variatie op een scan speak 2-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door TubeHead »

wat een kunstwerk ! :shock: =D>
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Lijmklaar !! :)

gr frank
Bijlagen
DSCF2687.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

De eerste kast is in elkaar gelijmd, de tweede volgt morgenochtend.

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2689.JPG
DSCF2690.JPG
DSCF2691.JPG
DSCF2692.JPG
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door audioot »

zeer mooi gedaan
knap en felizzz
mvg
audioot
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

De tweede staat inmiddels ook in de klemmen en spanbanden, morgenochtend zijn beide kasten gelijmd en kan het afwerken van de binnenkanten gaan beginnen.

Gisteren een bezoekje gebracht aan Ruud van Speakerland, ik wilde eigenlijk de drivers van de illuminator-serie gaan gebruiken, maar ruud is hier nog mee bezig om er een goed filter voor te ontwikkelen, dus heb ik toch maar de beslissing genomen om toch de 2904/7000 tweeter (zwart met alu puntje) te nemen, icm met de 18W8831-G00 woofer.

gr frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

kasten zijn nu allebei geheel in elkaar gelijmd :D , op de baffles na dan.
Morgen worden de binnenzijdes van de zijkanten beplakt met loodbitumen.
Verder start ik morgen met het zagen en frezen van de baffles, deze zullen worden bekleed met zwart skai (nepleer), en worden pas aan het einde in de kasten gelijmd.
fotos volgen.

gr frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

weer wat fotos gemaakt, de baffle betaat uit 2 platen van 18 en 22 mm mdf, ik heb in de dunste plaat een uitsparing gemaakt van 4 mmzodat daar precies een plaat loodbitumen in past.
beide platen worden later met bruislijm op elkaar gelijmd, zodat ook de loodbit. er strak tussen komen, dit weer om resonanties te lijf te gaan.

gr frank
Bijlagen
DSCF2694.JPG
Interne foto
Interne foto
Filtercompartiment
Filtercompartiment
klaar voor de start, morgen weer
klaar voor de start, morgen weer
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Inmiddels alweer een stuk opgeschoten, de baffles zijn bijna klaar, dwz, De gaten zijn gefreesd, de facetten zijn gezaagd en geschuurd, de messing inserts (M4 en M5) zijn geplaatst, dit had nog wel wat voeten in aarde omdat het erg moeilijk is om de inserts met groffe buitenschroefdraad, recht in het mdf te krijgen.
Al met al is het wel gelukt en in alle schroefgaten kan ik een boutje in de insert draaien.
De units passen er ook precies in, ik heb wel een paar tienden millimeters ruimer gefreesd omdat het skaileer er ook nog tussen moet.
Dit wordt meteen de volgende stap, skaileer plakken.

NB: weet iemand een adres voor niet magnetische boutjes m4 en m5 x 40 mm, en dan in de kleur zwart ?

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2699.JPG
DSCF2700.JPG
DSCF2701.JPG
DSCF2702.JPG
DSCF2704.JPG
DSCF2705.JPG
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

Vandaag de beide baffles bekleed met skaileer, hiervoor heb ik ook een paar schijven gefreesd met dezelfde diameter als de units, zodat het skaileer goed in de sponningen geduwd wordt tijdens het lijmen.
Ik heb nu ook alle materialen compleet in huis, behalve de interne bekabeling en het fineer voor de buiten zijde.

NB: heeft iemand nog een suggestie vwb de interne bekabeling ?

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2708.JPG
DSCF2710.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

Nouja, het is bijna alsof je mijn gedachte kunt lezen.
Ik had min of meer dezelfde kastvorm in gedachte en ook nog eens zelfde soort "leer" als voorkant :lol:
Heb je een detailfoto van de facetten met dat skaileer? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe je dat hebt opgelost.

Ziet er fraai uit hoor :D

Sja bekabeling?
Gooi erin waar je zelf prettig bij voelt.
Ik gebruik tegenwoordig gewoon lekker installatiedraad. Is lekker stijf en legt daardoor heerlijk aan.
Maar je kunt natuurlijk ook voor een duurdere kabel gaan als je je daar bij prettiger voelt :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door wouter »

http://www.capsandcoils.com/shop/solid- ... p-703.html

of lekker vlechten:

http://www.capsandcoils.com/shop/silver ... p-677.html

Zat mooie kabels daar.

Spirit of High Silver (intertechnik) kost nog wat minder...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door dre »

probeer hetzelfde te gebruiken als naar je versterker! :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

mooi staaltje vakwerk, proficiat.

- wat is de funktie van de piramideblokjes?

- ik vind het wel jammer dat je niets hebt ondernomen om de gigantische staande golf in de hoogte aan te pakken. Je had bovenin perfect een interne Helmholtz resonator kunnen voorzien.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

@Asterduc: de piramidevormigeblokprofiel heb ik bedacht als een soort diffusor, er komt nog wel pritex tegenaan.
Om staande golven tegen te gaan, heb ik tegen het "dak" een soort spie gelijmd, en deze weer met de pir.blokjes bekleed, zo denk ik evenwijdige vlakken waardoor evt staande golven in stand worden gehouden te voorkomen en evt, uit te doven (zie onderstaande foto)

@B_force:Heb een paar fotos genomen van de facetten, ik heb het skai gelijmd met normale witte houtlijm zodat je wat meer tijd hebt, het blijft langervloeibaar dan contactlijm.
Het skai heb ik vastgezet met een tacker, de nieten gaan er later weer uit natuurlijk.


Voor de interne en externe bekabeling zit ik te denken aan KImber 8PR of 8TC, 47 labs 4708 OTA, of evt voor de interne bekabeling verzillverd koper met teflon isolatie (speakerland), maar ik ben er nog niet uit.

Gr Frank
Bijlagen
DSCF2683.JPG
DSCF2711.JPG
DSCF2716.JPG
DSCF2717.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

Dank voor de foto's.

Ik zie dat je op de hoeken van de facetten geen inkeping hebt gemaakt. Is dat skai zo rekbaar dat dat wel lukt?
Want doordat je dus aan de zijkanten en aan de bovenkant schuine kanten hebt, zou je eigenlijk verwachten dat je dus ergens iets overhoudt. (en krijg je dus bobbels, ophoping etc)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door dre »

verzilverd koper liever nier op het hoog gebruiken.......
kimber zou ik ook niet doen...
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

@B_force: het skai is flexibel genoeg , zodat je het om de hoeken heen kan trekken en aan de achterkant vast kan tacken, het vereist wel enig gevoel en handigheid maar het is goed te doen.

@Dre:Heb je een alternatief?
Gr Frank
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door dre »

alternatief.......
er zijn er zat,puur zilver op laag en zilvergoud op het hoog(mag erg dun zijn,er gaat toch bijna geen stroom door)
supra heeft mooie,maar voorkeur blijft uitgaan naar hetzelfde als de speakerkabels.
ik vind als je toch zo`n prijzig project hebt dan mag de rest ook wel wat kosten.
-goede terminal
-twaron demping
-goede spikes/dempers (testen!)

ik heb ook wel eens later de binnenbedrading veranderd,k*t klus maar wel lonend 8)
wel 1 woofer uit fase gezet :mrgreen: (gelukkig kwam jeroen d er al snel achter......)

ook moet je er aan blijven pielen om de laatste verbeteringen eruit te pulken en niet te snel veranderen want daar ben ik al wat mee onderuit gegaan :roll:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door MichaelB »

franks schreef:
@B_force: het skai is flexibel genoeg , zodat je het om de hoeken heen kan trekken en aan de achterkant vast kan tacken, het vereist wel enig gevoel en handigheid maar het is goed te doen.
Zie ik niet toch een aantal kreukels aan de zijkant van de baffle zitten?

Je kan het Skai een stuk verder uitrekken door deze te verhitten met een föhn op de warmste stand. Voordeel is dan ook nog dat als het afkoelt, het nog strakker trekt.

Waarom zou je de nieten er weer uit halen? Die zitten toch aan de binnenkant van de kast?
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door franks »

je ziet inderdaad en paar kreukjes aan de zijkant zitten, dit gedeelte valt straks echter in de "sponning"dus ik heb daar verder niet veel aandacht aan besteed, omdat het er niet toe doet.
De nieten haal ik er uit omdat de zijkanten en een stukje achterkant gelijmd gaan worden in de kast.

Gr Frank
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

franks schreef:
@Asterduc: de piramidevormigeblokprofiel heb ik bedacht als een soort diffusor, er komt nog wel pritex tegenaan.
dat vermoedde ik al, maar efficient gaat dat colgens mij niet werken. Bij de Concave heb ik destijds ook met wat profielen zitten werken, echter gaat die therie niet op voor de lage frekwenties.
Het pritex of een ander dempingsmateriaal kan ik aanbevelen omdat je basdriver toch tot 2 khz gaat doorlopen.

Misschien dat iemand zich geroepen voelt om eens een meting te doen van een bas/mid kast met en zonder piramide blokjes of golfvormen.
franks schreef:
Om staande golven tegen te gaan, heb ik tegen het "dak" een soort spie gelijmd, en deze weer met de pir.blokjes bekleed, zo denk ik evenwijdige vlakken waardoor evt staande golven in stand worden gehouden te voorkomen en evt, uit te doven (zie onderstaande foto)
dat gaat geen voldoende resultaat geven.
Het is niet zozeer het niet-haakse oppervlak dat de staande golf gaat beheersen, maar wel de lengte tussen de 2 wanden.
Dat je daar één kant 5 tot 10% korter maakt gaat zorgen dat de frekwentie van de golf iets breder wordt.
Vandaar dat ik zou adviseren om een hoge kast steeds te voorzien van een resonator.
Zeker als je zo zorgvuldig bezig bent en de beste drivers gebruikt.

De onevenwijdige verloop van je zijwanden daarentegen gaan wel resulteren in een verbetering omdat je daar met een verkleining van 10tallen % zit.
En dan nog ga je in de metingen kunnen zien hoe breed de kast is. Ontzettend hardnekkig zijn die!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door MichaelB »

franks schreef:
je ziet inderdaad en paar kreukjes aan de zijkant zitten, dit gedeelte valt straks echter in de "sponning"dus ik heb daar verder niet veel aandacht aan besteed, omdat het er niet toe doet.
De nieten haal ik er uit omdat de zijkanten en een stukje achterkant gelijmd gaan worden in de kast.

Gr Frank
AH! Dat wist ik niet :roll: Dan is het superstrak geworden, chapeau :lol:
asterduc schreef:
Het is niet zozeer het niet-haakse oppervlak dat de staande golf gaat beheersen, maar wel de lengte tussen de 2 wanden.
Wat ik vroegah nog wel eens deed was in de lengte richting in de kast een "X" lijmen uit drie delen, die van wand tot wand gingen. Volgens mij sla je daar 3 vliegen in 1 klap mee:
1. Je verdeeld de gehele kast in een onevenwijdig geheel (in de hoogte dan)
2. het verstijft de zijwanden, want zit daar tegenaan gelijmd
3. het is makkelijk toe te passen (kan ook in meerdere "X'jes").

Toendertijd kon ik niet meten, maar gevoelsmatig lijkt me dat een mooie en makkelijke oplossing.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door b_force »

Dat blokjes niet werken voor lage frequenties is eigenlijk van te voren goed te voorspellen.
Immers is de golflengte van deze frequenties veel groter dan de blokjes en "zien" daardoor de blokjes niet eens.
De blokjes werken dan ook alleen goed voor een bepaald frequentie gebiedje. Ik betwijfel of het effectief is voor het hoog.
Beter is altijd gewoon dan maar noppenschuim nemen. Liefst dan ook nog schuine wanden, zodat dat dempingsmateriaal effectiever werkt. Het geluid moet dan immers een langere afstand afleggen door het noppenschuim.

Evenwijdige wanden verbreden de de piek inderdaad, echter wordt hij ook ietsjes lager. Maar het is inderdaad niet gigantisch effectief. Een helmholtz resonator is dan vrij effectief, nadeel is dat het afstellen weer iets lastiger is (je wilt immers ook weer niet dat hij teveel dempt).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

Bekabeling:

Frank,
een kleine tip.
Gebruik geen te dikke draden voor de tweeter. De terminals van die Scan Speak tweeters zijn oh zo fragiel.
Zelf ben ik voorstander van die dunne verzilverde fijnlitzende 1x1mm² kabel van intertechnik (niet de 2 x 1,5 mm²).
Die soldeert heel makkelijk.

Massieve installatiedraad zoals Bart opgeeft zou ik niet gebruiken want ook de terminals van de bas driver zijn bij Scan Speak niet al te fors uitgevoerd. Best ook hier met vrij soepele litzen werken.
Persoonlijk zou ik de 2 x 1,5 mm² of 2 x 2,5 mm² Spirt of Silver gebruiken. Voor die meter kabel in de kast zie ik niet echt het voordeel van de 2 x 2,5 tov van de 2 x 1,5.
De kabel bovenaan wel tegen de kast monteren zodat het gewicht van de gehele kabel niet constant aan de terminals ligt te trekken.

Als je van plan bent om de driver regelmatig in en uit te bouwen (testen van demping e.d.) dan kun je best schuivertjes gebruiken om de draad aan de driver aan te sluiten.
Ik hou er niet van om meer dan één keer te solderen aan een dure unit.
Als je dan uiteindelijk klaar bent met testen kun je de schuiver in zijn geheel aan de terminal vast solderen.

PS: mooi hoor, hoe je dat Skai hebt aangetrokken. Ook de aandrukschijven in de speakergaten getuigt van doordacht handelen. Proficiat.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: variatie op een scan speak 2-weg

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Dat blokjes niet werken voor lage frequenties is eigenlijk van te voren goed te voorspellen.
in het laag zorgt het extra materiaal voor een versteviging van de wand (als ze overal goed met de wand verlijmd zijn). Daar zie ik wel een voordeel van in, het had dan ook gewoon een vlakke plaat of massaplaat kunnen zijn.

Aangezien dit een 2-weg systeem is, zit je echter ook met een middengebied, en daar zou het dan weer wel iets kunnen doen. Maar zoals ik reeds eerder aangaf geloof ik er niet in (tot het tegendeel bewezen is).
In dit concept hadden de piramides misschien beter in een soort soft-board geweest en vooral veel groter. Het werk blijft hetzelfde, volume is er genoeg voorhanden en de grotere piramides zouden dan een echte functie krijgen in het middengebied.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”