compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rho

compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

't Is een tijd geleden maar ik ben de interesse nooit kwijt geraakt hoor. :)

Ik heb hier nu een stel TB coaxen staan in een TL en dat speelt echt lekker, maar de bedoeling was eigenlijk om er iets helemaal anders mee te doen.
Wel ... dat komt er dus niet van. Geen tijd om zelf iets te ontwerpen en er aan te klooien. En de tijd gaat nog beperkter worden in de toekomst.
Dus ... denk ik er aan om alles in de verkoop te gooien. (hou de verkoop-sectie maar in de gaten ;) )

Stel dat het zover is en zo goed al alles is de deur uit ... dan heb ik een setje speakers nodig waar zowel ik als de vriendin mee kunnen leven.
Ik denk dat ik dan best voor een compacte 2-weg ga die best wel van goeien huizen komt. Eentje waar je lekker van kan geneiten als er een CDtje speelt maar waar je ook niet te bedroefd van wordt als er een lekkere dreun in een film langs komt.
Dat laatste lijkt moeilijk, maar dat valt best wel mee. Ik heb hier al enkele 17cm laag-midjes horen spelen die voor mij voldoen.
Dat zal het probleem dus niet zijn. Echt extreem hoeft het op dat vlak niet. Maar het moet wel mooi klinken.
De kamer is niet al te groot (~28m²) dus dat komt wel goed met zo'n paartje compacte boxjes.

Ik zoek dus mooie designs van compacte 2-weg speakers.
Een goed voorbeeld van wat ik zoek is b.v. de Nexus uit K+T, die hier ook al 2 keer is langs gekomen.
Het zou een compacte MTM mogen zijn ook.

Voorkeur voor drivers gaat uit naar:
Seas Excel voor laag-mid (zowel Nextel als Magnesium mag) en tweeter.
Seas Prestige voor de tweeters
Visaton ceramische tweeter
ScanSpeak laag-mid
Eventueel een Thiel ceramische laag-mid, maar dan moet ik eens met de vriendin bespreken hoe ze die vind kwa looks.

Liefts geen alu conus voor de laag-mid. Ik vind dat niet zo staan bij ons interieur. (looks tellen dus ook mee ... zo gaat dat he ...)

Ik zoek dus ontwerpen die bestaan uit 1 x 17cm laag-mid + tweeter of 2 x 15cm laagmid + tweeter in een compacte MTM. Het geheel liefst opgebouwd rond een combinatie van iets uit bovengenoemde drivers. (of ten minste gedeeltelijk)
Ik heb de voorkeur voor een dome tweeter omdat die mooier in de rondte stralen t.o.v. een bandje. Als we rondwandelen moet het nog mooi blijven klinken ook.

Tijd om een kastje te bouwen heb ik wel/kan ik wel maken. Maar meer zit er niet in.

Budget .... tja ... geen €750/speaker excl kast. Dat zou wat veel zijn. Maar het mag ietsje duurder zijn dan een CT. ;)

Ondertussen ga ik nog eens in mijn collectie K+T en HH snuffelen. :D
wouter
Ook commercieel actief

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door wouter »

rho

Bericht door rho »

:-s
Als jij dat compact noemt dan ben ik benieuwd naar wat jij als een forse vloerstaander aanziet. :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:oops:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... inimon.htm
Afbeelding

of

seas super monitor:
http://www.johneekels.nl/websitepagina/ ... nitor.html
Afbeelding

De Reference Monitor heeft zich ook wel bewezen hier en daar - maar isnie klein :D
rho

Bericht door rho »

Liefst geen bandje.

Maar die Seas super monitor ziet er goed uit.
Ik was 'm ook al tegen gekomen. Ik was naar het esdoorn exemplaar aan het kijken.

De Eekels mini's zijn ook tof, maar ik vrees voor de maximale SPL bij film-weergave.
rho

Bericht door rho »

Ik heb zelf al een klein lijstje gemaakt:
- Pro21 Classic monitor
Dat is wel het absolute maximum aan volume dat ik kan besteden denk ik.
- MPR2HXT[url] Ik ben er niet zo wild van maar missch ... Seas Nexus
Vind ik een leuke, maar mijn vriendin zal moeten wennen aan het design vrees ik. :?
- Seas mimir
Niet echt high-end maar ik ken de kwaliteit van de drivers. Dit kan best wel eens heel goed meevallen.
- Seas Bifrost
Die behuizing vind ik redelijk lelijk, maar zou het een probleem zijn om 'm zo te ontwerpen dat de drivers meer naar beneden komen op het front?
- Akustik Art PXT252 uit de K+T 4/2008
Hier is weinig over te vinden op het net. 't Is een speaker met de HDS unit van Peerless en de ringradiator van Vifa. Ik vrees wat voor de laagweergave.

Dat zal al een redelijk beeld geven van wat ik zoek.
En ondertussen heb ik zelf toch al meer gevonden dan ik zelf had verwacht. :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je wil ze bij film toch niet full-range laten spelen hè...

als je serieus SPL wil kunnen doen, dan is dat ontwerp van Geenius uit een elktor van 2 jaar terug, met die 7" adire mss wel wat. moet je wel aan die woofer kunnen komen uiteraard, want nieuw niet meer leverbaar...
rho

Bericht door rho »

Toch wel. Ik ga enkel die 2 speakertjes gebruiken.
Die TL's met de TB coax die ik nu heb doet het eigenlijk prima, hoewel de metingen niet laten zien dat ie zooo diep zou gaan.
Ik heb altijd met de Sputnik 17-2 gespeeld en dat gaat ook betrekkelijk laag. Ik weet wel dat een sub nog iets heel anders is maar daar heb ik geen plaats voor of kan ik toch geen oplossing voor vinden die de vriendin ook aanvaardbaar zou vinden.
Ik kan daar ondertussen mee leven. :)

Die Extremon heb ik gehoord op ZBA luisterdag in Breda denk ik. Was geen slechte speaker. Maar zijn die drivers nog beschikbaar?
prison
Contacteer:

Bericht door prison »

rho schreef:
Liefst geen bandje.

Maar die Seas super monitor ziet er goed uit.
Ik was 'm ook al tegen gekomen. Ik was naar het esdoorn exemplaar aan het kijken.
Deze kunnen nog redelijk luid spelen hoor. Alleen opletten dat ze niet al te veel sub laag krijgen. En ze klinken echt om te zoenen!
Alleen niet de standaard Janzen caps gebruiken maar Clarity Caps uit de SA range.
rho

Bericht door rho »

Welja, mijn referentie van luid spelen is ook niet echt dat wat de meesten onder luid verstaan. Dus dat valt wel mee.
Ik heb nog nooit een speaker van dat kaliber een HP filter moeten aanmeten om 'm veilig te laten spelen tijdens films.

Ofwel heb ik gewoon minder schrik om iets stuk te doen. Maar er is nog nooit een stuk gegaan, dus ook dat lijkt geen probleem.

Om het kort te zeggen: Uit ervaring weet ik dat een goeie 17cm laag-mid volstaat om in mijn situatie aan mijn wensen wat bas-weergave betreft te voldoen. Eentje die mee kan met een Sputnik 17-2 qua diepgang is prima. De kwaliteit mag iets beter natuurlijk.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hé Rho!!!!!

welkom terug maat :D , ik heb je gemist.

jan
rho

Bericht door rho »

Wowly schreef:
Hé Rho!!!!!

welkom terug maat :D , ik heb je gemist.

jan
Ik krijg het er warm van. :)
Ben blij dat je er ook nog bent!
Ik kijk al uit naar een nieuwe dag in Breda joh! :D
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ik wil even mijn ontwerp promoten O:)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=125

Tweeter Morel, woofer 18Sound.

Een ander ontwerp met niet de welbekende drivers, echter iedereen die bij mij langs komt is zeer onder de indruk van de speakers 8)
rho

Bericht door rho »

Ja, ik had ze al gezien. Mooi gedaan hoor!

Ik heb de hele text niet gelezen dus ik heb geen idee wat ze in het laag doen, maar ik meen me te herinneren dat ze niet zo heel erg diep gaan, die drivers. In het mid lijken ze me wel echt geweldig. (zo uit het hoofd van testen die ik ooit gezien heb)

Als je denkt dat ze ook echt zonder sub terecht kunnen dan ga ik je topic eens helemaal doorspitten.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dank je O:)

Stereo draai ik meestal zonder de subs. De 18s drivers gaan op papier niet zo diep maar in de praktijk valt dit erg mee, in tegendeel eigenlijk!
rho

Bericht door rho »

Dan heb ik weer wat leeswerk te doen. :)
rho

Bericht door rho »

Plannen zijn een beetje veranderd. Niet enorm maar wel een beetje.
Het budget voor de speakers wordt ietsje beperkt. Ik ga een mooie hoofdtelefoon aankopen naast de set nieuwe speakers. In zijn geheel is dat in mijn situatie nuttiger.

Tot nu toe zit ik tussen 2 setjes te twijfelen. Ze gelijken enorm veel op elkaar:
Seas Mimir
Zaph Audio ZA-SR71

Maar de Akustik Art PXT252 maakt ook nog kans.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Silverado? Gaat erg laag en doet 't prima met film, ik heb d'r vijf in een 5.1 en da's echt niet verkeerd.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1815/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Die Mimir vind ik maar een raar ding. De response is niet zo vlak. Niet in de metingen van de K+T, maar ook niet in de metingen van Seas zelf.
rho

Bericht door rho »

@Sander: Leuk design maar ik weet niet of die alu conusjes wel in ons interieur passen. Stom argument maar toch iets waar ik rekening mee houd. Compact is ie wel. Zo'n klein speakertje zeg. Hij lijkt veel groter op foto dan de afmetingen in de tekening aangeven.

@Martijn: Ja, dat is een curve die me ook een beetje zorgen baart. Het Zaph Audio design ziet er op dat vlak beter uit. Vandaar ook mijn voorkeur voor die speaker. De filtercomponenten zijn alleen wat moeilijker bij elkaar te zoeken. Vooral spoelen met de juiste Rdc zijn hier niet te vinden en ik vraag me af in hoeverre dat een afwijking de performance gaat beïnvloeden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Mijn keus voor een 2-weg: Exodus Audio Kepler

De midwoofer wil ik ook wel, voo $35 :shock: .

http://www.exodusaudio.com/images/EX_docs.pdf

http://www.soundstagenetwork.com/measur ... us_kepler/

http://www.soundstage.com/diwhy/diwhy200804.htm

Helaas lijken ze te zijn gestopt met het model, maar ergens op het net moet de bouwhandleiding nog wel staan. Ik ga nog wel even zoeken.
rho

Bericht door rho »

Lijkt wel Adire Audio. :D

Hmm, ik kan die kit niet meer terugvinden op hun site. Obsolete? :?:

Bestellen uit de USA is ook lastig. Ik heb geen kredietkaart.
JvS

Bericht door JvS »

Ik zou die sr-71 gewoon integraal als complete kit met drivers en filters bij madisound bestellen en dan zelf een kast in elkaar zagen :).

Hou dan wel rekening met verzendkosten, 19% btw en zo'n 5% invoerbelasting. maar als je het als complete set koopt is het wellicht nog goedkoper dan in Nederland ivm zwakke dollar en pakketkorting.
rho

Bericht door rho »

Zie vorige post. :wink:
Anders was de keuze een heel stuk gemakkelijker.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je kunt bijna overal paypal gebruiken. Paypal is gratis en ook te gebruiken door mensen zonder creditcard.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”