Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Gewoon laten zitten. ;)
Eventueel een bypass schakelaartje maken. Dat oogt "high-end".
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kunt uitstekend het speaker fase schakelaartje gebruiken als "Tone Defeat".

Wat wel van belang is, is dat de toonregeling een zekere demping met zich meebrengt. Wanneer je dat circuit dus overbrugt zul je dat met een weerstand moeten doen. Anders is het niveauverschil te groot.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is een goeie RobertD, hoe groot zou die weerstand ongeveer moeten zijn? Dan zou ik er dus eventueel ook een instelpotmeter tussen kunnen zetten en het proefondervindelijk vast stellen? En inderdaad, die schakelaar zit er al. Ik heb er trouwens nog eentje over, die van de speakers of hoofdtelefoon, weet je daar toevallig ook een bestemming voor? Misschien om de EL84 naar triode om te schakelen? Of praat ik nu onzin? :?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Proefondervindelijk met een potmeter switchen is wel het makkelijkste..
Zou hem wel na het goed instellen weer eruit halen, even het aantal ohm meten en een normale weerstand terug in zn plek doen.



Hmm.. Overgebleven knop... zou daar LED verlichting( voor onder de buis) mee schakelen :mrgreen: \:D/
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Ik heb er trouwens nog eentje over, die van de speakers of hoofdtelefoon, weet je daar toevallig ook een bestemming voor? Misschien om de EL84 naar triode om te schakelen? Of praat ik nu onzin? :?
Helemaal niet, maar hij staat al in triode ;) Maar die schakelaar is prima om om te schakelen naar pentode. Al denk ik niet dat je die veel zult gebruiken, want triode klinkt veel mooier..

( :!: en als je hem gebruikt eerst de versterker uitzetten..)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Miniwatt schreef:

( :!: en als je hem gebruikt eerst de versterker uitzetten..)
Of vervangen door deze ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een triode/penthode schakelaartje zou ik nooit op de voorkant plaatsen. Veel te hoog risico dat iemand even een keertje aan dat knopje zit zonder de versterker eerst uit te schakelen.

Je kunt het bijvoorbeeld als StandBy knopje gebruiken om de hoogspanning mee te schakelen.

Hoe groot de weerstand zou moeten zijn kun je inderdaad het beste proefondervindelijk vaststellen.

Als je een scoop hebt kun je het signaalniveau voor en achter de toonregeling vergelijken (potmeters in de neutrale stand) en dan kun je de verhouding uitrekenen.

Ik ben zelf meer een trial-and-error type dus zou gewoon eens wat proberen.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:
Een triode/penthode schakelaartje zou ik nooit op de voorkant plaatsen. Veel te hoog risico dat iemand even een keertje aan dat knopje zit zonder de versterker eerst uit te schakelen.

Je kunt het bijvoorbeeld als StandBy knopje gebruiken om de hoogspanning mee te schakelen.
Maar dat heeft dan ook weer weinig zin omdat ie met een gelijkrichtbuis werkt..
Dan maar gewoon een loos knopje.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het hangt een beetje van de gelijkrichtbuis af.

De GZ34 is indirect verhit, dus de spanning bouwt langzaam op.

Vervang je deze door de 5U4 dan komt de spanning veel sneller op, omdat dit een direct verhitte gelijkrichter is.
De 5U4 wordt nogal eens aangeboden als vervanger van de GZ34. Dat kan heel goed, wanneer je de maximale spanningen tijdens het opgloeien maar in de gaten houdt.

Maar een loos knopje kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Van dat stand-by en triode ( :oops:) schakelen zie ik maar af. De toonregeling bypassen is wel een goed idee, maar dan moet ik me eerst verdiepen in de schakeling. Eén van de vorige bezitters is namelijk aan het solderen geweest en er zitten wat losse draden, erretjes en c'tjes vlak bij de bass-controle die er volgens mij oorspronkelijk niet horen.
Ik ben zelf meer een trial-and-error type dus zou gewoon eens wat proberen.
Ik heb geen scope (nog steeds niet) dus gaan we voor de trial-and-error... :lol:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo, het is even stil geweest maar daar zijn we weer. Even vertellen wat ik heb gedaan de afgelopen weken. De Bocama lijkt wat leeg geworden want de phono-toestand heb ik er uit gesloopt, evenals het wrakke keuzeschakelaartje voor de 8 of 16 ohm. Verder wat bedrading verlegd en waar nodig getwist, wat aarddraadjes ingekort en de niet gebruikte schakelaars onklaar gemaakt. En de klankregeling uitgeschakeld maar niet verwijderd, je weet maar nooit... Hij doet het nog steeds hoor. Of 'deed' tot vanmiddag :? . De 110/220 volt schakelaar heb ik verwijderd en de bedrading voor 220 rechtstreeks aangesloten zoals het hoort. De verst van elkaar verwijderde 0 en 110 op 220 aangesloten (zoals ik het heb gemeten) en de twee binnenste open gelaten. Ik krijg nu geen spanning meer uit de trafo. Of moeten de twee binnenste overgebeven 0 en 110 worden doorverbonden? :?:
Bijlagen
100_4354.JPG
Trafo.jpg
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

PA4URK schreef:
Zo, het is even stil geweest maar daar zijn we weer. Even vertellen wat ik heb gedaan de afgelopen weken. De Bocama lijkt wat leeg geworden want de phono-toestand heb ik er uit gesloopt, evenals het wrakke keuzeschakelaartje voor de 8 of 16 ohm. Verder wat bedrading verlegd en waar nodig getwist, wat aarddraadjes ingekort en de niet gebruikte schakelaars onklaar gemaakt. En de klankregeling uitgeschakeld maar niet verwijderd, je weet maar nooit... Hij doet het nog steeds hoor. Of 'deed' tot vanmiddag :? . De 110/220 volt schakelaar heb ik verwijderd en de bedrading voor 220 rechtstreeks aangesloten zoals het hoort. De verst van elkaar verwijderde 0 en 110 op 220 aangesloten (zoals ik het heb gemeten) en de twee binnenste open gelaten. Ik krijg nu geen spanning meer uit de trafo. Of moeten de twee binnenste overgebeven 0 en 110 worden doorverbonden? :?:
Daar lijkt het wel op, dat je twee onafhankelijke 110V wikkelingen hebt. Die moet je dan in serie zetten voor 220V. Of die wikkelingen echt onafhankelijk zijn kun je met een ohmmeter checken. Schema's geven hier niet echt uitsluitsel op.

Misschien een goede tip voor het vervolg om eerst te kijken hoe zaken aangesloten zaten voordat je ze verwijderd :)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zo te zien zul je de middelste 0 en 110 moeten doorverbinden en ik zou die gele c er ook maar uitgooien dan (je zou kunnen rillingen krijgen als je het shassis vastneemt)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat was een beetje moeilijk te zien omdat het hele spul middels een pietepeuterig schakelaartje zat verbonden Daniel. Voordat ik het spul verwijderde heb ik gemeten waar 220 volt stond, maar inderdaad: meten is weten :oops:
Dat gele geval gaat er meteen af Audioot voordat ik inderdaad ga rillen :!:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op de vorige pagina staat een foto zoals het eerst was, met schakelaar. Ik meet op de beide wikkelingen 0-110 ongeveer 6.4 ohm, ertussen niets. Net de twee wikkelingen doorverbonden en gemeten: de gloeispanningen zijn goed maar op de 270 volt uitgangen meet ik 570 volt. Ik ben een beetje de kluts kwijt... :oops:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

dit is ok want het is twee maal 270 met een middenaftakking dus 540 volt
als je tussen het chassis en de beide 270 v aansluitingen meet zou je twee maal 270 v moeten meten als alles goed is
mvg
audioot
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Juist! En ik heb weer geluid :P met een lichte zoem. Maar wel veel beter dan afgelopen week. Hoera. Nu de koppeltjes nog vervangen en een goede geaarde stekker aanbrengen in plaats van dat zielige stekkertje uit de tijd dat er nog geen geaarde stopcontacten bestonden
Gebruikersavatar
valve
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 16:12
Locatie: Druten

Bericht door valve »

Hallo
Ik heb een zelfde versterker gehad en ook het een en ander aan veranderd.Maar de mooiste aanpassing was dat mijn vrouw hoorde dat ik er een goede volume regelaar in had gebouwd een noble
veel succes ermee want dit is een zeer dankbaar versterkertje
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die volumeregelaar is inderdaad een vervelend ding Valve, ik prefereer er eentje met éénknopsbediening. Dus wat ik heb gedaan is de bass-regelaar die ik toch niet meer gebruik op de plek van de volume heb gezet. Misschien dat het te zijner tijd een ALPS wordt of zoiets. Ik vind het gewoon leuk om te experimenteren met zo'n oude versterker maar wel met de intentie om binnenkort opnieuw een zelfbouwer te fabriceren met de onderdelen van de Bocama. Zijn we weer een winterje onderdak :P . Wat ik wel vervelend vind is dat er eigenlijk nergens een zaak is waar je in één keer alle benodigde onderdelen kan krijgen (tegen een redelijke prijs).
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Na lang prakkedenken ben ik er toch uit. De Bocama gaat er aan en met de trafo's bouw ik een mooi winterprojectje, de Lucio Junior vrijelijk naar het EL-84 project van DHTRob, joepie :lol: ! Ik had nog een mooie chassisplaat die mijn metaalvriend gisteren gebogen heeft en de trafo's zijn alvast uit de Bocama verwijderd. Vanavond passen en meten, maar ik vraag me af wat de beste opstelling is :-k . Voedingstrafo helemaal links of rechts en UGT's ernaast (bouwtechnisch beter denk ik zelf) of de voedingstrafo in het midden en de beide UGT's aan weerskanten (vind ik zelf mooier). Wanneer ik die beslissing genomen heb ga ik eerst maar eens gaten boren en zagen. Ondertussen ligt er een halfvolle (of lege) Bocama kast in ruste. Misschien voor een volgend project of te gebruiken als financier van wat onderdelen 8)
Foto's volgen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Bericht door Pcdg »

Ik zou absoluut gaan voor datgene wat je zelf het mooiste vindt. Het is toch een zelfbouwproject? Al hang je de UGTś ondersteboven op aan vier paperclips: qu'est-ce que vous voulez! :D

Maar veel succes met prakkezeren, ik ken het probleem en heb er al diverse slapeloze nachten van gehad....

met vriendelijke groet,

Paul
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

PA4URK schreef:
Juist! En ik heb weer geluid :P met een lichte zoem. Maar wel veel beter dan afgelopen week. Hoera. Nu de koppeltjes nog vervangen en een goede geaarde stekker aanbrengen in plaats van dat zielige stekkertje uit de tijd dat er nog geen geaarde stopcontacten bestonden
Een goed gebouwde versterker, buizen of halfgeleiders, werkt goed zonder randaarde. Zo niet, foute boel ergens. :!:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind een versterker met de voedingstrafo in het midden en de UGT's ernaast ook mooi. Waarschijnlijk omdat ik nogal gesteld ben op symmetrie.

Toch bouw ik liever mijn versterker met de voedingstrafo aan de zijkant.
Op deze manier is een versterker namelijk veel makkelijker te bouwen en bromvrij te krijgen. De gloei-voeding loopt dan namelijk bijna altijd haaks op de signaaldraden. Dat scheelt enorm in het stoorgedrag.

Kijk eens naar mijn ECL 82 push pull versterker en ook het voorbeeld project van DHT Rob is op die manier gebouwd.

Mooi wordt het altijd. Dat is ook het leuke van zelfbouw.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat bedoel ik ook RobertD, met de a-symmetrische voeding kun je alles beter gescheiden houden. Maar weer even een slapeloze nacht tegen aan gooien :lol: Maar wanneer je hier al slapeloze nachten van moet krijgen... Over het exacte schema ga ik me trouwens nog niet druk maken al wordt het wel een PP met EL84 en ECC83 en de GZ34. Maar op internet staan zoveel van die schema's ](*,)
De kleur van de versterker staat al wel vast: glimmend bordeaux rood net als deze: http://www.aspera-audio.com/tri.html :P
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Zo, daar is ie weer. De herfst heeft z'n intrede gedaan, wind, regen en grooote golven op het IJsselmeer. Kortom: buizenversterkerbouwtijd! De trafogaten zitten in de chassisplaat en heb vanavond even gepast. Geen rare opmerkingen trouwens over die plaat a.u.b. want ons ben zunig =; . Voor de vorm de buisjes even geplaatst zoals het er ongeveer uit moet komen te zien.
100_4360.JPG
Bijlagen
100_4362.JPG
Plaats reactie