Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Dat gaat alweer de goede kant op. Nog een paar plankjes aan de zijkant en je hebt een degelijke kast. Wat is het donorapparaat geweest voor je oranje chassis? En wat is het voor materiaal? Aan de dikte te zien hoop ik voor je dat het aluminium is.

Succes met de vorderingen aan je project!

Paul
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Bocama LA-224B

Bericht door audioot »

als ik me niet vergis is dat een montageplaat van een oude rittal kast.iig lekker stevig
mvg
audioot
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

audioot schreef:
als ik me niet vergis is dat een montageplaat van een oude rittal kast.iig lekker stevig
mvg
audioot
Durf het met 99,99% te zeggen dat het inderdaad een oude Rittal montageplaat is geweest. Die zijn lekker dik !

Ben benieuwd naar de volgende foto's ! :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Haha, jullie belazer je ook niet :lol: Inderdaad, ik weet niet of het een Rittal kast was, maar het was inderdaad een montageplaat uit de schakelkast van de scheepszender van onze viskotter waar ik jaren op gevaren heb. Hij is knap zwaar maar inderdaad heel stevig. Een ander kleurtje - bordeaux-rood - en een mooi stukje hout van mijn meubel-makende neef en klaar is kees. Het schema? Dat kan nog alle kanten op...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Zo, de afgelopen dagen wat tijd gestoken in het uitzagen van het gat voor de HS-trafo (met een Dremeltje kun je heel precies zagen maar het kost wel wat schijfjes, staal weet je wel :? ) en het uitmeten, aftekenen en centeren van de gaten voor de buisvoeten. Wanneer ik de diameter van de kleine buisjes meet kom ik op 22 mm. en voor de GZ34 op 27 mm. maar wanneer ik een dergelijk groot gat boor, het chassis daarna schuur, in de grondlak zet en daarna aflak wordt het gat weer kleiner. Het lijkt misschien een stomme vraag (want dan maak je het gat toch gewoon wat groter?), maar wat is jullie ervaring hiermee? Want het moet natuurlijk wel naadloos passen allemaal. Bij de vorige EL-34 versterker had ik de gaten namelijk weer (iets) te groot :oops:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Bocama LA-224B

Bericht door audioot »

ik zou me aan deze maten houden als ik jou was
zoveel verf ga je der ook niet opspuiten toch?
btw ik zaag mijn trafogaten altijd met een wip(decoupeer)zaag met een staalbladje en wat snijolie-gaat perfekt
mvg
audioot
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Nou ja, één of twee laagjes grondlak, en dan de aflaklaag liefst in zoveel mogelijk lagen. Tot de spuitbus leeg is :lol: Dan heb je het denk ik toch gauw over een millimetertje :?:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bocama LA-224B

Bericht door ray5150 »

PA4URK schreef:
Geen rare opmerkingen trouwens over die plaat a.u.b. want ons ben zunig =; .
Ben wel wat gewend, hoor. Momenteel ben ik bezig om een 19 Inch kast dwars door te zagen zodat er twee kasten ontstaan.
Scheelt weer 4 tientjes, weet je wel.....O:) O:)

Je breng me wel op een idee, ik heb ook nog zo'n stalen plaat liggen... :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

De buisvoetgaten van mijn vorige versterker heb ik gemaakt met een kolomboormachine met een gatenzaag in aluminium bij een nevenvestiging van mijn werkgever. Maar dit chassis is van 2 mm. dik staalplaat en ik vraag me af wat beter/verstandiger is:
1. Een dure stappenboor van 5 tot 30 mm. kopen
2. Twee dure 22 en 27 mm. ponsen kopen
3. Of twee gatenzagen aanschaffen
Met dien verstande dat dit mijn laatste versterker waarschijnlijk niet wordt, dus wat is wijsheid :? Ik vind persoonlijk twee ponsen de mooiste oplossing omdat ik het dan allemaal thuis af kan...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

De gaten die ik gemaakt heb voor mn buizen projectjes zijn met een pons gedaan.

Vind het werken met een gatenzaag en stappen boor niet echt fijn.
Beetje gevaarlijk kan het zijn als de boor in één keer de plaat hapt en mee laat draaien.. word je niet vrolijk van :P

Plus.. bij een pons rond hij de gaten vaak mooi af vind ik.
Maar ook hierbij kan het mis gaan, vooral als hij bot is en bv met dikke materialen werk.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik ga via de gereedschappenwinkel (een onderdeel van het bedrijf waar ik werk) een set ponsen te bestellen, eentje van 22.5 en eentje van 27.5 zoals ik op een ander forum las. Altijd makkelijk om te hebben kom ik zachtjesaan achter :P . Ondertussen heb ik de Bocama UGT's opengemaakt teneinde de bedrading te vervangen/verlengen zodat die zonder moeite kunnen worden aangesloten. De kapjes (en de voedingstrafo) krijgen volgende week wanneer ik weer thuis ben (een weekje op cursus in Bretagne 8) ) een mooi hoogglans kleurtje. Ik hoop dat de ponsen er dan ook zijn zodat het echte werk kan gaan beginnen. Geem printen-gedoe maar hardwired.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Zo, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Prachtige, estetisch verantwoorde gaten zonder bramen of bijgeschaaf. Even denken wat de volgende fase wordt. Aan de voorzijde, de gebogen stalen rand, komen nog twee gaatjes voor de bronschakelaar en de volumeregeling, een groot gat (38 mm) voor een hele oude authentieke meter die ik nog had liggen en een gaatje voor de On/Off schakelaar. Nu heb ik een aantal uitstekende tuimelschakelaars (what's in a word, natuurlijk steken tuimelschakelaars uit :roll:) liggen, maar ook een heel leuk schakelaartje met een ingebouwd rood lampje waarvoor echter een langwerpig gaatje moet komen. Nog maar even verder prakizeren :-s.
Bijlagen
100_4368.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Heerlijk stuk gereedschap die ponzen he ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Absoluut! Als een mes snijden ze door de boter en die plaat is tocht echt niet dun! Nog even doorbijten dan kan het schuren en lakken beginnen. De UGT's zijn al van nieuwe draden voorzien dus er komt schot in de zaak TubeHead!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Zo, de zij- en achterwand met gaten zijn besteld bij m'n neef en die krijg ik vrijdag. Zachtjesaan ga ik eens over een schema denken, ik zie door de bomen het bos niet meer op internet. Maar dat schema van Peter van Willenswaard lijkt me wel wat (gevonden in een andere EL84 topic, bedankt pcdegoede :wink:), lekker eenvoudig. De praktische kant van het hardwired bouwen brengt me op de vraag hoe ik m'n buisvoeten moet plaatsen. Het mooist is met de opschriften naar voren maar is dat te doen zonder allemaal rare kronkels in de bedrading te krijgen en met onderdelen om een hoekje te moeten werken?
Bijlagen
el84%20pushpull%20schema.png
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Met de opdruk naar voren lukt vaak niet... moetje de buis voeten scheefzetten... staat ook wee raar als de schroefjes scheefstaan.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

En de opdruk staat ook niet altijd op dezelfde plaats..
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

dat ook nog eens inderdaad.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Juist... :oops:
Dus gewoon de voetjes allemaal dezelfde kant op laten wijzen, zodanig dat de gloeispanning van 'rechts' :mrgreen: komt.
En daarna eens nadenken over de rest van de spanningen. De voetjes staan trouwens zo dicht bij elkaar dat ik misschien zonder soldeerstripjes kan werken wat weer een paar lelijke schroefjes scheelt :P .
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Ik ben benieuwd hoe dit schema bij jou gaat uitpakken. Ik vermoed dat jouw project eerder muziek gaat opleveren dan het mijne. We zijn vorige week verhuisd en de versterker staat nog onderin een doos en ik zou niet eens weten welke :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik probeer de voetjes ook altijd zo te plaatsen dat de gloeivoeding makkelijk aan te brengen is. Mooi in elkaar twisten en zo dicht mogelijk tegen het chassis aan plaatsen.

Dat schema lijkt me een heel goede opzet. Ik heb ook versterkers gebouwd met deze fasedraaier.
Bij de "onderste" helft van de ingangsbuis kun je het weerstandje van 56R weglaten. Ook de 1M weerstand aan de ingang heb je niet nodig.

In de bijlage zie je de bladzijde uit de uitgave van A&T waar Peter zijn schema staat weergegeven.
Bijlagen
hf309_4.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door b_force »

Die 56R is eigenlijk voor de terug koppeling.
Als hij goed berekend is kan je dat heel wat vervorming schelen.
Ik vind alleen dat hij een beetje vaag is aangesloten. (meestal zit hij bij de kathode weerstand en niet bij de elco)

Leuk simpel schema, wat ik alleen niet begrijp, is dat je de amplitude van (noem het maar) onder en boven niet helemaal goed krijgt. Die hangt nogal af van de bovenste 270k weerstand. Volgens mijn simulatie moet die op 253,5k ingesteld worden.
Lijkt me handig om daar een trimpotje te plaatsen? Om dan vervolgens met de scope (misschien multimeter) even te "finetunen".
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Ik zal ook de volgende twee pagina's van het artikel posten. Daarin doet PvdW uit de doeken waarom dat potmetertje er NIET in zit.
Zelf heb ik het in mijn versterker ook weggelaten.
Bijlagen
hf309_5.jpg
hf309_6.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door b_force »

Heb je pagina 1,2 en 3 dan ook gelijk :lol:
(en de rest) (anders via PB in een zipje)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Dan maar gelijk allemaal hè... het zijn er in totaal 10.
Volgens mij bestaat het bewuste blad niet meer, dus zullen hier geen auteursrechten geschonden worden neem ik aan.
Bijlagen
hf309_1.jpg
hf309_2.jpg
hf309_3.jpg
hf309_4.jpg
hf309_5.jpg
hf309_6.jpg
hf309_7.jpg
hf309_8.jpg
hf309_9.jpg
hf309_PS.jpg
Plaats reactie