DIY Tractrix, boetseren/gieten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

DIY Tractrix, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Ik wil het project met de 12" Philips breedbander misschien in het mid-hoog gaan aanvullen met een homebrew trictraxhorn :D
Ik heb al bedacht hoe ik de hoorn ga realiseren, gezien ik geen cnc freesmachine heb ga ik het op een andere manier doen.

Als eerste ga ik het profiel van de Trictrax in mdf of triplex uitzagen.
In het midden daarvan plaats ik een as/stang zodat ik het profiel om zijn as kan roteren.
Dan pak ik een flinke brok klei of andere kneedbare massa en "prik" het trictraxprofiel erin.
Draaien maar. .... beetje boetseren ...gladmaken...draaien...tot de contravorm er mooi uit ziet :D

Nu de contravorm klaar is kun je met ieder ander vloeibaar materiaal de Trictraxhoorn maken... en serieproductie starten :mrgreen:
Je kunt dan zelfs een PUR-TricTraxhoorn maken , hehhehe. :lol:
Laatst gewijzigd door arjank op vr 30 okt 2009, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door Marp »

arjank schreef:
aanvullen met een homebrew trictraxhorn :D
Je zou ook een tractrix horn kunnen overwegen. :)

Hou er overigens rekening mee dat een krimp van meer dan 10% heel gebruikelijk is bij de meeste kleisoorten. Iets om serieus rekening mee te houden als maatgeving belangrijk is.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Ja, Tractrix :D :D :D I know.
Klinkt gewoon leuk, Homebrew Trictrax
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door richard »

arjank schreef:
Als eerste ga ik het profiel van de Trictrax in mdf of triplex uitzagen.
In het midden daarvan plaats ik een as/stang zodat ik het profiel om zijn as kan roteren.
Dat lijkt heel sterk op de manier waarop ze kerkklokken fabriceren. Alleen worden ze dan in brons gegoten:

Afbeelding

Je zou de kern kunnen opbouwen uit gasbeton en deze af kunnen werken met een gips/kalkmengsel als roodband. De krimp zal dan waarschijnlijk beperkt zijn.
Laatst gewijzigd door richard op do 29 okt 2009, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door sietse »

arjank schreef:
Nu de contravorm klaar is kun je met ieder ander vloeibaar materiaal de Trictraxhoorn maken... en serieproductie starten :mrgreen:
Je kunt dan zelfs een PUR-TricTraxhoorn maken , hehhehe. :lol:
Kijk, werkgelegenheid is komende.... :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Kijk, dat is exact de manier die ik voor ogen had :D
Alleen op kleinere schaal natuurlijk.

Damn, heb ik dus geen nieuwe methode uitgevonden :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door richard »

arjank schreef:
Damn, heb ik dus geen nieuwe methode uitgevonden :lol:
Inderdaad, je kan het winnen van 'Het beste idee van Nederland' wel vergeten.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door JvS »

Die eer heeft Jag denk ik met zijn hoorngeladen midrange in zijn zeldbouwset.

Hij heeft het toen met gips gemaakt . In die speaker zit nu dus een dikke klomp gips :P. Was best wel kliederwerk ;)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door SARK »

JvS schreef:
Die eer heeft Jag denk ik met zijn hoorngeladen midrange in zijn zeldbouwset.

Hij heeft het toen met gips gemaakt . In die speaker zit nu dus een dikke klomp gips :P. Was best wel kliederwerk ;)
Klikkerdeklik topic

Klikkerdeklik filmpje
Bijlagen
Draaimal3.jpg
Draaimal3.jpg (24.48 KiB) 695 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Dat ziet er ook leuk uit, alleen minder praktisch.
Als je eerst een contravorm maakt dan kun je daar van andere materialen je hoorn maken.
Ik moet alleen nog een geschikt materiaal vinden dat niet al te zwaar is maar toch stijf.
Ik ga toch die PUR versie eens proberen :mrgreen:
Het wordt dan een vierkant blok met de tractrix vorm erin, net zoals die hoorns van Phio.
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (39.63 KiB) 693 keer bekeken
L2GX
Berichten: 23
Lid geworden op: do 29 okt 2009, 11:32

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door L2GX »

Voor zo'n kleine vorm lijkt het me best mogelijk om de mal uit kaarswas te maken en de hoorn zelf uit beton. De was kan dan met warm water weggespoeld worden.
Ik zeg beton omdat puur cement krimpt (maar minder dan gips denk ik) en door aggregaat toe te voegen (hoeft geen kiezel te zijn, google maar eens naar alternatieven) die krimp vermindert.
Heb er ook een linkje voor: http://propirate.net/betonboxen/.

dit heet 'verloren was' en het grote voordeel is dat je de binnenmal niet demonteerbaar moet maken. Bovendien bindt de was niet met cement of gips wegens waterafstotend!

Heb ik toch nog wat aan m'n kunstopleiding...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Over die was heb ik ook al zitten nadenken.
Met beton heb ik al eerder gewerkt, wordt alleen zo zwaar :D
Het kost echter geen drol, dus het is het proberen waard.
Ook PUR kost geen drol :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten

Bericht door richard »

Is ferrocement geen optie? Kun je dun en stijf maken en is toch steenachtig.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Is ferrocement geen optie? Kun je dun en stijf maken en is toch steenachtig
Ik wist niet wat het was, maar het is denk ik wel een goede optie.
De hoorn wordt dan ook niet al te zwaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Trictrax, boetseren/gieten

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
Over die was heb ik ook al zitten nadenken.
Gewoon een paar platen boetseerwas halen bij een handel in kunst materialen. Kost geen drol, b.v. bij http://shop.keramikos.nl/?c=categories&show=134 Kijk daar eens rond, wellicht nog veel meer lekkers daar voor dit project.

Voordeel van boetseerwas is dat het lossend is als je er later gietbeton overheen giet en je dus je mal behoudt. Krimp kun je omzeilen door eerst de mal aan te smeren met beton of ferrocement en eventueel te wapenen met kippengaas voordat je de rest vol giet. Kan ook prima met gips. Gips kun je in eerste instantie goed wapenen met verbandgaas (Keramikos verkoopt ook gipsverband en allerlei soorten modelgips).
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: DIY Tractrix, boetseren/gieten

Bericht door arjank »

Gewoon een paar platen boetseerwas halen bij een handel in kunst materialen. Kost geen drol, b.v. bij http://shop.keramikos.nl/?c=categories&show=134 Kijk daar eens rond, wellicht nog veel meer lekkers daar voor dit project.

Voordeel van boetseerwas is dat het lossend is als je er later gietbeton overheen giet en je dus je mal behoudt. Krimp kun je omzeilen door eerst de mal aan te smeren met beton of ferrocement en eventueel te wapenen met kippengaas voordat je de rest vol giet. Kan ook prima met gips. Gips kun je in eerste instantie goed wapenen met verbandgaas (Keramikos verkoopt ook gipsverband en allerlei soorten modelgips).
Voor dit project is dat inderdaad een goed site voor te shoppen.
Ik ben er nog steeds niet uit wat de beste methode gaat worden.
Ik kan de hele hoorn van ferrocement maken, dus fijnmazig gaas plus cement. Of toch eerst een contravorm maken + een vierkante kist en daar de uiteindelijke hoorn in gieten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”