Eventueel een bypass schakelaartje maken. Dat oogt "high-end".
Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Dat is een goeie RobertD, hoe groot zou die weerstand ongeveer moeten zijn? Dan zou ik er dus eventueel ook een instelpotmeter tussen kunnen zetten en het proefondervindelijk vast stellen? En inderdaad, die schakelaar zit er al. Ik heb er trouwens nog eentje over, die van de speakers of hoofdtelefoon, weet je daar toevallig ook een bestemming voor? Misschien om de EL84 naar triode om te schakelen? Of praat ik nu onzin? 
Helemaal niet, maar hij staat al in triodePA4URK schreef:Ik heb er trouwens nog eentje over, die van de speakers of hoofdtelefoon, weet je daar toevallig ook een bestemming voor? Misschien om de EL84 naar triode om te schakelen? Of praat ik nu onzin?
(
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Een triode/penthode schakelaartje zou ik nooit op de voorkant plaatsen. Veel te hoog risico dat iemand even een keertje aan dat knopje zit zonder de versterker eerst uit te schakelen.
Je kunt het bijvoorbeeld als StandBy knopje gebruiken om de hoogspanning mee te schakelen.
Hoe groot de weerstand zou moeten zijn kun je inderdaad het beste proefondervindelijk vaststellen.
Als je een scoop hebt kun je het signaalniveau voor en achter de toonregeling vergelijken (potmeters in de neutrale stand) en dan kun je de verhouding uitrekenen.
Ik ben zelf meer een trial-and-error type dus zou gewoon eens wat proberen.
Je kunt het bijvoorbeeld als StandBy knopje gebruiken om de hoogspanning mee te schakelen.
Hoe groot de weerstand zou moeten zijn kun je inderdaad het beste proefondervindelijk vaststellen.
Als je een scoop hebt kun je het signaalniveau voor en achter de toonregeling vergelijken (potmeters in de neutrale stand) en dan kun je de verhouding uitrekenen.
Ik ben zelf meer een trial-and-error type dus zou gewoon eens wat proberen.
Maar dat heeft dan ook weer weinig zin omdat ie met een gelijkrichtbuis werkt..RobertD schreef:Een triode/penthode schakelaartje zou ik nooit op de voorkant plaatsen. Veel te hoog risico dat iemand even een keertje aan dat knopje zit zonder de versterker eerst uit te schakelen.
Je kunt het bijvoorbeeld als StandBy knopje gebruiken om de hoogspanning mee te schakelen.
Dan maar gewoon een loos knopje.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Het hangt een beetje van de gelijkrichtbuis af.
De GZ34 is indirect verhit, dus de spanning bouwt langzaam op.
Vervang je deze door de 5U4 dan komt de spanning veel sneller op, omdat dit een direct verhitte gelijkrichter is.
De 5U4 wordt nogal eens aangeboden als vervanger van de GZ34. Dat kan heel goed, wanneer je de maximale spanningen tijdens het opgloeien maar in de gaten houdt.
Maar een loos knopje kan natuurlijk ook.
De GZ34 is indirect verhit, dus de spanning bouwt langzaam op.
Vervang je deze door de 5U4 dan komt de spanning veel sneller op, omdat dit een direct verhitte gelijkrichter is.
De 5U4 wordt nogal eens aangeboden als vervanger van de GZ34. Dat kan heel goed, wanneer je de maximale spanningen tijdens het opgloeien maar in de gaten houdt.
Maar een loos knopje kan natuurlijk ook.
Van dat stand-by en triode (
) schakelen zie ik maar af. De toonregeling bypassen is wel een goed idee, maar dan moet ik me eerst verdiepen in de schakeling. Eén van de vorige bezitters is namelijk aan het solderen geweest en er zitten wat losse draden, erretjes en c'tjes vlak bij de bass-controle die er volgens mij oorspronkelijk niet horen.

Ik heb geen scope (nog steeds niet) dus gaan we voor de trial-and-error...Ik ben zelf meer een trial-and-error type dus zou gewoon eens wat proberen.
Zo, het is even stil geweest maar daar zijn we weer. Even vertellen wat ik heb gedaan de afgelopen weken. De Bocama lijkt wat leeg geworden want de phono-toestand heb ik er uit gesloopt, evenals het wrakke keuzeschakelaartje voor de 8 of 16 ohm. Verder wat bedrading verlegd en waar nodig getwist, wat aarddraadjes ingekort en de niet gebruikte schakelaars onklaar gemaakt. En de klankregeling uitgeschakeld maar niet verwijderd, je weet maar nooit... Hij doet het nog steeds hoor. Of 'deed' tot vanmiddag
. De 110/220 volt schakelaar heb ik verwijderd en de bedrading voor 220 rechtstreeks aangesloten zoals het hoort. De verst van elkaar verwijderde 0 en 110 op 220 aangesloten (zoals ik het heb gemeten) en de twee binnenste open gelaten. Ik krijg nu geen spanning meer uit de trafo. Of moeten de twee binnenste overgebeven 0 en 110 worden doorverbonden? 
Daar lijkt het wel op, dat je twee onafhankelijke 110V wikkelingen hebt. Die moet je dan in serie zetten voor 220V. Of die wikkelingen echt onafhankelijk zijn kun je met een ohmmeter checken. Schema's geven hier niet echt uitsluitsel op.PA4URK schreef:Zo, het is even stil geweest maar daar zijn we weer. Even vertellen wat ik heb gedaan de afgelopen weken. De Bocama lijkt wat leeg geworden want de phono-toestand heb ik er uit gesloopt, evenals het wrakke keuzeschakelaartje voor de 8 of 16 ohm. Verder wat bedrading verlegd en waar nodig getwist, wat aarddraadjes ingekort en de niet gebruikte schakelaars onklaar gemaakt. En de klankregeling uitgeschakeld maar niet verwijderd, je weet maar nooit... Hij doet het nog steeds hoor. Of 'deed' tot vanmiddag. De 110/220 volt schakelaar heb ik verwijderd en de bedrading voor 220 rechtstreeks aangesloten zoals het hoort. De verst van elkaar verwijderde 0 en 110 op 220 aangesloten (zoals ik het heb gemeten) en de twee binnenste open gelaten. Ik krijg nu geen spanning meer uit de trafo. Of moeten de twee binnenste overgebeven 0 en 110 worden doorverbonden?
Misschien een goede tip voor het vervolg om eerst te kijken hoe zaken aangesloten zaten voordat je ze verwijderd
Op de vorige pagina staat een foto zoals het eerst was, met schakelaar. Ik meet op de beide wikkelingen 0-110 ongeveer 6.4 ohm, ertussen niets. Net de twee wikkelingen doorverbonden en gemeten: de gloeispanningen zijn goed maar op de 270 volt uitgangen meet ik 570 volt. Ik ben een beetje de kluts kwijt... 
Die volumeregelaar is inderdaad een vervelend ding Valve, ik prefereer er eentje met éénknopsbediening. Dus wat ik heb gedaan is de bass-regelaar die ik toch niet meer gebruik op de plek van de volume heb gezet. Misschien dat het te zijner tijd een ALPS wordt of zoiets. Ik vind het gewoon leuk om te experimenteren met zo'n oude versterker maar wel met de intentie om binnenkort opnieuw een zelfbouwer te fabriceren met de onderdelen van de Bocama. Zijn we weer een winterje onderdak
. Wat ik wel vervelend vind is dat er eigenlijk nergens een zaak is waar je in één keer alle benodigde onderdelen kan krijgen (tegen een redelijke prijs).
Na lang prakkedenken ben ik er toch uit. De Bocama gaat er aan en met de trafo's bouw ik een mooi winterprojectje, de Lucio Junior vrijelijk naar het EL-84 project van DHTRob, joepie
! Ik had nog een mooie chassisplaat die mijn metaalvriend gisteren gebogen heeft en de trafo's zijn alvast uit de Bocama verwijderd. Vanavond passen en meten, maar ik vraag me af wat de beste opstelling is
. Voedingstrafo helemaal links of rechts en UGT's ernaast (bouwtechnisch beter denk ik zelf) of de voedingstrafo in het midden en de beide UGT's aan weerskanten (vind ik zelf mooier). Wanneer ik die beslissing genomen heb ga ik eerst maar eens gaten boren en zagen. Ondertussen ligt er een halfvolle (of lege) Bocama kast in ruste. Misschien voor een volgend project of te gebruiken als financier van wat onderdelen 
Foto's volgen.
Foto's volgen.
Ik zou absoluut gaan voor datgene wat je zelf het mooiste vindt. Het is toch een zelfbouwproject? Al hang je de UGTś ondersteboven op aan vier paperclips: qu'est-ce que vous voulez!
Maar veel succes met prakkezeren, ik ken het probleem en heb er al diverse slapeloze nachten van gehad....
met vriendelijke groet,
Paul
Maar veel succes met prakkezeren, ik ken het probleem en heb er al diverse slapeloze nachten van gehad....
met vriendelijke groet,
Paul
Een goed gebouwde versterker, buizen of halfgeleiders, werkt goed zonder randaarde. Zo niet, foute boel ergens.PA4URK schreef:Juist! En ik heb weer geluidmet een lichte zoem. Maar wel veel beter dan afgelopen week. Hoera. Nu de koppeltjes nog vervangen en een goede geaarde stekker aanbrengen in plaats van dat zielige stekkertje uit de tijd dat er nog geen geaarde stopcontacten bestonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik vind een versterker met de voedingstrafo in het midden en de UGT's ernaast ook mooi. Waarschijnlijk omdat ik nogal gesteld ben op symmetrie.
Toch bouw ik liever mijn versterker met de voedingstrafo aan de zijkant.
Op deze manier is een versterker namelijk veel makkelijker te bouwen en bromvrij te krijgen. De gloei-voeding loopt dan namelijk bijna altijd haaks op de signaaldraden. Dat scheelt enorm in het stoorgedrag.
Kijk eens naar mijn ECL 82 push pull versterker en ook het voorbeeld project van DHT Rob is op die manier gebouwd.
Mooi wordt het altijd. Dat is ook het leuke van zelfbouw.
Toch bouw ik liever mijn versterker met de voedingstrafo aan de zijkant.
Op deze manier is een versterker namelijk veel makkelijker te bouwen en bromvrij te krijgen. De gloei-voeding loopt dan namelijk bijna altijd haaks op de signaaldraden. Dat scheelt enorm in het stoorgedrag.
Kijk eens naar mijn ECL 82 push pull versterker en ook het voorbeeld project van DHT Rob is op die manier gebouwd.
Mooi wordt het altijd. Dat is ook het leuke van zelfbouw.
Dat bedoel ik ook RobertD, met de a-symmetrische voeding kun je alles beter gescheiden houden. Maar weer even een slapeloze nacht tegen aan gooien
Maar wanneer je hier al slapeloze nachten van moet krijgen... Over het exacte schema ga ik me trouwens nog niet druk maken al wordt het wel een PP met EL84 en ECC83 en de GZ34. Maar op internet staan zoveel van die schema's
De kleur van de versterker staat al wel vast: glimmend bordeaux rood net als deze: http://www.aspera-audio.com/tri.html
De kleur van de versterker staat al wel vast: glimmend bordeaux rood net als deze: http://www.aspera-audio.com/tri.html
Re: Bocama LA-224B
Zo, daar is ie weer. De herfst heeft z'n intrede gedaan, wind, regen en grooote golven op het IJsselmeer. Kortom: buizenversterkerbouwtijd! De trafogaten zitten in de chassisplaat en heb vanavond even gepast. Geen rare opmerkingen trouwens over die plaat a.u.b. want ons ben zunig
. Voor de vorm de buisjes even geplaatst zoals het er ongeveer uit moet komen te zien.


