Welke beveiliging zit er op zo'n chinese mini T-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
indoubt

Welke beveiliging zit er op zo'n chinese mini T-amp

Bericht door indoubt »

Ik heb een klein versterkertje gemaakt van zo'n chinees kant en klaar T-amp bordje. Nu alles in het kastje zit en is aangesloten blijkt dat de versterker begint te stotteren(seconde aan seconde uit) zodra het volume wat luider gaat.

Ik had de versterker getest voordat ik het kastje heb dichtgemaakt maar helaas alleen op een beperkt volume.

Ander helaas is dat ik een tekortschietend ontwerp van een kastje heb gemaakt en wel van gevouwen geperforeerde aluminium plaat. Op zich leuk maar je krijgt het geheel er niet in zonder de kast te beschadigen en weer open te buigen. Inmiddels heb ik dit een paar keer moeten doen en ziet het geheel er niet meer zo goed uit als van origine.

Wat me verbaasd is het lage volume, ik heb eerder t-ampjes gebruikt (en ooit gedemonstreerd op breda 1) en wat het volume wat met een dergelijk apparaatje nog behaald wordt is werkelijk fors, waarbij de versterker het opgeeft en in de beveiliging schiet.

Heb ik gewoon een (half) defect exemplaar of zij er anderen met gelijke ervaringen?

Ik heb nog wel een reserve bordje maar dat betekend dan weer de kast open en dicht
Dit is een foto van het gebruikte bordje
Dit is een foto van het gebruikte bordje
ta2024evaluationboard[1].jpg (99.22 KiB) 402 keer bekeken
Bijlagen
Zo'n kastje dus niet maken, is een drama om alles er netjes in te krijgen
Zo'n kastje dus niet maken, is een drama om alles er netjes in te krijgen
Nijn

Re: Welke beveiliging zit er op zo'n chinese mini T-amp

Bericht door Nijn »

Indoubt,

Ik heb ook een aantal van die bordjes en ze gaan behoorlijk hard hoor. In mijn geval was het uitgangsvolume vergelijkbaar met dat van een 41Hz bordje met zelfde chip.

Wat voor voeding heb je eraan zitten en hoeveel stroom loopt er op het moment van uitgaan? Ik weet dat ik je ze ook aardig aan en uit kunt laten gaan met een te weinig stroom leverende voeding ;-)

Btw, check ook even of de extra soldering op de SMD weerstand (3e van links 2e rijtje van onder op eerste plaatje) goed zit, want dit was een foutje in de print.

Groetjes,
Martin
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik ben er al achter.

Een van de luidsprekers is bijna doorgebrand en heeft een weerstand van minder dan 1 ohm. Vreemd is wel dat ie nog wel wat geluid geeft. waarschijnlijk is de spreekspoel te heet geworden en is er ergens korsluiting onstaan waarbij een klein stukje van de spreekspoel nog functioneert.

Na het aansluiten van andere luidsprekers lijkt de versterker naar behoren te functioneren.

Nijn, is een foutje in de print of zou een foutje kunnen zijn? De versterker lijkt het prima te doen en ik maak de kast liever niet nog een keer open.

Ik heb een kleine bloktrafo 24 VA 2 maal 9V met de twee secundaire windingen eerst gelijkgericht (2 gelijkrichters dus) en daarna parallel. Daarna een afvlakkingselco van 8200uF. Spanning is circa 12,7 volt DC under load en iets minder dan 13 zonder load. Prima dus voor de toepassing :)
De bloktrafo levert 3,2 Ampere op z'n secundaire windingen en lijkt me, in combinatie met de 8200uF prima geschikt voor de versterker (en zelfs stevig voor de 2 maal 6 watt die er aan 8 ohm geleverd kan worden)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ha Indoubt,
Ik heb met het zelfde bordje ook problemen gehad. De eerste keer toen ik hem aansloot deed hij niets. Toen ik het later nog eens probeerde wel en ging hij steeds harder spelen. Maar toen ik het de volgende keer weer probeerde deed hij niets meer. Ik heb daarna een Sure-Electronics via Ebay gekocht die speelt nu, na een paar kleine aanpassingen, dagelijks op een setje MB Quart’s.

Onvoorstelbaar wat er uit zo’n klein ding kan komen.

Groet,
Aad
Bijlagen
De Nichicon elco’s in het plaatje zijn niet standaard
De Nichicon elco’s in het plaatje zijn niet standaard
Laatst gewijzigd door FR_Aad op zo 04 okt 2009, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

mmm ik was blijkbaar te traag met het intikken van mijn antwoord.

Aad
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

FR_Aad schreef:
Ha Indoubt,
Ik heb met het zelfde bordje ook problemen gehad. De eerste keer toen ik hem aansloot deed hij niets. Toen ik het later nog eens probeerde wel en ging hij steeds harder spelen. Maar toen ik het de volgende keer weer probeerde deed hij niets meer. Ik heb daarna een Sure-Electronics via Ebay gekocht die speelt nu, na een paar kleine aanpassingen, dagelijks op een setje MB Quart’s.

Onvoorstelbaar wat er uit zo’n klein ding kan komen.

Groet,
Aad
Is dat een voeding die er nu naast ligt? Mijn Chipamp loopt op een accu, maar ik zou weleens een versterkertje willen maken. Welke voeding is dat?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Is een 12v 5a schakelende voeding van Dil in Rotterdam. Staat geen merk op, koste iets van 20,00/25,00 Euro.
Aad
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Interessant :). Heb even bijgelezen over schakelende voedingen. Controverseel ook :). Goedkoop, stabiel, efficient. Lijkt mij 100% ideaal.

Ik ga ook eens zon ding scoren :).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Werkt super met die schakelende voedingen!
Jet bent net te laat, tijdje geleden heb ik een samenkoop actie gedaan :)

Indoubt heb nog steeds wat voor je liggen !!! :wink:
jnijboer

Bericht door jnijboer »

Die voeding kost iets van 15 euro incl. verzendkosten in de ebay shop van Arjen Helder: werkt super met een T-amp achtige.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

FR_Aad schreef:
Ik heb daarna een Sure-Electronics via Ebay gekocht die speelt nu, na een paar kleine aanpassingen, dagelijks op een setje MB Quart’s.
Hallo Aad,

Zou je wat los kunnen laten over de aanpassingen? Ik heb hier namelijk zo´n zelfde bordje liggen en ben wel benieuwd naar verbeterpunten.

Groeten,
Mischa
carpin

Bericht door carpin »

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

carpin schreef:
Bedankt.
JvS

Bericht door JvS »

Ik heb voor 15 euro eens zo'n schakelende voeding gekocht en ga eens een maandje spelen met de TA2024 en die voeding als eindversterker op mijn reguliere hifiset (Chario Syntar200T).

Ik ben wel benieuwd. Generale repetitie voor gebruik van deze voeding met 'echte' Klasse D versterkers.
carpin

Bericht door carpin »

Voor een gewone simpele voeding

http://diy.audialonline.com/moduler/
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die TA2024 zal je verbazen.
Ik heb deze al getest met een SMPS zoek even op het forum naar de bevindingen hier van.

Mijn conclusie:
Veel beter, goedkoper, lichter en stabieler dan een "gewone" voeding.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ha Mischa,

Ik heb C-3, C-24 en R-3, R-16 verwijderd. Daarna een paar 2200uf Rubicon elco's op C29 en C26 gezet (erbij).
Geen eigen uitvindingen maar ik heb al mijn "wijsheid" hier vandaan: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=112395 (87 pagina's lees voer).

Justin Blair of http://forum.lowyat.net/topic/855281 zijn inderdaad ook leuk om te lezen. Er valt van alles te sleutelen aan deze bordjes.

Groeten,
Aad
Nijn

Bericht door Nijn »

Indoubt,
indoubt schreef:
Nijn, is een foutje in de print of zou een foutje kunnen zijn? De versterker lijkt het prima te doen en ik maak de kast liever niet nog een keer open.
Volgens mij was het een 'ground' probleempje - maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet zeker meer weet - maar ik zie op je foto dat de soldering er al ligt. Als hij werkt, zou ik hem lekker niet openmaken en er gewoon zo van genieten. Btw, je voeding lijkt me wel zwaar genoeg ;-)

Groetjes,
Martin
Plaats reactie