Scan Speak Audium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Hugo77

Re: Scan Speak Audium

Bericht door Hugo77 »

Zoals je ziet (even naar boven scrollen) neem ik kritiek ter harte en handel er naar. :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je hebt een punt maar een beetje flauw is het wel. Ik geef het je te doen om voor de prijs van de Audium een gelijkwaardige commerciële set te kopen. Dat is wat ik bedoel en wat je bij een dergelijke opmerking tussen de regels door kunt lezen.
Ik roep al jaren dat zelfbouw vooral in het hogere prijssegment een meer dan significante besparing oplevert, daar vertel je me dus niks nieuws mee. Tussen de regels door lezen doe ik in de regel wel, maar soms zijn de opmerkingen dusdanig superlatief en lavend dat ik de spreekwoordelijke volumeknop even een paar tandjes terug poog te zetten met een stuk ongezouten commentaar.

Maar goed, even concreet, want dit topic gaat over de Audium, niet over hoe jij en ik ons op dit forum uiten. Wat steekt erachter voor nieuwigheden? Behalve de drivers is d'r weinig nieuws onder de zon hoor, filtering en kastontwerp is al zo oud als de weg naar Rome. Ik zie graag wat onderbouwde technische achtergrondinformatie, want juist dát maakt een discussie interessant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zoals je ziet (even naar boven scrollen) neem ik kritiek ter harte en handel er naar.
Ik zit al een pagina verder en ik kan niet verder scrollen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hugo77

Bericht door Hugo77 »

SSassen schreef:
Maar goed, even concreet, want dit topic gaat over de Audium, niet over hoe jij en ik ons op dit forum uiten. Wat steekt erachter voor nieuwigheden? Behalve de drivers is d'r weinig nieuws onder de zon hoor, filtering en kastontwerp is al zo oud als de weg naar Rome. Ik zie graag wat onderbouwde technische achtergrondinformatie, want juist dát maakt een discussie interessant.
Ik kan je niets nieuws vertellen Sander. Jouw technische kennis is op dit terrein vele malen groter dan dat van mij.
Wel heb ik de afgelopen jaren vele speakers beluisterd, kind aan huis bij de plaatselijke hifi, herstel high end boer. De term hifi is gedegradeerd tot Media Markt setjes.

Zonder te vervallen in superlatieven heeft de Audium indruk gemaakt en in het bijzonder het midden/hoog.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

SSassen schreef:
Als ik alleen al kijk naar de kastvorm en opbouw is mij dat net één compromis te ver, omdat door de gemaakte keuze interferentie on- en offaxis gegarandeerd is, wat in de regel resulteert in een nogal rommelige frequentiekarakteristiek
SSassen schreef:
Ik zie graag wat onderbouwde technische achtergrondinformatie, want juist dát maakt een discussie interessant.
Helemaal mee eens met beide opmerkingen. Ruud heeft blijkbaar jaren ontwikkeld aan deze speaker, dus hij heeft zeker on- en off-axis metingen beschikbaar wat punt1 van Sander onderbouwt of weerlegt. Waarom publiceert hij deze metingen niet gewoon, zoals velen hier op het zelfbouwforum wel doen? Uit dergelijke grafieken kan ik afleiden waar de compromissen liggen en of ik daarmee zou kunnen leven, uiteindelijk draait het allemaal om het prijskaartje...

edit:
Kijk, zoiets bedoel ik nou (dank voor de tip Martijn): http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=202
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Om antwoord te geven op de vraag van de TS, ja.

Ik heb weinig zogenaamde 'referentie ontwerpen' gehoord in mijn 22 jarige geschiedenis, en ik ga me ook niet branden aan allerlei uitspraken waarbij superlatieven tekort komen. Maar wat ik er over kwijt wil is dat de speaker een groot bereik heeft, 'oor'enschijnlijk goed in balans leek en veel detail weergaf. Direct daarvoor heb ik wat andere ontwerpen gehoord, en mijn subjectieve conclusie op dat moment dat dit het beste ontwerp is wat ik tot nog toe heb gehoord.

Wat ik echter niet begrijp is dat bepaald mensen hier ogenschijnlijk in een luttele paar minuten over een forum een oordeel kunnen vellen over dit ontwerp?

De kast en de vorm is in mijn ogen wel erg geslaagd! In het 'echt' ziet hij er toch wat anders uit als op een plaatje, en mocht de kleur je niet bevallen... iemand ooit van een kleurenkaart gehoord. Grappig dat die Wilson speaker wel zo populair is onder de zogenaamde fans. Al moet ik zeggen dat ik eerder een maxima zou aanschaffen vanwege de grootte van het ontwerp, want groot dat zijn ze zeker!

Ga eens luister ipv hier te speculeren...
mordante

Bericht door mordante »

MBG Verhoeven schreef:
Grappig dat die Wilson speaker wel zo populair is onder de zogenaamde fans.
Welke zogenaamde Wilson fans? Heb je het dan over Wilson Audio of Wilson Benesch? Mijn enige oordeel over de Scan-speak Audium die ik tot nu toe heb is dat ik het ontwerp wat uiterlijk betrefd niet mooi vind. Zeker de plactic/kunstof platen waartussen de speaker hangt vind ik niet fraai. Maar het kan zijn dat het in het echt meevalt.
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

Over het uiterlijk zijn we het geloof ik wel eens. Nu eerst maar eens luisteren. Gaat iemand toevallig binnenkort die kant op en kan die zijn/haar ervaringen met ons delen?

Scanspeakman
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ga eens luister ipv hier te speculeren...
Ik benader e.e.a. graag eerst eens vanaf de andere kant. Belangrijk is of het ontwerp inderdaad doordacht in elkaar steekt, zodat alle aan aandachtpunten en compromissen die je onvermijdelijk moet sluiten voldoende tijd is besteed. De insteek dat je maar moet luisteren zet geen zoden aan de dijk, d'r zijn zat luidsprekers die onder bepaalde omstandigheden een prima geluidsbeeld neerzetten maar waar nogal wat haken en ogen aan zitten.

Kortom, vooral de technische discussie is interessant, dit is immers een zelfbouwforum en de Audium is een zelfbouwluidspreker. Ik denk dat als er aan een luidspreker een prijskaartje van 2600-euro hangt er dan toch wel een gedegen uitleg beschikbaar moet zijn waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn en dat deze keuzes ook goed beargumenteerd kunnen worden, uiteraard gesteund door meetgegevens. Ruud heeft alle materialen en voorzieningen tot z'n bschikking wat dat betreft.

Vooral onder zelfbouwers zijn er weinig mensen te vinden die even 2600-euro ophoesten puur omdat een luidspreker 'goed klinkt'. Dat lukt je misschien wel bij de 'audiofielen' die van de achterliggende techniek geen kaas hebben gegeten, maar de Audium, en potentiele klanten ervan, komen toch vooral uit de zelfbouw hoek.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Inderdaad, het zou mooi zijn als ruud zijn ontwerp een beetje toelichtte. een mooier podium dat dit is er niet.

Op een punt denk ik overigens wel anders; the proof is in eating the pudding. Oftwel, Ik zal hem sowieso moeten beluisteren om een echt (persoonlijk) oordeel te kunnen hebben. Alleen op technische specs beoordelen is niet voldoende.

Overigens heeft Ruud er zijn werk van gemaakt, hij is altijd erg gastvrij, dus wat let anderen om er eens te gaan luisteren.

Overigens, op anderen afgaan mbt muziek.....ik zou het niet zomaar doen hoor. Dus de vraag "wat zijn de ervaringen van anderen" is pas nuttig als je hem zelf al hebt gehoord.....toch?

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hoe e.e.a. klinkt is inderdaad niet vanaf een forum te beoordelen, maar gelukkig zie ik dat ook niemand doen. O:)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een tegengeluid dan maar: ik vind 'm er mooi uit zien. Dat retro-jaren-'80-achtige spreekt me ook wel aan. De Illuminator=eenheden zien er zelf ook wel wat jaren '80 uit, dus dat past prima.

Ik houd over het algemeen niet zo van het geluid van (grote) d'Appolito-systemen. Om die reden heb ik enige twijfels bij het ontwerp. Desondanks vind ik de Maxima een meer dan uitstekende luidspreker. Als ik de kans krijg, ga ik de Audium zeker eens beluisteren.

Overigens sta ik helemaal achter de roep om metingen van Speakerland! 'Vroeger' hadden weinig zelfbouwers eigen meetapparatuur, maar in deze tijd waarin bijna iedere enigszins serieuze bouwer een meetsetje heeft, is het logisch dat ze ook graag meetresultaten willen zien van potentiële nabouwontwerpen.
Emile

Bericht door Emile »

Ik ben laatst ook wezen luisteren in Oss. Ik kan maar een ding zeggen: SENSATIONEEL! Een ongelofelijk mooie plaatsing, ruimtelijkheid, oplossend vermogen en detaillering.
Als ik met deze reactie sommige mensen (of konijntjes) tegen het zere been schop dan spijt mij dat, maar dan is dat zo.
In alle eerlijkheid; ik heb nog nooit zoiets moois gehoord, ik kan niet anders zeggen.

Vriendelijke Groet,
Emile
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik ben wel nieuwsgierig hoe er gefilterd is. Daarnaast vindt ik het alleen maar toe te juichen dat er zon extreem systeem ontworpen is. Of het nu op de Passion van Sonic's lijkt of niet. Twee-weg systemen met een 17 cm bas zijn er al zat. Zelfbouw omvat wat mij betreft alles van budget tot extreem.
Laatst gewijzigd door Roland op vr 13 nov 2009, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

JvS schreef:
Ik kan me namelijk ook goed voorstellen dat de maker van de Audium door de 'grappige' woorden nu gewoon wegblijft. Dat zou heel erg jammer zijn.
Dat zou zeker jammer zijn.

Mijn kritiek is alleen op het uiterlijk gericht (het lelijke meisje kan daarom nog wel heel erg lief zijn). De klank zal best goed zijn als je de reacties mag geloven van de mensen hier die hem wel beluisterd hebben.

Je moet niet vergeten dat het een zelfbouw ontwerp is, er zijn vast weinig zelfbouwers die zo'n Audium als eerste project bouwen. De meer ervaren bouwers zijn vaak heel goed in staat een ontwerp qua uiterlijk naar eigen smaak aan te passen.
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

richard schreef:
JvS schreef:
Ik kan me namelijk ook goed voorstellen dat de maker van de Audium door de 'grappige' woorden nu gewoon wegblijft. Dat zou heel erg jammer zijn.
Dat zou zeker jammer zijn.

Mijn kritiek is alleen op het uiterlijk gericht (het lelijke meisje kan daarom nog wel heel erg lief zijn). De klank zal best goed zijn als je de reacties mag geloven van de mensen hier die hem wel beluisterd hebben.

Je moet niet vergeten dat het een zelfbouw ontwerp is, er zijn vast weinig zelfbouwers die zo'n Audium als eerste project bouwen. De meer ervaren bouwers zijn vaak heel goed in staat een ontwerp qua uiterlijk naar eigen smaak aan te passen.
Mee eens. Ik ben allang blij dat iemand de stoute schoenen heeft aangetrokken en een ontwerp met de illuminator-lijn heeft gemaakt. Binnenkort toch maar eens een bezoekje aan Oss brengen.

Scanspeakman
Hugo77

Bericht door Hugo77 »

Emile schreef:
Ik ben laatst ook wezen luisteren in Oss. Ik kan maar een ding zeggen: SENSATIONEEL! Een ongelofelijk mooie plaatsing, ruimtelijkheid, oplossend vermogen en detaillering. In alle eerlijkheid; ik heb nog nooit zoiets moois gehoord, ik kan niet anders zeggen.

Vriendelijke Groet,
Emile
Dit hadden mijn woorden kunnen zijn.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Sla me als je wilt maar ik geloof dat ik dit dan weer wel mooi vind...

Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou... ik hem hem gister mogen beluisteren. Het was een mooie dag, eerst deze speaker (Oss) - daarna de Nescio (Dordrecht) en daarna mijn oude ontwerp bij de huidige (Erik heeft ze verkocht) eigenaar (Groningen) om vervolgens achter de sneeuwschuivers aan te sluiten op de snelweg en uiteindelijk 03:45 uur vanochtend weer thuis te komen :|

Pics:
IMG_2495.JPG
IMG_2499.JPG
IMG_2505.JPG
Verslag - eerste indruk, misschien ongenuanceerd maar ik post hem toch maar :roll:

Audium:

Gister ben ik met mijn maat Erik op luidsprekertoer door Nederland gegaan. We zijn begonnen in Oss met de Scan Speak Audium.

We mochten lekker gaan luisteren in de 2e luisterkamer. Naast ons werd een stel Scan Speak Vertico’s flink aan de tand gevoeld, maar dat mocht de pret niet drukken.

Optisch komt het set slank over, met zeer mooi matchende units. In een ander design had ik het wellicht mooier gevonden, maar ik ben erg voor een ontwerp ten gunste van een goede afstraling.

We werden erop geattendeerd dat bij de huidige opstelling de hotspot wat beperkt was, dus een kleine stoelendans werd aangeraden.

Zeer benieuwd kozen we wat CD’s uit met bekend spul en het luisteren kon beginnen…

Speaker klonk vanaf de eerste tonen kil en klein. Het geluid kwam uit een linker en rechter speaker, daarbuiten speelde zich niets af. CD’s werden gewisseld, evenals de plaatsen.
Het werd er niet beter op. Het geluid bleef zich binnen de speakers opbouwen, zonder echt los te komen van de luidsprekers. Een diepe soundstage kon ik helaas ook niet bespeuren.
De detailering werd op je afgevuurd, met de indruk dat je naar een systeem luistert die een stijgende lijn in de SPL-curve hebt.

Bij navraag bleek: door de ontwerper is er bewust geen tilt o.i.d. toegepast om de speaker neutraal te houden. Het resultaat op die plek en op die audioketen was een wat kille luidspreker die op hogere volumes een ronduit schreeuwerig midhoog krijgt. Hoe dat mogelijk is met deze drivers, en met 5 stuks? Het is me werkelijk een raadsel. De ruimte zal wel niet optimaal zijn. Ook werd de advance acoustic versterker dit aangerekend. Ik kan me niet voorstellen dat je dit dan niet beter regelt in een zelfbouwzaak. Het set kost meer dan 5000,- euro!! Ik zou het in deze staat niemand laten horen, om teleurstelling van luisteraars en ontwerper te voorkomen. De hele tijd dachten we: dit klopt gewoon niet. Dit is geen troep, of dom ontwerp… Hoe kan dit?!

Helaas dus een teleurstellende luisterervaring. Ik verwacht niet dat deze speaker totaal anders zal klinken in een andere omgeving, maar het is wel te hopen. Bij Speakerland Oss was ik nog nooit geweest maar wat een mooie zelfbouwzaak! Dat dan weer wel J Ik vond het moeilijk om te zeggen dat ik (en Er~) de met zorg ontwikkelde luidsprekers dramatisch vond klinken, zeker omdat er klanten aanwezig waren toen om een reactie gevraagd werd.
Aan de rechte responscurve, fasereinheid en WMTMW opstelling werd de ‘eerlijke’ weergave toegeschreven. Ik kan niet geloven dat je dit als eerlijk klinkend beschouwd. De muziek was werkelijk niet prettig meer, en ik zette alles liever zachter dan harder. Ondanks dat waren geen scherpe S klanken (bijvoorbeeld) te horen, de tweeter speelde dus vrij van vervorming etc. De klankbalans leek gewoon niet in orde, waardoor je niet lekker mee ging in de muziek.

Het laag was stabiel maar wel typisch basreflex. Bij opnames van Jan Akkerman miste het volledige (‘zwevende’ podium) laag, terwijl andere opnames het prima in balans was. Het laag sloot bovenin niet helemaal aan op het middengebied, maar dat leek ook echt –samen met het hoog- te hard te staan. Onderin waren de basreflex ‘flarden’ af en toe hoorbaar – maar dat kan ook echt door de kamer komen. Uit de basreflexpijp (oorhoogte achter) hoorde ik redelijk ‘hoge’ tonen komen. Heel anders dan bijvoorbeeld je oor houden voor de basreflexpijp van de Chorda (fb 30 Hz) waaruit zelf amper midlaag lijkt te komen.

Kortom; deze speaker klonk echt niet lekker. Elementen van kwaliteit waren te bespeuren, zoals een soort schoonheid in het middengebied en detaillering die niet alleen in het hoog maar ook het middengebied zat. Het laag was opzicht strak en zeker dreunvrij maar het systeem bracht geen beleving, geen groots maar kil geluid dus. Ik hoop ooit nog terug te komen op deze bevindingen, bij een eventuele nieuwe ervaring met de Audium in een andere opstelling/keten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Uitgebreide review! Dit maakt mij des te nieuwsgieriger naar meetresultaten. Heb je nog broertjes en zusjes beluisterd?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ben bang dat er niet al te veel ontwerpmateriaal beschikbaar komt. Ik heb gevraagd of ik foto's mocht nemen. Dat was geen probleem, al was het niet de bedoeling al te veel van het ontwerp vrij te geven.

We moesten door naar de Nescio's dus we hebben kort even mee geluisterd met iemand die de Ultimo's vergeleek met Vertigo's met dubbele bas... Maar de opstelling, in zo'n gebogen rijtje, vind ik speakers nooit goed doen en vond het allemaal niet echt eerlijk klinken. Eigenlijk moet je dan 2 sets mee nemen en thuis beluisteren. Als je de speakers, keten en de ruimte niet kent is het erg lastig wat te melden. Daarbij draaide de luisteraar voor mij onbekende muziek dussuh.... nee, geen broertjes/zusjes beluisterd helaas.

EDIT: er stond iets heel mooi nieuws in prototype stadium: 18cm illuminator + beryllium SS 2-weg...Hmmmm :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Quint Audio is trouwens ook met zo'n ontwerp bezig:

Afbeelding
http://www.quint-audio.com/qaudio/index.php

Na hun uitgebreide PDF van de ontwikkeling van La Diva Petite (studio XL) is dit waarschijnlijk ook weer goed te volgen.
http://quint-audio.com/qaudio/files/ent ... petite.pdf

En ook hier weer plexiglas aan de zijkant...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vreemd, ik kan me bijna niet voorstellen dat het zo dramatisch was? Als ik het zo interpreteer hoor ik "hard". Dat heb ik wel eens vaker als ik een systeem luister waarvan de ruimte zelf hard is (veel tegels, weinig demping). Toch is de ruimte in Oss zeker niet hard te noemen...

Curieus, ik heb nu nog meer behoefte om zelf te gaan luisteren.....

Jan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wij begrijpen het ook niet.

Het was niet hard, echt niet. Het was schreeuwerig en alsof iemand met een equalizer er een stijgende lijn van had gemaakt. Het klonk echt niet prettig, helaas maar dat was unaniem onze ervaring.

En ik durf rustig te stellen dat ik genoeg heb ontworpen om te weten hoe een neutrale speaker klinkt. Ik doe in principe ook nooit aan een tilt o.i.d. (mijn eerdere serieuze ontwerpen zijn op het gehoor gefilterd, en bleken na meting bij Speaker & Co volledig neutraal - niet vrij van problemen in LP-HP functies helaas, maar das op gehoor met 6dB ook erg lastig. Daarna een meetsysteem aangeschaft).

Tijdens de luisterdag in Beetsterzwaag had ik verschillende speakers mee; vifa needle, peerless-Dayton 2-weg, peerless 2" + sub- (allemaal eigen neutrale filteringen), Hobby HiFi ref. Chorda... allemaal neutrale speakers die op elke CD in balans bleven.

Ik geloof niet dat iemand in deze opstelling tot een andere conclussie zal komen dan wij. Waarbij ik mezelf tot een zelfbouwfreak kan rekenen, maar Erik heeft echt heel veel commerciele speakers gehoord, echt giga veel. Van duur zijn we niet snel onder de indruk, een plezierige sound kunnen we waarderen. Waarbij alles wat schreeuwerig/in your face/gemaakt/getuned/geboost etc. klinkt geen kans maakt. Ook geen als er kharma of Avalon op staat, indien die niet van stressvrij spelen niet lijken te weten.
Laatst gewijzigd door wouter op do 31 dec 2009, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het typische "basreflex geluid" kan ik me wel enigszins voorstellen. Veel modellen die van Audiocomponents, Speakerland, Speaker en Co af komen hebben dat karakter. Ook is de filtering zeker niet altijd mijn ding. (een beetje richting de kant die jij omschrijft wouter)
Ik kan me dus wel iets voorstellen bij de ervaringen van wouter. Niet dat het geeft, ieder heeft nmlk z'n eigen smaak :wink:

Ik vind het wel een beetje typisch dat men zo geheimzinnig is over het ontwerp. Zo bijzonder is het nu ook weer niet.
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”