variabele fase draaier
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
variabele fase draaier
Ik zoek voor een sub project een layout van een variabele fase draaier.Een schema heb ik al maar ik heb nog nooit een programma gebruikt welke daar een layout van kan maken wie wel?
Hier te vinden http://sound.westhost.com/project103.htm
Hier te vinden http://sound.westhost.com/project103.htm
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: variabele fase draaier
Wellicht kun je beter de verwijzing gebruiken die hij daar gebruikt:
http://sound.westhost.com/pcmm.htm
Wat voor lay-out bedoel je precies? Je wilt er een PCB mee maken bedoel je?
Of voor op gaatjes print?
(als je het overigens slim doet, kun je van -180 naar +180 draaien)
http://sound.westhost.com/pcmm.htm
Wat voor lay-out bedoel je precies? Je wilt er een PCB mee maken bedoel je?
Of voor op gaatjes print?
(als je het overigens slim doet, kun je van -180 naar +180 draaien)
Layout om print te maken of gaatjesprint is ok.Eerst een tekening maken waar de componenten komen en waar de verbindingen zou het eerste zijn wat ik doe juist?Kan ik niet beter een time delay maken ipv een phase shift?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ga je het voor een subwoofer gebruiken? In principe wordt namelijk dit schema gebruikt bij nagenoeg elke subwoofer versterker.
Ik begrijp zelf niet helemaal wat voor schema je nu wilt hebben. Je kunt toch gewoon die van Red Elliott nabouwen op gaatjes print? Persoonlijk zou ik het schema iets anders dan, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
Ik begrijp zelf niet helemaal wat voor schema je nu wilt hebben. Je kunt toch gewoon die van Red Elliott nabouwen op gaatjes print? Persoonlijk zou ik het schema iets anders dan, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Als je doelt op de digital delay van ESP: de benodigde Mitsubishi chip is al tijden niet meer verkrijgbaar. Mocht je een ander circuit kennen, dan hou ik me aanbevolen voor een link. Daar kijk ik namelijk al een tijd naar uit.meanman64 schreef:Kan ik niet beter een time delay maken ipv een phase shift?
Het is bedoelt voor een subversterker als je bv een plate amp neemt zit er meestal wel een fasedraaier en of op zijn minst een faseswitch maar ik wil hem variabel hebben.Heel vaak ook te vinden op autoversterkers.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dan moet je inderdaad gewoon zo'n soort schakeling hebben.
Een fase switch is nog gemakkelijker.
Een fase switch is nog gemakkelijker.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Van hoeveel tot hoeveel?meanman64 schreef:Liefst heb ik hem regelbaar
Van 0 tot 180° Wat ik mij afvroeg om een subwoofer laten aan te sluiten met de bv. satelieten gebruiken ze toch ook tijdscorrectie zie de Thel modulen.Als ik het artikel lees op de link die je gaf vermelden ze dat ook.Op een autoversterker of filter staat meestal een fase draaier.Mij gaat het om dat de sub mooi aansluit bij de satelieten kan dat ook niet met een tijdscorrectie? Zie http://www.thel-audioworld.de/module/Module.htm#Filter1
edit: Ik zie net op de Thel site dat hun tijds correctie eigenlijk ook een fase draaier is van 0tot+180° en van 0 tot -180°
edit: Ik zie net op de Thel site dat hun tijds correctie eigenlijk ook een fase draaier is van 0tot+180° en van 0 tot -180°
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Volgens mij gebruiken ze bij Thel hetzelfde idee als de links die gaf van Rod Elliott.
Van -180 naar 0 en vervolgens van 0 naar +180 is prima te doen met een DPDT schakelaar.
Wil je het helemaal mooi doen dan zou ik een 3PDT schakelaar nemen.
Wat je dat krijgt is het volgende.
Je kunt allereerst van bv -180 naar 0 regelen door bv de potmeter RECHTS om te draaien, vervolgens zet je de schakelaar om en kun je van 0 naar +180 door LINKS om te draaien.
Dat lukt enkel met een 3PDT omdat je dus ook de "polariteit" van de potmeter moet omdraaien.
Doe je dat niet dan ga je van -180 naar 0 en dan van 180 naar 0. Bij het omschakelen van de schakelaar schiet je dus opeens 180 graden omhoog en moet je dus opeens terugdraaien (is niet praktisch)
Van -180 naar 0 en vervolgens van 0 naar +180 is prima te doen met een DPDT schakelaar.
Je kunt allereerst van bv -180 naar 0 regelen door bv de potmeter RECHTS om te draaien, vervolgens zet je de schakelaar om en kun je van 0 naar +180 door LINKS om te draaien.
Dat lukt enkel met een 3PDT omdat je dus ook de "polariteit" van de potmeter moet omdraaien.
Doe je dat niet dan ga je van -180 naar 0 en dan van 180 naar 0. Bij het omschakelen van de schakelaar schiet je dus opeens 180 graden omhoog en moet je dus opeens terugdraaien (is niet praktisch)
Heb je daar een tekening of schema van en wat heb ik nodig?Dus als ik het goed begrijp is dit passiefb_force schreef:Volgens mij gebruiken ze bij Thel hetzelfde idee als de links die gaf van Rod Elliott.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou nee, het is gewoon het schema dat je liet zien van Rod Elliot (dat is overigens gewoon een algemeen schema hoe je een fase draaier maakt) en dat is dus actief (met een opamp namelijk).
Ik zal proberen het eea in een tekening duidelijk te maken.
Ik zal proberen het eea in een tekening duidelijk te maken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hier en principe schema, waardes etc moet ik nog even bepalen (misschien kun je dat zelf ook wel, staat allemaal keurig uitgelegd op de website van Rod Elliott).
Het idee is dus dat alle schakelaars aan elkaar verbonden zijn bij een 3PDT. Dus wanneer je de schakelaar overhaalt, flippen alle contacten tegelijk over naar de andere kant.
edit:
Even voor de duidelijkheid de andere "stand" toegevoegd als plaatje.
Het idee is dus dat alle schakelaars aan elkaar verbonden zijn bij een 3PDT. Dus wanneer je de schakelaar overhaalt, flippen alle contacten tegelijk over naar de andere kant.
edit:
Even voor de duidelijkheid de andere "stand" toegevoegd als plaatje.
Is dit de juiste aansluiting van de switch en waar komen de componenten dan.
- Bijlagen
-
- dpdt switch.gif (4.92 KiB) 490 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee dat is een DPDT switch, ik heb het over een 3PDT.
Die heeft in totaal 9 pinnen.
Die heeft in totaal 9 pinnen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zo moeilijk is dat toch niet? Voor het principe maakt het namelijk niet uit.
Als ik het goed heb (dat moet ik even nakijken) dan is de middelste pin waarop je schakelt.
Je moet het zo zien dat je dus vanuit het midden OF naar de bovenste schakelt OF naar de onderste.
Dus als we even de letters gebruiken van jou voorbeeld, dan schakel je dus OF van B-A OF van B-C.
De andere doet tegelijk van E-D OF van E-F. Bij een 3PDT krijg je er dus nog een rij bij op dezelfde manier.
Als ik het goed heb (dat moet ik even nakijken) dan is de middelste pin waarop je schakelt.
Je moet het zo zien dat je dus vanuit het midden OF naar de bovenste schakelt OF naar de onderste.
Dus als we even de letters gebruiken van jou voorbeeld, dan schakel je dus OF van B-A OF van B-C.
De andere doet tegelijk van E-D OF van E-F. Bij een 3PDT krijg je er dus nog een rij bij op dezelfde manier.
deze dan sluit hem maar eens aan als je een leek bent
- Bijlagen
-
- 3pdt12loops.jpg (12.2 KiB) 444 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Die ja. Dit is een voetschakelaar, maar je hebt ze ook als wip schakelaar.
Hij schakelt precies zoals ik hierboven heb verteld.
Hij schakelt precies zoals ik hierboven heb verteld.
Bedankt nog voor de uitleg.Na even dit terzijde gelegt te hebben pik ik de draad weer op en heb ik weer een vraag.
Is het schema wat je ziet degene in fase?
Is het schema wat je ziet degene in fase?
- Bijlagen
-
- fase%20draaier%202.png (183.1 KiB) 405 keer bekeken