sietse schreef:Zo'n driehoekige opening is mooier dan een rechthoekige. Heeft verders nergens invloed op.
hangt van de afmetingen en vorm af
dan heeft het wel degelijk invloed
op het afstraalgedrag van de woofer
vooral in een tweeweg
voorbeeld
Moderator: Beheerdersteam
sietse schreef:Zo'n driehoekige opening is mooier dan een rechthoekige. Heeft verders nergens invloed op.
|* 1 * Chassis in Transmissionline en LS op 1/3 vd pijp
|* Chorda Thiel TL yvdweide sept 2009
Def_Driver 'Drv 1'
Thiel C2 220-2 | Qts=0.272 89db
dD=18.8cm |conus + 1/2 speakerrand
fs=21Hz
Vas=144
Qms=4.49
Qes=0.29
Re=5.9ohm
Le=0.61mH
mms=31.9g
BL=9.1Tm
|parameters kast ontwerp
Def_Const
{ sD = 0.0233;
fx=30; |afstemfrequentie tl
Dia=21.1e-2; |inbouwopening
beg = 4.2 ; | Begin tunnel tov Sd (geen 0 invullen!)
end = 0.45 ; | Einde tunnel tov Sd (geen 0!)
x = 0.75; | Faktor langere of kortere pijp(geen 0!)
ba = 1; |Demping begin pijp, Standaard=1, normale vulling met "sonofil"=20
bm = 1; |Demping midden pijp, Standaard=1
be = 1; |Demping einde pijp, Standaard=1
z = 20e-2; |kastbreedte begin pijp inw. in cm
y_r = sD/z; |Kastdiepte begin pijp - *X-> um Linefläche am Lineanfang vorzugeben,
x_fr = 343/4/fx*x; |Transmissionlinelänge (lambda/4*X)
|* PAS OP: Hierna niets meer aanpassen!!!
ver = beg-end ; | factor om pijpdoorsnede te bepalen
}
System 'S1'
Resistor 'Rg' Node=1=2 R=0.5ohm |Generator resistance
Driver 'D1' Def='Drv 1' Node=2=0=110=120
|Kast definitie ------------------------------------
Duct 'Du_r1' Node=180 Len={x_fr/10} HD={z*1} WD={y_r*beg} visc={ba}
Duct 'Du_r2' Node=180=190 Len={x_fr/10} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.1)} visc={ba}
Duct 'Du_r3' Node=190=210 Len={x_fr*0.174} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.2)} visc={ba}
Duct 'Du_D1' Node=120=210 Len=2.5cm dD={Dia} | Chassis op 1/3 van de pijp
Duct 'Du_r5' Node=210=220 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.3)} visc={bm}
Duct 'Du_r6' Node=220=230 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.4)} visc={bm}
Duct 'Du_r7' Node=230=240 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.5)} visc={bm}
Duct 'Du_r8' Node=240=245 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.65)} visc={bm}
Duct 'Du_r9' Node=245=260 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.75)} visc={be}
Duct 'Du_r10' Node=260=280 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*0.85)} visc={be}
Duct 'Du_r11' Node=280=290 Len={x_fr*0.09} HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*1)} visc={be}
|TL-opening ---------------
Duct 'Du_iv' Node=290 Len=0.1cm HD={z} WD={y_r*beg-((y_r*ver)*1)} |QD/fo=1.5
|Afstraalgedrag TL opening ----------------------------
Radiator 'Rad1' Def='Du_iv' Node=290=0
x=-95cm y=-50cm z=0 HAngle=0 VAngle=90 |plaats pijp opening
Radiator 'Rad3' Def='D1' Node=110=0
x=0 y={-x_fr/3} z=0 HAngle=0 VAngle=0 |plaats woofer
hm.. kan ik doen.. plaatje membraamuitwijking.. moet ik even zoeken..Henkjan schreef:ziet er goed uit, denk dat die piekjes irl er niet zullen zijn, zeker met een beetje tactisch geplaatste demping (doe eens ba=20 (dus demping met een kwak sonofil aan het begin van de lijn)). en doe eens een plaatje met de membraanuitwijking
Twee meter nog wat met IHA. Het is maar een idee. Het viel me toen op. Mischien omzeil je het imaginaire probleem met een voorkamer?Henkjan schreef:goed punt denk ik.. hoe laag was die "te lange" TL voor de trio8 dan? want een LLT BR afstemming is niet noodzakelijk traag, als maar diep genoeg voor muziek soms beter dan een 'gewone' afstemming. ik zal ook eens wat proberen met een minder lage afstemming
weidok schreef:plaatje met simulatie 1/10 tapsheid MJ King tabellen ca 92 liter netto inhoud
pijp lengte 175 cm !!!
Henkjan schreef:ziet er goed uit, denk dat die piekjes irl er niet zullen zijn, zeker met een beetje tactisch geplaatste demping (doe eens ba=20 (dus demping met een kwak sonofil aan het begin van de lijn)). en doe eens een plaatje met de membraanuitwijking
sietse schreef:Tja, za'k me er tege an bemoeien of nog ff wachten.........
![]()
Wouter, wat heeft Erik liever, breed en diep en wat minder hoog qua afmetingen, of rank en slank en wat hoger? Ik denk aan 1,25 mtr hoog.
Kloppen de gegevens van de basunit op pagina 1?
Wat is de buiten dia van de basunit, cq inbouw opening?
Je bas heeft een Fs van 20,4 Hz, dus een 1/4 line van ongeveer 3,6 mtr. Moet kunnen als Erik kiest voor rank en slank.
Ik zal overigens zelf nooit een tweeweg TL bouwen!
weidok schreef:somber mode aan:[/color]
programma's afkraken is een ding
maar formules om tl te berekenen uit de jaren 1970 etc
eigenhandig aanpassen is heel gewaagd !!
Afstemmen 1/4 TL staat op zich los van de Fs van de woofer
is gewoon een keuze van de ontwerper !!!!
dus woofer met fs=20 kan je rustig in TL kast
bouwen met afstemming op 30 hz
somber mode uit

Aangezien we de Chorda een mooie luidspreker vinden willen we er graag een TL van maken. Wellicht gaat het als 2,5 nog beter, dan is het goed om te weten dat Erik 4 stuks C220 heeft... alleen ga ik dan niet in de nabije toekomst ook eentje voor mijzelf kunnen maken gezien het budgetIk zal overigens zelf nooit een tweeweg TL bouwen!
helemaal ideaal zou een driehoekige vorm zijn

weidok schreef:Henkjan schreef:ziet er goed uit, denk dat die piekjes irl er niet zullen zijn, zeker met een beetje tactisch geplaatste demping (doe eens ba=20 (dus demping met een kwak sonofil aan het begin van de lijn)). en doe eens een plaatje met de membraanuitwijking
bij deze dan
Bron: http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/ILKORUR/AER.htmlThis is a TL based enclosure which uses reactive acoustic filters instead of fiber absorber. This gives a better low end response, with a higher gain as compared to other TLs using fiber absorber. Fiber absorber is used to dampen the higher resonances inside the line. But, at the same time it reduces the amplitude of the fundamental. Reactive acoustic filters, however, have a certain frequency band in which they operate and therefore they don't interfere with the fundamental frequency. By this way, you have a better sounding TL with a better low end response. This enclosure ensures such an operation in two ways. The first one is, it uses reactive acoustic filter to reduce the amplitudes of high resonances inside the line. The second one is that, there is a rear chamber right at the back of the speaker unit. The rear chamber also works as a filter. Rear chamber absorbes the mid frequencies which leaks to the line. As a result of this, only the frequencies, which needs to be in the line, enter the line from the back of the speaker unit.