoa toplaag op die er eerst afgeschuurd moet worden?
Op pagina drie heb ik een link gegeven naar een topic van Edo over het gebruik van Osmo wax. Ook Arno heeft ervaring met Osmo was. Mijn kennis hieromtrend is alleen nog van lezen en dus wat beperkt

Je brengt het met de kwast dun aan en daarna laat je het drogen. daarna eventueel met staalwol of fijne scrotchbrite (betere soort schuurspons) de overtollige was verwijderen of vlakken. Daarna nog een keer en desnoods enkele keren. Hoe fijner het hout is geschuurd voor je begint hoe beter het resultaat. Of het handig is de was uit te wrijven met een doek weet ik eigenlijk niet (iemand anders misschien?)

De kleur die je op mijn foto (kleine sub) ziet is donkerder om 2 redenen:
A: de zon. beukenhout dat direct zonlicht krijgt en niet UV beschermt is wordt donkerder met de tijd. Dat was met dit hout het geval
B: Ik heb die nog met lijnolie/terpentijn (die is iets gelig) gedaan, dan wordt het sowieso iets donkerder als met volkomen heldere was of olie
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

wat kan ik het beste gebruiken om de speakers vast te zetten?
gewoon houtschroeven, zwart dan wel?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Ja hoor, maar het liefst wel bolkop of imbus of zo. Als ik het me correct herinner waren de gaten in de monacor niet afgeschuind en die in de seas ook niet. Het is handig om een klein gaatje voor te boren want beuken is nog vrij hard. Als je ze er voorzichtig in monteerd heb je eigenlijk in beukenhout geen extra versteviging nodig bij zulke kleine luidsprekers (bij MDF en/of vaak monteren-demonteren kan je beter inslagmoeren of andere bevestiging gebruiken)

Lukt het nog een beetje met het (fijn) schuren en het Osmo waxen? (met andere woorden: gaat het er al een beetje uitzien?)
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ik heb niet zo heel veel tijd op dit moment, en ik moet behoorlijk wat wegschuren van de onderzijde, dus die wax (olie) gaat er nog nietop. Vanavond ga ik weer even verder en zal wat fotos maken
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Is er nog leven hier?

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ja, zeker wel
ik ben het topic alleen even uit het oog verloren wegens drukte(dank voor de mail)

ik zal het weekend een paar fotos plaatsen, ik ben in ieder geval heel erg tevreden over het geluid wat eruit komt
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

het eindprodukt komt zeer binnenkort, ik wilde ze hierbij doen, maar mijn cardreader ligt op het bedrijf :oops:
Bijlagen
boxjes9_001.jpg
boxjes9_002.jpg
boxjes9_003.jpg
boxjes9_004.jpg
boxjes9_005.jpg
boxjes9_006.jpg
boxjes9_007.jpg
boxjes9_008.jpg
boxjes9_009.jpg
boxjes9_010.jpg
boxjes9_011.jpg
boxjes9_012.jpg
boxjes9_013.jpg
boxjes9_014.jpg
boxjes9_015.jpg
boxjes9_016.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”