Waar zouden we graag meer van willen weten?
Moderator: Beheerdersteam
Dan heb je het over een volledige golf. Ik denk niet dat me met de volledige golflengte moet rekening houden in dit geval, maar maar met de halve. ...hmmmm....'t ver.....heeeel ver....
Ahja, bij een OB heb je een golf langs voren en eentje langs achter. die staan 180 graden uit fase met elkaar. Dat verandert het verhaal wel een beetje volgens mij. ...maar ik heb dan ook totaal geen ervaring met OB's.
Ahja, bij een OB heb je een golf langs voren en eentje langs achter. die staan 180 graden uit fase met elkaar. Dat verandert het verhaal wel een beetje volgens mij. ...maar ik heb dan ook totaal geen ervaring met OB's.
Hallo Rho,
Ook al zou het een halve golflengte zijn, dan zou het bij 150Hz nog niet zo gek veel uitmaken.
Misschien heb je hier wat aan:
Leesvoer:
* Linkwitz Lab's uitleg
* True Audio - Loudspeaker Diffraction Loss
and Compensation
Software:
The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)
Greetz Webbie...
Ook al zou het een halve golflengte zijn, dan zou het bij 150Hz nog niet zo gek veel uitmaken.
Misschien heb je hier wat aan:
Leesvoer:
* Linkwitz Lab's uitleg
* True Audio - Loudspeaker Diffraction Loss
and Compensation
Software:
The Edge, Baffle Diffraction Simulatie, géén installatie nodig (manual)
Greetz Webbie...
Een vraag waar ik mee bezig ben:
Ik heb een nad c320bee versterker en ga een subwoofer maken.
Hoe sluit ik de woof aan( voor voornamelijk muziek, evt dvd).
Je hebt subwooferversterkers( plate-amps ) die de hogere frekwenties doorleiden naar de links/recht-luidsprekerboxen, maar is dat kwalitatief in orde..? Hoe doe je de kabeltjes als je gebruik maakt van de pre-amp enmaar 1 woofer wil gebruiken. Ik overzie de mogelijkheden/opties niet.
Iedereen weet het allicht al, want ik vind er weinig informatie over.
Bouwen betekent onderdelen kopen.
Een lijst met onderdelen voor een bepaalde prijs gescoord bij een bepaalde leverancier met een bepaalde leverduur lijkt me een hoop tijd schelen. Wie dat wil meldt zijn gescoorde onderdeel. t Heeft tricky kanten, maar ik zou er blij mee ziijn.
In een aparte sectie van luidsprekerbouw algemeen( where ever): Marktprijzen( of zoiets)
Bv.
Units hoog
Units midden
Units laag
Versterkers/Actieve filters
Electronische onderdelen
Kastenbouw
Overig
Bovenstaande( Marktprijzen) heb ik ook bij 'forum algemeen' voorgelegd.
Ik heb een nad c320bee versterker en ga een subwoofer maken.
Hoe sluit ik de woof aan( voor voornamelijk muziek, evt dvd).
Je hebt subwooferversterkers( plate-amps ) die de hogere frekwenties doorleiden naar de links/recht-luidsprekerboxen, maar is dat kwalitatief in orde..? Hoe doe je de kabeltjes als je gebruik maakt van de pre-amp enmaar 1 woofer wil gebruiken. Ik overzie de mogelijkheden/opties niet.
Iedereen weet het allicht al, want ik vind er weinig informatie over.
Bouwen betekent onderdelen kopen.
Een lijst met onderdelen voor een bepaalde prijs gescoord bij een bepaalde leverancier met een bepaalde leverduur lijkt me een hoop tijd schelen. Wie dat wil meldt zijn gescoorde onderdeel. t Heeft tricky kanten, maar ik zou er blij mee ziijn.
In een aparte sectie van luidsprekerbouw algemeen( where ever): Marktprijzen( of zoiets)
Bv.
Units hoog
Units midden
Units laag
Versterkers/Actieve filters
Electronische onderdelen
Kastenbouw
Overig
Bovenstaande( Marktprijzen) heb ik ook bij 'forum algemeen' voorgelegd.
Misschien herkenbaar voor iemand: je denkt dat je iets weet, maar puntje-bij-paaltje blijkt het toch niet zo duidelijk te zijn ... zelf heb ik dat in ieder geval regelmatig!
Na een tijdje stoeien met 'EBP'-formules, valt me op dat, hoewel ik kan zien aan de data wat het is, ik domweg niet in staat ben het uit te leggen / 'tastbaar' te maken ... Op het Web staat wel uitleg, deze vond ik het meest informative, maar vaak is de 'uitleg' een zoveelste formule, en veelal gericht op electriciteit als toepassingsgebied (en daar is m'n kennis rudimentary).
Wat is bv. de interactie tussen meerdere drivers in een kast, is er een relatie met de dichtheid van het driver-materiaal, of met de vorm / het materiaal direct achter de driver, ...?
Iemand?
Petter
Na een tijdje stoeien met 'EBP'-formules, valt me op dat, hoewel ik kan zien aan de data wat het is, ik domweg niet in staat ben het uit te leggen / 'tastbaar' te maken ... Op het Web staat wel uitleg, deze vond ik het meest informative, maar vaak is de 'uitleg' een zoveelste formule, en veelal gericht op electriciteit als toepassingsgebied (en daar is m'n kennis rudimentary).
Wat is bv. de interactie tussen meerdere drivers in een kast, is er een relatie met de dichtheid van het driver-materiaal, of met de vorm / het materiaal direct achter de driver, ...?
Iemand?
Petter
Sorry voor de late reactie, maar die interactie is voor mij het feit, dat de units gezamenlijk het geluidsbeeld bepalen. Haal bv de tweet in een box los en zeg dan maar es wat je dan van de overgebleven weergave vind. Echt waar, helemaal niks.Wat is bv. de interactie tussen meerdere drivers in een kast, i
-
nickskethisnikske
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
- Locatie: Mechelen (hombeek)
-
nickskethisnikske
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
- Locatie: Mechelen (hombeek)
-
nickskethisnikske
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
- Locatie: Mechelen (hombeek)
-
nickskethisnikske
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
- Locatie: Mechelen (hombeek)
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Ik zou wel eens willen weten waarom LoudMagnet.com niet in de links staat...
zou ik aardig vinden ..
zou ik aardig vinden ..
Laatst gewijzigd door Waldekker op do 29 okt 2009, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
jij kan t wetenWaldekker schreef:Of is het maar een prutsert?
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
hahhahah..
Hey.. zet mij ook in de 'LINKS' sectie..
Heb jullie net bij mij drin gezet.
Hey.. zet mij ook in de 'LINKS' sectie..
Heb jullie net bij mij drin gezet.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??
Wowly
Wowly
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Ja?.... LoudMagnet.comWowly schreef:waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??
Wowly
Of snap ik de hint verkeerd van eerder?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Maarrrr.... Ik zou wel wat meer over ARTA willen weten...Wat een leeswerk... (en dan ook nog duits/engels)
Een tutorial in het Nederlands, of een basic stappenplan zouden mij wel helpen nu....
Een tutorial in het Nederlands, of een basic stappenplan zouden mij wel helpen nu....
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Je bedoeld gewoon het van "niets naar iets" plan ? Zou inderdaad wel handig zijn. Tast nu qua speakers bouwen totaal in het duister.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Yep.. ik sta klaar voor de zelfbouwers. Ik probeer mooie zelfbouw designs te creëren en wil het nog verder uitbreiden naar multimedia pc's. Is vanuit hobby ontstaan. Verder werk ik gewoon in de digitaalprint service.waldekker; ben jij commercieel verbonden met audio??
Wowly
Momenteel bezig met HTML 4 cursus via NTI en zo probeer ik verder te breien..
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Een goede site waar alles duidelijk op staat zou inderdaad erg fijn zijn voor de zelfbouwers.
Als je een goede gratis site maker wil.
Lauyan Toweb V3 is erg goed, weken naar lopen zoeken. maar heb nu nog niet nodig.
Als je een goede gratis site maker wil.
Lauyan Toweb V3 is erg goed, weken naar lopen zoeken. maar heb nu nog niet nodig.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Een paar hele basic maar moeilijke vragen: hoe groot moet de luidspreker zijn voor mijn kamer. Hoe moet ik de bas interpreteren in een grafiek, ook in combinatie met de roomgain. Wat gebeurt er met bas geluid als de kast te groot of te klein is. Wat is een acceptabele group delay. Hoeveel bundeling van hoge tonen is goed, welke muziek bij welke speaker.
Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?
Dat zijn wel veel vragen in een keerEen paar hele basic maar moeilijke vragen: hoe groot moet de luidspreker zijn voor mijn kamer. Hoe moet ik de bas interpreteren in een grafiek, ook in combinatie met de roomgain. Wat gebeurt er met bas geluid als de kast te groot of te klein is. Wat is een acceptabele group delay. Hoeveel bundeling van hoge tonen is goed, welke muziek bij welke speaker.
Bijv. "hoeveel bundeling van hoge tonen is goed" , dit hangt van heel veel factoren af, met name de reflekties in de luisterruimte (dus ook de positionering van de luidspreker zelf) de luisterafstand en er zit natuurlijk ook een stukje persoonlijke smaak in. Neem bijvoorbeeld een monitor voor in een studio, deze hebben meestal een iets of wat ingesnoerd afstraalgedrag in het hoog om reflekties te voorkomen zodat de audio-engineer alleen het directe geluid waarneemt en niet een deel van de galm die de ruimte produceert. Daarintegen heb je ook luidspreker die heel breed of zelfs omni-directioneel afstralen om een zo ruimtelijk mogelijk stereobeeld te krijgen, hierbij is het afstemmen op de luisterruimte heel erg belangrijk om dat de luisterruimte een aardig woordje mee gaat spreken op de klank van het geheel (geheel is dus speaker + ruimte).
Zo kunnen we nog wel even doorgaan
Met een beetje speurwerk kun je op dit forum veel antwoorden krijgen op jouw vragen. In veel gevallen zijn de antwoorden meningen gebaseerd op eigen ervaringen en op ervaringen van die van anderen.
