Voorversterker-eindversterker-bron
Moderator: Beheerdersteam
Re: Voorversterker-eindversterker-bron
ik heb reeds "goedkope" trafo's gevonden
nu is mijn probleem dat het een 2 x 16v trafo is van 4VA
nu heb ik 2 vragen:p
ik heb een 2 x 15V trafo nodig die zo'n 20 Vdc levert
nu vind ik enkel (in omstreke van waar ik woon) een 2 x 16V trafo met 22.6Vdc en 4W (VA is perfect)
mijn schakelingen hebben allemaal maar een 15 a 20 Vdc nodig (stroomsterkte ongekend) is dit een probleem of moet ik er een smeltzekering tussen steeken?
het gaat over volgende schakelingen (weet niet hoeveel A of W ze "verbruiken")
http://users.telenet.be/ruw/001.jpg
http://users.telenet.be/ruw/002.jpg
http://users.telenet.be/ruw/005.jpg
http://users.telenet.be/ruw/006.jpg
2: maakt het uit hoeveel VA de trafo lever? (zoja mag hij dan groter zijn of moet het exact zijn)
nu is mijn probleem dat het een 2 x 16v trafo is van 4VA
nu heb ik 2 vragen:p
ik heb een 2 x 15V trafo nodig die zo'n 20 Vdc levert
nu vind ik enkel (in omstreke van waar ik woon) een 2 x 16V trafo met 22.6Vdc en 4W (VA is perfect)
mijn schakelingen hebben allemaal maar een 15 a 20 Vdc nodig (stroomsterkte ongekend) is dit een probleem of moet ik er een smeltzekering tussen steeken?
het gaat over volgende schakelingen (weet niet hoeveel A of W ze "verbruiken")
http://users.telenet.be/ruw/001.jpg
http://users.telenet.be/ruw/002.jpg
http://users.telenet.be/ruw/005.jpg
http://users.telenet.be/ruw/006.jpg
2: maakt het uit hoeveel VA de trafo lever? (zoja mag hij dan groter zijn of moet het exact zijn)
Meerweten,
Ik denk dat je even goed naar je schakelingen moet kijken, en wellicht wat theorie over het maken van voedingen op moet zoeken.
Als je naar de voorversterker kijkt, dan zie je dat er een TL074 of TL072 wordt gebruikt. Als je dan in de datasheet (klik voorgaande link) kijkt, zie je dat deze een maximale voedingsspanning van + en - 18V mag hebben (in het schema staat zelfs een lagere waarde van 15V aangegeven).
Om dit te maken met de 16V trafo die je hebt gevonden zul je dus gebruik moeten maken van een spanningsregelaar (7815 en 7915 bijvoorbeeld) zoals aangeven in een eerdere post van Ray. En meet voor je het aansluit op je opamps even of er ook echt +- 15V aan de uitgang staat en geen hogere spanning.
Wat betreft het vermogen van de transformator, dat mag gerust hoger liggen dan de waarde die je opgeeft. En een zekering er tussen steken is altijd een verstandig idee.
Btw, lees de post van ray5150 nog eens een keer goed door en kijk even op de door hem gelinkte wikipedia pagina!
Groetjes,
Martin
Ik denk dat je even goed naar je schakelingen moet kijken, en wellicht wat theorie over het maken van voedingen op moet zoeken.
Als je naar de voorversterker kijkt, dan zie je dat er een TL074 of TL072 wordt gebruikt. Als je dan in de datasheet (klik voorgaande link) kijkt, zie je dat deze een maximale voedingsspanning van + en - 18V mag hebben (in het schema staat zelfs een lagere waarde van 15V aangegeven).
Om dit te maken met de 16V trafo die je hebt gevonden zul je dus gebruik moeten maken van een spanningsregelaar (7815 en 7915 bijvoorbeeld) zoals aangeven in een eerdere post van Ray. En meet voor je het aansluit op je opamps even of er ook echt +- 15V aan de uitgang staat en geen hogere spanning.
Wat betreft het vermogen van de transformator, dat mag gerust hoger liggen dan de waarde die je opgeeft. En een zekering er tussen steken is altijd een verstandig idee.
Btw, lees de post van ray5150 nog eens een keer goed door en kijk even op de door hem gelinkte wikipedia pagina!
Groetjes,
Martin
als ik ervoor zorg met extra weerstanden dat de spanning word gebracht op 15 v is dit dan ook te toen ?Nijn schreef:Meerweten,
uit volgende bladzijde haal ik dat de spanning gegenereerd door de 2x15V trafo net iets lager licht dat die van 16V
http://users.telenet.be/ruw/Boek.jpg
http://users.telenet.be/ruw/Boek2.jpg
Ik weet niet precies wat je nu probeert, maar als je terug kijkt naar de eerdere posts, dan zie je dat Ray je al een link naar een werkend schema aan de hand heeft gedaan, namelijk:meerweten schreef:als ik ervoor zorg met extra weerstanden dat de spanning word gebracht op 15 v is dit dan ook te toen ?Nijn schreef:Meerweten,

Vervolgens kijk je dan in de datasheet van de LM7815 en dan zie je dat deze kan werken met ingangsspanningen tot 35V. In jouw geval:
Trafo met 16 Vac, geeft (16*1.41) = 22.6 Vdc. (In de praktijk is dit minder door de drop over je diodes) Je ziet dat dit binnen de grens van 35V is die de LM7815 kan hebben dus dit kan werken. Je moet er wel rekening mee houden dat je (22.6-15V)*uitgangsstroom verstookt in je regelaar. In het geval van 100mA is dit ongeveer 750mW. In dezelfde datasheet kun je dan zien dat de thermische weerstand van de regelaar wanneer je die gebruikt zonder koellichaam 65 graden/W is. Dus je regelaar zal om en nabij 50 graden warmer worden. Op zich kan ie dat hebben, maar wellicht is een koellichaampje geen slecht idee.
De andere optie, zonder regelaar, is dat je op zoek gaat naar een transformator van 15/1.4 = 10.7, dus ongeveer 11Vac.
Met weerstanden gaat niet lekker werken, omdat je dan een verandering krijgt wanneer de belasting verandert.
Groetjes,
Martin
Dat is er niet, buiten de componentwaarden zijn ze gelijk.meerweten schreef:wat is dan het grote verschil met deze schakeling?
dan kan ik evengoed mijn schakeling behouden?
of toch niet?
of toch niet?
Beste meerweten,
Nog even een reactie. Ik begrijp uit je posts hier en op circuitsonline dat je een eindwerk moet maken – ik neem aan een laatste opdracht voor je school – en dat je geen gebruik mag maken van kitjes. Door de vragen die je stelt, vraag ik me af van wat voor niveau je opdracht moet zijn en hoeveel je zelf van elektronica weet. Begrijp me niet verkeerd, maar ik krijg het idee dat je niet helemaal snapt hoe de schakelingen die je voorstelt werken.
Ik neem aan dat je voor een eindopdracht moet kunnen uitleggen hoe hetgeen wat je gemaakt hebt werkt? Zou het in dat geval niet verstandiger zijn om met een iets minder complex eindproduct te beginnen? Met de suggesties voor de voeding probeerde ik je een zetje in de goede richting te geven, maar wat wil je nu uiteindelijk gaan maken? Er zijn namelijk in de afgelopen 2 pagina nogal wat schema's de revue gepasseerd, en het is me niet helemaal duidelijk hoe je die nu wilt gaan combineren en waarom?
Als je nu eerst voor jezelf een pakket van eisen opstelt voor de opdracht, dan wordt het wellicht makkelijker. Bijvoorbeeld zoiets als:
- kosten <100 euro
- ingang : mono, line-niveau in
- uitgang: mono, 30W
Het is maar een idee, maar misschien kom je op deze manier beter achter wat je wil maken, of kun je het in ieder geval duidelijker naar mij (ons) communiceren.
Groetjes,
Martin
Nog even een reactie. Ik begrijp uit je posts hier en op circuitsonline dat je een eindwerk moet maken – ik neem aan een laatste opdracht voor je school – en dat je geen gebruik mag maken van kitjes. Door de vragen die je stelt, vraag ik me af van wat voor niveau je opdracht moet zijn en hoeveel je zelf van elektronica weet. Begrijp me niet verkeerd, maar ik krijg het idee dat je niet helemaal snapt hoe de schakelingen die je voorstelt werken.
Ik neem aan dat je voor een eindopdracht moet kunnen uitleggen hoe hetgeen wat je gemaakt hebt werkt? Zou het in dat geval niet verstandiger zijn om met een iets minder complex eindproduct te beginnen? Met de suggesties voor de voeding probeerde ik je een zetje in de goede richting te geven, maar wat wil je nu uiteindelijk gaan maken? Er zijn namelijk in de afgelopen 2 pagina nogal wat schema's de revue gepasseerd, en het is me niet helemaal duidelijk hoe je die nu wilt gaan combineren en waarom?
Als je nu eerst voor jezelf een pakket van eisen opstelt voor de opdracht, dan wordt het wellicht makkelijker. Bijvoorbeeld zoiets als:
- kosten <100 euro
- ingang : mono, line-niveau in
- uitgang: mono, 30W
Het is maar een idee, maar misschien kom je op deze manier beter achter wat je wil maken, of kun je het in ieder geval duidelijker naar mij (ons) communiceren.
Groetjes,
Martin
Volgende de datasheet ongeveer 2 milliampere per opamp (dus x 4 voor de de TL074.)meerweten schreef:maakt het uit hoeveel VA de trafo lever? (zoja mag hij dan groter zijn of moet het exact zijn)
Nijn, bijzonder nette reactie. Petje af.
@ Meerweten; ik neem aan dat je ook daadwerkelijk luisterd naar hetgeen je word aangereikt. Ik krijg het idee dat alles al enkele keren aan je is voorgelegd. Je zult zélf echt effort moeten plegen om het te laten werken. Alleen vragen vragen vragen geeft geen antwoorden, ook als je vergeet te lezen lezen lezen.
Wowly
@ Meerweten; ik neem aan dat je ook daadwerkelijk luisterd naar hetgeen je word aangereikt. Ik krijg het idee dat alles al enkele keren aan je is voorgelegd. Je zult zélf echt effort moeten plegen om het te laten werken. Alleen vragen vragen vragen geeft geen antwoorden, ook als je vergeet te lezen lezen lezen.
Wowly
Das dan natuurlijk wel exclusief belasting hèray5150 schreef:Volgende de datasheet ongeveer 2 milliampere per opamp (dus x 4 voor de de TL074.)
Ik nam de waarde over uit de datasheet, (Grafiek 15, bladzijde 14) da's inderdaad zonder signaal en zonder belasting.Nijn schreef:Das dan natuurlijk wel exclusief belasting hèray5150 schreef:Volgende de datasheet ongeveer 2 milliampere per opamp (dus x 4 voor de de TL074.)
geen idee hoeveel invloed dat heeft.... doe eens gek en zet die waarde een factor 10 hoger, dan kom je op 20 mA per opamp trapje.
zou dus inhouden dat die hele voorversterker en toonregeling niet meer trekt dan zo'n 200 mA per kanaal.
(correct me if i'm wrong....)
ik heb nu dat ik al 4 dagen ziek thuis zit al heel wat opzoekwerk kunnen doen
en samen met jullie hulp versta ik nu genoeg
bendakt
@Moderator
topic mag van mij gesloten worden
en samen met jullie hulp versta ik nu genoeg
bendakt
@Moderator
Waarom? mogen we het eindresultaat niet zien?...meerweten schreef:@Moderator
Ga ik toch weer mijn vraag herhalen:
Zo, ga ik nu weer een paar uur solderen....ray5150 schreef:Hoe denk je de schakelingen te gaan opbouwen?
Zelf een PCB ontwerpen en etsen, gaatjes print of hardwired?
gaatjesprint
enkel voor de voeding ga ik pcb maken/latnmaken
enkel voor de voeding ga ik pcb maken/latnmaken
hey allen
ik ben reeds 2 weken bezig met het realiseren van de schakelingen
toch heb ik nog enkele vragen:
waar moet ik de toonregeling juist plaatsen?
voor de voorversterker, erna?,...?
hoe moet je een ic schakelen of maakt het niet uit dat je hem 180° draait?
het gaat over volgende schakeling

ik ben reeds 2 weken bezig met het realiseren van de schakelingen
toch heb ik nog enkele vragen:
waar moet ik de toonregeling juist plaatsen?
voor de voorversterker, erna?,...?
hoe moet je een ic schakelen of maakt het niet uit dat je hem 180° draait?
het gaat over volgende schakeling