Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Zelfbouw Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Beste "mede" forumleden ik zal me even kort voorstellen voordat ik meteen los ga branden.
Mijn naam is Pim en ben woonachtig in Etten-Leur (omg Breda).Ik ben 29 jaar oud/jong en heb nog nooit een DIY speaker gemaakt , dus daar gaat mijn vraag ook meteen over :).
Ik maak nu gebruik van een cambridge audio 540 R2 reciever ism focal 5b als front en 3b als rear speakers (en een SVS PC12+ subwoofer) .
Nu ben ik al een hele tijd weg van de monitor audio RS 6 of 8 serie, maar deze vallen gewoon buiten budget, en ik dacht misschien is voor een (stuk) lager budget wel zoiets zelf te maken of miss wel beter ?
Wie o wie kan me misschien uit deze droom helpen, of juist me erg vrolijk maken , ik ben heeel benieuwd
Laatst gewijzigd door the cosmic gate op do 21 jan 2010, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door bartsegers »

Hoi, en welkom!

Heb je jezelf eens afgevraagd wat je precies bevalt aan de monitor audio RS 6 /8 ?
Zijn het de looks, of is het puur gehoormatig, misschien het prijskaartje ook een beetje?

Als je weet wat je wilt/zoekt in een speaker kan het namelijk gebouwd worden.
Althans, een héél stuk in de goede richting.

Zet eens op een rijtje hoe je bijvoorbeeld de laag-midden-hoog weergave wilt hebben.
(en wat zeker niet!)
En zijn er nog beperkende factoren naast budget?

Ik ken zelf de monitor audio serie namelijk niet, vandaar dat ik vraag wat je daar in ziet/hoort.

EDIT: ik zie net dat de Rs6 400€ kost, give or take a bit.
NOgmaals, ik ken de klank niet van deze speakers, maar binnen 400€ iets zelf maken kan lastig worden.
misschien is de prijs-kwaliteit wel uitmuntend namelijk van deze rs6 serie. Dont know :roll:
EDIT II: 400€ per stuk... :^o Dat opent wellicht wat meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Hetgeen mij aantrekt van deze speakers is : ja de looks vind echt heel mooi uitzien , en de klank .
En dan ook schijnt het prima te matchen met CA,
Maar wat ik mooi vind is een heldere open sound met het nodige en duidelijk hoog erin, maar ook de lagere freq vandaar dat ik mijn SVS laat meespelen nu met mijn JmLabs omdat die toch echt laag missen voor mijn gevoel.
Zo vind ik bijvoorbeeld wel een magnat speaker teveel missen in het hoog/midden sigmet , een b&W vind ik te dof en een klipsch vind ik te schreewerig .
Ik hoop dat jullie hiermee wat kunnen ??
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Tja maar had eigenlijk ook liever de RS8 gehad , maar idd RS6 kost 400 per stuk.
Ik ben benieuwd naar wat er mogelijk is, en of er bijv wel personen zijn die de monitor audio RS6 of RS8 kennen en hiervoor een DIY oplossing etc zien.
EDIT: ik zie net dat de Rs6 400€ kost, give or take a bit.
NOgmaals, ik ken de klank niet van deze speakers, maar binnen 400€ iets zelf maken kan lastig worden.
misschien is de prijs-kwaliteit wel uitmuntend namelijk van deze rs6 serie. Dont know :roll:
EDIT II: 400€ per stuk... :^o Dat opent wellicht wat meer mogelijkheden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat je het beste even kunt doorsparen. Van de Monitor Audio's weet je dat je ze goed vindt. Een goede zelfbouwer van dat formaat kan wellicht nog wat beter klinken, maar gaat niet veel minder kosten als je alle materiaalkosten meerekent.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

da's duidelijke taal :)Maar had ook graag gekeken wat er met DIY mogelijk is
Martijn M schreef:
Ik denk dat je het beste even kunt doorsparen. Van de Monitor Audio's weet je dat je ze goed vindt. Een goede zelfbouwer van dat formaat kan wellicht nog wat beter klinken, maar gaat niet veel minder kosten als je alle materiaalkosten meerekent.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door mipo »

Als je even uitgaat van enigszins vergelijkbare units, dus 6 inch woofers met aluminium cone dan zit je alleen voor de woofers al gauw op
260 euro ( bijv seas of fountek ) en voor de tweeters ca 80 en voor de filters 80 (drieweg) Dan zit je dus al op ca 420 euro en dat is nog zonder kastmateriaal, demping, verf en diverse.. (en dan maar hopen dat de klank je uiteindelijk net zo bevalt als de MA's)

Zelf heb ik de rs5 uitvoerig beluisterd en was daar ook erg van onder de indruk.. ik weet nietof je deze ook vergeleken hebt met de rs6?

Als je woonkamer een gemiddelde grootte heeft zou ik die rs5 zeker ook in overweging nemen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door wouter »

RS 6 driver responses...

Afbeelding

maar een andere meting:

Afbeelding

De 'gold' metal dome lijkt wel wat op de tangband koper(legering) tweeters:

http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/T ... ::559.html
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door bartsegers »

De vraag is inderdaad of je dergelijke klank kunt reproduceren...
Los van het feit dat je aluminium speakers gebruikt etc.

hier een rs6 vs. rs8 verhaaltje:
http://www.avforums.com/forums/speakers ... s-rs8.html

Het verschil tussen de Rs8 en de rs6 is 1 woofer?
Heb je deze speakers ook beluisterd zonder subwoofer? Denk het wel namelijk.
In je toekomstige systeem heb je misschien helemaal geen subwoofer nodig. (verkoop €'s)
Als je dan uitgaat van een 3-weg systeem zoals de rs6/rs8 kun je eens overwegen een DIY ontwerp te gaan beluisteren met bijvoorbeeld een 10" voor het laag. Of een 2-weg met ballen.. etc.

Dat is het mooie van bijvoorbeeld speaker&co (web)winkel. Daar kun je zelfbouwsets gaan beluisteren!
als er iets tussen zit wat je bevalt, en de prijs is goed, heb je ten misnte kans van slagen.
Het eindresultaat beluister je immers. Scheelt een teleurstelling en héle lange weg van testen en meten.

Er is zo ontzettend veel keus in DIY 3-weg systemen dat ik geen voorkeurstype kan noemen.
Dagje gaan luisteren is dan echt het beste. (Wat je ook met de Rs6/8 hebt gedaan)
bv de Vifa Carat (2,5 weg) Of bouwpaketten van visaton, welke vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. LAat je niet meteen misleiden door het prijskaartje!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Wowly »

Toch, ik vraag me af, ik ken monitor audio neit zo heel erg goed, maar in de tijd dat ik nog geinteresseerd was in kant en klaar spul..........ik vond onder de 1000 euro bijna niets wat vergelijkbaar was met zelfbouwers waarbij de materialen onder de 750 euro waren. En om dan te zeggen: de zelfbouwers waren substantieel beter!!!

Daarentegen: als je een sound nastreeft die één bepaalde speaker heeft kun je het beste die speaker kopen, ook al moet je even doorsparen. Maar als je openstaat voor true quality: zelfbouw is de way to go.

Een reference monitor is zo beluisterd en gebouwd; zie daar maar een met een kant en klare jongen voorbij te komen........Zie uberhaupt maar een een versterker te kopen die de max haalt uit die speakers. Dat gaat je mogelijk flink wat kosten. Of je moet de versterker zelf bouwen en afstemmen op je ruimte/speaker etc.

Als je de monitor audio's een beetje los kunt laten zou ik eens naar speakerland gaan; je kunt er op je gemak luisteren, ze hebben alles wat je nodig hebt en staan je met face to face adviezen terzijde. Ideaal voor de beginner!!

jan
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

@Wowly: dat ik erg netjes :) Alleen speakerland is eindje hier vandaan .
Niks hier in de regio Breda ??En wil toch eigenlijk wel eens gaan zelfbouwen en als het dan "betaaldbaar"blijft dan heb je denk ik gewoon nogmeer genot van je speakers (als de bouw enz gelukt is natuurlijk)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door bartsegers »

Breda--->Oss 70 km...
Zou graag zo dichtbij wonen eigenlijk.

Oké je wilt zelfbouwen, en je houdt van de rs6/8 klank.
Er zit maar 1 ding op, om zonder teleurstelling te slagen, en dat is gaan luisteren...
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

net weer / toch korte luistersessie gehad bij hobo hier in breda.
En toch zijn na wat kritische momenten de monitor audio's afgevallen, vond ze t.o.v de focal te terughoudend .
Dus laat mijn focal's toch maar even staan :P

En omdat een van mijn hobbies modelbouw is, wil ik toch eens kijken wat een mooi budget setje mogelijk kan maken.
Zal dan het liefst een set willen die mooi en helder is het hoog is, maar ook niet tekort in het diep komt (wat nu dus wel het geval is en mijn sub de boel mooi en leuk bijkleurt).
Dus 2 of 3 weg .... wie oh wie en natuurlijk mag het met bijv 2de hands aangeboden spullen ..
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Ben weer eens verder aan het kijken en aan het mailen met div personen (oa humblehifi).
Maar ook door gewoon eens te gaan googlen kwam ik HiVi als merk tegen, en daar ook de D en B series als woofer tegen en bijv ook de RT1L ribbon tweeter en dan als klap op de vuurpijl vallen de prijzen hiervan ook heel erg mee.
Maar kan hier heeel weinig over vinden mbt projectjes die er geweest zijn waarin dit spul getest is etc ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door bartsegers »

In de hobby hifi nummer 3 van 2008, staat de Cotten Field speaker

http://www.lautsprechershop.de/hifi/cot ... lds_en.htm

Verder is het internet zwijgzaam over dit model :x
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

jammer, ziet er toch goed enz uit .
Misschien eens gaan pionieren, maar dat gaat erg lastig worden met 0,0 ervaring ..
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door anonamemouse »

dat valt wel mee denk ik. het is niet een kwestie van wat anderen geweldig vinden, het gaat erom dat jij de weergever vindt die voor jou smaak het goede geluid produceerd.

als je zelf iets wilt gaan bouwen dan zal het een kwestie zijn van bij een aantal mensen van het forum langsgaan met een paar van je favoriete cd's onder je arm, en dan net zolang gaan luisteren tot je iets hebt gevonden waar je van onder de indruk bent. mocht je dan toch nog wensen hebben dan zijn die vaak, juist omdat het zelfbouw is, in te passen. een tikkie meer hoog, een net iets ander mid, een zacht roze kast, het is allemaal mogelijk.

er zijn zo veel mogelijkheden als dat er ideeen zijn, en van die ideeen zijn er op het forum hier al best een hoop behandeld. sommige zijn heel duur, anderen heel goedkoop, maar allemaal met passie gemaakt. vraag eens vriendelijk of je ergens mag komen luisteren, grote kans dat dat geen probleem is, en dat de bouwer je vol trots over zijn creatie verteld!
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

@anonamemouse: Daar heb je gelijk in, maar dan komt toch ook weer om de hoek kijken wat de versterker/reciever diegene eraan heeft hangen.
Maar aangezien er bij Breda jaarlijks een bijeenkomst is, dan moeten er toch in de regio ook voldoende DIY mannen zitten waar ik mijn gezicht kan laten zien en eens komen luisteren/kijken etc !
Dus als ik via deze weg heel vriendelijk vraag: heren (en eventueel dames) uit regio Breda / Roosendaal, bij wie zal ik eens kunnen komen luisteren en kijken etc ?

Mbt die RT1L tweeter is toch heel weinig terug te vinden, en als ik deze als basis zal willen pakken en er een 2(,5) of 3 weg budget systeem wie of wie ?(wil gewoon alvast ergens aan beginnen etc)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door richard »

the cosmic gate schreef:
net weer / toch korte luistersessie gehad bij hobo hier in breda.
En toch zijn na wat kritische momenten de monitor audio's afgevallen, vond ze t.o.v de focal te terughoudend ...
Heb je de Monitor Audio's wel een eerlijke kans gegeven? Een Focal heeft een hoger rendement en bij een vergelijking zal hij daardoor alleen al er eerder uitspringen. Voor een eerlijk vergelijk moet het geluidsniveau exact gelijk zijn.

Ik vraag me af of een Reverence Monitor je aan zal spreken als liefhebber van de sound van Focal en Monitor Audio. In het verleden hadden ze bij Speaker&Co de Shamal, ik denk dat het klankkarakter van de Shamal eerder bij een Monitor Audio komt.
Visaton heeft heel veel smaken, daar zijn vast ook modellen bij die je aanspreken.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

Richard: dank je voor je antwoord.
Het probleem is (en ik ken mezelf) er is ZOVEEL op deze aardkloot te krijgen.En ik kan blijven luisteren testen en weet ik wat nogmeer .
Zag zo vandaag de zaph 3,5 en dat leek me ook wel te betalen enz.
Maar waar kan ik deze gaan beluisteren, en die ViFi dingen zien er gewoon mooi uit (ook in dat geel) en vandaar dat het me leuk leek om daar eens een projectje mee te gaan doen en kijken waar het uit gaat komen .(en een geluid enz is een beleving en een gevoel en daar sta ik open voor)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Wowly »

Idd, de refmon is een bijzonder neutrale weergever, niet voor eenieder te pruimen. Toch adviseer ik je eens naar speakerland te gaan, of in rotterdam naar remo oid. Daar kun je meerdere sets beluisteren. de meesten kennen wij hier ook. weten we wat je smaak is als je aangeeft welke je het leukste vond.

Zelfbouwen is een zéééér besmettelijke hobby, als je eenmaal geniet van je zelfbouwsel (en je enorme value for money het geeft) dan wil je er nog een, en nog een etc etc.

Jan
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

@Wowly, oke ik was zeker van plan om keer zo'n winkel te gaan bezoeken etc.
En mbt verslavingen en hobbies , tja weet er alles van :D

Maar zijn er mensen uit de regio breda waar ik keer langs kan en mag komen ?(zal toch haast wel)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door Henkjan »

.... eens naar speakerland te gaan, of in rotterdam naar remo oid.
Remo zit bij Den Haag, Speaker & Co zit in Rotterdam. Speakerland zit in Oss overigens.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

en als ik moet kiezen tussen remo en speakerland ?
Maar er zijn toch ook vast wel mede forum genoten uit regio breda ?
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: Voorstellen en meteen vraag

Bericht door the cosmic gate »

zo heb zo goed als de lokale karwei zover om de zaph 3.5 voor me op maat en in verstek wil gaan zagen voor 90 euro (voor paartje incl mdf) leek me wel mooie/nette prijs?
Maar nu nog iemand zoeken die me wil helpen met frezen , dus wie o wie :) ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”