Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door JvS »

Je haalt op 20Hz natuurlijk lang niet de max SPL die je bij 40-50Hz haalt. Het is de vraag of het dan wel zo'n bruikbaar geheel wordt. Tot 35Hz is het iig wel zeer bruikbaar :).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Je haalt op 20Hz natuurlijk lang niet de max SPL die je bij 40-50Hz haalt. Het is de vraag of het dan wel zo'n bruikbaar geheel wordt. Tot 35Hz is het iig wel zeer bruikbaar :).
Neuh, dat klopt, maar het idee is leuk! :)
Weinig materiaal heeft sowieso frequenties lager dan 35-40Hz.

Ik ga voor de grap eens meten wat de max. SPL is waar ik muziek op luister. Volgens mij komt dit nooit boven de 90-95dB uit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

probeer eens een LT met een doel q van 0.5 bij 30Hz, bevalt mij erg goed
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

vergeet niet gelijk een highpass te plaatsen, vinden je woofertjes ook wat liever :wink:
(dan moet je er wel voor zorgen dat de totale Q, dus LT + HP, weer rond bv en 0,5 is)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

@Henkjan

"Probleempje" is het uitproberen eigenlijk. Als ik bijv. een bord bestel (zelf maken kan ik niet) bij Rod Elliot (sound.westhost.com), dan die ik min of meer te kiezen voor een waarde, aangezien het niet makkelijk is om 1-2-3 even wat componenten te wisselen.

Ik moet dan even gaan vogelen met m'n DCX.
zoiets als dit:

"The LT can be replicated as the sum of 3 filters - two band (bell shaped) filters and one 12dB/octave shelving filter. The first band filter changes the Q of the box/driver to 0.7 at it's Fb. The shelving filter changes the response to Q=0.7 at the new desired Fb. The second band filter sets the Q to whatever you want it to be, e.g. Q=0.5, at the new Fb."

@b_force

:) Ik had gelezen dat deze standaard vaak op 9Hz gezet wordt. Klopt dat?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een LT filter is zo te berekenen, daar zijn tootljes genoeg voor op internet.

Ik zou een highpass zeker hoger zetten dan 7Hz !!!
Standaard heeft je versterker rond dat punt al een HP (vaak 1e orde). Er zijn overigens niet veel mensen die daar met simuleren rekening mee houden (en lijkt het dat je xmax naar het oneindige vliegt).

Ik zou overigens niet uitgaan van die 11mm xmax. Ik heb hier de voorloper, de Adire Extremis 6.8 (wie heeft een tweede!?!?!) liggen. Deze gaat die xmax nooit halen. Hoe ze er aan komen is me een raadsel.

Momenteel kan ik even niet meer terug vinden welke kast volume je gebruikt, maar ga ik even uit van 20liter, dan zou ik een LT op 40Hz leggen oid met een Q van 1/wortel(2). Vervolgens een 1e orde Highpass op 25Hz. Beter nog een 2e orde tevens met een Q van 1/wortel(2). Dan kom je samen weer op die 0,5 uit. Echter loopt je groupdelay dan wel weer op. Dus het is een beetje kiezen of delen.

Wil je echt dezelfde respons hebben als hoe de BR loopt, dan zul je altijd nagenoeg zelfde verloop hebben qua groupdelay. dit komt doordat je actief dus allemaal correcties moet gaan uitvoeren. Het enige voordeel zou ook een kleiner volume zijn ten koste van maximale SPL tov een Br systeem.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Helaas vandaag niets gedaan, maar gisteren heb ik redelijk vordering gemaakt.

Doordat de bekleding van de zijden ook tot in de speaker loopt, i.v.m. vastmaken, kan ik de voor en achterzijde dus niet echt stevig verlijmen. Daarom heb ik gekozen om alles met deuvels vast te zetten en tussen de kast en het leer constructie lijm te doen.
Dat houdt in dat ik per kast 24 deuvels gebruik (12 voor de baffle en 12 voor de achterkant), wat weer 48 gaten betekend per kast en dat x 2 :shock:
VEEEL werk. Magoet, gewoon rustig werken en doorgaan.
48 gaten.JPG
De Jordan heeft al niet veel ademruimte en met een 28mm baffle wordt dat er niet veel beter op, dus opruimen! is het devies! :)
Door het opruimen is de baffle direct achter de speaker nog maar 14mm dik. Helaas kan ik het ruimen niet veel breder doen, aangezien de behuizing die om de Jordan komt ook nog goeie houvast nodig heeft, maar dit lijkt me wel voldoende.
Gat opgeruimd.JPG
Alles klaar, dus schuren! Na 5 minuten: WHAARGH! Trek ik een grote splinter open :(
Ik ga deze proberen zo goed en netjes mogelijk te lijmen, want eruit halen en kneedbaar hout gebruiken kan niet, omdat ik de voor en achterzijde nog in een beits wil zetten en dit trekt niet of minder in kneedbaar hout... Helaas ben ik wel bang dat je het zal blijven zien (alhoewel je er wel echt voor moet kijken). Waarom dit dan niet aan de achterkant lekker bij de grond gebeurt?? KL*TE! :roll:
Splinter WHAARGH!.JPG
Een foto van de kleur die ik uiteindelijk wil gebruiken. Dit is 1 laag interieur beits van Ceta Bever. Zo wordt het net iets donkerder dan Acacia of Teak. Hier overheen ga ik ook nog een laag matte lak aanbrengen.
Beits kleur.JPG
Even een sfeerfoto buiten :)
Buiten.JPG
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Een kleine update:

Goed, er was dus een splinter los.

Ik kon 2 dingen doen:
1. proberen de splinter te lijmen (kleine kans dat dat gaat werken)
2. stukje uitkappen en een transplantatie stukje van rest hout nemen.

Optie 2 het is :)
Uitgekapt.jpg
Reparatie.jpg
Hierna een nacht laten drogen en de volgende ochtend het overtollige hout eerst met een machine verwijderen en de rest met de hand.
Al met al is het beter gelukt dan ik dacht. Er zit nog wel een _heel_ klein spleetje boven het gerepareerde, maar daar moet je echt voor zoeken. Ik denk dat niemand dit gaat zien (zelfs ik moet goed kijken wel paneel gerepareerd is) :D
Reparatie geschuurd 1.jpg
Reparatie geschuurd 2.jpg
Inmiddels heb ik de behuizingen van de Jordan's ook vast gemaakt met constructie lijm en heb ik alle gaatjes voor speakerschroeven voorgeboord. Helaas ging het niet lukken om met boutjes en slagmoeren te werken, omdat de wanden van de kast te dicht op de speaker zitten.
Nu maar opzoek naar mooie zwarte M4 en M5 imbus schroeven.

Alle panelen zijn ook al mooi glad geschuurd. Morgen ga ik met de Ceta Bever aan de slag.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Wat zal ik doen met de aansluiting aan de achterzijde:

- Neutrik speakON
- standaard bi-wire

Voordeel Neutrik: mooie *klik* aansluiting, kan niet fout gaan, solide.
Voordeel bi-wire: evt. later om te bouwen met analoog filter (mocht die behoefte er ooit komen).
Andere voor-/nadelen?

Zijn er overigens mooie metalen speakON 4-polige chassis delen? Ik zie op de site van Neutrik alleen maar plastic modellen :-&
Al gevonden: dit is de: NLT4FP op de site van display.

Edit 2: met analoog filter bedoel ik uiteraard "passief" :)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik houd niet zo van die speakon aansluitingen (zo on-standaard), maar een vriend van me zweert erbij. Speakon kan je toch ook gewoon 4 kanaals krijgen?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het type wat ik aangaf is 4-polig (laag/hoog in mijn geval), aangezien ik actief aanstuur en de versterkers en filters extern komen.
Per kant heb ik dan dus een 4-polige aansluiting nodig.

Overigens zie ik net dat ik een andere aansluiting nodig heb, want de meeste kabels zijn male-male (ik ga gewoon voor een kant-en-klare kabel, dus de aansluiting dient female te zijn.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vanmiddag heb ik de deuvels in de voor- en achterkant gelijmd.

Hierna ben ik verder gegaan met het in de beits zetten van de voorzijden. Eerst alles goed ontvet met St. Marc (Ammoniak is misschien beter, maar dat stinkt als de hel :-& ).

Dit is meteen de eerste en laatste keer dat ik gebruik maak van beits, want het is lastig om geen druipers en dikkere delen te krijgen. Vooral bij de randen van de speakergaten en de hoeken en verstek delen. Ik heb gemerkt dat je ook vlot moet werken, want zodra een laag bijna gedroogd is (na 2-3 minuten) en je gaat er nog een keer overheen, dan is deze laag meteen donkerder...
Misschien is dit ook wel slechte beits, dat weet ik niet (waterbasis en bij lak is dat vaak meuk).

Net heb ik even gevoeld en ik voel nu dat het nog wel een keer opgeschuurd moet worden. Hier baal ik eigenlijk wel van, want ik wilde het in 1x beits laten staan.

Vraag voor de schilders onder ons:

zou ik met een blanke lak over dit "ruwe" oppervlak kunnen gaan en DEZE dan opschuren? Dit zodat de beits kleur behouden blijft? Zou ik de beits laag opschuren, dan moet deze waarschijnlijk een 2e keer gedaan worden en dan te donker worden...
Bijlagen
Ongebeitst.jpg
Gebeitst.jpg
Arno

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
zou ik met een blanke lak over dit "ruwe" oppervlak kunnen gaan en DEZE dan opschuren? Dit zodat de beits kleur behouden blijft? Zou ik de beits laag opschuren, dan moet deze waarschijnlijk een 2e keer gedaan worden en dan te donker worden...
Zo moet je dat idd doen. Watergedragen parketlak eroverheen en die dan lichtjes opschuren en dat herhalen. Bij alle randen en hoeken uiterst geconcentreerd schuren, want daar zit je er zo doorheen.

Als je nog eens zoiets wilt doen, dan kan ik je aanraden om vóór het beitsen eerst het hout even licht te bevochtigen met een spons. Na het drogen schuur je de ruwigheid weg met een scherpe korrel 120. Dan heb je bij het beitsen een stuk minder last van die ruwe plekken.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Arno schreef:
Als je nog eens zoiets wilt doen, dan kan ik je aanraden om vóór het beitsen eerst het hout even licht te bevochtigen met een spons. Na het drogen schuur je de ruwigheid weg met een scherpe korrel 120. Dan heb je bij het beitsen een stuk minder last van die ruwe plekken.
Die tip ga ik onthouden !
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Zo moet je dat idd doen. Watergedragen parketlak eroverheen en die dan lichtjes opschuren en dat herhalen. Bij alle randen en hoeken uiterst geconcentreerd schuren, want daar zit je er zo doorheen.
Bedankt voor je antwoord, daar heb ik wat aan! =D>

Morgen ga ik de achterkanten in de beits zetten (eerst je truuk met het water en opschuren proberen) en dan de voorkanten voorzien van een laag zijdeglans parketlak! Cool, zin in! :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zou deze parketlak een goeie keuze zijn? En dan in de zijdeglans variant.

Overigens werkt de manier met de spons (in mijn geval vochtige doek), prima. Het ruwe van het hout komt mooi naar boven. Ik neem aan dat het schuren niet perse met korrel 120 hoeft toch? Ik gebruik nu korrel 280, dat voelt een stuk gladder aan (misschien heeft dat weer invloed in hoe goed de beits in het hout trekt?).

De voorkanten zijn mooi egaal van kleur geworden! *phew* :)
Arno

Bericht door Arno »

Van Trae Lyx ken ik alleen de projektlak. Erg mooi product, maar hoe die over beits is weet ik niet. De Hema heeft ook een prima watergedragen parketlak.

Na het bevochtigen wel eerst schuren met 120, daarna 180 en dan 280 als je dat nodig vindt. Als je na het bevochtigen gelijk met 280 schuurt, duw je veel van de opstaande vezels weer plat, ipv ze aan de worteltjes door te slijpen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Goeie tips man!
Klinkt weer heel logisch, alleen was ik er zelf niet opgekomen :)

Morgen ga ik het schuurpapier ter hand nemen (vandaag kwam het daar niet van).

De parket lak is van Hermadix, op aanraden bij de verf zaak. Kost net zoveel als de andere merken, maar deze zou mooier uitvloeien.
Daar hebben ze gelijk in gehad, want in eerste instantie dacht ik:"shiiiiiiiit, strepen, dat komt NOOIT meer goed", maar geduld :)
Het trok helemaal strak. Geen streep meer te zien.

In principe kan je met deze lak 2 lagen per dag zetten, na tussentijds 2-3 uurtjes drogen, maar ik wacht liever een dagje. Morgen opschuren en dan nog een laagje zetten. Geduld is een schone zaak! O:) (wel moeilijk als je wil opschieten hoor *hehehe*).
k.p.

Bericht door k.p. »

Als je je energie niet kwijt kan ligt er altijd nog een ander project toch :wink: .
MichaelB

Bericht door MichaelB »

k.p. schreef:
Als je je energie niet kwijt kan ligt er altijd nog een ander project toch :wink: .
Oh? :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

MichaelB schreef:
Hmmm, ik heb een foutje gemaakt met de gekozen voeding voor de versterkers, want ik lees net dat deze een schakel frequentie heeft van 25khz (ik ging uit van 67khz, maar dat is een ander model).

Ik heb nu de S-150-24, maar had dus de SP-150-24 moeten hebben voor de hogere schakel frequentie. Weet iemand of dit een probleem gaat opleveren? De voeding kan nu nog omgeruild worden.
Eventjes hier op terug komen hoor.

Ik was vandaag even aan het opruimen en ik ontdekte dat ik die S-150-24 hier ook heb liggen. Destijds inderdaad wat testen mee gedaan (topic zou ik even moeten zoeken), maar ik kan je verzekeren dat die S-150-24 sowieso een beest van een voeding is. Ik heb hem toen uitvoerig getest, gestrest en geplaagd en hij gaf geen krimp. Het klopt inderdaad dat de S-150 tot 28V kan. Typisch, de SP-150 kan het namelijk niet.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De baffles zitten nu 2x in de lak, met tussentijds een keer schuren met korrel 400.

Het vervelende is dat er onder de lak kleine bultjes o.i.d. te zien zijn. Deze zijn dus niet te voelen... :cry:
Je moet er wel goed naar kijken met een licht reflectie, maar dan is het duidelijk te zien. (het is zo ongeveer de hele donkere band van het hout)
bubbeltjes.jpg
Het is niet lelijk, zeker niet, maar ik weet het en ZIE het ook meteen. Hmprf! :evil:

Volgens mij zou de enige oplossing zijn: kaal schuren en opnieuw beginnen. Dat ga ik dus niet doen. Ik begrijp nu wel dat het blank laten van het hout veel makkelijker geweest was, want deze bultjes zijn naar voren gekomen NA het beitsen (had ik de behandeling van Arno eerder geweten...). Hierdoor kon ik ze niet meer weg krijgen, aangezien ik dan de beits laag weer een stuk zou weghalen en een lelijk resultaat gekregen zou hebben.

De achterzijden zijn een stuk mooier geworden, door dus eerst de boel weer te bevochtigen en daarna van grof naar fijn te schuren en DAN pas te beitsen. Maarja, dat zijn de achterzijden.
achterkant gebeitst.jpg
2x in de lak.jpg

Vandaag ga ik de achterzijden voorzien van de eerste lak laag en de baffles op de kasten monteren.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Doordat de volgorde van lakken en opbouwen anders is dan bij de meeste kasten (mijn voor en achterzijde moesten los van de behuizing gebeitst en gelakt worden), moest ik nu heel voorzichtig de baffles monteren om geen lakbeschadigingen te krijgen.

Alleerst heb ik de baffle goed gelegd en een beetje met de hand aangedrukt. Hierna ben ik verder gegaan met de lijmklemmen met stukjes hout. Deze gebruikte ik om net genoeg druk op het hout te houden zodat het niet gaat schommelen (tikken aan de ene kant zorgt anders voor het opspringen van de andere kant).
Daarna stukje bij beetje tikken met een rubberen hamer, met handdoek eronder en tussentijds de lijmklemmen aandraaien.
Rubberen hamer.jpg
Voor de zekerheid heb ik ook nog constructielijm (de niet bruisende variant) aangebracht.
Constructielijm.jpg
Baffle klemmen.jpg
Na een uur aangedrukt te zijn, ben ik verder gegaan met de 2e baffle.
Beide baffles laat ik vannacht onder druk van 35Kg uitharden.

Ook al is de garage verwarmt, merk ik dat er toch wat vocht in het hout is gaan zitten. Dit is niet zichtbaar, je merkt het wel met aandraaien/drukken van de baffles. Het gaat allemaal een stuk moeilijker in elkaar dan de eerste keer proef monteren.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Mooi hoor ! =P~

Vind die Jordan drivers prachtig om te zien. Hout structuurtje is ook prachtig ! ( is dat hout gewoon te koop in de Karwei etc ? toevalig laats op gelet maar niet kunnen vinden )

Ben ook zeeeeker benieuwd hoe ze gaan klinken. 't is nog ver weg... maare... Breda ? :mrgreen:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

TubeHead schreef:
Hout structuurtje is ook prachtig ! ( is dat hout gewoon te koop in de Karwei etc ? toevalig laats op gelet maar niet kunnen vinden )
Ben ook zeeeeker benieuwd hoe ze gaan klinken. 't is nog ver weg... maare... Breda ? :mrgreen:
Dit hout heb ik bij de IKEA vandaan. Ik zag het bij de Karwei (die in Soest) ook staan, maar daar is het wel een stuk duurder. Het was, uit m'n hoofd, 159 euro voor een grote plaat. Het had ook een fancy naam, maar zag er hetzelfde uit.

Breda? Dat zal weer in mei/juni zijn? Dat moet zelfs MIJ lukken :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”