Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

BD is niet ver van jouw huidige woonplaats..
misschien kun je die "Singular" TL eens beluisteren..
ik heb nog nooit mogen beluisteren :)

Wou dus ooit zoiets nabouwen met de Fostex FE 167 E..
met dubbele bovenkant ..

volgens mij zou je de pijpdoorsnede ook wel 2*Sd kunnen maken ???
eigenlijk is het een TL met voor(achter) kamer...
dat tussenschot is gewoon een versteviging met gaten erin :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Zouden jullie ook mijn TL ontwerp eens door de simulatieprogramma's willen halen...

Bedankt voor alle betrokkenheid. Ik hoop echt dat we tot een zeer optimaal ontwerp kunnen komen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
The first one is, it uses reactive acoustic filter to reduce the amplitudes of high resonances inside the line.
Dat zal dan de IHA zijn, wel op een aparte plek. De lengte resonantie in de kast(hoogte) komt blijkbaar niet voor in deze TL :?: :roll:
zo te zien wel
wouter schreef:
The second one is that, there is a rear chamber right at the back of the speaker unit
Dat is dan het gedempte deel.
exact, noem het kamer, noem het gesloten deel, dat zorgt voor een erg goede demping van de hogere harmonische. zie bv de lijn van Hans, die heeft dat ook zo.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Mooi, ook hier niets Fuzzy's aan :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

:lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

dat zorgt voor een erg goede demping van de hogere harmonische
Lijkt me erg prettig voor de Chorda 2-weg... Zoiets wil ik dan wel in het ontwerp terug laten komen.

De Vib 130 TL en Flatline hadden beide achter de woofer 2 IHA's. Die dempten dan naast 2 resonanties dus ook de hogere harmonischen?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

kan eens een poging wagen..
ben ooit eens een script voor akabak
tegengekomen om een TL met voorkamer
te berekenen.. kan even niet vinden :)

het gesloten delen beschouw ik nu als 1/3 deel
van de totale pijplengte..

IHA kan Akabak niet berekenen - hm ik weet niet hoe dus :)
tenminste zo'n script ken ik niet..

trouwens teveel iha inbouwen gaat tenkoste van de
muzikaliteit.. volgens mij..

een test kast al singular (dus geen of weinig tapsheid)
en metingen zouden misschien meer duidelijkheid
kunnen geven
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
IHA kan Akabak niet berekenen
lijkt me sterk, Akabak kan echt de meest vreemde dingen, net nog een tapped horn met 2 drivers gesimd om maar wat te noemen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Maar kan iemand dan die TL van mij eens door andere programma's gooien? Met of zonder IHA valt te vergelijken aangezien ik met en zonder gesimuleerd heb. Ik wil gewoon weten wat driver position en 'dl' ofwel offset/kastdiepte in de praktijk voor een verschil kan uitmaken.

Ik hoop heel erg dat we samen tot een stabiel en gedegen ontwerp kunnen komen voor een 2-weg TL versie van de Chorda.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Maar kan iemand dan die TL van mij eens door andere programma's gooien? Met of zonder IHA valt te vergelijken aangezien ik met en zonder gesimuleerd heb. Ik wil gewoon weten wat driver position en 'dl' ofwel offset/kastdiepte in de praktijk voor een verschil kan uitmaken.

Ik hoop heel erg dat we samen tot een stabiel en gedegen ontwerp kunnen komen voor een 2-weg TL versie van de Chorda.

iha zou best kunnen met Akabak..
alleen die scripts heb ik niet..

met driver offset rekenen kan ook in akabak
is wel een ander script maar dan zonder demping
moet dan eens even induiken als je dat graag wilt :)

zit op dit moment wat in tijdnood .. dus even geduld
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Wel mooi maar niet helemaal noodzakelijk, ik heb de simulatie van mijn TL met en zonder offset gesimuleerd. En ook zonder IHA, dan is ie 73,5 liter ipv 75,5

Wanneer ik de overeenkomst kan zien tussen de simulaties van de verschillende ontwerpprogramma's durf ik ergens op te vertrouwen. Op dit moment zie ik nog te veel verschillen.

HOBBY HiFi toetst de simulaties aan de praktijk door te kijken naar de impendantiemetingen. Ik merk dat ik aan bijvoorbeeld een straigtline/flatline van 2,5 a 3 x Sd nog te veel moet aanpassen om met de impendantie- of uitslagplots overeen te komen met andere simulatieprogramma's.

Oefenloos testkasten maken is niet mijn grootste hobby, en daarbij vind ik het belangrijk om te weten hoe je een praktijk situatie moet simuleren. Mooie simulaties creeeren is minder zinvol, en de praktijk heeft me vaker 'verrast'. Daarom is de basis van een ontwerp in mijn beleving ook dat je doorgrond wat je doet. Een 8" met een fs van 20,4 Hz met een lage Qts... Das gewoon even niet standaard. Voor een 2-weg zou de TL dan wel heel lang worden, of zo taps zijn dat het tegen de BR aan begint te schurken. Maar... als dat is wat overeenkomstig goed simuleert, en volgens de mening van ervaringsdeskundigen potentie heeft, dan gaat daar een testkast van komen.

De kast van de Azumi TL vindt ik een mooie basis voor een 2-weg TL, maar wellicht gaat dat in dit geval helemaal niet werken. Misschien zou ik aan die speaker eens wat metingen kunnen verrichten, om sim en praktijk te staven...

Hoe dan ook, bedankt weer voor alle tijd - en als mijn TL van 73,5 of 75,5 even door MJK, Akabak etc. mag, heel graag :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
- en als mijn TL van 73,5 of 75,5 even door MJK, Akabak etc. mag, heel graag :D
doe dan ff een schets of tabel met de exacte maten, ik ben t ff kwijt welke je nou bedoelt.... en don't hold your breath het wordt ergens later deze week voor ik ergens aan toe kom ben ik bang.

wat betreft de nauwkeurigheid van de sims: ik denk dat voor alle 3 de gebruikte pakketten je goed kan vertrouwen op de sim, die hebben zich allemaal goed bewezen in de praktijk. persoonlijk zou ik altijd MJK kiezen omdat je daar het echte verloop van de kast in kan zetten en zeer precies de demping (aan te geven in grammen) kan plaatsen, dat laatste is met Akabak niet goed te doen (daar moet je wat vogelen met een parameter), beide is met AJHorn niet goed te doen. in MJK zal een IHA echter in de meeste gevallen niet lukken. echt moeilijke dingen (gesplitste lijn, tapped horn, meerdere drivers) zijn alleen in Akabak te doen.
maar wat voor alle 3 geldt: rubish in rubish out: je moet de vertaling kunnen maken van kast naar rekenmodel, en je moet weten hoe je het gereedschap moet toepassen en wat de beperkingen zijn.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter:
ik zie in jouw ajhorn simulaties steeds rearchamber op 30 liter staan
waarom is dat ?

wat is de maximale inhoud of afmetingen
van de TL kast


Henkjan heeft een punt ... welke inhouden wil je
met akabak etc. vergelijken ??

Toch heb ik het idee om 2 weg TL weergave
de tapse lijn te laten vervallen..

Een slimme testkast maken en verschillende opties meten
lijkt mij met deze woofer de meest aangewezen weg..

zal het draadje van de duitse akabak "man" nog eens
doorworstelen
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... read=10099


en deze
http://www.sinus-pollux.de/
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

doe dan ff een schets of tabel met de exacte maten, ik ben t ff kwijt welke je nou bedoelt.... en don't hold your breath het wordt ergens later deze week voor ik ergens aan toe kom ben ik bang.
TL: 500 naar 200 cm2
Lengte lijn: 2,1 meter
Driver positie op 72 cm
Offset (kastdiepte) 40 cm
Demping: Aan het begin van de lijn, '100' (quotient)
IHA: 250 Hz, 2 liter 4 liter'
Een tekening met de exacte maten kan ik nu nog niet maken, maar dat hoeft toch ook niet voor je programma? Daarbij moet ik de TL gaan vouwen en passen, met de driver boven in op 72 cm na de start van de lijn - een heel gepuzzel terwijl ik graag wil weten hoe deze invoer uit andere programma's rolt...

De tapsheid is van 500 naar 200cm2 . Das een verschil van 300, halverwege is dat 150 cm2 minder dan aan het begin: 350 cm2.
wouter:
ik zie in jouw ajhorn simulaties steeds rearchamber op 30 liter staan
waarom is dat ?
Het grijze gedeelte doet niet mee in de simulatie, alleen bij Frontloaded Horn. Die 30 is wellicht van een eerdere gesloten versie.

wat is de maximale inhoud of afmetingen
van de TL kast
Voor de simulatie die ik gemaakt heb: 77,5 liter incl IHA, de lijn zelf is 73,5 (voor als je programma geen IHA's simuleert)

Henkjan heeft een punt ... welke inhouden wil je
met akabak etc. vergelijken ??
?? ik wil graag zien wat de diverse programma's doen met eenzelfde invoer, en zie graag hoe andere programma's reageren op bovenstaande gegevens.
Ik zou graag samen kijken naar diverse invoeren, en daar een overlap uit destileren om tot een aantal goede testkasten te kunnen komen. Nu lijkt het dat we andere gegevens nodig hebben, want ik krijg vragen over dingen die Ajhorn niet nodig heeft. Wellicht vertraagt dat de boel. Ik vind het een voordeel dat iedereen een beetje overweg kan met zijn programma's, dat zou juist sneller moeten werken :roll:

De MJK tabellen zou ik graag mee leren werken, maar voor nu heeft HenkJan dat gewoon veel beter onder de knie.
Toch heb ik het idee om 2 weg TL weergave
de tapse lijn te laten vervallen..
Ik wellicht ook, wanneer dit beter blijkt. Mijn gevoel zegt nu nog iets anders. De uitgebreide testen die TG gedaan heeft wil ik liever niet hoeven uitvoeren.
Een tapse lijn zorgt denk ik wel voor minder "rommel" dus daarin kan ik je helemaal volgen. Het middengebied kan er gewoon nog op vooruit gaan bij een minder heftige verhouding, en das het proberen waard.
Een slimme testkast maken en verschillende opties meten
lijkt mij met deze woofer de meest aangewezen weg..

Dat wil ik ook juist! Maar wat slim is moeten we ontdekken. Bijvoorbeeld: een mooi Akabak simulatie kan er in Ajhorn heel ongelukkig uitzien, en wellicht vise versa. Waarvan moet ik dan een testkast gaan maken?


N.B.

De breedte staat een beetje vast: niet veel breder dan het oorspronkelijke ontwerp ivm bafflestep filter ongemoeid laten.

De inhoud is 77,5 liter wanneer je een simulatie maakt met IHA, kan je programma dat niet dan doe je alleen de lijn, die 73,5 liter is.

De diepte is ingevoerd, maar zal waarschijnlijk iets toenemen. De breedte inwendig houden we op 21 cm. Met 25 mm plaatmateriaal is de diepte inwendig 35 cm.
73,5 dm3r / 2.1 dm / 3,5 dm = 1 meter inwendig. Dit is dus wat te hoog, maar het gaat me nu even om een simulatie vergelijken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

De MJK tabellen zou ik graag mee leren werken, maar voor nu heeft HenkJan dat gewoon veel beter onder de knie.
bedoel je de exeltabellen...
Henkjan en mijn persoontje hebben dat bijelkaar gescharreld
uit de TL documenten van MJ King deze tabellen
dienen als uitgangspunt om sneller met Mathcad
tot een TL of TQWT te ontwerpen.. :)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

ok komt ie
Citaat:
TL: 500 naar 200 cm2
Lengte lijn: 2,1 meter
Driver positie op 72 cm
Offset (kastdiepte) 40 cm
Demping: Aan het begin van de lijn, '100' (quotient)
dus geen iha ca. 73 liter
demping 1 deel 2 matten sonofil ( materiaal van afzuigfilter)
driver op 1/3 pijplengte
plaatje
Bijlagen
TL-500-200.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

hier een plaatje van de test TL kast van
Alex de samensteller van de TL Akabak scripts ...
meerdere woofers zijn hierin gestest en gemeten
Bijlagen
testbox_alex.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Wauw, lekker bezig 'the (ger)man'


Bedankt voor de 73 TL in Akabak!!

Nu, de vergelijking en verschillen met de mogelijke oorzaken in volgorde.

Ik heb de IHA eruit gegooid, en even met de dl = driver/poort offset geschoven totdat de simulatie's overeenkomsten vertoonden. De driverpositie heb ik van 72 naar 70 cm terug gezet, scheelt namelijk ook.
Dan zien we het volgende:
Vergelijking 73 TL akabak Ajhorn.JPG
De rode lijn in Ajhorn is de aangepaste TL, 73 liter en 10 cm offset.
De dip op 210 Hz en op 430 Hz komen overeen. Dit is ongeveer wat akabak doet, en Ajhorn ook - bij 10 cm offset!

De zwarte lijn is mijn ontwerp, met een paar specifieke verschillen. Groen is de basreflex versie.

Van de Akabak imitatie naar de 'vlakke' Ajhorn simulatie:

Hier een opbouw 'zwart' wordt 'rood' in de nieuwe sim...

Eerst verzet ik de offset van 10 naar 40 cm
Dan voeg ik een IHA op 250 Hz toe, 4 liter
Als laatste verwijder ik dempmateriaal van '400' naar '75' - wat dat exact in grammen inhoudt weet ik helaas niet, maar het komt heel precies :roll:
Opbouw TL 77,5.JPG
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Wouter ik heb wel een Akabak script
waarbij je de offset van de driver kan varieren
en de TL lengte rechtstreeks kan invoeren
is alleen zonder demping invoer..
ik bedenk me net dat met demping vergelijken
niet eens zo belangrijk is want de eigenschappen
van het dempingmateriaal kan ook nog eens
verschil opleveren -:)

misschien kunnen we de curves van akabak en ajhorn beter zonder
demping vergelijken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Hoi,

Das best een optie. Daar kunnen we wel doorheen kijken denk ik. Ik ben gewoon erg benieuwd of het schuiven met de offset in de praktijk ook de curve zo sterk beinvloedt dat je daarmee vrijwel de eerste TL dip volledig kunt weg krijgen...
Met de OFFSET OP NUL cm demping op '400' en op nul ziet de TL er in Ajhorn alsvolgt uit.

(ik verwacht dat de MJK dit zal weergeven, ondanks dat die op de schets wel de poort achter heeft)
Akabak 73 liter dl 0.JPG
Rood = geen demping
Zwart = relatief sterke demping



En nog even voor de duidelijkheid het verschil wanneer ik ALLEEN de offset van 0 naar 40 cm schuif... (demping '100')
Akabak dl 0 en 40 cm.JPG
Rood = poort achter = herkenbaar aan de lagere output
Zwart = poort aan de voorzijde = efficientere somcurve

Verschil is zo groot dat het de moeite waard is om te kijken of dit in de praktijk ook echt zo (goed) werkt...
Laatst gewijzigd door wouter op vr 09 okt 2009, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Heb nog even een ander ontwerp geprobeerd, met de de poort aan de voorzijde = 0 cm offset.

Het is een klassieke TL van 2 Sd naar 1 Sd met een IHA van 20 liter op de (lage) storing op te slokken. 63 (!!) + 20 liter

De driver op 20 en 30 cm levert de volgende verschuiving in de curve op. Eventueel kan er op 300Hz nog een kleine IHA in...
Classic TL 82 liter.JPG
Rood = driver op 30 cm na de start van de lijn
Zwart = driver op 20 cm na de start van de lijn
Laatst gewijzigd door wouter op vr 09 okt 2009, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

ja driver offset heeft wel degelijk invloed..
kun je aangeven welke kleur wat is?

rood= ???
zwart= ??

poort aan de voorzijde heeft ook invloed
extra output in het laag ben allen bang dat je
met een tweeweg ook storende invloeden
van het midden "kan" horen ???

hoe je de factor demping in ajhorn omzet in grammen weet ik niet..
wel heeft de heoveelheid deming invloed op de impendantie

de simulaties in Mathcad van MJ King zijn meestal minder grillig
dan die akabak, ajhorn en hornresponce is mijn idee :)

Het grootse pluspunt van TL weergave naast het "opener" klankbeeld
(ongedwongen) is dat de laagweergave zich beter schijnt aan te passen
aan de weergave ruimte... dit doen open baffle ook :) ..

o ja op hoeveel Hz wil je de TL afstemmen
tenminste als uitgangspunt

190 cm = ca 45 Hz
210 cm = ca 40 hz
245 cm = ca 35 Hz
285 cm = ca 30 Hz

dus 343/4 : fc= L........ (m)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Kleuren toegevoegd...
poort aan de voorzijde heeft ook invloed
extra output in het laag ben allen bang dat je
met een tweeweg ook storende invloeden
van het midden "kan" horen ???
Wat ik niet vaak genoemd zie is dat de poort achter de speaker plaatsingsgevoeliger maakt. Het kan zijn dat je door looptijdverschillen minder controle hebt over de verdeling van de laagenergie in de ruimte. Daarbij zul je de poort output - de minst evenredige basoutput - meer of minder versterken t.o.v. de driver output bij het dichterbij-verderweg plaatsten van kamerwanden. Of is dat mijn eigen verzinsel?!

De storende output zit hem voor mij vooral in de ongelijkmatig versterking - zie een TL met de opening aan de voorzijde over de Basreflex --> te luid, te zacht, te luid, te zacht...

Mijn eerste Ajhorn ontwerp van een paar posts terug loopt tot ongeveer 400 Hz gelijk met de basreflex, met de poort achter... (en een IHA en op cm nauwkeurig driver positie) Al deze technieken zouden moeten kunnen leiden tot een goede TL, maar als dat niets anders blijkt dan het voor de gek houden van Ajhorn schieten we er niets mee op. Vandaar dus de simulatievergelijkingen. Die klassieke TL zou ik rustig bouwen met een 17cm van 65,- euro, maar niet in dit project :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

73 liter TL
driver offset 0 cm
l=210 cm
500/200 cm2 doorsnede
Zonder demping
poort achter

akabak sim (script met offset)
Bijlagen
TL_73_offset_1.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

zelfde offset 40 cm

73 liter TL
driver offset 40 cm
l=210 cm
500/200 cm2 doorsnede
Zonder demping
poort achter
Bijlagen
TL_73_offset_40cm.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”