Ik heb hier nu een stel TB coaxen staan in een TL en dat speelt echt lekker, maar de bedoeling was eigenlijk om er iets helemaal anders mee te doen.
Wel ... dat komt er dus niet van. Geen tijd om zelf iets te ontwerpen en er aan te klooien. En de tijd gaat nog beperkter worden in de toekomst.
Dus ... denk ik er aan om alles in de verkoop te gooien. (hou de verkoop-sectie maar in de gaten
Stel dat het zover is en zo goed al alles is de deur uit ... dan heb ik een setje speakers nodig waar zowel ik als de vriendin mee kunnen leven.
Ik denk dat ik dan best voor een compacte 2-weg ga die best wel van goeien huizen komt. Eentje waar je lekker van kan geneiten als er een CDtje speelt maar waar je ook niet te bedroefd van wordt als er een lekkere dreun in een film langs komt.
Dat laatste lijkt moeilijk, maar dat valt best wel mee. Ik heb hier al enkele 17cm laag-midjes horen spelen die voor mij voldoen.
Dat zal het probleem dus niet zijn. Echt extreem hoeft het op dat vlak niet. Maar het moet wel mooi klinken.
De kamer is niet al te groot (~28m²) dus dat komt wel goed met zo'n paartje compacte boxjes.
Ik zoek dus mooie designs van compacte 2-weg speakers.
Een goed voorbeeld van wat ik zoek is b.v. de Nexus uit K+T, die hier ook al 2 keer is langs gekomen.
Het zou een compacte MTM mogen zijn ook.
Voorkeur voor drivers gaat uit naar:
Seas Excel voor laag-mid (zowel Nextel als Magnesium mag) en tweeter.
Seas Prestige voor de tweeters
Visaton ceramische tweeter
ScanSpeak laag-mid
Eventueel een Thiel ceramische laag-mid, maar dan moet ik eens met de vriendin bespreken hoe ze die vind kwa looks.
Liefts geen alu conus voor de laag-mid. Ik vind dat niet zo staan bij ons interieur. (looks tellen dus ook mee ... zo gaat dat he ...)
Ik zoek dus ontwerpen die bestaan uit 1 x 17cm laag-mid + tweeter of 2 x 15cm laagmid + tweeter in een compacte MTM. Het geheel liefst opgebouwd rond een combinatie van iets uit bovengenoemde drivers. (of ten minste gedeeltelijk)
Ik heb de voorkeur voor een dome tweeter omdat die mooier in de rondte stralen t.o.v. een bandje. Als we rondwandelen moet het nog mooi blijven klinken ook.
Tijd om een kastje te bouwen heb ik wel/kan ik wel maken. Maar meer zit er niet in.
Budget .... tja ... geen €750/speaker excl kast. Dat zou wat veel zijn. Maar het mag ietsje duurder zijn dan een CT.
Ondertussen ga ik nog eens in mijn collectie K+T en HH snuffelen.