Multi Purpose CAR PC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Multi Purpose Car PC.

Binnenkort het bouwverslag.

PC:
1800 mhz Pentium 4
512 Mb Ram
40 gb harddisk intern met 500 gb harddisk extern.
Bluetooth
GPS
DVD speler
Afstandsbediening.
Toetsenbord & touchmuis.
Geen touchscreen.
15.4 " LCD scherm

Gobla Ma 06 Okt 2008 1:12 schreef:
Ik heb de (basis)opoffercomputer (een Laser Laptop met 1,8 ghz pentium 4, 512mb ram en 40 gb hd) uit elkaar geschroefd.

Hierbij heb ik de basiscomponenten die nodig zijn teruggebracht naar een schappelijke: 14,5cmx30,5cmx2,5cm. Nadeel zijn de korte kabels naar het scherm. Dit zal dus ook grotendeels de plaatsing bepalen.

Ik heb de mogelijkheid om op meerdere manieren de laptop te voeden (3 wel te verstaan)

1) Battery Pack simuleren door 3 maal een lowdrop regulator te gebruiken. Doorvoeren door 3x 3,7 volt te creëren of door respectievelijk 3,7v; 7,4v; 11,1v te gebruiken.
2) Netstroom simuleren door 1 maal 20 volt @ 6 ampère te gebruiken.
3) Optie 1 & 2 tegelijk gebruiken. Echter optie 2 alleen wanner de contactsleutel is omgedraaid. Hierbij is wel het probleem dat de accu dan opgeladen "wil" worden (die er niet is). Dit valt te meten en te omzeilen.

Tevens zal er een webcam aangesloten worden waarbij het IR filter uitgeschakeld kan worden.

Iedereen is vrij ideeën/opmerkingen/enz te plaatsen. Het project is niet voor niets multi purpose.
Laatst gewijzigd door Gobla op wo 08 okt 2008, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heee leuk, ga'k volgen
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Me 2


Ben wel erg benieuwd .................. 15.4 " LCD scherm ............. in welk dashboard .............. :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Idem hier.... interessant.

En ehm Carlo, past prima in een caterpillar 797 lijkt me.... 8)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

In een....



Peugeot 306.
Hey ben nu eenmaal student :roll: .
Leuk dat meer mensen het project gaan volgen.

Overigens zal ik alle veranderingen in een nieuwe reactie zetten + loggen in de 1e post.

Hierbij gelijk een update.
========================

Ik heb de (basis)opoffercomputer (een Laser Laptop met 1,8 ghz pentium 4, 512mb ram en 40 gb hd) uit elkaar geschroefd.

Hierbij heb ik de basiscomponenten die nodig zijn teruggebracht naar een schappelijke: 14,5cmx30,5cmx2,5cm. Nadeel zijn de korte kabels naar het scherm. Dit zal dus ook grotendeels de plaatsing bepalen.

Ik heb de mogelijkheid om op meerdere manieren de laptop te voeden (3 wel te verstaan)

1) Battery Pack simuleren door 3 maal een lowdrop regulator te gebruiken. Doorvoeren door 3x 3,7 volt te creëren of door respectievelijk 3,7v; 7,4v; 11,1v te gebruiken.
2) Netstroom simuleren door 1 maal 20 volt @ 6 ampère te gebruiken.
3) Optie 1 & 2 tegelijk gebruiken. Echter optie 2 alleen wanner de contactsleutel is omgedraaid. Hierbij is wel het probleem dat de accu dan opgeladen "wil" worden (die er niet is). Dit valt te meten en te omzeilen.

Tevens zal er een webcam aangesloten worden waarbij het IR filter uitgeschakeld kan worden.

Iedereen is vrij ideeën/opmerkingen/enz te plaatsen. Het project is niet voor niets multi purpose.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Als je toch een pc in je auto stopt, doe er dan gelijk correctie mee zou ik zo zeggen :)

Convolver plugin voor windows media player
http://convolver.sourceforge.net/

Convolver voor Foobar2000
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... _convolve)

of natuurlijk BruteFIR mocht je er linux op draaien
http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html

De correctiefilters maak je dan met:
http://drc-fir.sourceforge.net/

Mocht je hulp nodig hebben, ik woon ook in Enschede.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Leuk, ik was het inderdaad van plan. Had alleen geen idee met welke programmatuur.

Nou voorzie ik alleen een klein probleempje.
1) Mijn geluidsset in de auto is verre van optimaal (realistisch geluid).
2) Bij verschillende snelheden is er andere achtergrondruis (motergeluid, bandengeraas, luchtwrijving, enz.)

Mogelijk kan ik met een microfoontje in het motorcompartiment een deel van dat geluid in anti of andere fase over de speakers gooien?

In ieder geval leuk om daar mee aan de slag te gaan :D.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Tja, 1 is wel te upgraden. Als je er nou hoogrendement PA spul in stopt heb je probleem 2 ook opgelost (met bescheiden versterkervermogen). Dan haal je misschien wel een signaal/ruisverhouding zo'n 30 a 40 dB :)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Leuk project natuurlijk. Ik doe veel in car audio en als je echt goed geluid in je auto wilt, dan kan ik je wel wat adviezen geven als je wilt. Auto akoestiek is een taaie materie zegmaar... :wink:
Rob.
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Zeer leuk ben nieuwsgierig hoe het afloopt,
in mijn auto heb ik er ook eentje zitten.

Ik heb een Dell D600 genomen ,werkt super en wel om volgende redenen.

1) Stand-by mode werkt perfect bij deze laptop( kwestie van enkele seconden)
2) Er is een fysiek schakelaartje aanwezig die het dichtklappen van het scherm detecteerd , zeer simpel los te solderen en zo te connecteren op het sleutelcontact (via relaitje) zo gaat hij automatisch in en uit stand-by
3) Zijn te vinden op ebay voor ca. 200€ :D
4) Op batterij kan deze gerust 2-3 uren draaien, in stand-by mode minstens 4 dagen .
5) van de drie toestellen die ik getest heb heeft deze geen "motor" geluiden of storingen
6) Roadrunner (front-end) werkt goed met deze hardware
7) Klein en robuust gebouwd heb er al een 25.000km mee gereden zonder problemen

Voedings "probleem" heb ik opgelost met een 12v-230v omvormer te gebruiken kosten amper 40€ voor een 300w versie (wat meer als voldoende is) deze eveneens aangesloten op het contact gaat dus mee aan als ik de motor start.
De spanningsval bij het starten is dan ook geen probleem omdat de interne batterij van de notebook wordt gebruikt en dan opgeladen wordt door de omvormer.

Als scherm heb ik een 10" touchsceen die met een voetje gemonteerd is tegen het dashboard, wel leuk als je Tomtom gebruikers ziet loeren naar hun 5" schermpje 8)

ik heb er trouwens een externe hard-disk aangehangen van 500gb kwestie van genoeg MP3'tjes bij te hebben :oops:
Ook nog een externe 8dbi antenne voor Wifi en dat zal het dan wel zowat zijn ...

veel succes met je car-pc verder!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En ik neem aan dat je dat 10" scherm er uithaalt als je ergens parkeert... :roll:
Rob.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Hoi Dimmu1975,

Ik zal even een reactie teruggeven:

1) Bij deze ook nog.
2) Die heb ik ook bewaard. Ik ben alleen nog niet zeker van de locatie. Echter wil ik wel de optie hebben zowel met als zonder acc-on wire de laptop buiten stand-by te kunnen gebruiken.
3) Geen opmerking nodig denk ik :roll: .
4) Batterij uit deze laptop is al compleet dood, ik ga denk ik deze niet opnieuw zelf bouwen of kopen gezien de kosten. Deze wil ik via de auto accu laten lopen met wat trucjes.
5) Moet ik nog even zien. Bij deze auto heb ik tot nu toe ook nog geen storing gehad met andere audioapparatuur die in bepaalde auto's erg stoorde.
6) Bedankt voor de front-end applicatie tip. Die ga ik eens goed bekijken. Echter denk ik wel dat ik wel dat ik de front-end applicatie zelf ga maken gezien ik ook de ECU wil uitlezen om nog beter te weten wat er nu allemaal omgaat in en om de auto :).
7) Daar ga ik ook voor :wink: .
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Bertje schreef:
En ik neem aan dat je dat 10" scherm er uithaalt als je ergens parkeert... :roll:
Rob.
Bwa ik rijd met een vrij grote camionette , schermpje komt amper boven het dashboard uit ( s'nachts leg ik er gewoon een trui over :oops: )

@Gobla,
Hoe ga je het mogelijke startprobleem oplossen, kans zit erin dat er een te grote spanningsval is bij het starten wat uitvallen van de pc kan veroorzaken? heb dit niet getest maar kan me er wel iets bij voorstellen ...
En wat bedoel je met ECU? als het de OBD gegevens zijn is daar is reeds een mooie Roadrunner plugin voor.
Nog een mooie en eenvoudigere front-end is Centrafuse, maar heeft jammer genoeg geen deftige 4:3 ondersteuning .(maar in uw geval wel bruikbaar dacht ik met een 15.4" scherm?)
waarschijnlijk heb je dit forum al gevonden maar toch nog even de link
http://www.mp3car.com/vbulletin/ heb ik al ettelijke surf-uurtjes met versleten ....

Als je in de toekomst ook navigatie software wil die deftig werkt op een PC , kan ik je wel aan een paar tips helpen ;-)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Die wil ik proberen te overbruggen door middel van een flinke condensator of eventueel een 2e 12 volt accu die alleen door de hoofdaccu geladen wordt en gebruikt wordt om bij spanningsval de pc nog te voeden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Control_Unit

Ik heb net even gekeken, maar ik heb voor de peugeot geen roadrunner OBD gevonden. Bestaat die wel?

Voor navigatie zat ik te denken aan Garmin Mobile (laptop editie). Deze heb ik al eerder goed werkende gehad. Alleen nog een keer een mooie NL talenpakket op zetten.
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Hmm inderdaad in RR hebben ze nog geen kant en klare OBD plugin..
Streetdeck zal ik in mijn hoofd gehad hebben :oops:
http://www.mp3car.com/vbulletin/review- ... tdeck.html
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Och geeft niet, ik moet binnenkort toch de auto naar de APK brengen. Daar eens vragen hoe ze een dergelijke auto uitlezen. Ik denk dat ik aan de hand van die informatie wel de nodige gegevens kan halen om OBD achtige data terug te krijgen.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Na wat tips en overwegingen ga ik de uitgangsspanning van de voeding simuleren. Voornaamste reden is dat er verwacht wordt dat deze al wat "Vuilig" kan zijn.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Met simuleren bedoel je waarschijnlijk stabiliseren?
Rob.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Excuses:

Wat ik bedoel is het proberen een DC uitgangsspanning te krijgen van 20 Volt gelimiteerd op 6 Ampère.

Stimuleren is hier een slechte woordkeus. Repliceren zou hier beter staan.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Elektuur heeft ooit eens een schakelende laptop-voeding voor in de auto gepubliceerd. Wanneer weet ik niet. Anders zou je zoiets volgens mij ook gewoon moeten kunnen kopen.
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Ik heb zo een gekocht, een 12v omvormer instelbaar naar verschillende voltages.
Probleem is dat er enkel 19v of 20v instelbaar is en dat mijn dell 19.5v nodig heeft.
Op 19v werkt wel alles probleemloos maar word de batterij niet opgeladen :(
en komt er steeds een pop-up venster in windows dat deze lader niet van dell is met nog wat veiligheids blabla.
Opzich niet zo erg maar elke keer dat ik even parkeerde en opnieuw moest starten viel de notebook zonder stroom met als gevolg een volledige herstart ...
Kostprijs was rond de 50€ dacht ik, zat ook nog een handige 5v usb connectie op.
Dan maar terug verkocht, een omvormer 12v-230v (kostte ook rond de 50€) gekocht en de originele lader van dell gebruikt deze combinatie werkt nu prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Misschien is de accu op zijn eindje? Dan kan de spanning flink inzakken met starten.

Mijn autoradio stopte er ook mee tijdens starten. Na vervanging van de accu was dat over. Afijn je hebt het nu opgelost en kan de standaard voeding die dip kennelijk wel opvangen.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ik ga eens gek doen. Ik heb zojuist gelezen van iemand die zijn 19 volt laptop gewoon met 12 volt kon starten en laden.

Dus ga ik hier mijn mini accu eens opladen en kijken hoe ver deze komt.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

en nog nieuws...
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Ja, bouwproces is een eind weg. Op 12 volt doet hij helaas niet zo veel.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”