Spawn (Family of Double Horns)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een "grotere" versterker :mrgreen: (zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=9689) en wil ook een paar "grotere" speakers...... :lol:

Gekocht : Fostex FE168 EZ
Idee : http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 291208.pdf
Zie voor meer info : http://www.frugal-horn.com/spawn.html

Iemand al ervaringen met dit (soort) ontwerp(en) ??

(Denk er ook nog over om met een setje FE103; heb ik nog liggen; een http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 010109.pdf te maken.........Als het mooi klinkt allemaal :roll: )
Bijlagen
De kleine versie met de FE103
De kleine versie met de FE103
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Henkjan »

op DIYAudio.com is er erg veel met dit soort kasten gebouwd, maar dat had je waarschijnlijk al gelezen....
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Teigetje »

Hoi Homer,

Ik heb van Olaf ook 2 mooie FE 168 Sigma's overgenomen en ben bezig met de Metronome. M.i. een hogere WAF en weer eens wat anders dan rechttoe-rechtaan... :D

http://www.frugal-horn.com/metronome.html

Groet, Frank
Bijlagen
metronomeFE167-1v0-map.pdf
(78.69 KiB) 94 keer gedownload
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door 595ss »

De metronome is toch ontworpen voor de 167?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

595ss schreef:
De metronome is toch ontworpen voor de 167?
Klopt de FE168EZ is een 6,5" driver en de FE167 is een 6" driver, maar misschien is het wel een goede vervanger.
De 168 klinkt in ieder geval prima (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=7757)

Door met het bouwen van de kasten...... O:)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

En zover zijn we al...... :mrgreen:
Alvast even een paar plankjes neergelegd (nog niet verlijmd enzo....)

Lijkt al best wat, of niet ..... :wink:
Bijlagen
zonder lijm.....
zonder lijm.....
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Even een vraagje.......

Na lezing van een heel aantal threads op DIYaudio zie ik soms een toevoeging die niet op de tekening staat.
Een extra stuk hout tussen de voor en achterplaat (zie ook foto's); soms met als extra functie het klemmen van de driver.

Wat doet dit (behalve het verstevigen van de kast)?
Bijlagen
Extra bracing tussen voor en achterkant 1
Extra bracing tussen voor en achterkant 1
Extra bracing tussen voor en achterkant 2
Extra bracing tussen voor en achterkant 2
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door audiomanics »

HoMeR schreef:
Wat doet dit (behalve het verstevigen van de kast)?
Wat meer moet een bracing doen dan?
Mogelijk moet je een paar dingen herberekenen: de "mond" van de hoorn wordt door die bracing fractioneel kleiner. Maar zoals zich dit laat aanzien valt dat erg mee..
Je kunt de bracing misschien wel even van ronde kanten voorzien... Gewoon met een bovenfrees met kopier-freesje even langs de niet-te-lijmen randen trekken..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door bartsegers »

Deze bracing voegt ook flink wat massa toe aan het centrum van je kast. Lijkt mij ook een prettige uitwerking hebben.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Nou, die bracing gaan we dan ook nog maar even toevoegen (wel iets aangepast natuurlijk :wink: )
Zou het ook nog schelen als ik iets bracing zou toevoegen tussen de zijwanden.......

Tot zover zijn we ondertussen gekomen.
Bijlagen
in de klemmetjes....
in de klemmetjes....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door weidok »

HoMeR schreef:
Even een vraagje.......

Na lezing van een heel aantal threads op DIYaudio zie ik soms een toevoeging die niet op de tekening staat.
Een extra stuk hout tussen de voor en achterplaat (zie ook foto's); soms met als extra functie het klemmen van de driver.

Wat doet dit (behalve het verstevigen van de kast)?
het frame van de breedbander stabieler maken ??
het minder "trillen" van het frame
zal het midden en hoog van een fullrange "schoner" laten klinken :)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Stand van zaken.........
Wordt nog nagedacht over de bracing (hoeveel, hoe en waar; dat 't er komt is duidelijk!)
Bijlagen
tot zover......
tot zover......
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Nou, de eerste versie is af.
Gisterenochtend de drivers erin geschroefd en een paar nummers geluisterd, daarna vliegensvlug naar Beetsterzwaag (luisterdag, zie ook topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 26&t=12141).

Goede eerste reacties. Het tunen en meten kan beginnen.
Bijlagen
binnenkant
binnenkant
lijmen
lijmen
Op de luisterdag
Op de luisterdag
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door weidok »

nou ik heb ze kunnen beluisteren. in een grote zaal
waar de akoestiek niet optimaal was..

meest opvallend detail kwa klank de openheid en diepte werking
heb toch de indruk dat er jammer genoeg toch een zuigkring
in moet komen..

maar dat zal thuis op je eigen set best in balans kunnen zijn :)

vraag: heb je de bracings aangepast ?

de grote driehoekige lat op de achterwand ontbreekt ??
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

weidok schreef:
de grote driehoekige lat op de achterwand ontbreekt ??
Klopt, die is vervangen door het kleine plankje; volgens mij verdeeld de druk zich zo ook wel gelijkmatig door de ruimte. Daar heb je geen "geleider" voor nodig. :wink:

En die zuigkring moet er waarschijnlijk thuis ook wel in .... :(
Eerst maar eens meten !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Henkjan »

idd, een sperkringetje zal je zeker nodig hebben, nu was de tonale balans echt niet OK, instrumenten hadden gewoon niet de goede klank. ik denk dat je pas dan het goed zal kunnen beoordelen. en dan zal het best goed komen, want potentie zat.

btw: ik had meer dynamiek in het laag verwacht van zo'n kast, of hebben de Fostexen daar gewoon hun beperkingen?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

Henkjan schreef:
btw: ik had meer dynamiek in het laag verwacht van zo'n kast, of hebben de Fostexen daar gewoon hun beperkingen?
Tja, misschien wat spelen met meer/minder/andere demping......
De andere Fostexen die ik heb/ken zijn de FE103 en FE107; kleiner dus wat laag betreft sowieso de mindere.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door bas focal m180 »

HoMeR schreef:
Henkjan schreef:
btw: ik had meer dynamiek in het laag verwacht van zo'n kast, of hebben de Fostexen daar gewoon hun beperkingen?
Tja, misschien wat spelen met meer/minder/andere demping......
De andere Fostexen die ik heb/ken zijn de FE103 en FE107; kleiner dus wat laag betreft sowieso de mindere.
Vaak duurt het een tijdje voor een fostex lost komt , heb ik van horen zeggen.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Helmuth »

Vreemde constructie.

Basreflexkast met een hoorn aan de reflex opening lijkt het wel. Maar goed als het werkt mag alles.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Ivo »

Helmuth schreef:
Vreemde constructie.

Basreflexkast met een hoorn aan de reflex opening lijkt het wel. Maar goed als het werkt mag alles.
Zelfs op dit forum al vertoond: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... aasproject

Het getoonde ontwerp komt uit een recente reeks van hoorn/basreflex hybrides, uit dezelfde school als de Frugalhoorn (http://www.frugal-horn.com/spawn.html, zoals ook al door Homer in de openingspost gezet). Ik ken een Isophon-ontwerp met een dergelijk principe, uit de jaren 80, verder is de Electrovoice Aristocrat uit die school en er zijn zelf mensen die een Jensen Imperial backloaded hoorn een BVR (Big Vent Reflex) noemen. Als je de Imperial simuleert, dan toont het ook ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Ivo »

Ik vond gister de balans nog niet in orde, maar vond het een bijzondere luidspreker. Het laag wat ik hoorde was zacht, maar wel goed. Het midden was heel erg prominent aanwezig, maar goed, daar was ook nog geen aandacht aan besteed. Wanneer de balans getroffen is, zal het laag ook potenter klinken. Dan zal er pas echt iets over te zeggen zijn.

Ik was erg getroffen door ruimtelijke plaatsing, vanuit mijn plek gebeurden er hele interessante dingen, hoorde allerlei geluidjes ver buiten de luidsprekers zelf. Erg mooi los van de speakers. Verder stak er klankmatig niets uit, ik hoorde niet dat de driver iets niet lekker deed (door de balans heen luisterend).
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door TubeHead »

Door het laatste nummertje dat gedraait werd op de Luisterdag had ik al het idee dat er veel meer uit te halen valt.
Ben benieuwd of dat gaat lukken :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Henkjan »

jawel hoor, eerst ff een paar dagen laten inspelen, dan een (mss twee) sperkringetje er in en dan wat gaan tweaken met die kringetjes
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door HoMeR »

TubeHead schreef:
Ben benieuwd of dat gaat lukken :D
Daar gaan we dus even hard aan werken !
Als eerste maar even de "klankkasten" vullen.......(pijlen op de bijlage)
Er zijn al verschillende oplossingen geopperd door verschillende mensen; en die hebben natuurlijk een verschillende uitwerking......

De mogelijkheden tot zover:
- zand
- pur
- dempingsmateriaal (twaron; wol o.i.d.)
- ......
Maar wat zijn de gevolgen van die acties voor het geluid ????

Iemand met ervaringen op dit soort vlak ?
Henkjan schreef:
jawel hoor, eerst ff een paar dagen laten inspelen, dan een (mss twee) sperkringetje er in en dan wat gaan tweaken met die kringetjes
De drivers waren al ingespeeld; heb ze ong. al een jaar in een andere kast gehad......
Eerst maar eens de kastresonanties te lijf lijkt me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Spawn (Family of Double Horns)

Bericht door Henkjan »

welke bijlage?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”