2 * 100 watt klasse D module.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Misschien een slechte soldeerverbinding in de ontkoppelcondensators (de gele keramische C's)? Daar is de Tripath chip erg gevoelig voor.

Ik heb ook een beetje ruis in mijn versterker (gebaseerd op de Tripath TA-2022), maar dit is pas hoorbaar als je haast in de tweeter kruipt.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Het is een vrij grove, roze ruis, en ontstaat na mijn ingangsvolumeregelaar.
Voeding is flink afgevlakt (30.000 µF) en gesnubt. Er is geen spoor van ratel of brom hoorbaar. Het komt echt uit het bordje.
Mogelijk heeft het met de schakeling te maken? Het zijn 4 versterkers die per tweetal gebrugd zijn. Dat versterkt eventuele ruis volgens mij.

Hij ruiste ook toen ik hem op een losse 24 volts accu had aangesloten.
De ruis is "stereo" en in beide kanalen even sterk.
Sure geeft op dat de ruis 135 mV bedraagt overigens.
lredev
Ook commercieel actief
Berichten: 7
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door lredev »

Ik heb zelf met de 50Watt versie (enkele tripathchip) een heel; simpel versterkertje gebouwd. De voeding bestaande uit: 230VA 2x18V, bruggelijkrichter en een 10.000µF 63V Elco (en wat draad en aansluitmateriaal). Spanning die overblijft is 25,1VDC als ik me goed herinner..

Ik heb echt geen ruis kunnen bespeuren met niet op de ingang. Als ik het mengpaneel wat ik als voor verterker gebruik eraan hang, kan je heel zacht ruisje bespeuren, maar dat komt waarschijnlijk door de chaos in zo'n mengpaneel (oud gemini instap gevalletje PMx500 ofzo)

Het koelelement heb ik voor de zekerheid vervangen, maar mijn element werd eigenlijk nooit meer dan 50 (??) graden.. ( ik kon hem in ieder geval altijd voor langere tijd aanraken, mij is verteld dat dat iig onder de 50gradenC moet zijn)

Ik heb inmiddels een 100watter besteld om in mijn verterkertje te gaan gebruiken, de 50watter gaat dan weer naar mijn radiokistje (de ta2024 die er nu inzit schiet toch te kort) Verder worden er dan ook 2 LM3886's meegestuurd, ik wil dus ook een gainclone gaan maken, vandaar deze post maar even gebruiken om me hier te introducweren ;)

Ter verduidelijking:
http://www.nopom.org/tech/14/conceptamp ... 5w8ohm.htm
Afbeelding
hier is het koelblok nog niet vervangen.

Wat ik me dus nog afvraag, zou de ruis dan komen door het gebruik van 2 chips op 1 bordje? Enige scheiding die ik in mijn 50watt versterkertje heb toegepast is het ingangs kanaal zo ver mogelijk van de voeding af, verder geen afscherming oid zoals je kan zien..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En? Is je ampje al stil?

Zit hier standaard overigens helemaal geen koelprofiel op?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Nee, nog niet stil.

Even afwachten of het exemplaar van lredev wel stil is.
Het kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar dezelfde ruis in beide kanalen?
Het enige wat ik kan verwachten is dat de voeding roet in het eten gooit.
Ik zal hem nog eens ontkoppelen, pal aan de voedingsingang.

Er zit wel een koelprofiel op: dat aluminiumdingetje, zoals vroeger op de passief gekoelde Pentiums zat. ;D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sterremuur schreef:
Er zit wel een koelprofiel op: dat aluminiumdingetje, zoals vroeger op de passief gekoelde Pentiums zat. ;D
Goed om te weten. Ik was erover aan het denken om eens zo´n kitje te laten komen. Ik heb hier ook nog een oud koelprofieltje liggen met een fan erop. Waarschijnlijk zou je ook nog een koeler van een videokaart kunnen gebruiken. Redlijk stil, vooral op een lagere spanning.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Die kleine fannetjes bevestig je vaak met een soort van zelftapper die je tussen de profiel-lamelletjes schroeft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou eerder gewoon een grote passief koelblok nemen.
Daar zijn er ook zat van en die zouden dit ding gewoon goed koel moeten houden.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Ik zou eerder gewoon een grote passief koelblok nemen.
Daar zijn er ook zat van en die zouden dit ding gewoon goed koel moeten houden.
Het enige nadeel is dat de omliggende componenten (elco´s ed) volgens mij hoger zijn dan de chip. Het is dan een stuk lastiger om een groot koelblok te monteren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind hier eigenlijk dat er best veel ruimte is, ken menig moederbord waar het lastiger is.

Wat is de afstand van die pinnen tov elkaar?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, ik heb het bordje hier helaas niet voor me liggen. Ook ben ik nog geen foto´s tegengekomen waarop je goed de hoogte van de chipt tov omliggende componenten kunt zien, vandaar de vrees.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb het bordje ook niet voor me hoor (heb er überhaupt geen :P ), maar op het plaatje zie je nog redelijk wat ruimte.

Als je een ruimte heb van 50 tot iets van 60mm van pin tot pin (exacte maten moet ik even zoeken) dan zit je ideaal qua chipset/vga koelers.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Deze zal er waarschijnlijk ook wel op passen. Deze is bijna bij elke computerwinkel wel te krijgen voor ongeveer een tientje.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Hier kun je de plaatjes van dichtbij bekijken en een indruk krijgen, met en zonder koelblok:

http://www.sureelectronics.net/gallery. ... 8&img=4592

De omringende elco's zijn ruim een centimeter hoog.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Uhm, sorry, ik zie nu net in de foto´s dat het koelprofiel met clips vast zit. Welke afstand hebben deze montagegaten? Op die manier kun je dus in princip elke koeler monteren met een kontaktvlak van maximaal ca 70 x 40 mm. Vastschroeven zou eventueel van onder uit kunnen met behulp van afstandsbusjes om te voorkomen dat je de print krom trekt.

Nu eens op zoek naar het goedkoopste exemplaar :wink:.

Sure Electronics ken ik, die hebben geen verzendkosten en een goede service, maar voor een lagere prijs wil best iets langer wachten :D.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als je tegenwoordig op ebay(.com) zoekt op TK2050 zie je een nieuwe "improved version". Deze heeft een standaard vga koeler er op.

Worden ze dus te heet, kun je allereerst proberen die standaard passieve Zalman chipset koelers te gebruiken. Wil dat niet passen zijn er allerlei smaken die je kunt uitproberen :)

(ze hebben nu ook een 4 kanaals pcb die ook echt helemaal niks kost)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
(ze hebben nu ook een 4 kanaals pcb die ook echt helemaal niks kost)
Toch nog wel $54 :D ;) Maar het blijft niet duur: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960

Vandaag de 2 kanaals binnen gekregen, keurig verpakt. Deed er met de Hong Kong boot 8 dagen over. Er zit idd nu een fannetje op. Moet nog bezien of dat geen storing gaat geven op de 12V. Vrij compleet geleverd met alle snoeren en aansluit terminals er bij. Er zit ook nog los een extra koelertje bij zoals al op het bordje gemonteerd. Geen idee waarom, misschien om het kastje extra te koelen?

Hier nog een leuke review: http://www.justblair.co.uk/sure-2x100w- ... sions.html
Bijlagen
1251306325487181888.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door MichaelB »

Nou he HE, ik heb eindelijk mijn sure's 2x100W aangesloten om eens te luisteren.

Ik heb een eenvoudige 12V 1,5A voeding gebruikt en m'n Creative Zen als bron.
Twee korte bevindingen:
1. Ze werken! :)
2. De totale stilte als de versterker ingeschakeld is! Er is alleen een heel licht ruisje waarneembaar vanaf 15cm van de tweeter.

De muziek die ik een half uurtje geluisterd heb, klonk prima, zelfs meer dan prima als je weet dat dit geluid uit een setje komt van nog geen 40 euro (dat is dus incl voeding! :) ). Het blijft ongelooflijk!

Ze gaan bij mij gebruikt worden om een d'appolito van 2x CSS SDX7 en 1x Jordan JX92s aan te sturen. Zo te horen zijn ze daar meer dan goed genoeg voor.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door sterremuur »

Je haalt er zo natuurlijk geen 200 W uit, met 1,5 x 12 volt. Dat is dus 18 watt = 2 x 9 watt als ik snel reken. ;)
Daar moeten de verliezen nog af.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door JvS »

Het ging in deze test denk ik met name om te checken of er ruis aanwezig zou zijn denk ik. Dat lukt ook met maar 5 watt effectief bruikbaar ;).
Simon_W
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 9:35

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door Simon_W »

Hier staan wat upgrades waarvan de vervanging van de input capacitors (n.b. 4 verwijderen in dit geval) wel de belangrijkste is. Het scheelde echt aanzienlijk in geluidskwaliteit. Ik heb er Mcaps van Mundorf ingezet (2,2uF).

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?t=143669
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door MichaelB »

JvS schreef:
Het ging in deze test denk ik met name om te checken of er ruis aanwezig zou zijn denk ik. Dat lukt ook met maar 5 watt effectief bruikbaar ;).
Inderdaad.

Het was alleen maar om te horen of ze een ruis hadden en natuurlijk om te horen hoe ze klinken :)

Heb ik een vraag:

Sure beveelt een 24V 14,6A voeding voor de 4x100Watt versie aan. Tenminste, dat is wat ze erbij zetten.
Nu wil ik graag weten: wat is het minimum aan voeding wat nodig is om deze versterkers toch nog op lekker vermogen te kunnen laten spelen (Het maximum is overbodig, aangezien ze dan naar de 10% THD gaan). Ik heb zelf genoeg aan 2x60Watt om m'n speakers boven de 105dB te krijgen, dat is meer dan voldoende.

Zou 24V bij 4,5A voldoende zijn? Dit is een standaard Meanwell voeding. Uiteraard kan ik het rekensommetje ook wel maken dat 2x60W, 120 is en dat 24 x 4,5, 108 is, maar kan dat? :)
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door sterremuur »

Ik denk het wel, zeker gezien het feit dat het gemiddeld afgenomen vermogen veel en veel lager is, ook al stuur je maximaal uit.
Niemand zet continue een sinus op zijn systeem.
Simon_W
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 9:35

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door Simon_W »

MichaelB schreef:
Zou 24V bij 4,5A voldoende zijn? Dit is een standaard Meanwell voeding. Uiteraard kan ik het rekensommetje ook wel maken dat 2x60W, 120 is en dat 24 x 4,5, 108 is, maar kan dat? :)
Hangt natuurlijk ook af van de efficiëntie en weerstand van je boxen. Ik heb behoorlijk efficiënte boxen van 92dB en iets meer dan 4Ohm en die speelden hard genoeg met een 19V laptop voeding met 6Ampere. Maar ik heb nu ook een Meanwell voeding besteld van 24V.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: 2 * 100 watt klasse D module.

Bericht door MichaelB »

Een uhm, beginnersvraag, maar maakt het eigenlijk uit of ik een 12V 18A voeding gebruik of een 24V 9A? Het maximaal geleverde vermogen is voor beide hetzelfde, maar maakt het nog uit voor deze bordjes (of in het algemeen)?
Plaats reactie