2 * 100 watt klasse D module.
Moderator: Beheerdersteam
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Het is een vrij grove, roze ruis, en ontstaat na mijn ingangsvolumeregelaar.
Voeding is flink afgevlakt (30.000 µF) en gesnubt. Er is geen spoor van ratel of brom hoorbaar. Het komt echt uit het bordje.
Mogelijk heeft het met de schakeling te maken? Het zijn 4 versterkers die per tweetal gebrugd zijn. Dat versterkt eventuele ruis volgens mij.
Hij ruiste ook toen ik hem op een losse 24 volts accu had aangesloten.
De ruis is "stereo" en in beide kanalen even sterk.
Sure geeft op dat de ruis 135 mV bedraagt overigens.
Voeding is flink afgevlakt (30.000 µF) en gesnubt. Er is geen spoor van ratel of brom hoorbaar. Het komt echt uit het bordje.
Mogelijk heeft het met de schakeling te maken? Het zijn 4 versterkers die per tweetal gebrugd zijn. Dat versterkt eventuele ruis volgens mij.
Hij ruiste ook toen ik hem op een losse 24 volts accu had aangesloten.
De ruis is "stereo" en in beide kanalen even sterk.
Sure geeft op dat de ruis 135 mV bedraagt overigens.
-
lredev
- Ook commercieel actief
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Ik heb zelf met de 50Watt versie (enkele tripathchip) een heel; simpel versterkertje gebouwd. De voeding bestaande uit: 230VA 2x18V, bruggelijkrichter en een 10.000µF 63V Elco (en wat draad en aansluitmateriaal). Spanning die overblijft is 25,1VDC als ik me goed herinner..
Ik heb echt geen ruis kunnen bespeuren met niet op de ingang. Als ik het mengpaneel wat ik als voor verterker gebruik eraan hang, kan je heel zacht ruisje bespeuren, maar dat komt waarschijnlijk door de chaos in zo'n mengpaneel (oud gemini instap gevalletje PMx500 ofzo)
Het koelelement heb ik voor de zekerheid vervangen, maar mijn element werd eigenlijk nooit meer dan 50 (??) graden.. ( ik kon hem in ieder geval altijd voor langere tijd aanraken, mij is verteld dat dat iig onder de 50gradenC moet zijn)
Ik heb inmiddels een 100watter besteld om in mijn verterkertje te gaan gebruiken, de 50watter gaat dan weer naar mijn radiokistje (de ta2024 die er nu inzit schiet toch te kort) Verder worden er dan ook 2 LM3886's meegestuurd, ik wil dus ook een gainclone gaan maken, vandaar deze post maar even gebruiken om me hier te introducweren
Ter verduidelijking:
http://www.nopom.org/tech/14/conceptamp ... 5w8ohm.htm

hier is het koelblok nog niet vervangen.
Wat ik me dus nog afvraag, zou de ruis dan komen door het gebruik van 2 chips op 1 bordje? Enige scheiding die ik in mijn 50watt versterkertje heb toegepast is het ingangs kanaal zo ver mogelijk van de voeding af, verder geen afscherming oid zoals je kan zien..
Ik heb echt geen ruis kunnen bespeuren met niet op de ingang. Als ik het mengpaneel wat ik als voor verterker gebruik eraan hang, kan je heel zacht ruisje bespeuren, maar dat komt waarschijnlijk door de chaos in zo'n mengpaneel (oud gemini instap gevalletje PMx500 ofzo)
Het koelelement heb ik voor de zekerheid vervangen, maar mijn element werd eigenlijk nooit meer dan 50 (??) graden.. ( ik kon hem in ieder geval altijd voor langere tijd aanraken, mij is verteld dat dat iig onder de 50gradenC moet zijn)
Ik heb inmiddels een 100watter besteld om in mijn verterkertje te gaan gebruiken, de 50watter gaat dan weer naar mijn radiokistje (de ta2024 die er nu inzit schiet toch te kort) Verder worden er dan ook 2 LM3886's meegestuurd, ik wil dus ook een gainclone gaan maken, vandaar deze post maar even gebruiken om me hier te introducweren
Ter verduidelijking:
http://www.nopom.org/tech/14/conceptamp ... 5w8ohm.htm

hier is het koelblok nog niet vervangen.
Wat ik me dus nog afvraag, zou de ruis dan komen door het gebruik van 2 chips op 1 bordje? Enige scheiding die ik in mijn 50watt versterkertje heb toegepast is het ingangs kanaal zo ver mogelijk van de voeding af, verder geen afscherming oid zoals je kan zien..
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Nee, nog niet stil.
Even afwachten of het exemplaar van lredev wel stil is.
Het kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar dezelfde ruis in beide kanalen?
Het enige wat ik kan verwachten is dat de voeding roet in het eten gooit.
Ik zal hem nog eens ontkoppelen, pal aan de voedingsingang.
Er zit wel een koelprofiel op: dat aluminiumdingetje, zoals vroeger op de passief gekoelde Pentiums zat. ;D
Even afwachten of het exemplaar van lredev wel stil is.
Het kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar dezelfde ruis in beide kanalen?
Het enige wat ik kan verwachten is dat de voeding roet in het eten gooit.
Ik zal hem nog eens ontkoppelen, pal aan de voedingsingang.
Er zit wel een koelprofiel op: dat aluminiumdingetje, zoals vroeger op de passief gekoelde Pentiums zat. ;D
Goed om te weten. Ik was erover aan het denken om eens zo´n kitje te laten komen. Ik heb hier ook nog een oud koelprofieltje liggen met een fan erop. Waarschijnlijk zou je ook nog een koeler van een videokaart kunnen gebruiken. Redlijk stil, vooral op een lagere spanning.sterremuur schreef:Er zit wel een koelprofiel op: dat aluminiumdingetje, zoals vroeger op de passief gekoelde Pentiums zat. ;D
Groeten,
Mischa
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Het enige nadeel is dat de omliggende componenten (elco´s ed) volgens mij hoger zijn dan de chip. Het is dan een stuk lastiger om een groot koelblok te monteren.b_force schreef:Ik zou eerder gewoon een grote passief koelblok nemen.
Daar zijn er ook zat van en die zouden dit ding gewoon goed koel moeten houden.
Groeten,
Mischa
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Hier kun je de plaatjes van dichtbij bekijken en een indruk krijgen, met en zonder koelblok:
http://www.sureelectronics.net/gallery. ... 8&img=4592
De omringende elco's zijn ruim een centimeter hoog.
http://www.sureelectronics.net/gallery. ... 8&img=4592
De omringende elco's zijn ruim een centimeter hoog.
Uhm, sorry, ik zie nu net in de foto´s dat het koelprofiel met clips vast zit. Welke afstand hebben deze montagegaten? Op die manier kun je dus in princip elke koeler monteren met een kontaktvlak van maximaal ca 70 x 40 mm. Vastschroeven zou eventueel van onder uit kunnen met behulp van afstandsbusjes om te voorkomen dat je de print krom trekt.
Nu eens op zoek naar het goedkoopste exemplaar
.
Sure Electronics ken ik, die hebben geen verzendkosten en een goede service, maar voor een lagere prijs wil best iets langer wachten
.
Groeten,
Mischa
Nu eens op zoek naar het goedkoopste exemplaar
Sure Electronics ken ik, die hebben geen verzendkosten en een goede service, maar voor een lagere prijs wil best iets langer wachten
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Als je tegenwoordig op ebay(.com) zoekt op TK2050 zie je een nieuwe "improved version". Deze heeft een standaard vga koeler er op.
Worden ze dus te heet, kun je allereerst proberen die standaard passieve Zalman chipset koelers te gebruiken. Wil dat niet passen zijn er allerlei smaken die je kunt uitproberen
(ze hebben nu ook een 4 kanaals pcb die ook echt helemaal niks kost)
Worden ze dus te heet, kun je allereerst proberen die standaard passieve Zalman chipset koelers te gebruiken. Wil dat niet passen zijn er allerlei smaken die je kunt uitproberen
(ze hebben nu ook een 4 kanaals pcb die ook echt helemaal niks kost)
Toch nog wel $54b_force schreef:(ze hebben nu ook een 4 kanaals pcb die ook echt helemaal niks kost)
Vandaag de 2 kanaals binnen gekregen, keurig verpakt. Deed er met de Hong Kong boot 8 dagen over. Er zit idd nu een fannetje op. Moet nog bezien of dat geen storing gaat geven op de 12V. Vrij compleet geleverd met alle snoeren en aansluit terminals er bij. Er zit ook nog los een extra koelertje bij zoals al op het bordje gemonteerd. Geen idee waarom, misschien om het kastje extra te koelen?
Hier nog een leuke review: http://www.justblair.co.uk/sure-2x100w- ... sions.html
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Nou he HE, ik heb eindelijk mijn sure's 2x100W aangesloten om eens te luisteren.
Ik heb een eenvoudige 12V 1,5A voeding gebruikt en m'n Creative Zen als bron.
Twee korte bevindingen:
1. Ze werken!
2. De totale stilte als de versterker ingeschakeld is! Er is alleen een heel licht ruisje waarneembaar vanaf 15cm van de tweeter.
De muziek die ik een half uurtje geluisterd heb, klonk prima, zelfs meer dan prima als je weet dat dit geluid uit een setje komt van nog geen 40 euro (dat is dus incl voeding!
). Het blijft ongelooflijk!
Ze gaan bij mij gebruikt worden om een d'appolito van 2x CSS SDX7 en 1x Jordan JX92s aan te sturen. Zo te horen zijn ze daar meer dan goed genoeg voor.
Ik heb een eenvoudige 12V 1,5A voeding gebruikt en m'n Creative Zen als bron.
Twee korte bevindingen:
1. Ze werken!
2. De totale stilte als de versterker ingeschakeld is! Er is alleen een heel licht ruisje waarneembaar vanaf 15cm van de tweeter.
De muziek die ik een half uurtje geluisterd heb, klonk prima, zelfs meer dan prima als je weet dat dit geluid uit een setje komt van nog geen 40 euro (dat is dus incl voeding!
Ze gaan bij mij gebruikt worden om een d'appolito van 2x CSS SDX7 en 1x Jordan JX92s aan te sturen. Zo te horen zijn ze daar meer dan goed genoeg voor.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Je haalt er zo natuurlijk geen 200 W uit, met 1,5 x 12 volt. Dat is dus 18 watt = 2 x 9 watt als ik snel reken. 
Daar moeten de verliezen nog af.
Daar moeten de verliezen nog af.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Het ging in deze test denk ik met name om te checken of er ruis aanwezig zou zijn denk ik. Dat lukt ook met maar 5 watt effectief bruikbaar
.
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Hier staan wat upgrades waarvan de vervanging van de input capacitors (n.b. 4 verwijderen in dit geval) wel de belangrijkste is. Het scheelde echt aanzienlijk in geluidskwaliteit. Ik heb er Mcaps van Mundorf ingezet (2,2uF).
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=143669
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=143669
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Inderdaad.JvS schreef:Het ging in deze test denk ik met name om te checken of er ruis aanwezig zou zijn denk ik. Dat lukt ook met maar 5 watt effectief bruikbaar.
Het was alleen maar om te horen of ze een ruis hadden en natuurlijk om te horen hoe ze klinken
Heb ik een vraag:
Sure beveelt een 24V 14,6A voeding voor de 4x100Watt versie aan. Tenminste, dat is wat ze erbij zetten.
Nu wil ik graag weten: wat is het minimum aan voeding wat nodig is om deze versterkers toch nog op lekker vermogen te kunnen laten spelen (Het maximum is overbodig, aangezien ze dan naar de 10% THD gaan). Ik heb zelf genoeg aan 2x60Watt om m'n speakers boven de 105dB te krijgen, dat is meer dan voldoende.
Zou 24V bij 4,5A voldoende zijn? Dit is een standaard Meanwell voeding. Uiteraard kan ik het rekensommetje ook wel maken dat 2x60W, 120 is en dat 24 x 4,5, 108 is, maar kan dat?
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Ik denk het wel, zeker gezien het feit dat het gemiddeld afgenomen vermogen veel en veel lager is, ook al stuur je maximaal uit.
Niemand zet continue een sinus op zijn systeem.
Niemand zet continue een sinus op zijn systeem.
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Hangt natuurlijk ook af van de efficiëntie en weerstand van je boxen. Ik heb behoorlijk efficiënte boxen van 92dB en iets meer dan 4Ohm en die speelden hard genoeg met een 19V laptop voeding met 6Ampere. Maar ik heb nu ook een Meanwell voeding besteld van 24V.MichaelB schreef:Zou 24V bij 4,5A voldoende zijn? Dit is een standaard Meanwell voeding. Uiteraard kan ik het rekensommetje ook wel maken dat 2x60W, 120 is en dat 24 x 4,5, 108 is, maar kan dat?
Re: 2 * 100 watt klasse D module.
Een uhm, beginnersvraag, maar maakt het eigenlijk uit of ik een 12V 18A voeding gebruik of een 24V 9A? Het maximaal geleverde vermogen is voor beide hetzelfde, maar maakt het nog uit voor deze bordjes (of in het algemeen)?
