doe dan ff een schets of tabel met de exacte maten, ik ben t ff kwijt welke je nou bedoelt.... en don't hold your breath het wordt ergens later deze week voor ik ergens aan toe kom ben ik bang.
TL: 500 naar 200 cm2
Lengte lijn: 2,1 meter
Driver positie op 72 cm
Offset (kastdiepte) 40 cm
Demping: Aan het begin van de lijn, '100' (quotient)
IHA: 250 Hz, 2 liter 4 liter'
Een tekening met de exacte maten kan ik nu nog niet maken, maar dat hoeft toch ook niet voor je programma? Daarbij moet ik de TL gaan vouwen en passen, met de driver boven in op 72 cm na de start van de lijn - een heel gepuzzel terwijl ik graag wil weten hoe deze invoer uit andere programma's rolt...
De tapsheid is van 500 naar 200cm2 . Das een verschil van 300, halverwege is dat 150 cm2 minder dan aan het begin: 350 cm2.
wouter:
ik zie in jouw ajhorn simulaties steeds rearchamber op 30 liter staan
waarom is dat ?
Het grijze gedeelte doet niet mee in de simulatie, alleen bij Frontloaded Horn. Die 30 is wellicht van een eerdere gesloten versie.
wat is de maximale inhoud of afmetingen
van de TL kast
Voor de simulatie die ik gemaakt heb: 77,5 liter incl IHA, de lijn zelf is 73,5 (voor als je programma geen IHA's simuleert)
Henkjan heeft een punt ... welke inhouden wil je
met akabak etc. vergelijken ??
?? ik wil graag zien wat de diverse programma's doen met eenzelfde invoer, en zie graag hoe andere programma's reageren op bovenstaande gegevens.
Ik zou graag samen kijken naar diverse invoeren, en daar een overlap uit destileren om tot een aantal goede testkasten te kunnen komen. Nu lijkt het dat we andere gegevens nodig hebben, want ik krijg vragen over dingen die Ajhorn niet nodig heeft. Wellicht vertraagt dat de boel. Ik vind het een voordeel dat iedereen een beetje overweg kan met zijn programma's, dat zou juist sneller moeten werken
De MJK tabellen zou ik graag mee leren werken, maar voor nu heeft HenkJan dat gewoon veel beter onder de knie.
Toch heb ik het idee om 2 weg TL weergave
de tapse lijn te laten vervallen..
Ik wellicht ook, wanneer dit beter blijkt. Mijn gevoel zegt nu nog iets anders. De uitgebreide testen die TG gedaan heeft wil ik liever niet hoeven uitvoeren.
Een tapse lijn zorgt denk ik wel voor minder "rommel" dus daarin kan ik je helemaal volgen. Het middengebied kan er gewoon nog op vooruit gaan bij een minder heftige verhouding, en das het proberen waard.
Een slimme testkast maken en verschillende opties meten
lijkt mij met deze woofer de meest aangewezen weg..
Dat wil ik ook juist! Maar wat slim is moeten we ontdekken. Bijvoorbeeld: een mooi Akabak simulatie kan er in Ajhorn heel ongelukkig uitzien, en wellicht vise versa. Waarvan moet ik dan een testkast gaan maken?
N.B.
De breedte staat een beetje vast: niet veel breder dan het oorspronkelijke ontwerp ivm bafflestep filter ongemoeid laten.
De inhoud is 77,5 liter wanneer je een simulatie maakt met IHA, kan je programma dat niet dan doe je alleen de lijn, die 73,5 liter is.
De diepte is ingevoerd, maar zal waarschijnlijk iets toenemen. De breedte inwendig houden we op 21 cm. Met 25 mm plaatmateriaal is de diepte inwendig 35 cm.
73,5 dm3r / 2.1 dm / 3,5 dm = 1 meter inwendig. Dit is dus wat te hoog, maar het gaat me nu even om een simulatie vergelijken.