Het "Open luidspreker" topic

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door KILLorBE »

@ b_force: Ik werd niet veel wijzer van de datasheet, maar goed dat is niet mijn sterkste kant (Die heb ik ook niet echt).

@ Marp: Alles is gelogen, ik heb de maat opgegeven zoals de fabrikant het zou doen simpelweg omdat ik ook (volgens de fabrikant) een kleinere (165mm) bass/mid heb met een groter conus oppervlak, het verschil zal niet groot zijn, maar toch.

@ Mischa: Helaas, U bent de jackpot misgelopen :wink:

De woofer is overigens 145mm (midden surround -> midden surround).
En ik ben er nog niet aan toe gekomen om 'm aan de praat te krijgen aangezien ik twijfelde over de aansluiting omdat ik de satellietjes niet heb, mogelijk is het een I2C of NXP aansluiting of zo...

@ JvS/bartsegers: Wie zaagt/breekt/gooit er eentje in stukken? :mrgreen: (Met gooien zul je wss erg je best moeten doen).
Ik vermoed namelijk dat het FRP is (Fiber Reinforced Plastic) en geen ordinair plastic.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door JvS »

Hehe, plastic 'voelt' niet goed. Een beetje 'flimsey' ofzo.

Overigens ben ik niet zo te spreken over deze speakers. Ik heb rond 1998 bij RAF gewerkt en daar verkocht ik de syntar 100tower bij de vleet. Ik heb deze 2e hands gekocht en ze presteren niet echt goed bij mij thuis. Ik heb ze behoorlijk heftig gecorrigeerd om er een beetje een lekker geluid uit te krijgen. -7db bij 110hz , alles boven de 3Khz op -2 en -3 met -5 db bij 9,6khz (gebruik een grafische 20bands eq en Jag is wel redelijk goed met z'n oren. Daarmee klinkt het eigenlijk wel weer aangenaam.

Anyway, de foto's!
Zo staat het erbij. Ik ben erg happy met hoe het er allemaal uitziet.
Afbeelding

Woofer en tweeter eruit geschroefd
Afbeelding

Dempingsmateriaal (witte matten) eruit. Grappig dat de zijpanelen wel massief hout lijken. Frontpaneel is gewoon mdf met fineer.
Afbeelding

Met flits:
Afbeelding

Woofer aan de onderkant losgeschroefd. Dit is dezelfde woofer als die in het front zit. Op deze foto en die hierboven zie je dat de speaker wel van massief notenhout gemaakt lijkt te zijn. Wel bijzonder.
Afbeelding

Namelijk deze:
Afbeelding

Plastic dus!
Afbeelding

Jammer genoeg geen merk erop. Wel een stickertje:
Afbeelding

De tweeter:
Afbeelding

Met stickertje ook:
Afbeelding

Tot zover de chario ontleed!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Marp »

JvS schreef:
Plastic dus!
Afbeelding
Die korf ziet er toch prima uit? Dat is vast een hard type kunststof/-composiet. V.w.b. stijfheid hoeft dat beslist niet onder te doen voor gietmetaal, en het heeft zondermeer een betere inwendige demping. Eton gebruikt het ook vast niet vanuit budget-overwegingen in Hexacone drivers.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door b_force »

Leuke Vifa speakertjes (zeker de tweeter, maar de woofer is ook een aftreksel van, maar dan met een andere korf).
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door gervenja »

Het kan ook heel goed zijn dat het dubbelzijdig gefineerd mdf is, mijn Castle speakers hebben dit ook.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

mijn sharp woofertjes hebben een prektisch dezelfde bouw.
Zal inderdaad geen boterhammenzakjes plastic zijn.
Ik vind het mooie kastjes die chario's!
Is dit een gesloten behuizing?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door TubeHead »

Vraagje... heb van mn oom een keer paar oude Elektronica bladen gekregen uit 1970 ergens..
En voordat ik me in audio verdiepte.. was me toch de Karlson kast bouwtekening op gevallen.

Eigenlijk heb ik die constructie nooit verbij zien komen.. Enige reden ? :-k
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Vuurkat »

bartsegers schreef:
Is dit een gesloten behuizing?
Op het plaatje boven die van de woofers zie ik een poort, lijkt me dus BR.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Martijn M schreef:
Hey B_force,

Dat originele simpele filtertje van de B&W is getuige deze metingen best effectief: http://www.stereophile.com/standloudspe ... ndex4.html
Klopt, maar ik heb het idee dat B&W hun woofers er ook op laten maken.
Deze specifieke woofer viel nmlk wel heeeeeeel erg mooi af.
Zo heb ik er echt nog heel weinig van gezien.

Overigens bedoelde ik ook dat er lekker wat bipoalire elco's in zaten evenals ferriet kern spoelen (zelfs voor de tweeter!!!!)
Ach, die fabrikanten weten natuurlijk al lang wat ik ook heb ervaren tijdens mijn dubbelblinde testen met filter componenten. In hun topmodellen stoppen ze natuurlijk wel dure filter onderdelen, dat zijn ze dan aan hun stand verplicht. Maar het heeft niets met geluidskwaliteit te maken. Het enige nadeel van elco's is dat hun waarde zou kunnen veranderen na een aantal jaren. Geluidstechnisch is alleen de interne serieweerstand van belang en die is natuurlijk meegenomen bij het optimaliseren. Als je ze vervangt door MKT of MKP zal de speaker altijd frisser klinken, maar dan klinkt hij niet meer zoals bedoeld was.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door b_force »

Dat die waarde veranderd klopt wel, maar volgens valt dat ook wel enigszins mee.
Ik heb hier een aantal stuks liggen van denk ik wel 20 jaar oud en die kloppen nog steeds erg goed (de meesten zitten zelfs een fractie er boven).

De vraag is dus een beetje of je wel 20 jaar lang naar dezelfde speaker luistert.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door jantje-secuur »

Marp schreef:
Die korf ziet er toch prima uit? Dat is vast een hard type kunststof/-composiet. V.w.b. stijfheid hoeft dat beslist niet onder te doen voor gietmetaal, en het heeft zondermeer een betere inwendige demping. Eton gebruikt het ook vast niet vanuit budget-overwegingen in Hexacone drivers.
Nee? Waarvoor dan? Alleen de 4" is naar mijn weten van plastic. De 5,7,8,11 en 12" zijn van metaal in ieder geval. En de tweeterfrontplaten ook.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Marp »

Interficior schreef:
Nee? Waarvoor dan?
Wat bedoel je daarmee? Dat de materiaalkeuze daarom vanuit budgetoverwegingen moet zijn gemaakt?

Het is best mogelijk hoor. Maar zeker als die keuze voor slechts 1 driver uit de gehele serie werd gemaakt lijkt het me sterk dat een merk als Eton zich zo duidelijk zichtbaar aan een low budgetmateriaal waagt, voor zover je daarvan kan spreken. Niet in de laatste plaats omdat het de driver betreft waarin de kleinste hoeveelheid materiaal is verwerkt. Dan lijkt het me aannemelijker dat de eigen resonantiefrequentie en/of andere materiaaleigenschappen in relatie tot het beoogde toepassingsgebied een rol spelen. Natuurlijk kan ik er ook naast zitten. O:)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door jantje-secuur »

Marp schreef:
Interficior schreef:
Nee? Waarvoor dan?
Wat bedoel je daarmee?
Precies hoe het er staat. Ik zou niet echt een andere reden kunnen verzinnen.
Het is best mogelijk hoor. Maar zeker als die keuze slechts voor 1 driver uit een serie werd gemaakt lijkt het me sterk dat een merk als Eton zich zo duidelijk zichtbaar aan een low budgetmateriaal waagt, voor zover je daarvan kan spreken. Niet in de laatste plaats omdat het de driver betreft waar de kleinste hoeveelheid materiaal voor nodig is. Dan lijkt het me aannemelijker dat de eigen resonantiefrequentie en/of andere materiaaleigenschappen in relatie tot het beoogde toepassingsgebied een rol spelen. Natuurlijk kan ik er ook naast zitten. O:)
Ik zie nu ook dat de 4"-woofer niet meer bestaat. Blijkbaar liep hij niet zo goed. Misschien had Eton verwacht dat er niet zoveel 4"-woofers verkocht gingen worden en hebben ze daarom uit kostenbesparing deze uit plastic laten gieten. Ik weet niet of Eton zelf korven giet/laat gieten of ze kant-en-klaar inkoopt, maar dit zou natuurlijk ook nog een reden kunnen zijn. Als ze kant-en-klaar niet leverbaar zijn op 4"-maat dan word het een duur geintje om ze te laten maken denk ik.

Ik denk ook maar een beetje hardop, ik zal anders eens een mailtje wagen aan de heren bij Eton. Wellicht krijg ik een heel duidelijk antwoord. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Henkjan »

Ik weet uit 1e hand dat Markaudio om geluidskwaliteitsredenen gekozen heeft voor een kunststof korf.
Idem de Omnes Audio BB3.01, dat was goedkoper geweest om voor die gebruik te maken van de gegote metalen korf van de TB W3 serie.
En het verbaast me dus niet dat andere fabrikanten dit ook doen, Eton zit nou niet in een marktsegment waar een paar dubbeltjes verschil een issue zijn.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door Soundexcel »

B&W heeft ook een aantal mid drivers (ja die gele keflar) met plastic korf.
Over het algemeen geaccepteerde speakers.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Niemand meer de schroevendraaier gepakt :) ?
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door KILLorBE »

Wharfedale Pacific Evolution Centre:
De voorkant (Duh):
WPE1.jpg
De achterkant (Duh):
WPE2.jpg
Kunststof ring verwijderd:
WPE3.jpg
Linker gat:
WPE4.jpg
11cm Mid/Woofer:
WPE5.jpg
Filter:
WPE6.jpg
De kast is (gedeeltelijk? er lijkt een andere laag op te zitten) van spaanplaat gemaakt, de dikte schat ik op 18mm.
Ik vraag me ook af of er fineer op zit of dat het gespoten is of zo?

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de tweeter los krijg, ik zal wel wat extra foto's plaatsen als het zover is (incl. betere foto's van het filter).
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Eltax Starlight 5.1 setje.

Subje wil ik gebruiken, satellieten zijn bij deze te koop....

subje heeft een 8" wooferke versterker is 60 watt rms.

sub is wel geheel van MDF 18mm.
Poort is afgevlakt, er is een hapje uitgehaald zodat de woofer past O:)
Bijlagen
sub0036.jpg
Vastel2010-0037.jpg
Vastel2010-0040.jpg
Kopie van Vastel2010-0043.jpg
Kopie van Vastel2010-0044.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Schaamteloos van marktplaats gepakt...
Blueroom mini pod
Bijlagen
minipod internals.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

En weer een nieuwe kandidaat op de pijnbank.
Zijn JBL TLX 111 kastjes.
Klankmatig heel redelijk, de bas is lekker droog, en niet zompig.
Knap van zulke kleine drivers!
spoel voor het laag is een nette kernspole met dikke draaddiameter.
condensatortjes, en geen kmp's/kmt's

demping is een lapje foam.
Kan allemaal beter, maar toch :)
Bijlagen
Vastel2010-0056.jpg
Vastel2010-0057.jpg
Vastel2010-0058.jpg
Vastel2010-0059.jpg
Vastel2010-0060.jpg
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door JoeDirt »

Ik heb hier nog Grundig Super-Hifi speakers staan. Type BOX 550
Dit setje heb ik een paar jaar terug gekocht bij de kringloop.
Speaker vind ik best van goede kwaliteit, alleen het hoog is soms wat schel, maar zit wel detail in. Maar met het volume niet al te hoog een prettige speaker. Soms denk ik wat te gaan doen hiermee, opknap beurtje of andere behuizing, maar eigenlijk vind ik het zonde.
Hier de ontleding:
Bijlagen
Voorkant met front
Voorkant met front
Voorkant zonder front
Voorkant zonder front
Achterkant (met vervelende aansluiting)
Achterkant (met vervelende aansluiting)
Woofer Closeup
Woofer Closeup
Tweeter en behuizings dikte
Tweeter en behuizings dikte
De inwendige (zwarte) schaap
De inwendige (zwarte) schaap
Het filter
Het filter
Bevestiging van aansluiting
Bevestiging van aansluiting
Woofer achterkant (met vilt bekleed)
Woofer achterkant (met vilt bekleed)
Tweet achterkant
Tweet achterkant
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door bartsegers »

Lekker zo laten die box550, tenzij je kunt meten natuurlijk. Dan weet je een beetje waarheen je moet tweaken.
Ziet er verder keurig uit! Demping is heel netjes, en filtertje ook voor een fabrieksaf speaker.
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door JoeDirt »

Nee ik heb niet de mogelijkheid om te meten, maar ik doe er verder ook niets mee, lekker zo laten inderdaad en de vintage speakers in ere houden. Klinkt goed op een vintage Pioneer versterker (sa-510), deze combi geeft een sprankelend hoog, en mooi subtiel vol laag (niet boemerig) met redelijk volle middentonen.
Ik wil ze nog eens uitvoerig proberen op mijn Onkyo receiver in de woonkamer.
Ik heb hier nog wat meer speakers die ik eens uit mekaar zou halen voor de gein, nog kleine JVC speakers van een mini setje, Philips speakers (die hier naast de monitor staan). Verder in de slaapkamer staat nog een kenwood setje waarvan ik de speakers eens zal inspecteren. Op mijn werk heb ik nog Technics speakers staan bij mijn werkplek.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door firsttimer »

Even een B&W 602 (S1) die hier uit de kleren is gegaan :lol:

Eerst de metalen zwarte sier-rand rond de woofer losschroeven:
1.jpg
1.jpg (141.14 KiB) 1699 keer bekeken
Dan kan de baffle verwijderd worden in 2 delen, de kast bevat een bracing en demping bestaat uit wanden die bekleed zijn met een dikke foamlaag:
2.jpg
2.jpg (159.43 KiB) 1699 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (158.31 KiB) 1699 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (151.53 KiB) 1699 keer bekeken
En hier zien we dan de befaamde gele kevlar woofer, ziet er degelijk uit:
5.jpg
5.jpg (177.96 KiB) 1699 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (163.69 KiB) 1699 keer bekeken
Tweeter zit volgens mij vastgelijmd in het bovenste baffle gedeelte, die heb ik dus maar laten zitten, het filter is zoals verwacht eenvoudig...
7.jpg
7.jpg (169.18 KiB) 1699 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Het "Open luidspreker" topic

Bericht door b_force »

Mooie ferrietjes en bipolartjes :D
Plaats reactie