Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Eigenlijk kan je er gewoon alles op spelen. :D
Dan zit het goed!

Het ziet er ook wel zeer mooi uit. Mooier dan een kleine speaker met grote subs ernaast.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het is nog eventjes wachten op de laatste condensatoren, maar hier alvast een update. :)
Eerst het filter nog in de test fase.
Bijlagen
DSCF5855a.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De definitieve woofer-filters............
Bijlagen
DSCF5994a.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De verbindingskabel tussen de top-kast en de woofer-kast. Verzilverd koper in Teflon met Speakon connectoren..........
Bijlagen
DSCF6060a.jpg
DSCF6059a.jpg
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
De verbindingskabel tussen de top-kast en de woofer-kast. Verzilverd koper in Teflon met Speakon connectoren..........
Hee zie ik daar een Westmalle?

Dubbel of Triple?

Ik dacht dat je haakse aansluitingen zou maken?

Hoop dat de Kerstman ze komt brengen :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ToTo schreef:
Geenius schreef:
De verbindingskabel tussen de top-kast en de woofer-kast. Verzilverd koper in Teflon met Speakon connectoren..........
Hee zie ik daar een Westmalle?

Dubbel of Triple?

Ik dacht dat je haakse aansluitingen zou maken?

Hoop dat de Kerstman ze komt brengen :D
Alleen een Westmalle glas, de inhoud is Trappiste Rochefort Nr. 10 8)

Haakse aansluitingen bleken nit zo handig omdat de Speakons een bajonet aansluiting hebben, je moet dus overlengte hebben om de draai te kunnen maken. Als ze dan aangesloten zijn hangt er dus overbodige kabel te bungelen. Vandaar de rechte stekkers. Ik zal zo een foto maken van de achterkant van de speaker...........
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
ToTo schreef:
Geenius schreef:
De verbindingskabel tussen de top-kast en de woofer-kast. Verzilverd koper in Teflon met Speakon connectoren..........
Hee zie ik daar een Westmalle?

Dubbel of Triple?

Ik dacht dat je haakse aansluitingen zou maken?

Hoop dat de Kerstman ze komt brengen :D
Alleen een Westmalle glas, de inhoud is Trappiste Rochefort Nr. 10 8)

Die ken ik niet, lekker dan Westmalle?


Haakse aansluitingen bleken nit zo handig omdat de Speakons een bajonet aansluiting hebben, je moet dus overlengte hebben om de draai te kunnen maken. Als ze dan aangesloten zijn hangt er dus overbodige kabel te bungelen. Vandaar de rechte stekkers. Ik zal zo een foto maken van de achterkant van de speaker...........
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.........en de kabel op z'n plaats.
Bijlagen
DSCF6074a.jpg
DSCF6073a.jpg
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Geenius schreef:
.........en de kabel op z'n plaats.

Zeer fraai :D

Maar wat zie ik op de achtergrond :? zeer veel breedbanders :shock:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het project voor de Elektor Audio Special 2009! :wink:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Audioslave schreef:
Geenius schreef:
.........en de kabel op z'n plaats.

Zeer fraai :D

Maar wat zie ik op de achtergrond :? zeer veel breedbanders :shock:
Ja het gaat de goede kant op, kan bijna niet meer wachten.

Ik wil als ze klaar zijn een aantal mensen laten luisteren.
Tegelijk met een shootout voor LSkabels?

Liefhebbers?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Geenius schreef:
Het project voor de Elektor Audio Special 2009! :wink:
Leuk hoor, zo'n teaser. Zijn dat B3S'jes?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

ToTo schreef:
Audioslave schreef:
Geenius schreef:
.........en de kabel op z'n plaats.

Zeer fraai :D

Maar wat zie ik op de achtergrond :? zeer veel breedbanders :shock:
Ja het gaat de goede kant op, kan bijna niet meer wachten.

Ik wil als ze klaar zijn een aantal mensen laten luisteren.
Tegelijk met een shootout voor LSkabels?

Liefhebbers?
Luisteren naar muziek lijkt me leuk!

Dan kom ik wel ná het "kabelvergelijken" :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Voor mij is het wel een eindje, maar ik zou ze ook graag eens beluisteren.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Asterduc, als je dit leest: ga luisteren bij Tony en ontdek dat de Concave volgens de huidige opzet een onmogelijk compromis is om marcus miller weer te geven zoals jij dat waarschijnlijk wilt!
hahaha, ik lees het nu pas. Dat is eigen aan Belgen naar het schijnt :lol:

Het systeem dat ik nu heb opgesteld staan heeft een laagweergave die ik nog nooit eerder heb gehoord. Het bestaat uit 2 x 10" alu Scan Speak woofers in elk een 50 liter gesloten kast. Door DSP gecorrigeerd dat het weergavegebied op de luisterplaats 'binnen zo'n db of 2 'flat' is tussen 15 en 200 hz.

Gevoelsmatig kan ik mij van de klank bij Tony al wel iets voorstellen. Ontzettend droog met opvallend veel slagkracht en drive. Ben enigszins wel benieuwd om het te horen ja.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroens bericht ging om de originele Concave. Dit bassysteem dat je nu beschrijft lijkt me heel mooi! Maar... kom je niet wat headroom te kort bij de allerlaagste frequenties?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
De Marcus Miller dubbel cd heb ik ook. Wat is er moeilijk aan weer te geven?
op de meeste sets 'niets'. Dat komt omdat de doorsnee speakers gewoon niet laag genoeg gaan om de aanwezige grondtonen van 15 hz weer te geven. Je hoort dan de 2de harmonische op 30 hz in de plaats en dat maakt het natuurlijk wat minder 'moeilijk'.
Als het systeem echter wel laag genoeg gaat, dan is mijn ervaring dat de meeste systemen dit laag 'plat' en 'wummerend' weergeven. Een goed en strak systeem brengt de 15 hz tonen echter nog strak en levendig naar voren.
jeroen_d schreef:
Verder ben ik het met je eens dat ik het qua muziek niet veel soeps vind, ook niet qua opname.
héla héla, een beetje respect voor mijne favoriet héé zeg [-X .
Marcus is een baswonder met geweldige funk, die kwalitatief is opgenomen. Dat het jullie 'stijl' niet is zegt hier weinig. Ik kan hetzelfde zeggen van die klassieke muziek, want dat is dan weer niet 'mijn' stijl waardoor ik klassieke opnames meestal ook niet het-van-het vind.

Zo zie je maar dat vele speaker systemen moeilijk te beoordelen zijn omwille van
- de kamer akoestiek
- het muziekgenre
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Dit bassysteem dat je nu beschrijft lijkt me heel mooi! Maar... kom je niet wat headroom te kort bij de allerlaagste frequenties?
specs nog steeds binnen de THX norm, dan zit het wel goed denk ik. Hoedanook, het systeem houdt langer stand als mijn oren!
Eén van de redenen hier is dat de bassen in de hoeken staan (volgens opgave van Lyngdorf). Ik stond hier eerst wantrouwig tegenover, maar via aktieve filtering en DSP was ik versteld van het resultaat. Een andere reden is dat Scan Speak gewoon goeie basdrivers maakt en dat de Thel monoblok die nog lekker onder controle houdt!
Martijn M schreef:
Jeroens bericht ging om de originele Concave.
Dat klopt ook, Martijn, maar mijn post was onduidelijk en daardoor niet goed begrepen.

Het onderwerp in dit topic ging over het al of niet voordeel van grote basmembranen en (of) totaal conusoppervlak. Daar wou ik eigenlijk op inspelen.

De Concave had per kast twee 8" papiercone woofers, dat is 2 x 220 cm² = 440 cm²

Op advies van Tony heb ik voor de Mk2 Alumembraan woofers uitgekozen. De test met de 2 Dayton's 8", eveneens 440 cm² gaf een strakker maar minder diep laag.

Door Tony's in dit topic gebruikte slogan 'alles onder 10" is een middentoner', ben ik dan een 10" aluwoofer gaan inzetten. Die heeft eenmaal 330 cm². Dus een kwart minder membraan als de 2 x 8". Klankmatig geeft dit het laag van de 2 papieren woofers en toch even strak als de Dayton 8". Nu dit is alles zeer subjectief en zeker geen academische stelling omdat de omstandigheden niet allemaal gelijk zijn (T/S parameters, kasttype, enz...).
Het geeft mij echter wel aan dat er klankverschillen kunnen ontstaan tussen min of meer dezelfde woofers die in alle richtingen kunnen beinvloedt worden. Het is daarom niet noodzakelijk zo dat een grotere woofer per definitie strakker is!

Bij de speaker van Toto / Tony is het membraanoppervlak nog aanzienlijk groter. Het zal wel ergens boven de 1000 cm³ uitkomen dacht ik. Daardoor krijg je ontegensprekelijk meer headroom, klopt, maar wanneer heb je daar genoeg van? Je kunt op de snelweg rijden met een Porsche met 250 PK, maar ook met een Porsche van 450 PK. Beide hebben voldoende headroom voor een inhaalmaneuver.
De grotere woofers hebben daar zeker een voordeel, maar is het ook benutbaar? Hoe zit het bij laag volume wanneer de spoel amper moet bewegen, is daar wel degelijk voldoende controle aanwezig bij zulke kleine stromen? Hoe zit het met de verhouding minimale en fullscale controle. Daarbij komt dan nog de doorgaans hogere Fs en mechanische verliezen.
Ongetwijfeld zal een grotere woofer dus wel anders spelen als één of meerdere kleinere. Ik denk dan ook dat het een persoonlijke keuze is welk het beste klinkt.

De grootste wijziging komt echter door het integreren van roomcorrectie, ongeacht welke grootte je drivers hebben. Een piek en / of dip van 12 db op een bepaalde frekwentie krijg je nml niet weg met een andere woofergrootte.

Om de verschillen tussen woofergrootte te ervaren zou je bvb 3 baskasten kunnen bouwen. Alledrie liefst volgens eenzelfde systeem (bvb gesloten met Q 0.7). Deze in de ruimte plaatsen met een mid/hoog kast en met de roomcorrectie flat trekken zodat je voor de 3 systemen dezelfde frekwentiekarakteristiek hebt. en dan gehoorsmatig vergelijken. Of zie ik hier nog iets over het hoofd?

Ed.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.........het was het wachten waard! De condensatoren voor de tweeters zijn net door de postbode bezorgd. 8)
Bijlagen
DSCF6169a.jpg
DSCF6168a.jpg
DSCF6167a.jpg
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Jippie, nu nog kijken/luisteren hoe het eindresultaat is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Sodeknetters.. dat zijn nog eens schijf-condensatoren :shock:

Zijn die dingen nog voorzien van bevestigingsmateriaal??

Kees
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wauw! :shock:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

audiomanics schreef:
Sodeknetters.. dat zijn nog eens schijf-condensatoren :shock:

Zijn die dingen nog voorzien van bevestigingsmateriaal??

Kees
160mm doorsnede; 30mm hoog.

Nee. Maar met een dotje oplosmiddel en zuurvrije kit er onder en een aantal tie-raps in X-vorm blijft het netjes op z'n plaats. :wink:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.......en na wat solderen..........
Bijlagen
DSCF6172a.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....en klaar is Klara. 8)
Bijlagen
DSCF6199a.jpg
DSCF6205a.jpg
Gesloten