Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bocama LA-224B
Dat gaat alweer de goede kant op. Nog een paar plankjes aan de zijkant en je hebt een degelijke kast. Wat is het donorapparaat geweest voor je oranje chassis? En wat is het voor materiaal? Aan de dikte te zien hoop ik voor je dat het aluminium is.
Succes met de vorderingen aan je project!
Paul
Succes met de vorderingen aan je project!
Paul
Re: Bocama LA-224B
als ik me niet vergis is dat een montageplaat van een oude rittal kast.iig lekker stevig
mvg
audioot
mvg
audioot
Re: Bocama LA-224B
Durf het met 99,99% te zeggen dat het inderdaad een oude Rittal montageplaat is geweest. Die zijn lekker dik !audioot schreef:als ik me niet vergis is dat een montageplaat van een oude rittal kast.iig lekker stevig
mvg
audioot
Ben benieuwd naar de volgende foto's !
Re: Bocama LA-224B
Haha, jullie belazer je ook niet
Inderdaad, ik weet niet of het een Rittal kast was, maar het was inderdaad een montageplaat uit de schakelkast van de scheepszender van onze viskotter waar ik jaren op gevaren heb. Hij is knap zwaar maar inderdaad heel stevig. Een ander kleurtje - bordeaux-rood - en een mooi stukje hout van mijn meubel-makende neef en klaar is kees. Het schema? Dat kan nog alle kanten op...
Re: Bocama LA-224B
Zo, de afgelopen dagen wat tijd gestoken in het uitzagen van het gat voor de HS-trafo (met een Dremeltje kun je heel precies zagen maar het kost wel wat schijfjes, staal weet je wel
) en het uitmeten, aftekenen en centeren van de gaten voor de buisvoeten. Wanneer ik de diameter van de kleine buisjes meet kom ik op 22 mm. en voor de GZ34 op 27 mm. maar wanneer ik een dergelijk groot gat boor, het chassis daarna schuur, in de grondlak zet en daarna aflak wordt het gat weer kleiner. Het lijkt misschien een stomme vraag (want dan maak je het gat toch gewoon wat groter?), maar wat is jullie ervaring hiermee? Want het moet natuurlijk wel naadloos passen allemaal. Bij de vorige EL-34 versterker had ik de gaten namelijk weer (iets) te groot 
Re: Bocama LA-224B
ik zou me aan deze maten houden als ik jou was
zoveel verf ga je der ook niet opspuiten toch?
btw ik zaag mijn trafogaten altijd met een wip(decoupeer)zaag met een staalbladje en wat snijolie-gaat perfekt
mvg
audioot
zoveel verf ga je der ook niet opspuiten toch?
btw ik zaag mijn trafogaten altijd met een wip(decoupeer)zaag met een staalbladje en wat snijolie-gaat perfekt
mvg
audioot
Re: Bocama LA-224B
Nou ja, één of twee laagjes grondlak, en dan de aflaklaag liefst in zoveel mogelijk lagen. Tot de spuitbus leeg is
Dan heb je het denk ik toch gauw over een millimetertje 
Re: Bocama LA-224B
Ben wel wat gewend, hoor. Momenteel ben ik bezig om een 19 Inch kast dwars door te zagen zodat er twee kasten ontstaan.PA4URK schreef:Geen rare opmerkingen trouwens over die plaat a.u.b. want ons ben zunig.
Scheelt weer 4 tientjes, weet je wel.....
Je breng me wel op een idee, ik heb ook nog zo'n stalen plaat liggen...
Re: Bocama LA-224B
De buisvoetgaten van mijn vorige versterker heb ik gemaakt met een kolomboormachine met een gatenzaag in aluminium bij een nevenvestiging van mijn werkgever. Maar dit chassis is van 2 mm. dik staalplaat en ik vraag me af wat beter/verstandiger is:
1. Een dure stappenboor van 5 tot 30 mm. kopen
2. Twee dure 22 en 27 mm. ponsen kopen
3. Of twee gatenzagen aanschaffen
Met dien verstande dat dit mijn laatste versterker waarschijnlijk niet wordt, dus wat is wijsheid
Ik vind persoonlijk twee ponsen de mooiste oplossing omdat ik het dan allemaal thuis af kan...
1. Een dure stappenboor van 5 tot 30 mm. kopen
2. Twee dure 22 en 27 mm. ponsen kopen
3. Of twee gatenzagen aanschaffen
Met dien verstande dat dit mijn laatste versterker waarschijnlijk niet wordt, dus wat is wijsheid
Re: Bocama LA-224B
De gaten die ik gemaakt heb voor mn buizen projectjes zijn met een pons gedaan.
Vind het werken met een gatenzaag en stappen boor niet echt fijn.
Beetje gevaarlijk kan het zijn als de boor in één keer de plaat hapt en mee laat draaien.. word je niet vrolijk van
Plus.. bij een pons rond hij de gaten vaak mooi af vind ik.
Maar ook hierbij kan het mis gaan, vooral als hij bot is en bv met dikke materialen werk.
Vind het werken met een gatenzaag en stappen boor niet echt fijn.
Beetje gevaarlijk kan het zijn als de boor in één keer de plaat hapt en mee laat draaien.. word je niet vrolijk van
Plus.. bij een pons rond hij de gaten vaak mooi af vind ik.
Maar ook hierbij kan het mis gaan, vooral als hij bot is en bv met dikke materialen werk.
Re: Bocama LA-224B
Ik ga via de gereedschappenwinkel (een onderdeel van het bedrijf waar ik werk) een set ponsen te bestellen, eentje van 22.5 en eentje van 27.5 zoals ik op een ander forum las. Altijd makkelijk om te hebben kom ik zachtjesaan achter
. Ondertussen heb ik de Bocama UGT's opengemaakt teneinde de bedrading te vervangen/verlengen zodat die zonder moeite kunnen worden aangesloten. De kapjes (en de voedingstrafo) krijgen volgende week wanneer ik weer thuis ben (een weekje op cursus in Bretagne
) een mooi hoogglans kleurtje. Ik hoop dat de ponsen er dan ook zijn zodat het echte werk kan gaan beginnen. Geem printen-gedoe maar hardwired.
Re: Bocama LA-224B
Zo, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Prachtige, estetisch verantwoorde gaten zonder bramen of bijgeschaaf. Even denken wat de volgende fase wordt. Aan de voorzijde, de gebogen stalen rand, komen nog twee gaatjes voor de bronschakelaar en de volumeregeling, een groot gat (38 mm) voor een hele oude authentieke meter die ik nog had liggen en een gaatje voor de On/Off schakelaar. Nu heb ik een aantal uitstekende tuimelschakelaars (what's in a word, natuurlijk steken tuimelschakelaars uit
) liggen, maar ook een heel leuk schakelaartje met een ingebouwd rood lampje waarvoor echter een langwerpig gaatje moet komen. Nog maar even verder prakizeren
.
Re: Bocama LA-224B
Absoluut! Als een mes snijden ze door de boter en die plaat is tocht echt niet dun! Nog even doorbijten dan kan het schuren en lakken beginnen. De UGT's zijn al van nieuwe draden voorzien dus er komt schot in de zaak TubeHead!
Re: Bocama LA-224B
Zo, de zij- en achterwand met gaten zijn besteld bij m'n neef en die krijg ik vrijdag. Zachtjesaan ga ik eens over een schema denken, ik zie door de bomen het bos niet meer op internet. Maar dat schema van Peter van Willenswaard lijkt me wel wat (gevonden in een andere EL84 topic, bedankt pcdegoede
), lekker eenvoudig. De praktische kant van het hardwired bouwen brengt me op de vraag hoe ik m'n buisvoeten moet plaatsen. Het mooist is met de opschriften naar voren maar is dat te doen zonder allemaal rare kronkels in de bedrading te krijgen en met onderdelen om een hoekje te moeten werken?
Re: Bocama LA-224B
Met de opdruk naar voren lukt vaak niet... moetje de buis voeten scheefzetten... staat ook wee raar als de schroefjes scheefstaan.
Re: Bocama LA-224B
Juist...
Dus gewoon de voetjes allemaal dezelfde kant op laten wijzen, zodanig dat de gloeispanning van 'rechts'
komt.
En daarna eens nadenken over de rest van de spanningen. De voetjes staan trouwens zo dicht bij elkaar dat ik misschien zonder soldeerstripjes kan werken wat weer een paar lelijke schroefjes scheelt
.
Dus gewoon de voetjes allemaal dezelfde kant op laten wijzen, zodanig dat de gloeispanning van 'rechts'
En daarna eens nadenken over de rest van de spanningen. De voetjes staan trouwens zo dicht bij elkaar dat ik misschien zonder soldeerstripjes kan werken wat weer een paar lelijke schroefjes scheelt
Re: Bocama LA-224B
Ik ben benieuwd hoe dit schema bij jou gaat uitpakken. Ik vermoed dat jouw project eerder muziek gaat opleveren dan het mijne. We zijn vorige week verhuisd en de versterker staat nog onderin een doos en ik zou niet eens weten welke 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ik probeer de voetjes ook altijd zo te plaatsen dat de gloeivoeding makkelijk aan te brengen is. Mooi in elkaar twisten en zo dicht mogelijk tegen het chassis aan plaatsen.
Dat schema lijkt me een heel goede opzet. Ik heb ook versterkers gebouwd met deze fasedraaier.
Bij de "onderste" helft van de ingangsbuis kun je het weerstandje van 56R weglaten. Ook de 1M weerstand aan de ingang heb je niet nodig.
In de bijlage zie je de bladzijde uit de uitgave van A&T waar Peter zijn schema staat weergegeven.
Dat schema lijkt me een heel goede opzet. Ik heb ook versterkers gebouwd met deze fasedraaier.
Bij de "onderste" helft van de ingangsbuis kun je het weerstandje van 56R weglaten. Ook de 1M weerstand aan de ingang heb je niet nodig.
In de bijlage zie je de bladzijde uit de uitgave van A&T waar Peter zijn schema staat weergegeven.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Die 56R is eigenlijk voor de terug koppeling.
Als hij goed berekend is kan je dat heel wat vervorming schelen.
Ik vind alleen dat hij een beetje vaag is aangesloten. (meestal zit hij bij de kathode weerstand en niet bij de elco)
Leuk simpel schema, wat ik alleen niet begrijp, is dat je de amplitude van (noem het maar) onder en boven niet helemaal goed krijgt. Die hangt nogal af van de bovenste 270k weerstand. Volgens mijn simulatie moet die op 253,5k ingesteld worden.
Lijkt me handig om daar een trimpotje te plaatsen? Om dan vervolgens met de scope (misschien multimeter) even te "finetunen".
Als hij goed berekend is kan je dat heel wat vervorming schelen.
Ik vind alleen dat hij een beetje vaag is aangesloten. (meestal zit hij bij de kathode weerstand en niet bij de elco)
Leuk simpel schema, wat ik alleen niet begrijp, is dat je de amplitude van (noem het maar) onder en boven niet helemaal goed krijgt. Die hangt nogal af van de bovenste 270k weerstand. Volgens mijn simulatie moet die op 253,5k ingesteld worden.
Lijkt me handig om daar een trimpotje te plaatsen? Om dan vervolgens met de scope (misschien multimeter) even te "finetunen".
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Ik zal ook de volgende twee pagina's van het artikel posten. Daarin doet PvdW uit de doeken waarom dat potmetertje er NIET in zit.
Zelf heb ik het in mijn versterker ook weggelaten.
Zelf heb ik het in mijn versterker ook weggelaten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Heb je pagina 1,2 en 3 dan ook gelijk 
(en de rest) (anders via PB in een zipje)
(en de rest) (anders via PB in een zipje)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bocama LA-224B
Dan maar gelijk allemaal hè... het zijn er in totaal 10.
Volgens mij bestaat het bewuste blad niet meer, dus zullen hier geen auteursrechten geschonden worden neem ik aan.
Volgens mij bestaat het bewuste blad niet meer, dus zullen hier geen auteursrechten geschonden worden neem ik aan.

