totem forest namaken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: totem forest namaken?

Bericht door wouter »

Wat is iets moois :roll:
Je kunt eens kijken bij http://www.zaphaudio.com of http://www.humblehomemadehifi.com en eens kijken of er iets leuks tussen zit voor je
Je kunt een zuil model maken van een monitor wanneer je qua opzet dezelfde kastbreedte en unit plaatsing aanhoudt. Een groter kastvolume maakt een diepere laagafstemming mogelijk. Ik zou liever gaan voor een (aantal) schuin schot van bovenin tegen de achterwand, tot aan onderin de voorkant en de voorste kamer is dan je driehoekige kast, het deel achter de deler zou ik vullen met zand o.i.d. Je krijgt het zwaarte punt zo onderin, hebt minder reflecties in de kast en een schuine & door zandkamer ondersteunde wand achter de laagmidden unit. Dan maar niet heeeeeel diep, maar zeker wel erg strakke bas (denk ik)

Dus... ik zou ook de niet zuilvormige alternatieven overwegen als uitgangspunt voor jouw zuil.
Bijlagen
zuil met deler.JPG
snapon

Bericht door snapon »

dat is mischien nog niet zo'n gek idee.
wat ik mooi vind is een beetje de klankkleur van de totem forest,ik hou van mooie strakke bassen en een heel breed midden bereik.natuurlijk ook een mooi hoog.

het idee van je spreekt me ook wel aan maar heb geen idee hoe ik e.e.a. uit moet rekenen dus ik hoop dat er iemand is die me wil helpen aan een tekening en welke componenten ik het best kan gebruiken.

het bouwen is voor mij geen probleem.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, de kast is geloof ik 216mm breed (zelf ff checken)
Stel je wilt de box 90 cm hoog (inwendig) zodat je net iets boven tweeter hoogte uitkomt, dan weet je dat je ongeveer op 30 liter inhoud moet uitkomen wanneer je een deler hebt die de inhoud halveert naar 15 liter.

Bij 18mm MDF levert dat het sommetje op:

216 - 36mm = 18,0 cm breed inwendig = 1,8 dm
Hoogte is 90 cm = 9 dm.

Inhoud = hoogte x breedte x diepte

Diepte = Inhoud/ hoogte/ breedte

30 dm3 (30 liter) / 1,8 / 9 = 1,85 = 18,5 cm inwendige kastdiepte zonder deler, ca 37 cm met deler. Je kunt hier in zelf mee stoeien, een schetsje is zo gemaakt.

Overzicht kostenplaatje heb ik ook voor je - maar bedenk je eerst wat voor speaker je wilt, ik wil je niets opdringen en verwacht dat je 'iets hebt' met 6dB gefilterde boxen - zul je later wel achter komen wat ik daarmee bedoel en of het ook klopt.

Bijlage bevat een kostenraming van november 2008, prijzen zullen nu iets anders liggen...
Bijlagen
Seas AL monitor zaph high end algemeen.doc
(23.5 KiB) 98 keer gedownload
snapon

Bericht door snapon »

bedankt voor je reatie,kun je me wat toelichten/uitleggen over de 6db?
ik ben daar niet zo in thuis en wil het goed begrijpen.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

De "stijlheid" van het filter. Hoe stijler het filter (12db/24db per octaaf), hoe minder 'overlap' een tweeter en een woofer hebben. Dit vereist wat stevigere filtering en in sommige kringen wordt meer filtering gezien als 'in de weg zittend' van geluid.

De andere kant van de medaille is dat je met 'stijle' filters een woofer en een tweeter veel beter inzet in een frequentiebereik. Kijk anders even hier onder 'basis schakelingen'.

Bij die geopperde speaker (L18 speaker van zaph), is het wisselfilter uitgebreid opgemeten en getest. Dat is wel een veilige om na te maken.
snapon

Bericht door snapon »

bedankt JvS voor je toelichting.
ik wil een 2 weg zuil gaan maken die zo goed mogelijk klinkt en toch nog betaalbare drivers en filters heeft.
ik ben ook zeer benieuwd of er mensen zijn die me mooie voorbeelden kunnen geven,daar ik alleen "verstand"heb van bouwen.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik zou dan gewoon een bestaand model speaker nemen zoals is geadviseerd. Ik ben na veel lezen over hoe speakers werken en luisteren naar best redelijk wat zelfbouwspeakers overtuigd van de kwaliteit van Seas Speakerunits en de ontwerpen waarbij flink gemeten wordt om een nette (off axis) respons te verkrijgen. Ik vind de manier waarop Zaph speakers ontwerp heel goed en zou die modellen ook aanraden.

Wat misschien de modellen van hem potentieel lastiger maakt, is dat de wisselfilters worden ontworpen met amerikaanse componenten. Die 'waardes' zijn soms lastig te verkrijgen in Nederland. Ik weet niet of dit ook voor zijn L18 monitor geldt.

De DD8 MKII is een ontwerp van Tony Gee (Geenius van dit forum) met vergelijkbare units. Dit ontwerp is al vrij vaak nagemaakt en ook hier kan je met dezelfde truc (even brede baffle, aan de onderkant verlengen, inhoud door schuine plank gelijk houden) een mooie vloerstaande speaker maken.

Op de een of andere manier worden modellen van Zaph vaker genoemd dan die van Tony Gee, maar ik denk dat de DD8 MKII in een zuil een heel erg mooi eerste project kan worden. Deze zou je zelfs bij forumgenoten of bij speakerwinkels kunnen beluisteren!

Het frequentieverloop van deze speaker is wel een stuk vlakker dan die van een Totem overigens (Dat geldt ook voor de speaker van Zaph audio)

Afbeelding
JvS

Bericht door JvS »

Overigens wil ik het allemaal ook begrijpen en ben ik daarom heel veel van die bouwverslagen van Zaph en Tony Gee en op diverse fora gaan lezen en heb ik begin dit jaar een "Breda" dag bezocht (al was ik daar het meest onder de indruk van twee kleine monitorspeakertjes met een Dayton RS180 woofer en Seas H1212 tweeter).

Je hebt binnen speakerbouw ook wel wat stromingen. De jongeren zijn veelal fan van veel meten, ook luistren (maar eerst meten!) en vlakke respons. Ik hoor ook een beetje bij die groep. Er zijn ook mensen die praten over 'klank van een merk' en invloed van type kabel. Dat zijn vaak de wat traditionelere audiofielen. Allemaal hebben we hetzelfde doel: zoveel mogelijk kwaliteit bouwen :).

Ik wil namelijk een eigen ontwerp gaan maken, dus zal me ook gaan verdiepen in meten en (actief) filteren. Passief gefilterd zijn in mijn ervaring trouwens ook bijna altijd de 2-weg speakers de 'prettigste'.
snapon

Bericht door snapon »

@ JvS kijk,dat is nog een een duidelijke uitleg,dank daarvoor.

ik zal me eens gaan verdiepen in je uitleg.helemaal super!

weet je toevallig ook waar ik een goede bouwtekening kan bemachtigen?

hier in tilburg zit een electro goeroe genaamd piet kennis.wat die mensen allemaal niet van waarde's en componenten afweten!
een super electronika zaak.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

weet je toevallig ook waar ik een goede bouwtekening kan bemachtigen?

Je enige handigheid zat toch in het bouw deel van de zelfbouwaudio, dan moet je toch een schetje kunnen maken van een speaker die je zelf uitzoekt. Dit kan een Lowbudget Vloerstaander zijn, maar mag ook een monitor/boekenplank model zijn. Ik heb je uitgelegd dat je eigenlijk alleen de kastbreedte, unitplaatsing en inhoud gelijk moet houden.

Kom anders concreet met de vraag van welke speaker je een bouwtekening wilt. Nu vraag je niet meer dan: heb je ook brood voor me? bij de locale bakkerij... En wat bedoel je met een bouwtekening? De filterschema's staan online, maar als je graag een plaatje wil aan de hand waarvan je kunt werken dan zijn daarvoor wel opties.

Heb je mijn bijlage bekeken? Mocht je een tekeningetje willen van hoe ik het filter gemaakt heb dan wil ik dat wel voor je maken.

Ik zou eerst maar eens bedenken wat je zou willen, daarna komt die bouwtekening wel toch?!
Bouwtekeningen volgen uit het ontwerp, je kiest geen bouwtekening waar je luidsprekers bij zoekt. Hopelijk zeg ik het nu niet te bot, bedoel het echt niet vervelend hoor :wink:

Wat betreft de DD8 MKII - die is qua ontwerp wel iets anders, die was niet specifiek gemaakt met de drivers zoals ze nu zijn, Zaph Audio heeft het ontwerp pas gemaakt nadat deze nieuwe L18 beter geschikt werd voor een 2-weg. Welk filter met deze units beter klinkt weet ik niet, maar dat valt uit te proberen - leuke test (heb zelf wel een voorkeur voor de DD8 filtering, maar kan dat niet uit lusitertesten onderbouwen)

Succes
snapon

Bericht door snapon »

hallo wouter,

ja waarschijnlijk ben ik een beetje vaag.

heb je tekening bekeken maar zie daar geen baspoort in?

dit is concreet wat ik wil MIJN TOTEMS TERUG VAN MIJN EX-VROUW!!!!

maar dat gaat helaas niet.

ik wil graag een vergelijkende speaker terug maar heb geen idee hoe dit aan te pakken.
gewoon mooie 2 weg zuilen met een super mooi geluid zoals de totem forest of een beter alternatief.

een filter kan ik wel maken als ik een tekening heb evenals de kasten.
ik heb verder geen enkel idee van welke driver ik moet gebruiken dus weet kortom niet veel.
ik voel me ook zeker niet aangevallen door je commentaar hoor,integendeel,dat waardeer ik wel.
dus hopelijk en ik nu iets duidelijker met mijn wens
JvS

Bericht door JvS »

Je totems 100% namaken gaat niet lukken. Er zijn wel twee opties die je kan volgen. Je kan kiezen voor de "Budgetspeaker" van Edo. Hiervan zijn complete bouwtekeningen en instructies te vinden in het gelinkte topic. Ik zou je nogmaals aanraden om gewoon op het forum eens te zoeken naar deze speakers en een luisterafspraak te maken met een van de bezitters.

Iets meer high end is de set die ik aanraadde (de DD8 MKII). Hiervan is een bouwbeschrijving te vinden op de site waarnaar ik in mijn voorgaande post linkte (je moet dan wel even mailen voor een met iets meer detail). Ook de DD8 is al vaak gemaakt door gebruikers!

Afbeelding

Hiervan kan je gewoon 95% de bouwbeschrijving volgen, maar je moet de kast verticaal langer maken, bijvoorbeeld 80cm hoog en er dan een compartiment van 12L in maken met een horizontale dwarsplank of zoals gesuggereerd een schuine plank. In het onderste deel kan je dan het wisselfilter makkelijk kwijt.
snapon

Bericht door snapon »

@JvS ik denk dat ik die van tony gee maar ga bouwen.

heb alleen nog wel een vraag m.b.t. de bass reflex pijp,waar komt die dan als ik een schuin schot monteer in een zuil?
ik heb tony gee al gemaild voor een duidelijke tekening.
JvS

Bericht door JvS »

Kijk eens aan. Leuk om te horen. Ik zou als je gaat bouwen dan een nieuw topic openen. Je hebt nu nog de keuze uit normaal, mid-hoog en hoogsegment filteronderdelen ;). Succes met kiezen. Ik weet ook niet zo goed wat nu wel en niet hoorbaar is.
snapon

Bericht door snapon »

dank u, ik heb er al zin in,ga alleen wat dikker mdf gebruiken (30mm) want dat heb ik ter beschikking.

enig idee wat ik met die bassreflexpoort ga doen of iemand anders toevallig?
dream theater

Bericht door dream theater »

Dat begint goed 30mm Mdf :shock:

Misschien toch eerst handiger om betreffende model eerst beluisteren om zelf te oordelen of het bij Totem in de buurt komt of overtreft.
indoubt

Bericht door indoubt »

Snapon, in welke regio woon je? Niet dat ik DIY totems heb maar misschien zit er wel iemand bij je in de buurt die wat heeft wat de moeite waard is om naar te luisteren.

Edit: ik lees niet goed, ergens in de buurt van Tilburg dus. Misschien dat daar iemand in de buurt zit meet een DD8 of sort off.
snapon

Bericht door snapon »

ja dat zou mooi zijn als ik ergens in de buurt kon gaan luisteren,dus als je iemand weet????? :wink:
JvS

Bericht door JvS »

Ik denk dat je daarvoor zelf pro-actief aan de slag zal moeten gaan. Ik geef de voorzet vast:

Een google zoektocht naar DD8-MKII op dit forum
snapon

Bericht door snapon »

dank JvS
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

P@ulus verkoopt zijn dynaudio's voor een prikkie........topspeakers! Van mij mag ie ze eigenlijk niet wegdoen.....

Jan
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Hoi Jan,

De Forest klinkt onderin wolliger dan zijn kleine broertje, de Arro, ik heb ze ooit op de VAD gehoord. Ik vond ze destijds wat "schel" afgestemd, en het laag inderdaad wat wollig. Maar uit zo'n eenmalige indruk kan ik moeilijk een universeel oordeel vellen.

De Arro ben ik ook op de VAD tegengekomen. Ik vond het open stereobeeld, en het luchtige geluid met een sausje laag erg mooi combineren. Samen met een hoge WAF factor, raad ik veel mensen deze speaker aan als ze iets kleins zoeken met een vol geluid. Ik heb ze een tijdje thuis gehad als doorgeefluik, en de nieuwe eigenaar is er helemaal mee in zijn nopjes. En iedere keer als ik bij hem binnen stap, is mijn eerste impressie "muzikaal en 'lekker'", en een mooie afbeelding. Beetje fris hoog, maar die tweeter gaan we nog een keer wat terug nemen.

Wat de Arro's niet kunnen (en ik vermoed de Forest ook niet) is stampend laag creëren. Maar in veel gevallen, met veel muziek, en in de gemiddelde huiskamer situatie is dat ook niet altijd wenselijk. Akoestische muziek klinkt er erg lekker op, maar als je Steely Dan of zo gaat draaien, dan mis je wel een beetje de push/groove/rhythm.

Watbetreft een zelfbouwspeaker in die prijs categorie heb ik weinig ervaring, dus daar kan ik niet mee helpen. In die prijsklasse is er vaak ook al veel moois in de winkels te koop. Als je iets kleins voor langs de PC monitor zoekt, en wat waanzinnig klinkt (mits je de bas tot 4 streepjes in de speaker reduceert, en bij voorkeur de 125Hz nog een paar dB drukt mbv een equalizer) is de Logitech Z-10, die nu op meerdere plaatsen voor 49 euro te koop is. Over veel groots geluid uit een klein speakertje gesproken. Daar kan maar weinig tegenop, en voor die prijs (en het 10-voudige) valt moeilijk iets beters te vinden. Is natuurlijk niet kamer vullend en beperkt in zijn gebruik, maar wel erg aangenaam als ik achter de Mac/PC zit. Zowat alle (audio-) vrienden hebben na beluisteren een setje gekocht. Kijk ook maar eens naar het gemeten oktaaf/terts spectrum (met bovenstaande settings), ziet er niet al te beroerd uit (lees, binnen 2dB over een flink bereik recht!).

Wat ik daarmee probeer te zeggen, er is ook veel goeds te koop voor een niet te hoge prijs. Als zelfbouw niet zozeer de hobby is, zou ik aanraden om met een budget ook in de reguliere handel rond te kijken, want zelfbouw is niet noodzakelijk goedkoop.

Grtn,
M.
Bijlagen
Screen shot 2009-10-18 at 10.52.16.png
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”