LM3886 versterker met 6N11 buis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Marp schreef:
Die isolatie is inderdaad vrij stevig, maar een braampje of scherp randje aan het schroefdraad kan aardig snijden. You never know...
Het is een TF. Ik zal eens proberen met een isolatie ringetje voor het schroefje.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Na vervangen van de chip doet hij het perfect :)

Nu nog een mooie behuizing zoeken. Iemand nog wat liggen?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

Hoe klinkt ie ?

*xbake wil er ook één bestellen :P
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

xbake schreef:
Hoe klinkt ie ?

*xbake wil er ook één bestellen :P
Moet zeggen dat hij behoorlijk dynamisch is. Detail is wel iets minder dan bij mijn buizenversterker. Voor het geld is hij gewoon heel goed.

Ik denk nog wel dat ik er een betere voeding bij ga maken. Is nu een beetje karig met simpel gelijkrichtertje en 2 chinese Elco's van 10000uF. Ik zie op de scoop toch wel een mooie zaagtand op de voedingslijn staan.

Moet er wel bij zeggen dat je dit niet echt merkt op de uitgangen. Chip zal wel een behoorlijke rejection ratio hebben ten opzichte van de voedingsspanning.

Verder kan ik hem alleen maar aanbevelen, ziet er leuk uit, doet het goed en kost niet veel :)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

staan die chips inderdaad bekend om. De 'originele' gainclones draaiden volgens mij met zo weinig als 1000uF per rail.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Is deze ook Mono in te zetten dusdanig dat beide chips bridged of parallel werken?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is het buisje daadwerkelijk een 6N11 ? Die komt in de databoeken namelijk nergens voor. Is het niet de 6N1 ?

Ik wil ook weleens zoiets uitproberen, ben benieuwd naar het resultaat.
Vanmiddag heb ik een paar LM3875 chips besteld.
Laatst gewijzigd door RobertD op do 20 aug 2009, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

toch bestaat deze buis hoor :P
Ik heb me trouwens ook zo'n kitje besteld, voor die 25€ kon ik em echt niet laten liggen :oops:
Ondertussen ook enkele LM3886'en gesampled en ontvangen :twisted:
Hopelijk vind ik binnenkort nog even tijd om er iets mee te doen ook :roll:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik kan via tdsl.duncanamps.com geen datasheet vinden, maar zal nog eens googelen.

Zelf zit ik te denken aan de ECC88 - ECC85 of de 6N1P als stuurbuisje.
Ik wil graag iets dat werkt op de voedingsspanning van de LM3875. Die moet werken tussen +35 en - 35V, dus is er 70V voor de stuurbuis. Wellicht dat een 6SN7 ook kan, want die wordt ook gebruikt als uitgangsbuisje in tuners (tubejack modificatie).
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen Russische buis maar een chinese variant van de E88CC.
Wellicht dat je ook daarmee geen datasheet vindt.
Na de eerste luistertests zal de buis ook het eerste zijn wat ik vervang :D , al hoeft de chinees niet op voorhand als slecht bestempeld te worden :lol:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Gobla schreef:
Is deze ook Mono in te zetten dusdanig dat beide chips bridged of parallel werken?
Niet op dit bordje. Zijn 2 gescheiden kanalen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

De gebruikte 6N11 kan vervangen worden door:

- 6DJ8
- 6922
- ECC88
- 6N23P

Meer dan genoeg keuze lijkt me :P
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

xbake schreef:
De gebruikte 6N11 kan vervangen worden door:

- 6DJ8
- 6922
- ECC88
- 6N23P

Meer dan genoeg keuze lijkt me :P
pcc88 zou ook kunnen alleen de gloei moet dan 7volt zijn ipv 6.3volt.
als je vb een Telefunken :wink: zoekt is de pcc88 goedkoper dan de ecc88
6N1p zou ook kunnen die vraag alleen 2x meer stroom dan een gewone ecc88
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door de_smit »

Echt een leuk project :D

Ik zag op e-bay ook het aanbod voor de losse printplaat en een beschrijving met onderdelen lijst. Heeft iemand een onderdelen lijst van deze kit, zodat ik eens kan kijken of het zin heeft zelf de onderdelen bij bijv. Farnell in te kopen samen met de losse print via e-bay?

Neemt niet weg dat 35Dollar niet verkeerd is voor de complete set, maar door lokaal te bestellen weet je wel precies wat er in zit.

Stomme vraag van deze leek:
Hoe zetten jullie deze versterker in? In één geheel aangevuld met ingangen selectie en volume regeling of losse regelingen voor de versterken...? Gezien het feit dat ik nu een "standaard" versterker heb, heb ik toch net wat meer nodig dan alleen deze kit, toch????

Frank
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

de_smit schreef:
Echt een leuk project :D

Ik zag op e-bay ook het aanbod voor de losse printplaat en een beschrijving met onderdelen lijst. Heeft iemand een onderdelen lijst van deze kit, zodat ik eens kan kijken of het zin heeft zelf de onderdelen bij bijv. Farnell in te kopen samen met de losse print via e-bay?

Neemt niet weg dat 35Dollar niet verkeerd is voor de complete set, maar door lokaal te bestellen weet je wel precies wat er in zit.

Stomme vraag van deze leek:
Hoe zetten jullie deze versterker in? In één geheel aangevuld met ingangen selectie en volume regeling of losse regelingen voor de versterken...? Gezien het feit dat ik nu een "standaard" versterker heb, heb ik toch net wat meer nodig dan alleen deze kit, toch????

Frank
Ik maak er een geintegreerde versterker mee met 4 ingangen en volumeregeling. Komt in de woonkamer te staan voor mijn cyburgs needles luidsprekertjes. Heb nu nog een crappy oud JVC versterkertje staan.

Zal vanavond een paar foto's plaatsen. Ben nu bezig met alles in een chassis te bouwen.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door de_smit »

OK! dankjewel. Wat (in ieder geval voor mij) ook heel interessant is, is een beschrijving of schema hoe e.e.a. aan elkaar geschakeld zit. Dat zal voor menig forum bezoeker logisch zijn, maar ik zoek daar nog wat antwoorden. Met name voor een goede volume regeling en e.v.t. toon afstemming (alhoewel ik die normaal uit heb staan). Is het mogelijk een keer een onderdelen lijst te posten?

Frank
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

de_smit schreef:
OK! dankjewel. Wat (in ieder geval voor mij) ook heel interessant is, is een beschrijving of schema hoe e.e.a. aan elkaar geschakeld zit. Dat zal voor menig forum bezoeker logisch zijn, maar ik zoek daar nog wat antwoorden. Met name voor een goede volume regeling en e.v.t. toon afstemming (alhoewel ik die normaal uit heb staan). Is het mogelijk een keer een onderdelen lijst te posten?

Frank
Volumeregeling wordt gewoon met een stereo potmeter gedaan. Ik zal wel een schemaatje met onderdelenlijst maken :D
Toonregeling gebruik ik eigenlijk nooit, maar daar zijn ook wel kant en klare oplossingen voor te vinden.

Zoiets: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459064 ( misschien wel betere opamps monteren... )
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

Hierbij een paar foto's van de stand tot nu toe :D

Links voeding, midden versterker, rechts 4 ingangen. Moet nog een ingangschakelaar en volumeregeling bij.

Ik heb een bestaand chassis gebruikt waar ik een nieuwe achterkant en frontje bij ga maken. De ventilator is waarschijnlijk wel nodig, aangezien de topcover geen ventilatiegaten heeft. Heb hem op lage spanning draaien en hij is met de kap er op niet te horen. Moet nog even testen of dit genoeg is.
Bijlagen
DSCF2642.JPG
DSCF2643.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door TubeHead »

Zit er een thermische zelf protectie op het LM3886 IC ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

TubeHead schreef:
Zit er een thermische zelf protectie op het LM3886 IC ?
Ja, zit er wel in.
Simon_W
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 9:35

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door Simon_W »

Leuk project. Ik vroeg mij af wat die 4 rode condensators doen. Ik heb zelf wel eens zo'n goedkoop setje met 2 maal LM3886 gekocht bij http://myworld.ebay.nl/shkubli2007/ (maar dus niet met een buis) en die klonk aanvankelijk nogal tam. Echter de input condensator was een Wima MKS 4 (1,0 uF) welke ik vervangen heb door een Mundorf Mcap (2,2 uF). Toen klonk hij (na een uurtje inspelen) veel beter. Als koelblokken heb ik toen 2 oude koelblokken uit een PC gebruikt en die bleken (op huiskamerniveau) ruim voldoende.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door mischa72 »

Zie ik het goed dat je de spanning voor de ventilator van de gloeivoeding af haalt? IK zou er als ik jou was een regelaartje tussen zetten, zodat je de spanning op de fan kunt instellen. Ik betwijfel overigens of het zin zou hebben om op deze manier de koeling te doen. Je schroeft de LM´s tegen het smalste gedeelte van het koelblok. Uiteraard kun jij alleen meer zelf bepalen op het afdoende werkt. Indien je 8 ohm speakers eraan gaat hangen zal het allemaal wel meevallen en ook het gunstig kiezen van de voedingsspanning helpt daarbij. Je zou eventueel in de achterplaat een stel gaten kunnen maken waar je dan 2 kleine fans verticaal plaatst die de lucht tussen de ribben van het koelprofiel door trekt.

Verder zie ik hier nog een recycler. Het wordt populair :wink: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door sevenup »

Het is een 12V fan die nu op 6V draait. Lekker rustig. Heb de versterker nu een tijdje draaien en hij wordt helemaal niet heet. Kan denk ik zelfs wel zonder fan met mijn needles speakers. Verder een perfecte match met de needles qua vermogen.

Klinkt lekker, strak laag en redelijk detail in het mid/hoog. Heb nog een kleine brom op de uitgang. Deze wordt harder als ik een bron aansluit. Is waarschijnlijk een aardlus die veroorzaakt wordt door niet geisoleerde tulp stekkers. Morgen even testen...
Bijlagen
DSCF2644.JPG
DSCF2646.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Is waarschijnlijk een aardlus die veroorzaakt wordt door niet geisoleerde tulp stekkers. Morgen even testen...
Dit zou ook nog een ingang kunnen zijn waarvan de massa niet is aangesloten. Als bron en versterker geen gemeenschappelijke massa hebben, kun je ook dit verschijnsel hebben. Ik heb naar zo´n fout een tijd geleden 3 weken gezocht.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: LM3886 versterker met 6N11 buis

Bericht door TubeHead »

bij die needles heb je idd denk ik niet veel vermogen voor nodig.

Dus ditch the fan bitch :mrgreen:
Plaats reactie