1e project,

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: 1e project,

Bericht door JvS »

Enlight schreef:
De filter heb ik aangeboden om ook te berekenen voor hem maar hij wilde eerst alles even op het forum plaatsen om reacties af te wachten. Erg jammer vond ik het toch wel dat er op een erg vage en onduidelijke manier verteld werd dat deze speakercombinatie niet goed is. Argumenten waren vaak gebasseerd op andermans meningen en zonder harde feiten, ook al had ik het fout en is dit een slechte combinatie. Dan nog hoor je in versimpelde termen uit te leggen waarom zodat ook hiervan geleerd kan worden.
Klopt. Argumenten worden gebaseerd op wat anderen schrijven. Er zijn bepaalde speakers die gewoon goed testen, die goed meten en waar veel, heel veel mensen goede ervaring mee hebben.

Wanneer je dan op een forum met de vraag komt "dit is mijn eerste set, kan ik deze speakercombinatie gebruiken met dit standaardfilter", dan krijg je te maken met mensen die of zelf ervaring hebben, of heel veel projecten van andere mensen gelzen hebben. Die zien dan een beginner die op basis van niets (want er staat niets bij) die set speakers uitzoekt. Een set die niet expliciet bekend staat om zijn goede kwaliteit en die niet veel gebruikt wordt. Het is dan vrij logisch dat die wordt afgeraden. Zeker als niet wordt beargumenteerd waarom deze units worden genomen.

Je kan hiermee natuurlijk aan de slag gaan. Maar dat is niet de makkelijkste weg. En ook niet de beste wanneer dit je eerste zelfbouwset is. Het advies om voor een beproefd ontwerp te gaan is dan wel het best.

Het advies om diverse zelfbouwsets te gaan luisteren (van emile) is overigens nog beter. Al kan je bij die winkels helaas niet alle kits en sets beluisteren. Daarna de beste optie is een beproefd concept namaken. Als laatste optie kan je helemaal zelf een ontwerp maken en die bouwen.
Enlight

Bericht door Enlight »

Ik dacht dat ik duidelijk had gemaakt dat ik bas help, dus het is wel een eerste project, maar met ondersteuning. En wederom vind ik dat je alleen maar zegt wat ik al zei. Mensen zeggen elkaar na maar ik hoor geen eigen bevindingen/feiten. Maar ik ga d'r verder niet op in want ik weet hoe dat op 'n forum gaat. Word al snel een flame dus wanneer iemand wil reageren met harde feiten en theorie dan ben ik bereid om daarover in een normale conversatie te gaan.
indoubt

Bericht door indoubt »

enlight, over het algemeen wordt op dit forum niet snel geflamed, maar als ik je eerste post lees kan ik me voortsellen dat je er al snel last van hebt, je tweede post daarover heen over flamen is mij dan ook volstrekt duidelijk.

Zou leuk zijn als we het over de uitdaging van de TS kunne hebben hier
Enlight

Bericht door Enlight »

indoubt schreef:
enlight, over het algemeen wordt op dit forum niet snel geflamed, maar als ik je eerste post lees kan ik me voortsellen dat je er al snel last van hebt, je tweede post daarover heen over flamen is mij dan ook volstrekt duidelijk.

Precies ;) Mijn doel hier is niet om als onbekende meteen op te gaan dringen dat ik denk dat ik gelijk heb want mijn kennis betreffende geluid is gebasseerd op internet content en boeken + eigen ervaring. Dus ik kan me voorstellen dat andere mensen andere bronnen hebben etc. Daarom wil ik op een normale manier overleggen wat er dan mis mee is, gezien ik zelf iemand van theorie ben, en wil snappen hoe of wat. Mijn positie als nieuweling is natuurlijk niet zo dat ik meteen kan zeggen dat iets zo is, dus dat is een beetje een lastige situatie voor mij. Dus als iemand dan even op mijn eerste post wil reageren en wil vertellen op welke punten ik dan een fout gemaakt heb zou iedereen daar op vooruit gaan.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Naar mijn mening heb je met jouw advies geen fout gemaakt. Je reactie komt wat gepikeerd op me over. Het was niet mijn bedoeling flamerig over te komen. Ik wilde in mijn bericht met name uitleggen waarom ik dat andere project aangeraden heb :).

Als jij graag met die drivers een speaker wilt maken en je weet dat het ook drivers van goede kwaliteit zijn, hetzij door ervaring met die drivers, hetzij door goede reviews, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Laat je dan niet van je mening afhalen door wat anderen vinden.

Maar de redenen die jij aangeeft (Frequentiekarakteristiek (+/-5db), Rendement, Budget en Impendantie) zijn wel heel erg algemeen en kunnen voor heel veel speakers gelden. Dit zou dan ook zomaar een gouden combinatie kunnen zijn, maar ook helemaal niet. Het is gewoon een onbekende combinatie van een merk met een wat minder goede reputatie (en dat is inderdaad van horen zeggen en lezen over niet kloppende T/S parameters enzo).

Het is daarom logisch dat er het advies wordt gegeven om met een bekende set aan de slag te gaan. Want die Daytonset die hier wordt gepromoot heeft ook een vlak frequentiebereik, een prima rendement, past binnen budget en heeft een prima impendantie (zelfs als compleet systeem). Daarnaast is het een beproefd en uitgekiend ontwerp én zijn het units die een goede naam hebben en waarmee veel mensen naar tevredenheid een speaker gebouwd hebben.

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom een andere set wordt aangeraden (veiligheid). Het is ook slechts een advies he? Als je gewoon graag die monacor drivers wilt gebruiken, moet je niet om advies vragen, maar om ontwerphulp vragen :). Dat is dan natuurlijk ook prima. Ik ben zelf ook eigenwijs en ga als eerste echte speakerset ook met een heel eigen ontwerp beginnen (sterker nog, het gaat actief gefilterd worden, met een downfiring laagweergave, een ontwerpkeus die niet perse hoog staat aangeschreven). Dus dat kan ik goed begrijpen.

Die Monacor drivers kunnen zoals gezegd dus een gouden combinatie zijn. Alleen kan je dat niet zeker weten (tenzij jij dingen weet over die speakers die wij niet weten). Het is dus ook niet zo dat ik het direct afraadt of dat ik die suggestie wil afbranden of wil flamen ofzo. Ik hoop dat je dit ook niet zo opvat. Ik ben alleen wel geneigd om (om bovenstaande redenen) een andere set sterker aan te raden :).

Ik raad overigens ook op emotionele gronden die Zaph3.5 aan. Ik vind die midrange er gaaf uitzien, maar ik vind die RS180 speakers echt helemaal supermooi om te zien. Dat speelt ook mee in mijn advies (plus dat er iemand anders mee bezig is, dat zorgt ervoor dat die speaker 'top of mind' is bij me). .
bartsegers

Bericht door bartsegers »

De speakerkeuze in eerste instantie (1e post) is niet erg prettig werken. Je krijgt die 8,5" niet netjes op die dome mid aangesloten namelijk...Mega dip bij 500hz?
(om eens mee te beginnen)

EDIT, Sorry, had de 2e pagina nog niet gelezen van het topic.
Neemt niet weg dat die dip er niet is.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De combi met monacor kan werken, maar het is niet simpel om het afstraalgedrag van de units mooi op elkaar aan te laten sluiten zoals al vaker gezegd is. Je moet al gauw vrij hoog crossen tussen mid en woofer, echter met goede filterhulp moeten de meeste combi's toch wel muziek kunnen maken, maar makkelijk is het dan niet! Een drieweg met een 8/10"woofer 5.5" mid en dometweeter lijkt mij het eenvoudigst, maar eenvoudig is ook niet altijd alles! :mrgreen: Goede (filter)hulp bij een eerste project verandert de zaak natuurlijk wat.

Op dit forum staat men open voor nieuwe inzichten en dat is soms een voordeel en soms een nadeel. Nadelig als het onzin aangenomen wordt en voordelig als het ervoor zorgt dat men het wiel niet twee keer hoeft uit te vinden.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Iedereen zijn eigen manier om op de vraag te beantwoorden Emile. het forum heeft eigenlijk geen pretenties. Wel in die manier dat we respect van en voor elkaar verwachten. Het is goed dat je reageert, want als je van mening bent dat je wat toe te voegen hebt moet je actief lid worden :)

Overigens kan ik me helemaal vinden in het advies om eens te gaan luisteren bij een van de gerenommeerde zelfbouwspeciaalzaken. Maar dat advies is al vaker gegeven dacht ik zo. Mischien dat ze het daarom hadden over de zoekfunctie?

Alsnog welkom!

Wowly
Enlight

Bericht door Enlight »

Niet kloppende ts parameters is geen probleem, die reken ik sowizo altijd na als ik een nieuwe driver probeer. Het op elkaar afstemmen van dome en midrange kan ik me niet voorstellen dat een groot probleem is. Zolang ze mooi in fase liggen door het filter goed te bouwen zou er niks aan de hand moeten zijn, dit is pas echt een probleem met hoorngelade speakers dus wat dat betreft niks aan de hand. Die 500hz dip moet ik nog even bekijken, daar heb ik schijnbaar overheen gekeken.

Heb nog even gekeken maar ik zie zo geen dip, die midrange en woofer sluiten mooi aan qua frequentie, hij gaat idd ietsje lager rond de 500 hz (ong 5 db) maar dit is geen probleem, zelfs handig gezien dit de crossover frequentie is. Als ik nu naar de ts parameters van de woofer kijk zie ik dat het niet de woofer is die ik had aangeraden xD deze is voor een dichte kast overduidelijk, aangezien bass refles ts parameters van minimaal 0.45 nodig heeft op de Qes of Qts
indoubt

Bericht door indoubt »

Minimale Qts van 0,45 voor basreflex lijkt me sterk overdreven. Te laag is misschien niet goed maar met een te hoge Qts krijg je vaak ongeloofelijk grote kasten. Kijk maar eens naar een aantal goede units die typisch in BR kasten worden gebruikt en je zult zien dat die vrijwel allemaal (flink) lager zijn.

Edit:
Als voorbeeld een rijtje met het hele programma Seas Prestige woofers, waarvan slechts een met een Qts van 0,47, het laastste cijfer is de Qts

H1152-08 CA12RCY 26 mm Coated paper cone 57 Hz 5 0.31
H1207-08 L12RCY/P 26 mm Aluminium cone, phase plug 50 Hz 5 0.29

Item 15cm units VC diam Features Fo VAS QTS
H1141-08 L15RLY/P 26 mm Aluminium cone, phase plug, long throw 44 Hz 12 0.35
H1216-08 CA15RLY 26 mm Coated paper cone, long throw 44 Hz 14 0.34
H1455-08 ER15RLY 26 mm Reed paper cone, long throw 44 Hz 15 0.32

Item 16cm units VC diam Features Fo VAS QTS
H1488-08 L16RNX 39 mm Aluminium cone, long throw 39 Hz 16 0,36
H1488-04 L16RNX 39 mm Aluminium cone, long throw 37 Hz 16 0,33

Item 18cm units VC diam Features Fo VAS QTS
H1085-08 L18RCY/P 26 mm Aluminium cone, long throw, phase plug 33 Hz 38 0.31
H1215-08 CA18RNX 39 mm Coated paper cone, long throw 35 Hz 33 0.31
H1217-08 CA18RLY 26 mm Coated paper cone, long throw 42 Hz 32 0.47
H1224-08 L18RNX/P 39 mm Aluminium cone, long throw, phase plug 36 Hz 30 0.31
H1456-08 ER18RNX 39 mm Reed paper cone, long throw, cu ring 37 Hz 32 0.32

Item 22cm units VC diam Features Fo VAS QTS
H1192-08 CD22RN4X 39 mm Coated hard paper cone, 4 layer coil, long throw 20 Hz 108 0.24
H1208-08 L22RN4X/P 39 mm Aluminium cone, 4 layer coil, phase plug, long throw 21 Hz 93 0.27
H1252-08 L22RNX/P 39 mm Aluminium cone, long throw 23 Hz 112 0.32
H1288-08 CA22RNX 39 mm Coated paper cone, long throw 29 Hz 97 0.41
H1471-08 CA22RNY 39 mm Coated paper cone, long throw, x-treme magnet 34 Hz 82 0.30

Item 26 cm units VC diam Features Fo VAS QTS
H1209-08 L26RFX/P 52 mm Aluminium cone, long throw, phaseplug 20 Hz 171 0.33
H1305-08 CA26RFX 52 mm Coated paper cone, long throw 29 Hz 129 0.34
H1316-08 CA26RE4X 39 mm Classic. Coated paper cone, 4 layer coil. 25 Hz 164 0.28
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Vuistregeltje:
Almost any driver can be used in a ported enclosure system, however, only drivers which have a Qts value between 0.2 to 0.5 will generally give satisfactory results. If the driver has a Qts above 0.4, try using it in a sealed enclosure or single reflex bandpass system instead.
Bron: DIYsubwoofers.org
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Enlight schreef:
Niet kloppende ts parameters is geen probleem, die reken ik sowizo altijd na als ik een nieuwe driver probeer.
bedoel je een cross check of alle parameters kloppen met elkaar?
Emile

Bericht door Emile »

Als ik dan nog heel even mag...

Dank u, Heer Wowly, voor de warme welkomstwoorden.
Maar helaas; uit woord en daad blijken vaak wel degelijk pretenties, ook al is dat niet de intentie.
Maar laten we deze discussie niet hier voeren.
Het is de liefde voor mijn hobby die mij dwong tot mijn kritische noot.
Ik zal dit topic niet verder vervuilen, ruim baan voor Basrijs en zijn project!

met vriendelijke groet,
Emile.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Enlight schreef:
indoubt schreef:

Precies ;) Mijn doel hier is niet om als onbekende meteen op te gaan dringen dat ik denk dat ik gelijk heb want mijn kennis betreffende geluid is gebasseerd op internet content en boeken + eigen ervaring. Dus ik kan me voorstellen dat andere mensen andere bronnen hebben etc. Daarom wil ik op een normale manier overleggen wat er dan mis mee is, gezien ik zelf iemand van theorie ben, en wil snappen hoe of wat. Mijn positie als nieuweling is natuurlijk niet zo dat ik meteen kan zeggen dat iets zo is, dus dat is een beetje een lastige situatie voor mij. Dus als iemand dan even op mijn eerste post wil reageren en wil vertellen op welke punten ik dan een fout gemaakt heb zou iedereen daar op vooruit gaan.
Waarschijnlijk heb jij dus wel genoeg kennis en ervaring om samen met TS dit project tot een goed einde te brengen. Nu even inhoudelijk :)

Die woofer vind ik qua prijs (84,70) nogal afwijken van de mid (34,42) en tweeter (25,47). Is er een speciale reden om deze woofer te kiezen? Ik kan me voorstellen dat dat met de crossoverfrequentie van de mid te maken heeft? Persoonlijk zou ik kiezen voor een 5" mid die van 300-400 Hz tot 1500-2000 Hz loopt en daaronder een 10" of 12" woofer. De TS wil immers veel bas :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Even op een (chronologisch) rijtje… wil ook het topic niet vervuilen maar lees wat rare dingen na een weekendje weg – vandaar mijn late reactie

Bas schreef
Ik ben sinds een paar dagen uit aan het zoeken hoe ik mijn eigen speakers kan maken.
Het hoeft geen profesioneel geluid te worden.
Ik wou graag een passief 3-weg bass reflex speaker maken van mdf en niet te gek veel geld uitgeven.

Ondertussen heb ik een aantal drivers gevonden:
(…)
Nou vraag ik mij af, is van deze drivers een redelijke speaker te maken?
En kan ik deze crossover gebruiken http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=2762
Als ik deze crossover niet kan gebruiken, heeft iemand dan tips/site's waar degelijk uitgelegd staat hoe een crossover berekend/gemaakt wordt?

Hoi, welkom!

heel gek en vergeef me, meestal ben ik lekker positief maareh...

Geen goede keuze, die 3 = mening, hoef je t niet mee eens te zijn. Niet makkelijk te combineren en niet de beste prijs/kwaliteit verhouding...

Ik zou daarnaast niet proberen zelf een fatsoenlijk 3-weg ontwerp te maken. Bouw lekker een goed ontwerp, dan komt het goed. Er zijn zat opties. De Low Budget Vloerstaander bijvoorbeeld, of kijk voor ontwerpen eens op sites als:
Om je een beetje een duw in een richting te geven. (zeg niet dat het de beste is natuurlijk), kun je eens beginnen met bijvoorbeeld de w250s (woofer) w100s (mid) en sc10n (tweeter)
Dan heb je een 3-weg volledig van Visaton.
Dit dan boxsim gaan modelleren.
Geen eenvoudige opgave, maar wel leerzaam!

Zo leer je alles over de effecten van je filter. zobel netwerkjes, etc etc...
Eenmaal verknocht aan boxsim, ben je niet meer achter de PC vandaan te sleuren.

Eenvoudiger is een twee-weg overigens. Je levert misschien wat laag in, maar weet verder niet of je over een sub oid beschikt etc.

Bas schreef
Ik ben niet opzoek naar 2e hands speakers...
Het gaat mij er juist om dat ik ze zelf maak en er ook nog wat van leer.

Dat een 3-weg als beginner lastig is zal je nu wel duidelijk zijn.
Zonder ervaring, kennis, een simulatieprogramma of meetsysteem zul je het niet echt goed krijgen.

Wil je graag met die eerste 2 dingen starten dan raad ik je aan met units te gaan werken die je flexibel in kunt zetten. Luidsprekers met een grootbereik die zonder al te gekke tricks goed spelend te krijgen zijn.

Voor het laag kun je dan denken aan... (...) ...
Met goed gekozen units kun je wel een start maken met je leerproces, een beetje geld over houden voor een meetsysteem is handig als je de hobby echt leuk vindt...
Maar.... beginnen met een bestaand ontwerp lijkt me wel zo handig, is al moeilijk zat. Heb je daarna een referentie voor als je zelf verder wilt in de zelfbouw...

En toen kwam Emile....
Geacht forum,

Toch jammer dat niemand hier het enig zinnige advies geeft wat je een beginnend zelfbouwer moet geven; ga luisteren.
Ondanks dat je een goed punt hebt, ga je niet in op de gestelde vraag. De vraag was niet: ik wil graag leren speakers bouwen, hoe pak ik dit nu handig aan.

Was je vergeten de topic vraag te lezen, voor je forumgebruikers bekritiseert??

Iemand wil graag zelf al doende een 3-weg luidspreker maken en vraagt of de voorgestelde units handig gekozen zijn.

Immers, als iemand zegt:
‘Ik wil een 3-weg, want ik hou wel van lage tonen…’

Dan ga ik daarover toch geen discussie aan. Ik probeer me te verplaatsen in de topic starter, en ga met alle respect en begrip proberen hem verder te helpen.
En geloof me, die post met plaatjes van units was zo 2 uur werk. Ik kan ook wel typen: ga eerst ff naar een speakerzelfbouw zaak, maar herinner mij dan weer bovenstaande opmerking over die 3-weg. Blijkbaar is hij eruit dat hij dit wil, OM ER VAN TE LEREN.

Of moet ik hier gaan uitleggen dat wat je bij een speakerzelfbouw zaak hoort helemaal niet thuis krijgt? Tenzij je thuis in een identieke inrichting en dito akoestiek zit, met dezelfde audio-keten.

Van het zelf prutsen met luidsprekers heb ik zoveel meer geleerd over luidsprekers dan ooit maar mogelijk is in 1000 jaar luisteren bij zelfbouw zaken. Nadat ik ervaring opgedaan had kan ik een beetje begrijpen waar ik naar luister, waar ik op kan letten en hoe ik die verschillen moet interpreteren.

Inmiddels bouw ik zo’n 16 jaar en heb met veel merken luidsprekers gebouwd. Mijn ervaring met monacor units is dat mijn tevredenheid enorm wisselend was. Lang niet altijd was goed onder woorden te brengen wat er nou niet klopte, maar mijn ervaringen waren niet louter positief. Om een beginner dan te proberen uit te leggen waarom ik de units af raad was niet nodig, totdat ik nu zie dat Enlight graag opheldering wil, en niet Bas.

@ Enlight...

Het ene merk kan met een Alu conus een fatsoenlijke speaker bouwen, het andere merk niet. Vergelijk de SPH .. AL van monacor rustig met een ander merk als visaton of alcone.

Een dome en dome is niet gelijk, ook geweven niet. Alleen kijken naar de SPL-curve is niet zo boeiend, zelfs met unit met een glooiend landschap op de Oneindig Grote Baffle (waarop de meting is verricht) kan uiteindelijk wel mooi vlak frequentieverloop verkregen worden in de uiteindelijke luidsprekerkast.
Vervormingscijfers, resonanties, en dito verloop buiten het bruikbare gebied… waar heb je die gevonden? Volgens mij heb ik in een K+T tijdschrift nog wel een test staan met die middentoner, maar dan moet ik gaan zoeken. Mijn vermoeden is alleen dat het niet zo’n lekkere unit is...

Enlight schreef:
De filter heb ik aangeboden om ook te berekenen voor hem maar hij wilde eerst alles even op het forum plaatsen om reacties af te wachten. Erg jammer vond ik het toch wel dat er op een erg vage en onduidelijke manier verteld werd dat deze speakercombinatie niet goed is. Argumenten waren vaak gebasseerd op andermans meningen en zonder harde feiten, ook al had ik het fout en is dit een slechte combinatie. Dan nog hoor je in versimpelde termen uit te leggen waarom zodat ook hiervan geleerd kan worden.
Mijn excuses, maar zonder dat Bas daarom vroeg ga ik daar niet al te veel tijd in steken. Nu snap ik dat jij wilt weten waarom de keuze niet zo gelukkig is. Daarvoor zijn meerdere redenen gegeven die meerdere forumleden onafhankelijk benoemd hebben, maar goed – het was voor mij vooral een gevoel. Die laagunit is wel mooi, de SPH … C serie is echt wel indrukwekkend. Maar qua prijs en kwaliteit viel die voor mij uit de toon met de midden en hoog units. Wellicht kun je daarmee toch goede resultaten bereiken, maar voor een beginner raad ik eerder een breedbandige conusmiddentoner aan, zoals ik gedaan heb in mijn post – jawel een goede ‘monacor’ middentoner – in mijn ogen dan he…

terug naar Emile...
Ik volg al een aantal jaar dit forum,
LET DAN NU EVEN OP:
Het advies lees dit forum eens goed door is mijn inziens ook nogal onzinnig, een beginner is helemaal niet in staat de zin van de onzin te onderscheiden. Daarvoor is hij immers een beginner.

Het is niet mijn bedoeling de kennis en kunde van de voorgaande schrijvers in twijfel te trekken, maar 1.)naast de ontnuchterende waarheid dat standaard filters niet werken en dat 2.)zonder enige ervaring een luidspreker ontwerpen een hachelijke onderneming is, heb ik geen 3.)opbouwende adviezen gelezen die een beginnend zelfbouwer verder helpen
1 & 2 (belangrijk) heb je dus zelf al uit de tekst gehaald, ik som voor punt 3 even wat op:

Advies alternatieven, bestaand ontwerp, interessante zelfbouw sites, ervaringen met 3-weg als beginner, simulatie sites, alternatieve driver combi’s, optie te simuleren om te begrijpen wat zaph deed bij het ontwerpen – en die box te bouwen…

Bas schreef:
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en de adviezen.

Gelukkig heeft bas dan wel alle adviezen gelezen, en zich begrepen en gesteund gevoeld.

Emile schreef:
of hem stimuleren tot een eigen oordeel of ontwerpvisie te komen. Dat vind ik eigenlijk heel erg triest

Lees hier mijn laatste poging – en op een forum ga je dan natuurlijk niet verder dan dit:
Nou, das dan weer een topicvraag beantwoord; niet doen :roll:

Maar.... beginnen met een bestaand ontwerp lijkt me wel zo handig, is al moeilijk zat. Heb je daarna een referentie voor als je zelf verder wilt in de zelfbouw...
“heb ik geen opbouwende adviezen gelezen”
Wouter beaamt: Dat vind ik eigenlijk heel erg triest !

Dit moest mij niet van het hart, maar het zet je hopelijk wel even aan het denken.

Vriendelijke groet,
Wouter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb de gegevens van de monacor middentoner even opgezocht, in K+T 2/2002
Qua vervormingscijfers netjes vanaf 800 Hz - daaronder enorme vervorming - en volgens K+T daarom alleen bruikbaar met een 12dB filter of steiler.

Voor hetzelfde bedrag vind je geen dome middentoner, maar voor 15,- euro meer kun je al terecht bij Dayton (RS 52 AN) Nova, of zelfs een Beyma MC115 (http://www.proaudiowebshop.nl/shop/prod ... ts_id=3072)

De DM-135 heeft een resonantie bij 5500 Hz die het noodzakelijk maakt hem te filteren voor 4500 Hz, volgens K+T, wat het inzet bereik "ein wenig schmal" maakt.

Kortom, niet te laag filteren - niet te vlak filteren - niet te hoog filteren. Het is dus te doen, maar ik zie die dippen in het hoog wel als probleem bij de overgang naar de tweeter. Die moet bijzonder stijl worden wil je uit de problemen blijven, of je moet er vrij snel weer uit. Ik zie een dome liever tussen 600 en 800 Hz zijn werk starten tot iets van 3 a 4 kHz, maar alle waar naar z'n geld natuurlijk. Een conus middentoner zoals de MSH 116 kost hetzelfde een biedt meer flexibiliteit denk ik.

En dan nu...

... de scans, en ter vergelijk de Nova die ook in die uitgave stond.
Bijlagen
DM-135 SPL curve.JPG
DM-135 filtering K+T.JPG
Nova MD 9550 SPL-curve.JPG
Nova MD 9550 filtering.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op di 20 okt 2009, 22:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Enlight

Bericht door Enlight »

Potdikkie :D Dat is nouw het soort reactie wat ik verwacht op een Zelfbouw audio forum. Concrete meetresultaten en feiten met ondersteunde ervaring. Overigens over het TS gebeuren van de Qts met bass reflex kasten zal ik dit even na moeten zoeken, als ik dat zo zie op DIYsubwoofer heb je idd gelijk, heeft mijn geheugen mij even in de steek gelaten. Ik check mijn boek even na...

De reden dat ik voor monacor heb gekozen is omdat wij alleen op deze site hebben gezocht. Raadzaam om toch op andere sites te kijken? (ik weet het antwoord eigenlijk al ;) )

Wordt thuis vervolgd (werkdag voorbij, ga naar huis)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nog vorderingen hier?

misschien ook vakantie, ben benieuwd.

gr.w
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”