Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dan heb je het over een volledige golf. Ik denk niet dat me met de volledige golflengte moet rekening houden in dit geval, maar maar met de halve. ...hmmmm....'t ver.....heeeel ver....

Ahja, bij een OB heb je een golf langs voren en eentje langs achter. die staan 180 graden uit fase met elkaar. Dat verandert het verhaal wel een beetje volgens mij. ...maar ik heb dan ook totaal geen ervaring met OB's.
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo Rho,

Ook al zou het een halve golflengte zijn, dan zou het bij 150Hz nog niet zo gek veel uitmaken.

Misschien heb je hier wat aan:

Leesvoer:
* Linkwitz Lab's uitleg
* True Audio - Loudspeaker Diffraction Loss
and Compensation


Software:
The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)


Greetz Webbie...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het gaat niet zozeer over diffraction maar over cancelation door de backwave die uit fase staat met de frontwave. Hoe smalle de baffle hoe hoger de frequetie waarvan een golf op de baffle past en die dus geen last heeft van de backwave die 'm (gedeeltelijk opheft).
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Een vraag waar ik mee bezig ben:

Ik heb een nad c320bee versterker en ga een subwoofer maken.
Hoe sluit ik de woof aan( voor voornamelijk muziek, evt dvd).

Je hebt subwooferversterkers( plate-amps ) die de hogere frekwenties doorleiden naar de links/recht-luidsprekerboxen, maar is dat kwalitatief in orde..? Hoe doe je de kabeltjes als je gebruik maakt van de pre-amp enmaar 1 woofer wil gebruiken. Ik overzie de mogelijkheden/opties niet.

Iedereen weet het allicht al, want ik vind er weinig informatie over.

Bouwen betekent onderdelen kopen.
Een lijst met onderdelen voor een bepaalde prijs gescoord bij een bepaalde leverancier met een bepaalde leverduur lijkt me een hoop tijd schelen. Wie dat wil meldt zijn gescoorde onderdeel. t Heeft tricky kanten, maar ik zou er blij mee ziijn.

In een aparte sectie van luidsprekerbouw algemeen( where ever): Marktprijzen( of zoiets)

Bv.
Units hoog
Units midden
Units laag
Versterkers/Actieve filters
Electronische onderdelen
Kastenbouw
Overig

Bovenstaande( Marktprijzen) heb ik ook bij 'forum algemeen' voorgelegd.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Misschien herkenbaar voor iemand: je denkt dat je iets weet, maar puntje-bij-paaltje blijkt het toch niet zo duidelijk te zijn ... zelf heb ik dat in ieder geval regelmatig!

Na een tijdje stoeien met 'EBP'-formules, valt me op dat, hoewel ik kan zien aan de data wat het is, ik domweg niet in staat ben het uit te leggen / 'tastbaar' te maken ... Op het Web staat wel uitleg, deze vond ik het meest informative, maar vaak is de 'uitleg' een zoveelste formule, en veelal gericht op electriciteit als toepassingsgebied (en daar is m'n kennis rudimentary).

Wat is bv. de interactie tussen meerdere drivers in een kast, is er een relatie met de dichtheid van het driver-materiaal, of met de vorm / het materiaal direct achter de driver, ...?

Iemand?


Petter
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wat is bv. de interactie tussen meerdere drivers in een kast, i
Sorry voor de late reactie, maar die interactie is voor mij het feit, dat de units gezamenlijk het geluidsbeeld bepalen. Haal bv de tweet in een box los en zeg dan maar es wat je dan van de overgebleven weergave vind. Echt waar, helemaal niks.
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

hey, kan je op http://www.lautsprechershop.de

gewoon met overschrijving betalen? (iban bic?)

grtjs
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja hoor (wat wil je er kopen?)
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

wat spoeltjes, condensators, terminals en luidspreker doek
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Waarom niet bij www.capsandcoils.com bestellen? Krijg je de komende dagen nog 10% korting. :wink:
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

3 redenen :D

*(kende hem eerst niet daarmee)
*Zijn toch ietsiepitsie duurder? (Maar ja minder verzendkosten alles goed)
*Ze hebben niet alles wat ik wil

Bedankt voor het ontdekken van deze nieuwe shop,

ik ga waarschijnlijk mijn spoeltjes en caps hier al bestellen :wink:
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Kan je ook gewoon als particulier bij intertechnik.de bestellen?

groet, nick
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

nickskethisnikske schreef:
Kan je ook gewoon als particulier bij intertechnik.de bestellen?

groet, nick
Jazeker...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nickskethisnikske schreef:
Kan je ook gewoon als particulier bij intertechnik.de bestellen?
alles wat IT heeft kan je in NL ook gewoon bij the usual suspects kopen: Speaker&Co, Speakerland, etc
Gebruikersavatar
Waldekker
Ook commercieel actief
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 19:54

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Waldekker »

Ik zou wel eens willen weten waarom LoudMagnet.com niet in de links staat...
zou ik aardig vinden ..
Laatst gewijzigd door Waldekker op do 29 okt 2009, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Henkjan »

Waldekker schreef:
Of is het maar een prutsert?
jij kan t weten :wink:
Gebruikersavatar
Waldekker
Ook commercieel actief
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 19:54

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Waldekker »

hahhahah..
Hey.. zet mij ook in de 'LINKS' sectie..
Heb jullie net bij mij drin gezet.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Wowly »

waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??

Wowly
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door bartsegers »

Wowly schreef:
waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??

Wowly
Ja?.... LoudMagnet.com
Of snap ik de hint verkeerd van eerder?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door bartsegers »

Maarrrr.... Ik zou wel wat meer over ARTA willen weten...Wat een leeswerk... (en dan ook nog duits/engels)

Een tutorial in het Nederlands, of een basic stappenplan zouden mij wel helpen nu....
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door TubeHead »

Je bedoeld gewoon het van "niets naar iets" plan ? Zou inderdaad wel handig zijn. Tast nu qua speakers bouwen totaal in het duister.
Gebruikersavatar
Waldekker
Ook commercieel actief
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 19:54

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Waldekker »

waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??

Wowly
Yep.. ik sta klaar voor de zelfbouwers. Ik probeer mooie zelfbouw designs te creëren en wil het nog verder uitbreiden naar multimedia pc's. Is vanuit hobby ontstaan. Verder werk ik gewoon in de digitaalprint service.
Momenteel bezig met HTML 4 cursus via NTI en zo probeer ik verder te breien..
;) moet toch bezig blijven heh...
audionoob
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 21:06

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door audionoob »

Een goede site waar alles duidelijk op staat zou inderdaad erg fijn zijn voor de zelfbouwers.


Als je een goede gratis site maker wil.

Lauyan Toweb V3 is erg goed, weken naar lopen zoeken. maar heb nu nog niet nodig.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door John P »

Een paar hele basic maar moeilijke vragen: hoe groot moet de luidspreker zijn voor mijn kamer. Hoe moet ik de bas interpreteren in een grafiek, ook in combinatie met de roomgain. Wat gebeurt er met bas geluid als de kast te groot of te klein is. Wat is een acceptabele group delay. Hoeveel bundeling van hoge tonen is goed, welke muziek bij welke speaker.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door arjank »

Een paar hele basic maar moeilijke vragen: hoe groot moet de luidspreker zijn voor mijn kamer. Hoe moet ik de bas interpreteren in een grafiek, ook in combinatie met de roomgain. Wat gebeurt er met bas geluid als de kast te groot of te klein is. Wat is een acceptabele group delay. Hoeveel bundeling van hoge tonen is goed, welke muziek bij welke speaker.
Dat zijn wel veel vragen in een keer :D Ik denk dat over ieder onderwerp heel erg veel verteld kan worden en dat heel veel zaken direct en indirect met elkaar samenhangen en er dus op sommige vragen geen eenduidig antwoord gegeven kan worden.

Bijv. "hoeveel bundeling van hoge tonen is goed" , dit hangt van heel veel factoren af, met name de reflekties in de luisterruimte (dus ook de positionering van de luidspreker zelf) de luisterafstand en er zit natuurlijk ook een stukje persoonlijke smaak in. Neem bijvoorbeeld een monitor voor in een studio, deze hebben meestal een iets of wat ingesnoerd afstraalgedrag in het hoog om reflekties te voorkomen zodat de audio-engineer alleen het directe geluid waarneemt en niet een deel van de galm die de ruimte produceert. Daarintegen heb je ook luidspreker die heel breed of zelfs omni-directioneel afstralen om een zo ruimtelijk mogelijk stereobeeld te krijgen, hierbij is het afstemmen op de luisterruimte heel erg belangrijk om dat de luisterruimte een aardig woordje mee gaat spreken op de klank van het geheel (geheel is dus speaker + ruimte).
Zo kunnen we nog wel even doorgaan 8) .
Met een beetje speurwerk kun je op dit forum veel antwoorden krijgen op jouw vragen. In veel gevallen zijn de antwoorden meningen gebaseerd op eigen ervaringen en op ervaringen van die van anderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”