Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Chorda Evo

Bericht door wouter »

Welkom!

In 2002 kwam het blad HOBBY hifi met een referentieproject: de Chorda

Dit topic ben ik gestart omdat ik samen met een vriend van me, Erik Hoffman, bezig ben deze 2-weg in een transmissielijn constructie te maken. Dit is echter niet eenvoudig gebleken.
We willen graag alle stappen delen op het forum, zodat we feedback en hulp kunnen krijgen. Uiteraard zal het ontwerp tot in details op het forum bekend worden, zodat geinteresseerden hier hun voordeel mee kunnen doen.

De Chorda:
Afbeelding
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/02/01_02/01_02.html
Dit is een 2-weg basreflex luidspreker met Thiel C2 220 & C2 44
Het overnamepunt ligt op 1150 Hz (uit mijn hoofd) van de 8" naar de 2", beide met keramiek als conus materiaal.

C2 44: http://www.accuton.com/e_index_netscape1280.html
C2 220-T6: http://www.accuton.com/e_index_netscape1280.html

We ontwerpen 2 zaken opnieuw:
De basconstructie; van BR naar TL
De kastvorm; van stapel balken naar gebogen kastwanden met daarop een elegante midhoog constuctie

De BR heeft een -3dB op 28 Hz, en zit in 65 liter. Een enorm bereik voor een 2-weg dus.
De transmissielijn moet zonder grote pieken en dalen het laag weergeven in ongeveer evenveel liters.

Het filter moet behouden blijven, aangezien er in de fijnafstemming van de Chorda enorm veel tijd heeft gezeten. Ook de bafflestepcompensatie (rond 800 Hz) moet hetzelfde blijven, dus de kast zal ongeveer dezelfde breedte moeten houden. (De kast zal inwendig waarschijnlijk rechthoekig blijven)

De (filter)materiaallijst:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... chorda.htm

Graag willen we feedback op de Ajhorn simulaties, en als Akabak ervaringsdeskundigen mee willen ontwerpen - heel graag :D

We gaan er iets moois van maken!

Erik & Wouter
Laatst gewijzigd door wouter op di 13 mar 2012, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

zijn dit de specs van de woofer:
Thiele/Small Parameters:
sensitivity E 89.6 dB
DC-resistance R 5.9 Ohm
resonance freq. fres 20.4 Hz
equival. vol. of air Vas 144 l
mechanical Q Qms 4.49
electrical Q Qes 0.29
total Q Qts 0.272
eff. piston area S 233 cm²
moving mass Mms 31.9 g
suspension compl. Cms 1.91 mm/N
mech. resistance Rms 0.91 kg/s-1
Voice coil / Magnet Data:
power handling P 150 Watt
voice coil diameter D 38 mm
voice coil former Ti
voice coil height h 16.4 mm
number of layers 2
voice coil inductance Lbm 0.61 mH
pole plate thickness 6.0 mm
linear excursion Xmax ±5.2 mm
flux density B 1.2 T
force factor BL 9.1 NA-1
ferrofluid filling no
Qts is wel wat magertjes.. kan het in Akabak proberen :)

inwendige kastbreedte is ...... cm ???
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

klopt, die gegevens werk ik ook mee

Het oorspronkelijk ontwerp was extern 26 cm breed, 45 cm diep. Volgens mij werd 25mm plaatmateriaal gebruikt. Dus intern 21 cm breed, bekleed met demping 30 (3 cm)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

ok
inw breedte aangenomen op 20 cm !!
begin lijn 2.5 sd
einde 1.05
L= 343/4/ fx (35 hz)
plaatje
Bijlagen
chorda-tl1
chorda-tl1
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ik ga mee simuleren in Ajhorn!

Je hebt nog SLS boven in staan, maar volgens mij is dit wel met de C220 (gezien de andere gegevens)
Kun je me het volgende even laten weten:

Volume totale constructie:
Opening aan het begin:
Opening aan het eind:
Driver positie: exact 1/3e?
Afstand opening t.o.v. driver (horizontaal): 0 cm
Interne Helmholz Resonator: geen
Demping aan het begin - midden - eind van de lijn:
Afstemfrequentie: 35 Hz
Filter: uit
Laatst gewijzigd door wouter op di 29 sep 2009, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

sls12 is naam script
unit op 1/3
begin en einde tl had ik al gegeven
IHR geen
demping staat in script
40/30/30 (20 is 1 sonofil mat)

opening achter bij vloer dacht ik zo :)

inhoud totaal ??

Mag een ML TL ook ??
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Chorda TL

Bericht door richard »

weidok schreef:
ok
inw breedte aangenomen op 20 cm !!
begin lijn 2.5 sd
einde 1.05
L= 343/4/ fx (35 hz)
plaatje
Klopt het dat het rendement 74 dB is? of zie ik iets over het hoofd?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

opening achter bij vloer dacht ik zo

inhoud totaal ??

Mag een ML TL ook ??
Alles mag, daarvoor ben ik hier op het forum beland met dit ontwerp.

De akabak gegevens kon ik nog niet zo goed 'lezen' - ik ga binnenkort er zelf eens mee stoeien, maar voordat je een nieuw programma onder de knie hebt....

Rendement zit rond 86dB denk ik, morgen heb ik mijn Hobbyhifi uit 2002 weer in huis en zoek ik het op.

@weidok: weet je zo welke lengte en diepte de (gevouwen TL heeft) ?
L = 343/35 / 4 = 2,45 ga ik zonder tegenbericht vanuit.

20 cm binnenwerks:
met een start van de lijn van 582,5 geeft: 29,125 diepte
met een eind van de lijn van 244,65 is dat: 12,2325.
Met een voor, midden en achterpaneel a 2,5cm resulteerd dat in een kastdiepte van: 48,7 cm.
Dus de offset tussen de driver en opening is dan 48,7?!

Bij 1 sonofil mat ga ik maar even uit van 125gram-20 liter / 2 = 62,5 gram-10 liter

De wens is wel de poort aan de voorzijde, maar niet indien dat het optimale (praktijk) in de weg staat. Qua plaatsing is het handiger wanneer de poort aan de voorzijde zit... (minder looptijd verschillen en niet geplande/ te controleren poortversterking)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

heb jij metingen van de basunit.. ? lijkt mij beter
weet niet hoe nauwkeurig de specs zijn..?

zal binnenkort nog eens meer proberen...

zonder demping ziet het niet echt lekker uit
met "onze" mjking tabellen alingment wordt
het een behoorlijke kast..

unit is misschien beter voor een hoornachtig model
een zgn. (ML) TQWT ????
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Dit komt uit Ajhorn met de invoer van de Akabak gegevens.

Ver verschillen zijn groot wanneer ik de poortopening aan de achterzijde simuleer. Akabak lijkt hiermee geen rekening te houden?!

Afbeelding

Ik heb geen metingen van de woofer. Ik ga rustig uit van de gegevens van de fabrikant. Laten we die gewoon (eerst) aanhouden
Laatst gewijzigd door wouter op wo 30 sep 2009, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Chorda TL

Bericht door richard »

weidok schreef:
unit is misschien beter voor een hoornachtig model
een zgn. (ML) TQWT ????
De F (Fs/Qts) van de woofer is 75, dat is volgens een oude wijsheid optimale verhouding tussen gesloten kast of basreflex. Voor een TL zou de F bij voorkeur kleiner dan 40 moeten zijn. Voor een hoorn moet de F weer groter zijn dan 120.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Ivo »

Ik ken de regel 2*Fs/Qts en als dat boven 200 is, geschikt voor hoorn. Ik geloof dat dat het Efficiency Bandwith Product heet. Lijkt wel omgekeerd. Ik hecht tegenwoordig wat minder waarde aan dat soort regeltjes, ik simuleer graag in hornresp en zie wat het oplevert.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Aangezien het een 2-weg is beinvloed de constructie het totale geluid erg sterk.

Het is ons opgevallen dat de TL versie veel 'opener' speelde dan de BR versie. We hebben ze naast elkaar vergeleken.

Bij de optimo (van tony gee) wordt beschreven hoe een transmissielijn het middengebied beinvloed - als het ware een 6dB filtering geluidsbeleving. Wellicht zegt dit je niets, maar voor ons staat vast dat we de potentie van een TL (boven een BR) hebben gehoord en een gesloten variant zal het naar ons idee alleen maar minder goed doen (zonder allerlei opmerkingen uit te lokken)..

Als ik zo vrij mag zijn TG :?: :

Cabinet conclusion
From these six different cabinets I have chosen the TL with a constant cross-section. It proved a nice balance between deep bass, open midrange and dynamics. After these experiments I also feel that a TL with a constant cross-section will work best for a 2-way design due to the more open and direct midrange and that a 3-way TL with a separate midrange driver would work better in a tapered line due to the subjectively deeper and tighter bass.


Hoe een ML gaat klinken weet ik niet. We willen graag een 'schone' en neutrale laagafstemming vinden. De BR (was in Beetsterzwaag ook opgevallen) is het net niet. De uitgeprobeerde TL's hadden last van storende tonen. Spelen met demping bracht geen oplossing. De simulaties hebben we daarom in twijfel getrokken.

En, de fs is bizar laag (20,4 Hz) - wellicht gaan standaard regels hier misschien niet op... :?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Denk dat de TL opening een 2 weg TL achter
en beneden de meeste "elegante" zal zijn
Akabak kan hier wel met rekenen maar of het
script hier mee rekend ???

gewaagd
nog een poging
130 liter kast !!
Bijlagen
model 2
model 2
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Chorda TL

Bericht door arjank »

Of het nu een bassreflex systeem is of een TL, je zult moeten experimenteren met dempings materiaal om het middengebied goed te krijgen.

Ik kom zo juist op een bijna brilliant idee :D een TL maken met een passieve radiator 8) Ik verwacht dat het dan mogelijk is om zonder al te veel demping een forse bas en neutraal middengebied(zonder pijp resonanties) te krijgen.
Ik heb nog een Philips AD12100 liggen, die wil ik in een flinke kast plaatsen en ik had al een TL in gedachten. DIt gaat dus een TL/PR worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Chorda TL

Bericht door Marp »

arjank schreef:
een TL maken met een passieve radiator 8) Ik verwacht dat het dan mogelijk is om zonder al te veel demping een forse bas en neutraal middengebied(zonder pijp resonanties) te krijgen.
Ik verwacht dat je dan een TL met een enorme HH-resonator creëert... zo enorm dat deze een serieuze impedantie parallel aan die van de TL vormt, waardoor die laatste veel langer moet worden om eenzelfde afstemming te bereiken.

Niet iets om in het topic van Wouter over door te gaan, maar ik zou er nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Aangezien het een 2-weg is beinvloed de constructie het totale geluid erg sterk.

Het is ons opgevallen dat de TL versie veel 'opener' speelde dan de BR versie. We hebben ze naast elkaar vergeleken.

Bij de optimo (van tony gee) wordt beschreven hoe een transmissielijn het middengebied beinvloed - als het ware een 6dB filtering geluidsbeleving. Wellicht zegt dit je niets, maar voor ons staat vast dat we de potentie van een TL (boven een BR) hebben gehoord en een gesloten variant zal het naar ons idee alleen maar minder goed doen (zonder allerlei opmerkingen uit te lokken)..

Als ik zo vrij mag zijn TG :?: :

Cabinet conclusion
From these six different cabinets I have chosen the TL with a constant cross-section. It proved a nice balance between deep bass, open midrange and dynamics. After these experiments I also feel that a TL with a constant cross-section will work best for a 2-way design due to the more open and direct midrange and that a 3-way TL with a separate midrange driver would work better in a tapered line due to the subjectively deeper and tighter bass.


Hoe een ML gaat klinken weet ik niet. We willen graag een 'schone' en neutrale laagafstemming vinden. De BR (was in Beetsterzwaag ook opgevallen) is het net niet. De uitgeprobeerde TL's hadden last van storende tonen. Spelen met demping bracht geen oplossing. De simulaties hebben we daarom in twijfel getrokken.

En, de fs is bizar laag (20,4 Hz) - wellicht gaan standaard regels hier misschien niet op... :?


voorstel TL met constante doorsnede ca. 3* Sd

uitgangspunten volgens Tabellen MJ King
letop driver offset
Bijlagen
constante doorsnede 3 Sd
constante doorsnede 3 Sd
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

ok sim 3 sd constante tl doorsnede Akabak
zonder demping !!
Bijlagen
3sd recht akabak
3sd recht akabak
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Chorda TL

Bericht door arjank »

Ik verwacht dat je dan een TL met een enorme HH-resonator creëert... zo enorm dat deze een serieuze impedantie parallel aan die van de TL vormt, waardoor die laatste veel langer moet worden om eenzelfde afstemming te bereiken.
Ik denk dat dat wel meevalt, maar, dit is natuurlijk een mooi experiment :D Zie ook het nieuwe draadje dat ik begonnen ben. viewtopic.php?f=15&t=9557
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

ff 2 extremen van de afstemming gedaan,

1 rechte pijp volgens K+T recept (maar dan op 28Hz ipv 20Hz)
chorda TL K+T recept.png
en een volgens de allignment tabellen van MJK met een sterke tapsheid.
chorda TL stron taper.png
wordt hoe dan ook geen klein kastje...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Bedankt voor alle reacties.

Om het even inzichtelijk te maken heb ik bovenstaande ontwerpen in Ajhorn ingevoerd. Ik heb nog wat lopen schuiven met de driver positie en wat dempmateriaal om de mooiste curves te krijgen - zodat we zinnige vergelijkingen kunnen maken.

Even ter vergelijk, de 3x Sd flatline van de Akabak simulatie (ik heb gegokt dat je op 2,55 meter zat, met 1/3 d.p.)

3x Sd flatline van de Akabak
Afbeelding

K+T recept: De zwarte lijn is de oorspronkelijke BR simulatie

Afbeelding

MJK sheet:
Afbeelding

Bij de MJK sheet gaat het om een box van meer dan 70 cm diep, ik heb daarom in rood de horizontale offset tussen de driver en poortopening gesimuleerd. In Vtot(aal) kun je de liters inhoud van de ontwerpen zien.



De MJK's naast de BR:
Afbeelding

en voor de liefhebbers even een simulatie met en zonder het bafflestepcompensatie gedeelte in het filter:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wouter op wo 30 sep 2009, 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ik heb nu zelf een ontwerpje gemaakt. Hierbij heb ik gespeeld met de driver positie, demping, offset (40cm) en IHA.

Een transmissielijn van 77,5 liter, met de opening aan de achterzijde en een Interne Helmholz Absorber/Resonator van 4 liter op 250Hz. Opening is van 500 naar 200 cm2 met een lengte 2,1 meter.

Een vergelijking met de BR laat zien dat de variatie (kleuring) beperkt blijft tot wat piekjes en dalletjes, wat met beklede kastwanden (demping 10 bijv.) gereduceerd kan worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

als ik tijd heb zal ik vanavond nog eens
wat in Akabak uitproberen

lees dit topic eens door vooral
pagina 2 http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n&start=25

afstraalgedrag karlsonkromme !!!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

gelezen...

Kan me vinden in de opmerking van Ivo:
Volgens mij maakt hij zo de lengte van de lijn variabel en probeert hij de pieken en dalen van de TQWT te verminderen. Ik heb wel vaker zo'n tekening gezien, alleen was de Karlson-spleet dan aan het uiteinde van de TQWT aangebracht, dus aan de "mond-zijde". Volgens mij boeken mensen ook daadwerkelijk resultaat met deze truc, ik ben heel benieuwd of Weidok daar ook succes mee boekt, met de spleet op deze plaats. In principe zou het daar ook moeten werken.
Het doet me een beetje denken aan het transmissielijntje met de Veravox 3" (nu wellicht met de Omnes Audio BB3.AL) die hier te zien is.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26um%3D1

Deze heeft de TL deler in een oplopende punt. Ik verwacht dat daardoor een minder specifieke frequentieafstemming ontstaat.
Afbeelding

Bij veel TL ontwerpen van A.O.S. zie je onderin aan de voorzijde ook een 3-hoekige TL opening. Wellicht ook met die gedachte...
Afbeelding

Voor alsnog heb ik hiermee geen plannen, aangezien afstemmen dan nog diffuser wordt.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door sietse »

Zo'n driehoekige opening is mooier dan een rechthoekige. Heeft verders nergens invloed op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”