Even op een (chronologisch) rijtje… wil ook het topic niet vervuilen maar lees wat rare dingen na een weekendje weg – vandaar mijn late reactie
Bas schreef
Ik ben sinds een paar dagen uit aan het zoeken hoe ik mijn eigen speakers kan maken.
Het hoeft geen profesioneel geluid te worden.
Ik wou graag een passief 3-weg bass reflex speaker maken van mdf en niet te gek veel geld uitgeven.
Ondertussen heb ik een aantal drivers gevonden:
(…)
Nou vraag ik mij af, is van deze drivers een redelijke speaker te maken?
En kan ik deze crossover gebruiken
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=2762
Als ik deze crossover niet kan gebruiken, heeft iemand dan tips/site's waar degelijk uitgelegd staat hoe een crossover berekend/gemaakt wordt?
Hoi, welkom!
heel gek en vergeef me, meestal ben ik lekker positief maareh...
Geen goede keuze, die 3 = mening, hoef je t niet mee eens te zijn. Niet makkelijk te combineren en niet de beste prijs/kwaliteit verhouding...
Ik zou daarnaast niet proberen zelf een fatsoenlijk 3-weg ontwerp te maken. Bouw lekker een goed ontwerp, dan komt het goed. Er zijn zat opties. De Low Budget Vloerstaander bijvoorbeeld, of kijk voor ontwerpen eens op sites als:
Om je een beetje een duw in een richting te geven. (zeg niet dat het de beste is natuurlijk), kun je eens beginnen met bijvoorbeeld de w250s (woofer) w100s (mid) en sc10n (tweeter)
Dan heb je een 3-weg volledig van Visaton.
Dit dan boxsim gaan modelleren.
Geen eenvoudige opgave, maar wel leerzaam!
Zo leer je alles over de effecten van je filter. zobel netwerkjes, etc etc...
Eenmaal verknocht aan boxsim, ben je niet meer achter de PC vandaan te sleuren.
Eenvoudiger is een twee-weg overigens. Je levert misschien wat laag in, maar weet verder niet of je over een sub oid beschikt etc.
Bas schreef
Ik ben niet opzoek naar 2e hands speakers...
Het gaat mij er juist om dat ik ze zelf maak en er ook nog wat van leer.
Dat een 3-weg als beginner lastig is zal je nu wel duidelijk zijn.
Zonder ervaring, kennis, een simulatieprogramma of meetsysteem zul je het niet echt goed krijgen.
Wil je graag met die eerste 2 dingen starten dan raad ik je aan met units te gaan werken die je flexibel in kunt zetten. Luidsprekers met een grootbereik die zonder al te gekke tricks goed spelend te krijgen zijn.
Voor het laag kun je dan denken aan... (...) ...
Met goed gekozen units kun je wel een start maken met je leerproces, een beetje geld over houden voor een meetsysteem is handig als je de hobby echt leuk vindt...
Maar.... beginnen met een bestaand ontwerp lijkt me wel zo handig, is al moeilijk zat. Heb je daarna een referentie voor als je zelf verder wilt in de zelfbouw...
En toen kwam Emile....
Geacht forum,
Toch jammer dat niemand hier het enig zinnige advies geeft wat je een beginnend zelfbouwer moet geven; ga luisteren.
Ondanks dat je een goed punt hebt, ga je niet in op de gestelde vraag. De vraag was niet: ik wil graag leren speakers bouwen, hoe pak ik dit nu handig aan.
Was je vergeten de topic vraag te lezen, voor je forumgebruikers bekritiseert??
Iemand wil graag zelf al doende een 3-weg luidspreker maken en vraagt of de voorgestelde units handig gekozen zijn.
Immers, als iemand zegt:
‘Ik wil een 3-weg, want ik hou wel van lage tonen…’
Dan ga ik daarover toch geen discussie aan. Ik probeer me te verplaatsen in de topic starter, en ga met alle respect en begrip proberen hem verder te helpen.
En geloof me, die post met plaatjes van units was zo 2 uur werk. Ik kan ook wel typen: ga eerst ff naar een speakerzelfbouw zaak, maar herinner mij dan weer bovenstaande opmerking over die 3-weg. Blijkbaar is hij eruit dat hij dit wil, OM ER VAN TE LEREN.
Of moet ik hier gaan uitleggen dat wat je bij een speakerzelfbouw zaak hoort helemaal niet thuis krijgt? Tenzij je thuis in een identieke inrichting en dito akoestiek zit, met dezelfde audio-keten.
Van het zelf prutsen met luidsprekers heb ik zoveel meer geleerd over luidsprekers dan ooit maar mogelijk is in 1000 jaar luisteren bij zelfbouw zaken. Nadat ik ervaring opgedaan had kan ik een beetje begrijpen waar ik naar luister, waar ik op kan letten en hoe ik die verschillen moet interpreteren.
Inmiddels bouw ik zo’n 16 jaar en heb met veel merken luidsprekers gebouwd. Mijn ervaring met monacor units is dat mijn tevredenheid enorm wisselend was. Lang niet altijd was goed onder woorden te brengen wat er nou niet klopte, maar mijn ervaringen waren niet louter positief. Om een beginner dan te proberen uit te leggen waarom ik de units af raad was niet nodig, totdat ik nu zie dat Enlight graag opheldering wil, en niet Bas.
@ Enlight...
Het ene merk kan met een Alu conus een fatsoenlijke speaker bouwen, het andere merk niet. Vergelijk de SPH .. AL van monacor rustig met een ander merk als visaton of alcone.
Een dome en dome is niet gelijk, ook geweven niet. Alleen kijken naar de SPL-curve is niet zo boeiend, zelfs met unit met een glooiend landschap op de Oneindig Grote Baffle (waarop de meting is verricht) kan uiteindelijk wel mooi vlak frequentieverloop verkregen worden in de uiteindelijke luidsprekerkast.
Vervormingscijfers, resonanties, en dito verloop buiten het bruikbare gebied… waar heb je die gevonden? Volgens mij heb ik in een K+T tijdschrift nog wel een test staan met die middentoner, maar dan moet ik gaan zoeken. Mijn vermoeden is alleen dat het niet zo’n lekkere unit is...
Enlight schreef:
De filter heb ik aangeboden om ook te berekenen voor hem maar hij wilde eerst alles even op het forum plaatsen om reacties af te wachten. Erg jammer vond ik het toch wel dat er op een erg vage en onduidelijke manier verteld werd dat deze speakercombinatie niet goed is. Argumenten waren vaak gebasseerd op andermans meningen en zonder harde feiten, ook al had ik het fout en is dit een slechte combinatie. Dan nog hoor je in versimpelde termen uit te leggen waarom zodat ook hiervan geleerd kan worden.
Mijn excuses, maar zonder dat Bas daarom vroeg ga ik daar niet al te veel tijd in steken. Nu snap ik dat jij wilt weten waarom de keuze niet zo gelukkig is. Daarvoor zijn meerdere redenen gegeven die meerdere forumleden onafhankelijk benoemd hebben, maar goed – het was voor mij vooral een gevoel. Die laagunit is wel mooi, de SPH … C serie is echt wel indrukwekkend. Maar qua prijs en kwaliteit viel die voor mij uit de toon met de midden en hoog units. Wellicht kun je daarmee toch goede resultaten bereiken, maar voor een beginner raad ik eerder een breedbandige conusmiddentoner aan, zoals ik gedaan heb in mijn post – jawel een goede ‘monacor’ middentoner – in mijn ogen dan he…
terug naar Emile...
Ik volg al een aantal jaar dit forum,
LET DAN NU EVEN OP:
Het advies lees dit forum eens goed door is mijn inziens ook nogal onzinnig, een beginner is helemaal niet in staat de zin van de onzin te onderscheiden. Daarvoor is hij immers een beginner.
Het is niet mijn bedoeling de kennis en kunde van de voorgaande schrijvers in twijfel te trekken, maar 1.)naast de ontnuchterende waarheid dat standaard filters niet werken en dat 2.)zonder enige ervaring een luidspreker ontwerpen een hachelijke onderneming is, heb ik geen 3.)opbouwende adviezen gelezen die een beginnend zelfbouwer verder helpen
1 & 2 (belangrijk) heb je dus zelf al uit de tekst gehaald, ik som voor punt 3 even wat op:
Advies alternatieven, bestaand ontwerp, interessante zelfbouw sites, ervaringen met 3-weg als beginner, simulatie sites, alternatieve driver combi’s, optie te simuleren om te begrijpen wat zaph deed bij het ontwerpen – en die box te bouwen…
Bas schreef:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en de adviezen.
Gelukkig heeft bas dan wel alle adviezen gelezen, en zich begrepen en gesteund gevoeld.
Emile schreef:of hem stimuleren tot een eigen oordeel of ontwerpvisie te komen. Dat vind ik eigenlijk heel erg triest
Lees hier mijn laatste poging – en op een forum ga je dan natuurlijk niet verder dan dit:
Nou, das dan weer een topicvraag beantwoord; niet doen
Maar.... beginnen met een bestaand ontwerp lijkt me wel zo handig, is al moeilijk zat. Heb je daarna een referentie voor als je zelf verder wilt in de zelfbouw...
“heb ik geen opbouwende adviezen gelezen”
Wouter beaamt: Dat vind ik eigenlijk heel erg triest !
Dit
moest mij niet van het hart, maar het zet je hopelijk wel even aan het denken.
Vriendelijke groet,
Wouter