totem forest namaken?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

totem forest namaken?

Bericht door snapon »

beste medemensen,
ik ben nieuw hier en heb een vraag.

ik ben in het gelukkige bezit geweest van de totem forest maar moest deze door echtscheiding verkopen.
nu is mijn vraag:kan iemand mij helpen aan gegevens om deze na te maken of om iets zelf te bouwen wat qua geluid ongeveer in de buurt komt?
mijn budget is niet toereikend meer om iets moois te kopen dus wil ik zelf iets gaan bouwen.
ben redelijk bedreven met mdf en dhz-ven.

met muzikale groet,

george
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: totem forest namaken?

Bericht door Henkjan »

deze dus:
http://www.totemacoustic.com/products/columns/forest/

zien er mooi uit in elk geval... ik hou wel van de hout-look

zou je kunnen beschrijven wat het precies is dat je zo aantrekt in hun sound?
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

ja hoor,

het mooie heldere geluid met name een heel ruim middengebied en de niet overheersende maar strakke bassen.
eigenlijk alles wel.

zo mooi helder.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: totem forest namaken?

Bericht door bartsegers »

Te lezen op DIY audio:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... clone.html
Woofer is de hivi 6.8, tweeter een gemodificeerde seas.
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

dat is het toch niet helemaal,zij schrijven ook over wat onduidelijkheden maar toch bedankt voor je mail bart.

het mag ook iets zijn met ongeveer dezelfde klankkleur en karakteristieken.

hopelijk denken en kijken jullie met me mee.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: totem forest namaken?

Bericht door bartsegers »

Het laag is in iedergeval makkelijk te realiseren.
De hivi driver is namelijk gewoon beschikbaar.
(evenals de afstemming en volume van de totem)

Het hoog is dan even puzzellen, maar er is zoveel keus!
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

nu ben ik niet zo'n held in het uitzoeken van de juiste speakers en ook niet de filters.

heb je mischien wat goede suggesties hiervan?

ik zoek ook nog een bouwtekening c.q. afmetingen van de kasten.

ik wil ze gaan maken van 22mm dik mdf.

ik sta open voor elk commentaar.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: totem forest namaken?

Bericht door bartsegers »

Er zijn nogal wat modellen met de 6.8 als basis.
bv met de Fountek NeoCD3.0 ribbon HF driver voor het hoog.

Zie het carillion:
http://colisiumdevelopments.co.uk/thecarillon.html

Of met de Q1r, ook van hivi:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=371

Of een maatje groter: Swans D3.2B
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=168

Best veel keus zoals je ziet....
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

nou bart,

je helpt me enorm.dank daarvoor.

ik zal vanavond een op mijn gemak gaan kijken.

wat een leuke site is dit en aardige mensen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: totem forest namaken?

Bericht door ray5150 »

Qua uiterlijk doet hij me denken aan de Low Budget Vloerstaander.
( http://www.xenophonics.net/low_budget/low_budget.htm )
( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=6853 )

Of zit de Totem op een hoger niveau?
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

nou ray,

dan denk ik dat je totem TOTAAL niet kent!

dit zijn speakers uit het hogere segment.

geeft niks hoor,je kunt immers niet alles weten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: totem forest namaken?

Bericht door Wowly »

Ik ken de totem's goed, ik zou zeggen dat ze ongeveer op edo's budget speaker zitten, alleen wat populair afgestemd. Crispy hoog, uitgesproken mid rond de 2-3 khz, en een matig bultje rond de 65-100 Hz zoals ik het me herinner. Ben zelf niet zo uitgesproken voorstander van de totem's, ze klinken allemaal meer of minder hetzelfde, de goedkopere met forse negatieve zijde's, de duurdere met minder negatieve kanttekeningen.

We heeft totem een prettige "naam", en er gaan veel verhalen rond over de (ik meen canadese) ontwerper. Beetje High-end zweverig gedoe.

Maar, prettig populair! De importeur (maarten) had vroeger een zelfbouwzaakje in tilburg. Heb ik mijn axton's heb gekocht, hij wil de speakers lekker open draaien op shows hahahaha. Arme speakertjes. We goed belastbaar trouwens.

Enfin, ik denk dat de setjes van Edo heel erg goed zullen voldoen aan het wat meer populaire klankbeeld waar je naar zoekt. Ga eens bij iemand luistren die er heeft staan zou ik zeggen!

groetjes

Jan
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

beste jan,

zo aan je verhaal te horen kan het dus allemaal nog veel beter klinken.

ik ben eigenlijk maar een leek en ken niet hel veel speakers.
mijn totems kwamen inderdaad van maarten(de Opera) af.

ik sta open voor alles dus als je voor mij nog iets mooiers weet te bouwen dan heel graag.

alvast bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: totem forest namaken?

Bericht door meanman64 »

Zo als ik kan zien zijn de midwoofers van Dynaudio de tweeter weet ik niet zo direkt.
Wil je zo best mogelijk een look alike als de Forest dan zou ik voor de drivers van Jantzen gaan zie link: http://www.jantzen-audio.com/html/drive ... audio.html
Als ik verder ga op de kwaliteit van de filter onderdelen dan zit het ook wel snor met de drivers.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: totem forest namaken?

Bericht door bartsegers »

Huh, die midwoofer was toch van hivi? de d6.8?
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

nee dat klopt,

die midwoofer is van dynaudio.

zijn er nog mensen die een bouwtekening voor me hebben/weten?

daar zou ik zeer mee geholpen zijn.
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

kan iemand me de site van edo geven?

ik lees daar nog wel eens wat over.
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: totem forest namaken?

Bericht door NP »

snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

dank u beleefd!
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Re: totem forest namaken?

Bericht door marc.heijligers »

Hoi Jan,

Je observaties over het timbre herken ik niet helemaal. De Totems staan i.d.d. fris afgesteld, en metingen (aan de Arro in een dode kamer) laten zien dat ze in het mid-hoog zo'n 2dB harder staan afgestemd. Maar die bult in het laag herken ik niet. Wat je wel goed ziet is de kast resonanties bij de om en nabij de 350, 520, 800 en 1500Hz. Wat ook apart is, is de manier waarop de woofer en de tweeter over een groot deel overlappen. De woofer wordt minimaal gefilterd in het hoog.

Dit alles overigens wel met de woofer en tweeter volgens de aansluitklemmen in fase t.o.v. elkaar gedraaid, want als we beide units volgens de klemmen juist aansloten, zag je een nogal aparte optelling (klankmatig scheelde dat niet eens zo veel, het stereo/diepte beeld werd er fuzzy door).

Desondanks vind ik het een prettig klinkende speaker, die aantoont dat je niet alles 100% volgens het boekje hoeft te doen om een aardig klinkend resultaat neer te zetten.
Bijlagen
Arro.png
ArroUnits.png
ToteminFase.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: totem forest namaken?

Bericht door ray5150 »

snapon schreef:
nou ray,

dan denk ik dat je totem TOTAAL niet kent!

dit zijn speakers uit het hogere segment.

geeft niks hoor,je kunt immers niet alles weten.

Zo, zo, hakken in het zand en trek de vooroordelen maar uit de kast....
Inderdaad, ik ben niet bekend met de totem.
Wat ik me wel afvraag is dat als je een woofer van +/- 100 euro neemt, een tweeter die nooit veel meer kan kosten,
een paar planken MDF met fineer en wat filter onderdelen,(pak 'm beet 300 euro bij elkaar),
hoe meneer totem dan aan een verkoopprijs van 2 ruggen per kast komt....


enne... meneer steeksleutel, ik had je die link naar edo's site al eerder gegeven...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: totem forest namaken?

Bericht door Wowly »

Ik heb ze gehoord in de ruimte's van het veldhovense vergadercentrum koningshof, tijdens de VAD's. Al wel weer enkele jaren geleden, dat wel. I heb me destijds mateloos geirriteerd aan dat pompende karakter van de bas. Maar, en jij weet dat denk ik veel beter dan ik, het is maar net met volume er is gespeeld en hoe de ruimte met de speaker interfereert. Ik hoorde dan allerlei mensen om mij heen "wat een fantastische speakers!", terwijl ik dacht "nou nou......."

Wel een voordeel van de speakers was het formaat en de fraaie afwerking! Maar het geluid was voor mij te vermoeiend.

Als ik jou metingen zie is dat pompende wat ik ervoer niet echt te verklaren. Misschien dat de Arro niet degene was die ik destijds hoorde. Terijl ik wel enkele jaren ben geweest, en de meeste tijd er wel ben geweest, alleen al om samen met mijn zwager te kijken hoe maarten het er vanaf bracht :D

PS: bij de meeste sets op de VAD word ik niet vrolijk, vandaar dat ik enkele jaren al niet meer ga :|

Marc, welke zelfbouwspeaker zou jij aanraden om met een vergelijkbaar prijsnivo en een gelijk- of een beter geluidsnivo?

jan
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

beste marc,

die vraag wou ik je ook stellen,

wat zou jij dan samenstellen?

kun je me een suggestie doen en weet je toevallig een bouwtekening?

alvast bedankt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: totem forest namaken?

Bericht door wouter »

Het lijkt erop dat er met de verkeerde units een 6dB filtering is toegepast....

Je kunt eens kijken bij zaphaudio.com of humblehomemadehifi.com en eens kijken of er iets leuks tussen zit voor je.

(goede) 6dB gefilterde boxen zijn zeldzamer, wat de keuzelijst aanzien kan verkorten :D

Bij een 6dB filter zit er 1 filtercomponent per luidspreker (bij een 2-weg) voor de filtering, behalve de weerstanden en evt. correctienetwerkjes. Er is een grote overlap van de luidsprekers, en die units krijgen een groot bereik voor de kiezen.
snapon
Berichten: 23
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 11:23

Re: totem forest namaken?

Bericht door snapon »

bedankt voor je reactie wouter,

mocht je iets moois van een 2 weg zuil tegenkomen laat het me dan weten aub?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”