totem forest namaken?
Moderator: Beheerdersteam
totem forest namaken?
beste medemensen,
ik ben nieuw hier en heb een vraag.
ik ben in het gelukkige bezit geweest van de totem forest maar moest deze door echtscheiding verkopen.
nu is mijn vraag:kan iemand mij helpen aan gegevens om deze na te maken of om iets zelf te bouwen wat qua geluid ongeveer in de buurt komt?
mijn budget is niet toereikend meer om iets moois te kopen dus wil ik zelf iets gaan bouwen.
ben redelijk bedreven met mdf en dhz-ven.
met muzikale groet,
george
ik ben nieuw hier en heb een vraag.
ik ben in het gelukkige bezit geweest van de totem forest maar moest deze door echtscheiding verkopen.
nu is mijn vraag:kan iemand mij helpen aan gegevens om deze na te maken of om iets zelf te bouwen wat qua geluid ongeveer in de buurt komt?
mijn budget is niet toereikend meer om iets moois te kopen dus wil ik zelf iets gaan bouwen.
ben redelijk bedreven met mdf en dhz-ven.
met muzikale groet,
george
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: totem forest namaken?
deze dus:
http://www.totemacoustic.com/products/columns/forest/
zien er mooi uit in elk geval... ik hou wel van de hout-look
zou je kunnen beschrijven wat het precies is dat je zo aantrekt in hun sound?
http://www.totemacoustic.com/products/columns/forest/
zien er mooi uit in elk geval... ik hou wel van de hout-look
zou je kunnen beschrijven wat het precies is dat je zo aantrekt in hun sound?
Re: totem forest namaken?
ja hoor,
het mooie heldere geluid met name een heel ruim middengebied en de niet overheersende maar strakke bassen.
eigenlijk alles wel.
zo mooi helder.
het mooie heldere geluid met name een heel ruim middengebied en de niet overheersende maar strakke bassen.
eigenlijk alles wel.
zo mooi helder.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: totem forest namaken?
Te lezen op DIY audio:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... clone.html
Woofer is de hivi 6.8, tweeter een gemodificeerde seas.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... clone.html
Woofer is de hivi 6.8, tweeter een gemodificeerde seas.
Re: totem forest namaken?
dat is het toch niet helemaal,zij schrijven ook over wat onduidelijkheden maar toch bedankt voor je mail bart.
het mag ook iets zijn met ongeveer dezelfde klankkleur en karakteristieken.
hopelijk denken en kijken jullie met me mee.
alvast bedankt
het mag ook iets zijn met ongeveer dezelfde klankkleur en karakteristieken.
hopelijk denken en kijken jullie met me mee.
alvast bedankt
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: totem forest namaken?
Het laag is in iedergeval makkelijk te realiseren.
De hivi driver is namelijk gewoon beschikbaar.
(evenals de afstemming en volume van de totem)
Het hoog is dan even puzzellen, maar er is zoveel keus!
De hivi driver is namelijk gewoon beschikbaar.
(evenals de afstemming en volume van de totem)
Het hoog is dan even puzzellen, maar er is zoveel keus!
Re: totem forest namaken?
nu ben ik niet zo'n held in het uitzoeken van de juiste speakers en ook niet de filters.
heb je mischien wat goede suggesties hiervan?
ik zoek ook nog een bouwtekening c.q. afmetingen van de kasten.
ik wil ze gaan maken van 22mm dik mdf.
ik sta open voor elk commentaar.
heb je mischien wat goede suggesties hiervan?
ik zoek ook nog een bouwtekening c.q. afmetingen van de kasten.
ik wil ze gaan maken van 22mm dik mdf.
ik sta open voor elk commentaar.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: totem forest namaken?
Er zijn nogal wat modellen met de 6.8 als basis.
bv met de Fountek NeoCD3.0 ribbon HF driver voor het hoog.
Zie het carillion:
http://colisiumdevelopments.co.uk/thecarillon.html
Of met de Q1r, ook van hivi:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=371
Of een maatje groter: Swans D3.2B
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=168
Best veel keus zoals je ziet....
bv met de Fountek NeoCD3.0 ribbon HF driver voor het hoog.
Zie het carillion:
http://colisiumdevelopments.co.uk/thecarillon.html
Of met de Q1r, ook van hivi:
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=371
Of een maatje groter: Swans D3.2B
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=168
Best veel keus zoals je ziet....
Re: totem forest namaken?
nou bart,
je helpt me enorm.dank daarvoor.
ik zal vanavond een op mijn gemak gaan kijken.
wat een leuke site is dit en aardige mensen!
je helpt me enorm.dank daarvoor.
ik zal vanavond een op mijn gemak gaan kijken.
wat een leuke site is dit en aardige mensen!
Re: totem forest namaken?
Qua uiterlijk doet hij me denken aan de Low Budget Vloerstaander.
( http://www.xenophonics.net/low_budget/low_budget.htm )
( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=6853 )
Of zit de Totem op een hoger niveau?
( http://www.xenophonics.net/low_budget/low_budget.htm )
( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=6853 )
Of zit de Totem op een hoger niveau?
Re: totem forest namaken?
nou ray,
dan denk ik dat je totem TOTAAL niet kent!
dit zijn speakers uit het hogere segment.
geeft niks hoor,je kunt immers niet alles weten.
dan denk ik dat je totem TOTAAL niet kent!
dit zijn speakers uit het hogere segment.
geeft niks hoor,je kunt immers niet alles weten.
Re: totem forest namaken?
Ik ken de totem's goed, ik zou zeggen dat ze ongeveer op edo's budget speaker zitten, alleen wat populair afgestemd. Crispy hoog, uitgesproken mid rond de 2-3 khz, en een matig bultje rond de 65-100 Hz zoals ik het me herinner. Ben zelf niet zo uitgesproken voorstander van de totem's, ze klinken allemaal meer of minder hetzelfde, de goedkopere met forse negatieve zijde's, de duurdere met minder negatieve kanttekeningen.
We heeft totem een prettige "naam", en er gaan veel verhalen rond over de (ik meen canadese) ontwerper. Beetje High-end zweverig gedoe.
Maar, prettig populair! De importeur (maarten) had vroeger een zelfbouwzaakje in tilburg. Heb ik mijn axton's heb gekocht, hij wil de speakers lekker open draaien op shows hahahaha. Arme speakertjes. We goed belastbaar trouwens.
Enfin, ik denk dat de setjes van Edo heel erg goed zullen voldoen aan het wat meer populaire klankbeeld waar je naar zoekt. Ga eens bij iemand luistren die er heeft staan zou ik zeggen!
groetjes
Jan
We heeft totem een prettige "naam", en er gaan veel verhalen rond over de (ik meen canadese) ontwerper. Beetje High-end zweverig gedoe.
Maar, prettig populair! De importeur (maarten) had vroeger een zelfbouwzaakje in tilburg. Heb ik mijn axton's heb gekocht, hij wil de speakers lekker open draaien op shows hahahaha. Arme speakertjes. We goed belastbaar trouwens.
Enfin, ik denk dat de setjes van Edo heel erg goed zullen voldoen aan het wat meer populaire klankbeeld waar je naar zoekt. Ga eens bij iemand luistren die er heeft staan zou ik zeggen!
groetjes
Jan
Re: totem forest namaken?
beste jan,
zo aan je verhaal te horen kan het dus allemaal nog veel beter klinken.
ik ben eigenlijk maar een leek en ken niet hel veel speakers.
mijn totems kwamen inderdaad van maarten(de Opera) af.
ik sta open voor alles dus als je voor mij nog iets mooiers weet te bouwen dan heel graag.
alvast bedankt voor je reactie
zo aan je verhaal te horen kan het dus allemaal nog veel beter klinken.
ik ben eigenlijk maar een leek en ken niet hel veel speakers.
mijn totems kwamen inderdaad van maarten(de Opera) af.
ik sta open voor alles dus als je voor mij nog iets mooiers weet te bouwen dan heel graag.
alvast bedankt voor je reactie
Re: totem forest namaken?
Zo als ik kan zien zijn de midwoofers van Dynaudio de tweeter weet ik niet zo direkt.
Wil je zo best mogelijk een look alike als de Forest dan zou ik voor de drivers van Jantzen gaan zie link: http://www.jantzen-audio.com/html/drive ... audio.html
Als ik verder ga op de kwaliteit van de filter onderdelen dan zit het ook wel snor met de drivers.
Wil je zo best mogelijk een look alike als de Forest dan zou ik voor de drivers van Jantzen gaan zie link: http://www.jantzen-audio.com/html/drive ... audio.html
Als ik verder ga op de kwaliteit van de filter onderdelen dan zit het ook wel snor met de drivers.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: totem forest namaken?
nee dat klopt,
die midwoofer is van dynaudio.
zijn er nog mensen die een bouwtekening voor me hebben/weten?
daar zou ik zeer mee geholpen zijn.
die midwoofer is van dynaudio.
zijn er nog mensen die een bouwtekening voor me hebben/weten?
daar zou ik zeer mee geholpen zijn.
Re: totem forest namaken?
kan iemand me de site van edo geven?
ik lees daar nog wel eens wat over.
ik lees daar nog wel eens wat over.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: totem forest namaken?
Hoi Jan,
Je observaties over het timbre herken ik niet helemaal. De Totems staan i.d.d. fris afgesteld, en metingen (aan de Arro in een dode kamer) laten zien dat ze in het mid-hoog zo'n 2dB harder staan afgestemd. Maar die bult in het laag herken ik niet. Wat je wel goed ziet is de kast resonanties bij de om en nabij de 350, 520, 800 en 1500Hz. Wat ook apart is, is de manier waarop de woofer en de tweeter over een groot deel overlappen. De woofer wordt minimaal gefilterd in het hoog.
Dit alles overigens wel met de woofer en tweeter volgens de aansluitklemmen in fase t.o.v. elkaar gedraaid, want als we beide units volgens de klemmen juist aansloten, zag je een nogal aparte optelling (klankmatig scheelde dat niet eens zo veel, het stereo/diepte beeld werd er fuzzy door).
Desondanks vind ik het een prettig klinkende speaker, die aantoont dat je niet alles 100% volgens het boekje hoeft te doen om een aardig klinkend resultaat neer te zetten.
Je observaties over het timbre herken ik niet helemaal. De Totems staan i.d.d. fris afgesteld, en metingen (aan de Arro in een dode kamer) laten zien dat ze in het mid-hoog zo'n 2dB harder staan afgestemd. Maar die bult in het laag herken ik niet. Wat je wel goed ziet is de kast resonanties bij de om en nabij de 350, 520, 800 en 1500Hz. Wat ook apart is, is de manier waarop de woofer en de tweeter over een groot deel overlappen. De woofer wordt minimaal gefilterd in het hoog.
Dit alles overigens wel met de woofer en tweeter volgens de aansluitklemmen in fase t.o.v. elkaar gedraaid, want als we beide units volgens de klemmen juist aansloten, zag je een nogal aparte optelling (klankmatig scheelde dat niet eens zo veel, het stereo/diepte beeld werd er fuzzy door).
Desondanks vind ik het een prettig klinkende speaker, die aantoont dat je niet alles 100% volgens het boekje hoeft te doen om een aardig klinkend resultaat neer te zetten.
Re: totem forest namaken?
snapon schreef:nou ray,
dan denk ik dat je totem TOTAAL niet kent!
dit zijn speakers uit het hogere segment.
geeft niks hoor,je kunt immers niet alles weten.
Zo, zo, hakken in het zand en trek de vooroordelen maar uit de kast....
Inderdaad, ik ben niet bekend met de totem.
Wat ik me wel afvraag is dat als je een woofer van +/- 100 euro neemt, een tweeter die nooit veel meer kan kosten,
een paar planken MDF met fineer en wat filter onderdelen,(pak 'm beet 300 euro bij elkaar),
hoe meneer totem dan aan een verkoopprijs van 2 ruggen per kast komt....
enne... meneer steeksleutel, ik had je die link naar edo's site al eerder gegeven...
Re: totem forest namaken?
Ik heb ze gehoord in de ruimte's van het veldhovense vergadercentrum koningshof, tijdens de VAD's. Al wel weer enkele jaren geleden, dat wel. I heb me destijds mateloos geirriteerd aan dat pompende karakter van de bas. Maar, en jij weet dat denk ik veel beter dan ik, het is maar net met volume er is gespeeld en hoe de ruimte met de speaker interfereert. Ik hoorde dan allerlei mensen om mij heen "wat een fantastische speakers!", terwijl ik dacht "nou nou......."
Wel een voordeel van de speakers was het formaat en de fraaie afwerking! Maar het geluid was voor mij te vermoeiend.
Als ik jou metingen zie is dat pompende wat ik ervoer niet echt te verklaren. Misschien dat de Arro niet degene was die ik destijds hoorde. Terijl ik wel enkele jaren ben geweest, en de meeste tijd er wel ben geweest, alleen al om samen met mijn zwager te kijken hoe maarten het er vanaf bracht
PS: bij de meeste sets op de VAD word ik niet vrolijk, vandaar dat ik enkele jaren al niet meer ga
Marc, welke zelfbouwspeaker zou jij aanraden om met een vergelijkbaar prijsnivo en een gelijk- of een beter geluidsnivo?
jan
Wel een voordeel van de speakers was het formaat en de fraaie afwerking! Maar het geluid was voor mij te vermoeiend.
Als ik jou metingen zie is dat pompende wat ik ervoer niet echt te verklaren. Misschien dat de Arro niet degene was die ik destijds hoorde. Terijl ik wel enkele jaren ben geweest, en de meeste tijd er wel ben geweest, alleen al om samen met mijn zwager te kijken hoe maarten het er vanaf bracht
PS: bij de meeste sets op de VAD word ik niet vrolijk, vandaar dat ik enkele jaren al niet meer ga
Marc, welke zelfbouwspeaker zou jij aanraden om met een vergelijkbaar prijsnivo en een gelijk- of een beter geluidsnivo?
jan
Re: totem forest namaken?
beste marc,
die vraag wou ik je ook stellen,
wat zou jij dan samenstellen?
kun je me een suggestie doen en weet je toevallig een bouwtekening?
alvast bedankt.
die vraag wou ik je ook stellen,
wat zou jij dan samenstellen?
kun je me een suggestie doen en weet je toevallig een bouwtekening?
alvast bedankt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: totem forest namaken?
Het lijkt erop dat er met de verkeerde units een 6dB filtering is toegepast....
Je kunt eens kijken bij zaphaudio.com of humblehomemadehifi.com en eens kijken of er iets leuks tussen zit voor je.
(goede) 6dB gefilterde boxen zijn zeldzamer, wat de keuzelijst aanzien kan verkorten
Bij een 6dB filter zit er 1 filtercomponent per luidspreker (bij een 2-weg) voor de filtering, behalve de weerstanden en evt. correctienetwerkjes. Er is een grote overlap van de luidsprekers, en die units krijgen een groot bereik voor de kiezen.
Je kunt eens kijken bij zaphaudio.com of humblehomemadehifi.com en eens kijken of er iets leuks tussen zit voor je.
(goede) 6dB gefilterde boxen zijn zeldzamer, wat de keuzelijst aanzien kan verkorten
Bij een 6dB filter zit er 1 filtercomponent per luidspreker (bij een 2-weg) voor de filtering, behalve de weerstanden en evt. correctienetwerkjes. Er is een grote overlap van de luidsprekers, en die units krijgen een groot bereik voor de kiezen.
Re: totem forest namaken?
bedankt voor je reactie wouter,
mocht je iets moois van een 2 weg zuil tegenkomen laat het me dan weten aub?
mocht je iets moois van een 2 weg zuil tegenkomen laat het me dan weten aub?
