Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Zo'n driehoekige opening is mooier dan een rechthoekige. Heeft verders nergens invloed op.

hangt van de afmetingen en vorm af
dan heeft het wel degelijk invloed
op het afstraalgedrag van de woofer
vooral in een tweeweg

voorbeeld
Bijlagen
test
test
weidok

Bericht door weidok »

scipt Akabak tbv Chorda TL 1/10
|* 1 * Chassis in Transmissionline en LS op 1/3 vd pijp
|* Chorda Thiel TL yvdweide sept 2009

Def_Driver 'Drv 1'

Thiel C2 220-2 | Qts=0.272 89db

dD=18.8cm |conus + 1/2 speakerrand
fs=21Hz
Vas=144
Qms=4.49
Qes=0.29
Re=5.9ohm
Le=0.61mH
mms=31.9g
BL=9.1Tm

|parameters kast ontwerp
Def_Const
{ sD = 0.0233;
fx=30; |afstemfrequentie tl
Dia=21.1e-2; |inbouwopening
beg = 4.2 ; | Begin tunnel tov Sd (geen 0 invullen!)
end = 0.45 ; | Einde tunnel tov Sd (geen 0!)
x = 0.75; | Faktor langere of kortere pijp(geen 0!)

ba = 1; |Demping begin pijp, Standaard=1, normale vulling met "sonofil"=20
bm = 1; |Demping midden pijp, Standaard=1
be = 1; |Demping einde pijp, Standaard=1

z = 20e-2; |kastbreedte begin pijp inw. in cm
y_r = sD/z; |Kastdiepte begin pijp - *X-> um Linefläche am Lineanfang vorzugeben,
x_fr = 343/4/fx*x; |Transmissionlinelänge (lambda/4*X)

|* PAS OP: Hierna niets meer aanpassen!!!

ver = beg-end ; | factor om pijpdoorsnede te bepalen
}

System 'S1'
Resistor 'Rg' Node=1=2 R=0.5ohm |Generator resistance
Driver 'D1' Def='Drv 1' Node=2=0=110=120

|Kast definitie ------------------------------------
Duct 'Du_r1' Node=180 Len={x_fr/10} HD={z*1} WD={y_r*beg} visc={ba}
Duct 'Du_r2' Node=180=190 Len={x_fr/10} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.1)} visc={ba}
Duct 'Du_r3' Node=190=210 Len={x_fr*0.174} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.2)} visc={ba}

Duct 'Du_D1' Node=120=210 Len=2.5cm dD={Dia} | Chassis op 1/3 van de pijp

Duct 'Du_r5' Node=210=220 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.3)} visc={bm}
Duct 'Du_r6' Node=220=230 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.4)} visc={bm}
Duct 'Du_r7' Node=230=240 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.5)} visc={bm}
Duct 'Du_r8' Node=240=245 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.65)} visc={bm}
Duct 'Du_r9' Node=245=260 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.75)} visc={be}
Duct 'Du_r10' Node=260=280 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.85)} visc={be}
Duct 'Du_r11' Node=280=290 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*1)} visc={be}

|TL-opening ---------------
Duct 'Du_iv' Node=290 Len=0.1cm HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*1)} |QD/fo=1.5

|Afstraalgedrag TL opening ----------------------------
Radiator 'Rad1' Def='Du_iv' Node=290=0
x=-95cm y=-50cm z=0 HAngle=0 VAngle=90 |plaats pijp opening

Radiator 'Rad3' Def='D1' Node=110=0
x=0 y={-x_fr/3} z=0 HAngle=0 VAngle=0 |plaats woofer
weidok

Bericht door weidok »

plaatje met simulatie 1/10 tapsheid MJ King tabellen ca 92 liter netto inhoud
pijp lengte 175 cm !!!
weidok

Bericht door weidok »

1/10 tapsheid nog een poging
Bijlagen
1/10 tapsheid
1/10 tapsheid
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ziet er goed uit, denk dat die piekjes irl er niet zullen zijn, zeker met een beetje tactisch geplaatste demping (doe eens ba=20 (dus demping met een kwak sonofil aan het begin van de lijn)). en doe eens een plaatje met de membraanuitwijking
weidok

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
ziet er goed uit, denk dat die piekjes irl er niet zullen zijn, zeker met een beetje tactisch geplaatste demping (doe eens ba=20 (dus demping met een kwak sonofil aan het begin van de lijn)). en doe eens een plaatje met de membraanuitwijking
hm.. kan ik doen.. plaatje membraamuitwijking.. moet ik even zoeken..
weet jij wat voor funktie dat ook al weer was??

ben nog even met een ML TQWT aan het simuleren geweest
dat wordt niks kast van meer dan 200 liter !!!!!

Henkjan kan jij een simulatie met mathcad van MJ King doen
1/10 of 1/11 tapsheid ??/
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zal in t WE ff proberen een kwartiertje te vinden
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik val een beetje raar in het onderwerp. Met alleen een mening... De Chorda Bassreflex versie klonk inderdaad mis/raar in het laag. Anecdotisch ende subjectief: het viel me op dat de CSS trio 8 in een te lange tl traag ging klinken, zou het probleem niet de te lage afstemming zijn? En krijg je dat probleem niet terug als je een te lange TL ontwerpt voor de Chorda?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed punt denk ik.. hoe laag was die "te lange" TL voor de trio8 dan? want een LLT BR afstemming is niet noodzakelijk traag, als maar diep genoeg voor muziek soms beter dan een 'gewone' afstemming. ik zal ook eens wat proberen met een minder lage afstemming
weidok

Bericht door weidok »

met zo'n mooie woofer zou ik test kasten bouwen
voorbeeld met interne absortie slurper !! :)
Bijlagen
singular_isometric.jpg
singular_isometric.jpg (21.02 KiB) 1537 keer bekeken
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Henkjan schreef:
goed punt denk ik.. hoe laag was die "te lange" TL voor de trio8 dan? want een LLT BR afstemming is niet noodzakelijk traag, als maar diep genoeg voor muziek soms beter dan een 'gewone' afstemming. ik zal ook eens wat proberen met een minder lage afstemming
Twee meter nog wat met IHA. Het is maar een idee. Het viel me toen op. Mischien omzeil je het imaginaire probleem met een voorkamer?
weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:
plaatje met simulatie 1/10 tapsheid MJ King tabellen ca 92 liter netto inhoud
pijp lengte 175 cm !!!

Zit me net af te vragen in hoeverre de tapsheid van pijpdoorsnede
het midden gebied "kan" beinvloeden..
meen mij te herrinneren dat Tony Gee een constante doorsnede
met zijn 2 weg Tl ontwerp losser vond klinken dat de tapse tl...

helemaal ideaal zou een driehoekige vorm zijn

voorbeeld
Bijlagen
driehoektot.gif
weidok

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:

bij deze dan
Bijlagen
10tapsheidtotaal.jpg
weidok

Bericht door weidok »

ok chorda tl a la Singular (Fostex FE 206 Qts= 0,18 of 207 Qts=0,26)

Sd= 2.5 Tllengte=2.15 m ca. 12o liter
IHA nodig op 270 Hz ???

plaatje
Bijlagen
sdtweeenhalftotaal.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

He toppers,

ivm drukte even niet bij kunnen blijven. hopelijk vanavond weer.
Ik zie wel af en toe erg grote constructies voorbij komen.. 120 Liter gaat Erik niet in de kamer krijgen denk ik - WAF :|

Dat ontwerp van 92 liter kwam ook goed uit in Ajhorn, alleen vind ik een erg grote tapsheid wel een minpuntje. Een (bijna) flatline TL klinkt (zeker als 2-weg) anders dan een heel tapse.

De heb een aantal Flatlines, Vib 130 TL's en wat eigen ontwerpen maakt in het verleden, een te grote tapsheid dus altijd wat gemeden.

Visaton zegt zelf over de Topas: Gehäuseprinzip Transmissionline / Bassreflex
Deze is ook erg taps. Hoe denken anderen hierover?
sietse

Bericht door sietse »

Tja, za'k me er tege an bemoeien of nog ff wachten.... :twisted: ..... :mrgreen:

Wouter, wat heeft Erik liever, breed en diep en wat minder hoog qua afmetingen, of rank en slank en wat hoger? Ik denk aan 1,25 mtr hoog.
Kloppen de gegevens van de basunit op pagina 1?
Wat is de buiten dia van de basunit, cq inbouw opening?

Je bas heeft een Fs van 20,4 Hz, dus een 1/4 line van ongeveer 3,6 mtr. Moet kunnen als Erik kiest voor rank en slank.

Ik zal overigens zelf nooit een tweeweg TL bouwen!
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Tja, za'k me er tege an bemoeien of nog ff wachten.... :twisted: ..... :mrgreen:

Wouter, wat heeft Erik liever, breed en diep en wat minder hoog qua afmetingen, of rank en slank en wat hoger? Ik denk aan 1,25 mtr hoog.
Kloppen de gegevens van de basunit op pagina 1?
Wat is de buiten dia van de basunit, cq inbouw opening?

Je bas heeft een Fs van 20,4 Hz, dus een 1/4 line van ongeveer 3,6 mtr. Moet kunnen als Erik kiest voor rank en slank.

mooi.. snelle oplosssing

ik ben er klaar mee..

lees dit maar eens

http://homepage.mac.com/planet10/TLS/do ... TL-Mk2.pdf

somber mode aan:

programma's afkraken is een ding
maar formules om tl te berekenen uit de jaren 1970 etc
eigenhandig aanpassen is heel gewaagd !!

Afstemmen 1/4 TL staat op zich los van de Fs van de woofer
is gewoon een keuze van de ontwerper !!!!
dus woofer met fs=20 kan je rustig in TL kast
bouwen met afstemming op 30 hz

somber mode uit

=;
sietse

Bericht door sietse »

weidok schreef:
somber mode aan:[/color]
programma's afkraken is een ding
maar formules om tl te berekenen uit de jaren 1970 etc
eigenhandig aanpassen is heel gewaagd !!

Afstemmen 1/4 TL staat op zich los van de Fs van de woofer
is gewoon een keuze van de ontwerper !!!!
dus woofer met fs=20 kan je rustig in TL kast
bouwen met afstemming op 30 hz

somber mode uit

=;
:?: Kraak ik wat af dan.. :?:

Maar zat nog ff na te denken over een 1/4 TL en ik weet eigenlijk niet of ik dat zou doen. De Fs is nog al laag t.o.v de dia van unit. Dat zou dan een lange line met een relatief kleine doorsnede worden. Beetje te veel een "pijp" met weinig verloop in oppervlak.
Tja, wat is wijsheid. Dan toch één van de andere voorstellen overwegen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo, even wat ontwerpen doorgevoerd in Ajhorn.

Bedankt voor je inbreng Sietse, ik acht ervaring niet lager dan de beste simulatieprogramma's.

Het is juist mijn bedoeling met dit topic om achter de gemeenschappelijke waarheid te komen, de overeenkomst tussen de programma's. Mijn ervaring met het ontwerpen van TL's, en specifiek de Chorda, was dat een zeer mooie simulatie in de praktijk erg tegen kan vallen. Gelukkig heb ik even eerder in de link naar de hoorns kunnen lezen dat Roland wel goede overeenstemming vond tussen simulatie en praktijk.

Omdat niet elk programma met dezelfde opties werkt zijn er veel verschillen. Misschien ontstaan 'tussen de parameters door' de interpretatieverschillen. Daarom is ervaring net zo relevant, in het ontwikkelen van een TL alswel in het werken met simulatieprogramma's.

Ik laat nu zien wat er gebeurd wanneer ik de Akabak simulaties in Ajhorn invoer.

Afbeelding
De Akabak invoer, alleen kom ik uit op 95 liter en een hogere afstemming, 28Hz - de pieken/dalen zitten op andere frequenties

Afbeelding
De gemodelleerde simulatie, met een 2,1 meter lijn komt de afstemming beter overeen (28Hz).
Een gigantische offset - 95cm komen de pieken/dalen meer overeen - in een kast van 92 liter
(800-80 cm2)

Afbeelding
De gedempte lijn gemodelleerd, nu 1,6 meter om de afstemming en pieken en dalen weer overeen te laten komen met Akabak simulatie. De offset is nu 30 cm

Afbeelding
De zuivere Akabak 1/10 invoer over de basreflex Chorda heen.

TG schreef inderdaad over de voorkeur van een rechte voor een tapse bij een 2-weg TL - zie quote
Mijn ervaring met de flatline (Peerless 8" + dome) en met de VIB 130 TL (AL 130 in een vrij 'rechte' lijn) was dat het middengebied 'open' klonk. Na verder ontwerpen met de AL 130 - de lijn was naar mijn idee te lang, de 30 liter te veel - kwam ik tot de conclusie dat de diepgang in een rechte TL 'lucht' leek te geven aan het middengebied. Bij een tapse TL klonk het al meer als een basreflex.

Met de Optimo komt TG ook tot dit ontwerp na verschillende prototypes. Ik verwacht dat de praktijk van het luisteren leert (en geleerd heeft) dat een 2-weg TL niet al te taps moet worden. Dit zal de praktijk moeten uitwijzen. We willen daarom best meerdere kasten bouwen. Wat we in de praktijk nog niet hebben kunnen meten zijn bijvoorbeeld de enorme verschillen van een TL met en zonder IHA. We hebben metingen gedaan met de baspijp/opening van de IHA open en dicht. Bij HOBBY hifi zie je vaak duidelijk verschil. Dat heb ik nog niet zo mooi in beeld kunnen brengen...
Aangezien we de Chorda een mooie luidspreker vinden willen we er graag een TL van maken. Wellicht gaat het als 2,5 nog beter, dan is het goed om te weten dat Erik 4 stuks C220 heeft... alleen ga ik dan niet in de nabije toekomst ook eentje voor mijzelf kunnen maken gezien het budget :roll:
Wel goed om te lezen hoe je daarover denkt - een 2-weg TL. Daarom kunnen we denk ik ook niet klakkeloos op Fs gaan ontwerpen. Dit ontwerp heeft veel steun aan fingerspitzengefuhl en een kritische samenwerking op gebied van TL ervaring en simulatieprogramma's. Nogmaals: allen bedankt weer voor de inbreng
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Offtopic
helemaal ideaal zou een driehoekige vorm zijn
Afbeelding
Heb ik eens gedaan; een tetraeder met 4 4"basmids... Das dus een piramide met 4 vlakken - gelijkbenige driehoek 3d dus.
Daarbij zat elke luidspreker onder een hoek van 60 graden t.o.v. een andere. Dat zou theoretisch erg goed moeten zijn. sommige MC luidsprekers zijn bijvoorbeeld ook ontworpen met dit idee.
sietse

Bericht door sietse »

Wouter, kun je die plaatjes van de simulaties ook resisen, zodat die en de tekst, op het computerscherm passen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, ff wat in mathcad gegooid.

beginnen we met het K+T recept, dus afgestemd op 20Hz en oppervlakte van de lijn=Sd
Chorda - KT recept.jpg
mooi vlakke afval. wel wat deuken, met wat extra demping in het gesloten eind wel wat te dempen maar helemaal wel krijgen lukt niet. of je dat gaat horen is de vraag.

dan de sterk tapse variant 1:11
Chorda - sterk taps.jpg
dit is dus zoals eerder geplaatst op basis van de MJK allignment tabellen. Dit wordt dus een enorm diepe kast met een achterlijke hoeveelheid demping in het gesloten deel

tot slot nog een kortere K+T variant, afgestemd op 28Hz
Chorda - KT recept 70%korter.jpg
dit is dus conform het plaatje dat ik eerder geplaatst heb.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zal even gaan doorlezen hoe ik op de juiste manier attachements post.

Opnieuw: mooie simulaties!

Ik heb nu een aantal keren de sim's in Ajhorn gegooid. Kunnen jullie ook mijn Ajhorn ontwerp door die programma's gooien?

Omdat niet elk programma Interne Helmholz Absorbers kan (mee)simuleren heb ik de curve met (zwart) en zonder (rood) + een offset van 0 (groen) ipv 40 cm.

Afbeelding

TL: 500 naar 200 cm2
Lengte lijn: 2,1 meter
Driver positie op 72 cm
Offset (kastdiepte) 40 cm
Demping: Aan het begin van de lijn, '100' (quotient)
IHA: 250 Hz, 2 liter

Zoals jullie hebben gezien zet ik vaak de TL simulatie over de basreflex simulatie, om te zien waar deze afwijkt. Wat me het meeste zorgen baart zijn de verhogingen, de 2dB plateau's boven de BR-lijn uit. Hier zijn het piekjes, maar wellicht in andere simulatieprogramma's niet...

Afbeelding

In Ajhorn kun je met de diepte spelen, zodat je poort achter icm demping precies de eerste TL-dip opheft. Of dit in de praktijk werkt betwijfel ik. Je ziet bijvoorbeeld de SPL-curve lager liggen, terwijl een poort achter onderin juist meestal zorgt voor meer laag. Ajhorn op 'hoek' ipv vrije veld instellen maakt niet voldoende verschil. Dus...Wat is realistisch? Kan die offset echt optimaliseren, of maakt het de box alleen maar gevoeliger voor de plaatsing (looptijden, poortversterkingen etc.)
weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Henkjan schreef:

bij deze dan

zou zeggen lees dit topic eens door op diy

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... lar+fostex

de singular TL is speciaal ontworpen voor
een 20 cm fullrange Fostex of AER speaker
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo... ook even uitgeplozen....

Alle respect voor DB, maar sommige dingen heb ik mijn vraagtekens bij.

De radius voor het tussenschot, de verdeling van de gaten, de gelijke diameters - die mij niet wijzen op helmholz filtering... dus toch gewoon een geperforeerd schot??

Bron: http://www.woebking.net/cms/index.php?o ... &Itemid=63

This is a TL based enclosure which uses reactive acoustic filters instead of fiber absorber. This gives a better low end response, with a higher gain as compared to other TLs using fiber absorber. Fiber absorber is used to dampen the higher resonances inside the line. But, at the same time it reduces the amplitude of the fundamental. Reactive acoustic filters, however, have a certain frequency band in which they operate and therefore they don't interfere with the fundamental frequency. By this way, you have a better sounding TL with a better low end response. This enclosure ensures such an operation in two ways. The first one is, it uses reactive acoustic filter to reduce the amplitudes of high resonances inside the line. The second one is that, there is a rear chamber right at the back of the speaker unit. The rear chamber also works as a filter. Rear chamber absorbes the mid frequencies which leaks to the line. As a result of this, only the frequencies, which needs to be in the line, enter the line from the back of the speaker unit.
Bron: http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/ILKORUR/AER.html

The first one is, it uses reactive acoustic filter to reduce the amplitudes of high resonances inside the line.

Dat zal dan de IHA zijn, wel op een aparte plek. De lengte resonantie in de kast(hoogte) komt blijkbaar niet voor in deze TL :?: :roll:

The second one is that, there is a rear chamber right at the back of the speaker unit

Dat is dan het gedempte deel. Naar mijn idee is dat geperforeerde schot niet zo exact uitgekiend en is dit gewoon een TL start met demping, erg handig achter de luidspreker die nu een 50 cm verschuiving heeft waardoor resonanties minder heftig zijn - fundamentelen minder aangezwengeld worden.

Klopt dit een beetje? Geen kritiek op het ontwerp hoor, alleen wil ik het begrijpen.
Ik ga misschien in de herfstvakantie (docent O:) ) even een setje maken, al is dit in goed multiplex niet goedkoop :roll:

Simulaties van de 2,5 Sd in 2,15 meter, kastdiepte/offset 50 cm:

Afbeelding
Driver position 80 !! cm, feitelijk onjuist. IHA 10 liter, totaal 135 liter

Afbeelding
DP = 60 cm

Afbeelding
DP = 45 cm
Laatst gewijzigd door wouter op ma 05 okt 2009, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”