Het is een TF. Ik zal eens proberen met een isolatie ringetje voor het schroefje.Marp schreef:Die isolatie is inderdaad vrij stevig, maar een braampje of scherp randje aan het schroefdraad kan aardig snijden. You never know...
LM3886 versterker met 6N11 buis
Moderator: Beheerdersteam
Moet zeggen dat hij behoorlijk dynamisch is. Detail is wel iets minder dan bij mijn buizenversterker. Voor het geld is hij gewoon heel goed.xbake schreef:Hoe klinkt ie ?
*xbake wil er ook één bestellen
Ik denk nog wel dat ik er een betere voeding bij ga maken. Is nu een beetje karig met simpel gelijkrichtertje en 2 chinese Elco's van 10000uF. Ik zie op de scoop toch wel een mooie zaagtand op de voedingslijn staan.
Moet er wel bij zeggen dat je dit niet echt merkt op de uitgangen. Chip zal wel een behoorlijke rejection ratio hebben ten opzichte van de voedingsspanning.
Verder kan ik hem alleen maar aanbevelen, ziet er leuk uit, doet het goed en kost niet veel
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Is het buisje daadwerkelijk een 6N11 ? Die komt in de databoeken namelijk nergens voor. Is het niet de 6N1 ?
Ik wil ook weleens zoiets uitproberen, ben benieuwd naar het resultaat.
Vanmiddag heb ik een paar LM3875 chips besteld.
Ik wil ook weleens zoiets uitproberen, ben benieuwd naar het resultaat.
Vanmiddag heb ik een paar LM3875 chips besteld.
Laatst gewijzigd door RobertD op do 20 aug 2009, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Ik kan via tdsl.duncanamps.com geen datasheet vinden, maar zal nog eens googelen.
Zelf zit ik te denken aan de ECC88 - ECC85 of de 6N1P als stuurbuisje.
Ik wil graag iets dat werkt op de voedingsspanning van de LM3875. Die moet werken tussen +35 en - 35V, dus is er 70V voor de stuurbuis. Wellicht dat een 6SN7 ook kan, want die wordt ook gebruikt als uitgangsbuisje in tuners (tubejack modificatie).
Zelf zit ik te denken aan de ECC88 - ECC85 of de 6N1P als stuurbuisje.
Ik wil graag iets dat werkt op de voedingsspanning van de LM3875. Die moet werken tussen +35 en - 35V, dus is er 70V voor de stuurbuis. Wellicht dat een 6SN7 ook kan, want die wordt ook gebruikt als uitgangsbuisje in tuners (tubejack modificatie).
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen Russische buis maar een chinese variant van de E88CC.
Wellicht dat je ook daarmee geen datasheet vindt.
Na de eerste luistertests zal de buis ook het eerste zijn wat ik vervang
, al hoeft de chinees niet op voorhand als slecht bestempeld te worden 
Wellicht dat je ook daarmee geen datasheet vindt.
Na de eerste luistertests zal de buis ook het eerste zijn wat ik vervang
- telefunken
- Berichten: 94
- Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
- Locatie: Poortugaal
pcc88 zou ook kunnen alleen de gloei moet dan 7volt zijn ipv 6.3volt.xbake schreef:De gebruikte 6N11 kan vervangen worden door:
- 6DJ8
- 6922
- ECC88
- 6N23P
Meer dan genoeg keuze lijkt me
als je vb een Telefunken
6N1p zou ook kunnen die vraag alleen 2x meer stroom dan een gewone ecc88
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Echt een leuk project
Ik zag op e-bay ook het aanbod voor de losse printplaat en een beschrijving met onderdelen lijst. Heeft iemand een onderdelen lijst van deze kit, zodat ik eens kan kijken of het zin heeft zelf de onderdelen bij bijv. Farnell in te kopen samen met de losse print via e-bay?
Neemt niet weg dat 35Dollar niet verkeerd is voor de complete set, maar door lokaal te bestellen weet je wel precies wat er in zit.
Stomme vraag van deze leek:
Hoe zetten jullie deze versterker in? In één geheel aangevuld met ingangen selectie en volume regeling of losse regelingen voor de versterken...? Gezien het feit dat ik nu een "standaard" versterker heb, heb ik toch net wat meer nodig dan alleen deze kit, toch????
Frank
Ik zag op e-bay ook het aanbod voor de losse printplaat en een beschrijving met onderdelen lijst. Heeft iemand een onderdelen lijst van deze kit, zodat ik eens kan kijken of het zin heeft zelf de onderdelen bij bijv. Farnell in te kopen samen met de losse print via e-bay?
Neemt niet weg dat 35Dollar niet verkeerd is voor de complete set, maar door lokaal te bestellen weet je wel precies wat er in zit.
Stomme vraag van deze leek:
Hoe zetten jullie deze versterker in? In één geheel aangevuld met ingangen selectie en volume regeling of losse regelingen voor de versterken...? Gezien het feit dat ik nu een "standaard" versterker heb, heb ik toch net wat meer nodig dan alleen deze kit, toch????
Frank
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Ik maak er een geintegreerde versterker mee met 4 ingangen en volumeregeling. Komt in de woonkamer te staan voor mijn cyburgs needles luidsprekertjes. Heb nu nog een crappy oud JVC versterkertje staan.de_smit schreef:Echt een leuk project![]()
Ik zag op e-bay ook het aanbod voor de losse printplaat en een beschrijving met onderdelen lijst. Heeft iemand een onderdelen lijst van deze kit, zodat ik eens kan kijken of het zin heeft zelf de onderdelen bij bijv. Farnell in te kopen samen met de losse print via e-bay?
Neemt niet weg dat 35Dollar niet verkeerd is voor de complete set, maar door lokaal te bestellen weet je wel precies wat er in zit.
Stomme vraag van deze leek:
Hoe zetten jullie deze versterker in? In één geheel aangevuld met ingangen selectie en volume regeling of losse regelingen voor de versterken...? Gezien het feit dat ik nu een "standaard" versterker heb, heb ik toch net wat meer nodig dan alleen deze kit, toch????
Frank
Zal vanavond een paar foto's plaatsen. Ben nu bezig met alles in een chassis te bouwen.
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
OK! dankjewel. Wat (in ieder geval voor mij) ook heel interessant is, is een beschrijving of schema hoe e.e.a. aan elkaar geschakeld zit. Dat zal voor menig forum bezoeker logisch zijn, maar ik zoek daar nog wat antwoorden. Met name voor een goede volume regeling en e.v.t. toon afstemming (alhoewel ik die normaal uit heb staan). Is het mogelijk een keer een onderdelen lijst te posten?
Frank
Frank
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Volumeregeling wordt gewoon met een stereo potmeter gedaan. Ik zal wel een schemaatje met onderdelenlijst makende_smit schreef:OK! dankjewel. Wat (in ieder geval voor mij) ook heel interessant is, is een beschrijving of schema hoe e.e.a. aan elkaar geschakeld zit. Dat zal voor menig forum bezoeker logisch zijn, maar ik zoek daar nog wat antwoorden. Met name voor een goede volume regeling en e.v.t. toon afstemming (alhoewel ik die normaal uit heb staan). Is het mogelijk een keer een onderdelen lijst te posten?
Frank
Toonregeling gebruik ik eigenlijk nooit, maar daar zijn ook wel kant en klare oplossingen voor te vinden.
Zoiets: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459064 ( misschien wel betere opamps monteren... )
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Hierbij een paar foto's van de stand tot nu toe
Links voeding, midden versterker, rechts 4 ingangen. Moet nog een ingangschakelaar en volumeregeling bij.
Ik heb een bestaand chassis gebruikt waar ik een nieuwe achterkant en frontje bij ga maken. De ventilator is waarschijnlijk wel nodig, aangezien de topcover geen ventilatiegaten heeft. Heb hem op lage spanning draaien en hij is met de kap er op niet te horen. Moet nog even testen of dit genoeg is.
Links voeding, midden versterker, rechts 4 ingangen. Moet nog een ingangschakelaar en volumeregeling bij.
Ik heb een bestaand chassis gebruikt waar ik een nieuwe achterkant en frontje bij ga maken. De ventilator is waarschijnlijk wel nodig, aangezien de topcover geen ventilatiegaten heeft. Heb hem op lage spanning draaien en hij is met de kap er op niet te horen. Moet nog even testen of dit genoeg is.
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Ja, zit er wel in.TubeHead schreef:Zit er een thermische zelf protectie op het LM3886 IC ?
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Leuk project. Ik vroeg mij af wat die 4 rode condensators doen. Ik heb zelf wel eens zo'n goedkoop setje met 2 maal LM3886 gekocht bij http://myworld.ebay.nl/shkubli2007/ (maar dus niet met een buis) en die klonk aanvankelijk nogal tam. Echter de input condensator was een Wima MKS 4 (1,0 uF) welke ik vervangen heb door een Mundorf Mcap (2,2 uF). Toen klonk hij (na een uurtje inspelen) veel beter. Als koelblokken heb ik toen 2 oude koelblokken uit een PC gebruikt en die bleken (op huiskamerniveau) ruim voldoende.
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Zie ik het goed dat je de spanning voor de ventilator van de gloeivoeding af haalt? IK zou er als ik jou was een regelaartje tussen zetten, zodat je de spanning op de fan kunt instellen. Ik betwijfel overigens of het zin zou hebben om op deze manier de koeling te doen. Je schroeft de LM´s tegen het smalste gedeelte van het koelblok. Uiteraard kun jij alleen meer zelf bepalen op het afdoende werkt. Indien je 8 ohm speakers eraan gaat hangen zal het allemaal wel meevallen en ook het gunstig kiezen van de voedingsspanning helpt daarbij. Je zou eventueel in de achterplaat een stel gaten kunnen maken waar je dan 2 kleine fans verticaal plaatst die de lucht tussen de ribben van het koelprofiel door trekt.
Verder zie ik hier nog een recycler. Het wordt populair
.
Groeten,
Mischa
Verder zie ik hier nog een recycler. Het wordt populair
Groeten,
Mischa
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Het is een 12V fan die nu op 6V draait. Lekker rustig. Heb de versterker nu een tijdje draaien en hij wordt helemaal niet heet. Kan denk ik zelfs wel zonder fan met mijn needles speakers. Verder een perfecte match met de needles qua vermogen.
Klinkt lekker, strak laag en redelijk detail in het mid/hoog. Heb nog een kleine brom op de uitgang. Deze wordt harder als ik een bron aansluit. Is waarschijnlijk een aardlus die veroorzaakt wordt door niet geisoleerde tulp stekkers. Morgen even testen...
Klinkt lekker, strak laag en redelijk detail in het mid/hoog. Heb nog een kleine brom op de uitgang. Deze wordt harder als ik een bron aansluit. Is waarschijnlijk een aardlus die veroorzaakt wordt door niet geisoleerde tulp stekkers. Morgen even testen...
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
Dit zou ook nog een ingang kunnen zijn waarvan de massa niet is aangesloten. Als bron en versterker geen gemeenschappelijke massa hebben, kun je ook dit verschijnsel hebben. Ik heb naar zo´n fout een tijd geleden 3 weken gezocht.sevenup schreef:Is waarschijnlijk een aardlus die veroorzaakt wordt door niet geisoleerde tulp stekkers. Morgen even testen...
Groeten,
Mischa
Re: LM3886 versterker met 6N11 buis
bij die needles heb je idd denk ik niet veel vermogen voor nodig.
Dus ditch the fan bitch
Dus ditch the fan bitch
