Budget subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Budget subwoofer
Hallo ik ben eigenlijk opzoek naar een budget subwoofer die extra bas kunnen leveren voor film en radio. Mijn fronts zijn op dit moment visaton casablanca`s. Ik heb al gekeken naar een mivoc aw3000 ivm een am-80. Maar kan hier niet echt leuke ontwerpen voor vinden. Mijn budget ligt rond de 150euro voor sub en versterker. Hebben jullie nog ideeen? De box moet kleiner dan 50 50 50 zijn als het kan!
Re: Budget subwoofer
De AW 3000 komt in 64 liter tot 30hz (BR) afmetingen zijn dan binnen de 50x50x50, als je de bassboost mee rekent kan de kast zelfs wat kleiner uitkomen. Zorg wel voor een breed genoege poort ivm windruis.
Hey Tim zie dat jij ook een aw3000 gebruikt! bevalt hij? komt er veel punch uit? Ik zat anders te kijken naar een 15inch ofzo. Wat vinden jullie hier van?
Ik heb de AW3000 in een 40L kast zitten BR met hoogpass condensator. Gebruik wel de mivoc AM120 die past beter bij de 12inch woofer. De am80 heeft een te hoog liggende subsonic frequentie. Ik ben er meer dan tevreden over.
Bij highpass BR moet de basspoort empirisch bepaald worden. Dit heb ik gewoon gedaan door onderin de kast 2 latten te monteren waarop een plank komt, bredere plank geeft een langere poort.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=8954
Bij highpass BR moet de basspoort empirisch bepaald worden. Dit heb ik gewoon gedaan door onderin de kast 2 latten te monteren waarop een plank komt, bredere plank geeft een langere poort.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=8954
De Audes woofer is ook nog een optie en nog steeds te koop.. viewtopic.php?f=21&t=8119
Ik ben alweer wat verder. Ik heb van een Kennis 2 visaton gf250g gekocht. Hij zei dat ik deze 2 woofers kan gebruiken in een dubbel reflex kamer, dan heb je maar iets van 20 a 30 liter nodig.Dus 1 kamer van 11 liter gesloten en 1 van 13liter met poort Alleen zat ik te kijken voor een versteker. maar is de 150w van conrad wat?
Die 150W amp van Conrad is prima, bij 4 ohm levert hij zelfs 240W (als ik me niet vergis).
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
De versterker levert 300watt bij 4ohm volgens de datasheet
.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=301044
Overigens heb ik deze versterker zelf ook en moet je er alleen wel op letten dat-ie een 4db boost heeft bij 35Hz ofzo (je kan die uit zetten). Die versterkers zijn verder wel prima. Geen high-end, maar ook geen rommel ofzo.
Ik heb gekozen voor een 12" Mivoc AWM124, omdat dat een beetje de opvolger van de Raveland AXX1212 is (dé budget sub). Ga hem in een kleine gesloten behuizing plaatsen. Die boost helpt bij mijn ontwerp wel redelijk. Hou daar wel rekening mee!
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=301044
Overigens heb ik deze versterker zelf ook en moet je er alleen wel op letten dat-ie een 4db boost heeft bij 35Hz ofzo (je kan die uit zetten). Die versterkers zijn verder wel prima. Geen high-end, maar ook geen rommel ofzo.
Ik heb gekozen voor een 12" Mivoc AWM124, omdat dat een beetje de opvolger van de Raveland AXX1212 is (dé budget sub). Ga hem in een kleine gesloten behuizing plaatsen. Die boost helpt bij mijn ontwerp wel redelijk. Hou daar wel rekening mee!
Laatst gewijzigd door JvS op ma 05 okt 2009, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb destijds optische B waren besteld, de Mivoc AM120 voor maar 79 eu. Koelrib had een klein stukje vd lak af, even met lakstift bijgewerkt. Deze conrad subamp ziet er ook goed uit trouwens
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De AWM124, is iets duurder dan de AW3000 en kan ook iets meer hebben.
Misschien voor film wel handig. Achter zou ik wel wat meer nemen dan de AM80, ik denk nmlk dat je daarmee wel power te kort komt.
Misschien voor film wel handig. Achter zou ik wel wat meer nemen dan de AM80, ik denk nmlk dat je daarmee wel power te kort komt.
Ik zit nu effe te kijken naar het ontwerp van diegene. Het lijkt er op de CONVENTION MK IV SUB. Heeft iemand ervaring met dit systeem? Je zet dus eigenlijk de woofers tegen elkaar aan en laat de andere andersom spelen.
Dat is een isobaric ontwerp. Voordeel is de kleine kast
http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=148
iIk heb ook een compound sub gebouwd en dan ook met twee woofertjes isobaric voor in de auto. Met 17 cm Boschmann speakertjes.
http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=148
iIk heb ook een compound sub gebouwd en dan ook met twee woofertjes isobaric voor in de auto. Met 17 cm Boschmann speakertjes.
Die Convection sub is een basreflex (ported) subwoofer, je kennis vertelt over een 4e order bandpass. Ze hebben allebei hun eigen voor-/nadelen. Op de site van buisje en deze site staan de belangrijktste daarvan.
Heb het bouw schema bij gevoegd, want het het lijkt niet echt op bovenstaande suggesties.
ontwerp schijnt uit een visaton folder te komen. VOlgens mijn kennis moet hij dit geven:
+/- 28-120 hz bij 112 db
maten:
vg = gesloten volume = 11 liter (hou rekening met het volume van de
> versterker)excl.versterker inbouw
> Vv = open volume = 13 liter
> I = de lengte van de poort = tussen 20 en 25 cm (open oppervlakte moet
> 210cm2 zijn)
> hoe langer de poort hoe lager de bas en minder db's
>
> Dus als de kast 30 breed is moet hij +/- 7 cm zijn 30x7=210
> 35 breed is moet hij +/- 6cm zijn 35x6=210
Lijkt me aardig wat output voor zo`n kleine kast!
ontwerp schijnt uit een visaton folder te komen. VOlgens mijn kennis moet hij dit geven:
+/- 28-120 hz bij 112 db
maten:
vg = gesloten volume = 11 liter (hou rekening met het volume van de
> versterker)excl.versterker inbouw
> Vv = open volume = 13 liter
> I = de lengte van de poort = tussen 20 en 25 cm (open oppervlakte moet
> 210cm2 zijn)
> hoe langer de poort hoe lager de bas en minder db's
>
> Dus als de kast 30 breed is moet hij +/- 7 cm zijn 30x7=210
> 35 breed is moet hij +/- 6cm zijn 35x6=210
Lijkt me aardig wat output voor zo`n kleine kast!
Heb het ff gesimuleerd in boxsim, volgens mij wordt de afstemfrequentie veel te hoog met een poort van 210cm^2 en 25cm lang (of ik moet iets verkeerd hebben gedaan).
GF250-8 in 22L (gesloten) + 26L (afgestemd op 95Hz), de volumes zijn dubbel zo groot in de simulatie omdat Boxsim geen isobaric kan simuleren.
Ik kwam op die 95Hz door bij 'Extra' -> 'Bassreflexkanal' een poort van 7*30cm in te voeren met een lengte van 25cm, in een volume van 14,908L (da's 13L excl. poort).
GF250-8 in 22L (gesloten) + 26L (afgestemd op 95Hz), de volumes zijn dubbel zo groot in de simulatie omdat Boxsim geen isobaric kan simuleren.
Ik kwam op die 95Hz door bij 'Extra' -> 'Bassreflexkanal' een poort van 7*30cm in te voeren met een lengte van 25cm, in een volume van 14,908L (da's 13L excl. poort).
Ik heb die conrad plate amp ook een tijdje gebruikt. Leuk bakje, maar de bassboost is wel iets om eruit te solderen. De AW3000 heeft flink wat punch en is goed gecontroleerd, hij draait nu op een Reckhoorn met een klein beetje boost kom ik netjes tot 30hz. Voor het klanharde film gebeuren moet je wel iets stevigers hebben, de mivoc heeft dan wat xmax te weinig en verliest dan controlle