En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Dat moet je ook maar weten van die EABC80.. 8) Ga ik onthouden. Is natuurlijk een typische radiobuis, die kom je denk ik niet vaak tegen.

Ik ben ooit tegen beter weten in bij Stuut & Bruin gaan vragen of ze een 5751 hadden, de beste man (die met de baard) bleef uren weg, zat waarschijnlijk helemaal achterin de zolder te graven, maar uiteindelijk had ie er wel een voor me, "de àllerlaatste!" Was ik effe blij!

Het recyclen slaat hier toe, goeie zaak! En ook eens wat anders voor een buizenversterker, niet het eeuwige platte chassis met de buizen en trafo's er bovenop..
Wordt vast mooi, ben benieuwd!
ray5150

Bericht door ray5150 »

pcdegoede schreef:
De behuizing wordt verzorgd door een gastvrije Pioneer SA 5300. Je weet wel: zo'n vierkant blok metaal met een aluminium frontplaat.
Begin jij nou ook al :?: :wink: :wink: :lol:

pcdegoede schreef:
De frontplaat ga ik dan vervangen door een exemplaar van geanodiseerd aluminium waarin alleen de gaten voor de powerswitch, de keuzeschakelaar, de volumeknop en het lampje terugkomen. Lekker sober. :)
Hup! naar Kokkelink. :idea: :lol: :wink:
(moet er van de week ook nog heen, voor.... geanodiseerd aluminium...)
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Miniwatt schreef:
Dat moet je ook maar weten van die EABC80.. 8) Ga ik onthouden. Is natuurlijk een typische radiobuis, die kom je denk ik niet vaak tegen.
Hangt er vanaf in welke kringen je zoekt. Deze buis heeft in zo'n beetje alle radio's uit de jaren '50 en '60 gezeten. Het televisiebroertje PABC80 kan je nog nieuw kopen voor 2 euro p/s.
Miniwatt schreef:
Ik ben ooit tegen beter weten in bij Stuut & Bruin gaan vragen of ze een 5751 hadden, de beste man (die met de baard) bleef uren weg, zat waarschijnlijk helemaal achterin de zolder te graven, maar uiteindelijk had ie er wel een voor me, "de àllerlaatste!" Was ik effe blij!
Bofferd! Dat adres hoef ik dus niet meer te proberen (tenzij ze zelf gewoon door de achterdeur naar Radio Twenthe lopen...).
Miniwatt schreef:
Het recyclen slaat hier toe, goeie zaak! En ook eens wat anders voor een buizenversterker, niet het eeuwige platte chassis met de buizen en trafo's er bovenop..
Wordt vast mooi, ben benieuwd!
Vind ik ook heel mooi hoor (afhankelijk van de afwerkingskwaliteit), maar er lopen hier kleine kinderen rond en dan is dit wel zo veilig.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef:
Tuurlijk, ik wou eerst een oude PC systeemkast gebruiken, maar dit is wel zo netjes

ray5150 schreef:
Weet jij of ze tegenwoordig ook op zaterdag open zijn? Ik sta bij dat soort zaken átijd voor een dichte deur....
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

pcdegoede schreef:
Miniwatt schreef:
Hangt er vanaf in welke kringen je zoekt. Deze buis heeft in zo'n beetje alle radio's uit de jaren '50 en '60 gezeten. Het televisiebroertje PABC80 kan je nog nieuw kopen voor 2 euro p/s.
Natuurlijk, er zijn ook nog de 'radiokringen' :) En ik zag er ook op MP staan, voor €2..
Ik denk dan wel "beetje zonde van al die gloeistroom die je niet gebruikt", maar dat valt eigenlijk best mee.
Miniwatt schreef:
Bofferd! Dat adres hoef ik dus niet meer te proberen (tenzij ze zelf gewoon door de achterdeur naar Radio Twenthe lopen...).
Hehe, nee, ik was die dag eerst bij Twenthe geweest, en onverrichterzake ben ik doorgelopen naar Stuut ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

pcdegoede schreef:
ray5150 schreef:
Tuurlijk, ik wou eerst een oude PC systeemkast gebruiken, maar dit is wel zo netjes

ray5150 schreef:
Weet jij of ze tegenwoordig ook op zaterdag open zijn? Ik sta bij dat soort zaken átijd voor een dichte deur....
Weet ik eigenlijk niet, dacht van niet.
Op hun site is niks van openingstijden en dagen te vinden.
Gooi er anders even een belletje tegenaan :idea:
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zo ongeveer 80 procent van het werk aan een zelfbouw versterker verstrijkt niet met solderen, maar met mechanisch werk als boren, zagen en vijlen. Tenminste, dat is mijn ervaring en ook dit project is geen uitzondering op deze regel. De Pioneer versterker is helemaal leeggehaald (wees gerust, het was een gaar exemplaar) en wordt nu geschikt gemaakt voor zijn nieuwe inhoud.

Je loopt tegen van alles aan. Dit exemplaar had bijvoorbeeld geen pootjes meer. Ik had nog vier exemplaren van een overleden Aristona CD-Speler en dat staat puik. Ook de luidsprekerbevestiging met schroefklemmen vind ik niet meer van deze tijd en deze zijn vervangen door vier vergulde luidsprekerterminals.

Aan de binnenkant is de printplaat verwijderd. Deze wordt vervangen door een staalplaat die de UGT's en de buizen gaat huisvesten. Het bovendeksel van diezelfde Aristona is hiervoor de donor. De voedingstrafo kan exact in het bakje staan van de oorspronkelijke voedingstrafo. Excuses voor de donkere foto, maar een slechte foto is beter dan geen foto. Ik ga weer lekker door met zagen...

Groet, Paul

p.s. oh ja: de oorspronkelijke ingangskeuzeschakelaar en de volumeregelaar laat ik lekker zitten (de laatste high-enders die dit topic lezen haken nu af :lol: ). De volumepot is een 100k Alps en hij draait nog zo lekker dat ik het maar gewoon probeer.
Bijlagen
DSC02159.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

pcdegoede schreef:
p.s. oh ja: de oorspronkelijke ingangskeuzeschakelaar en de volumeregelaar laat ik lekker zitten (de laatste high-enders die dit topic lezen haken nu af :lol: ). De volumepot is een 100k Alps en hij draait nog zo lekker dat ik het maar gewoon probeer.
Lekker laten zitten, vervangen kan nog altijd, mocht het niet bevallen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Precies mijn idee. Bovendien zijn de potmeters en knoppen van het 'spiebanentype' ipv het type ronde staf met een hoekje eruit. Vervangen zou daarom ook andere knoppen betekenen. Je recycled of je doet het niet natuurlijk :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

pcdegoede schreef:
Zo ongeveer 80 procent van het werk aan een zelfbouw versterker verstrijkt niet met solderen, maar met mechanisch werk als boren, zagen en vijlen. Tenminste, dat is mijn ervaring en ook dit project is geen uitzondering op deze regel.
Het is waar, daar gaat een hele hoop tijd in zitten, maar ook het zoeken naar onderdelen voor een goede prijs kost de nodige uren.
pcdegoede schreef:
Dan ben ik zeker geen Haai-ender, want ik lees gewoon stug door. :wink: :lol:

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het opnieuw gebruiken van slijtage gevoelige onderdelen zoals potmeters en draaischakelaars, er gaat wel audio doorheen tenslotte. En dat is wel iets anders dan het hergebruiken van een koelblok of voedingstrafo.

De potmeter kan dan wel een ALPS zijn, hij heeft een open konstruktie dus na een jaar of 30 zal hij van binnen waarschijnlijk wel gecorrodeerd zijn.
Je zou kunnen overwegen om hem te demonteren en goed schoon te maken zoals ik heb gedaan.
Vervangen zal inderdaad heel moeilijk zijn om dat potmeters met zo'n geribbeld asje haast niet te vinden zijn.

Je kan ook overwegen om met de draaischakelaar een trosje relais aan te sturen die de ingangskeuze over nemen.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

ray5150 schreef:
De potmeter kan dan wel een ALPS zijn, hij heeft een open konstruktie dus na een jaar of 30 zal hij van binnen waarschijnlijk wel gecorrodeerd zijn. Je zou kunnen overwegen om hem te demonteren en goed schoon te maken zoals ik heb gedaan.
Vervangen zal inderdaad heel moeilijk zijn om dat potmeters met zo'n geribbeld asje haast niet te vinden zijn.
Ik heb je potmeterrevisie gelezen en ik denk dat ik dat inderdaad maar op die manier ga doen. Overigens zal de slijtage vooral bepaald worden door het aantal schakel cq draaimomenten en niet primair door de leeftijd. Mocht het apparaat 20 jaar op dezelfde stand en het zelfde volumeniveau hebben gestaan zal de slijtage wel meevallen. Helaas weet ik niets van de historie....
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik lees ook gewoon mee hoor. Heel leuk om te zien hoe je het aanpakt. Zelf ben ik ook altijd voorstander van het concept Goed geluid tegen beperkte kosten.

Ben heel benieuwd naar die Poolse trafo's.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

We zijn weer een stukje verder. Wat ooit de kap van een CD-speler was is nu getransformeerd tot een buizen + UGT subchassis. Met de figuurzaag zijn er netjes acht gaten in gezaagd voor de buisvoeten. Alleen de ovale doorvoergaten voor de UGT bedrading moeten nog worden gemaakt (evenals alle bevestigingsgaatjes). Het begint er nu wel echt de look and feel van een buizenversterker te krijgen :D

mvg, Paul
Bijlagen
DSC02161.JPG
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zoals gezegd wordt deze versterker bedraad volgens het bekende schema van Peter van Willenswaard. Helaas vind ik het schema alleen als een handmatig, wat slordig uitgetekende krabbel. Ik heb het daarom maar even opnieuw uitgetekend. Daarbij viel op dat PvW wél stopweerstandjes heeft getekend, maar geen waarde heeft toegekend. Hetzelfde geldt voor weerstandjes tussen g2 van de eindbuis en de ultralineare taps op de trafo. Ik heb hieraan, na bestudering van verschillende schema's de respectievelijke waarden 1k2 en 47 ohm toegekend. Is dat een redelijke gok?

Mvg, Paul
Bijlagen
el84 pushpull schema.png
Laatst gewijzigd door Pcdg op ma 01 nov 2010, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Die waarden lijken me prima, Paul.

Plaats voor de volledigheid ook stopweerstandjes in serie met de roosters van de stuurbuis. 1k of 2k is goed.
In elk geval bij de bovenste triode van de ingangsbuis, bij de onderste kun je het eventueel weglaten.

De 1M weerstand bij de ingang kun je weglaten. De volumepotmeter trekt het stuurrooster wel naar massa.
Pcdg

Re: En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)

Bericht door Pcdg »

Dankje Robert, dat pas ik nog even aan!

mvg, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Hallo allemaal,

Na de verhuizing eindelijk weer eens tijd gevonden voor dit project. Alle gaatjes in het subchassis zijn geboord en de buisvoetjes kunnen worden geplaatst. Deze week wil ik een begin maken met de bedrading. Foto's volgen.

Ik heb inmiddels nóg een Poolse leverancier van trafo's gevonden: http://www.ogonowski.eu/. Zijn assortiment is zeer compleet. De EL84 pushpull trafo's zijn eigenlijk beneden zijn stand want ze staan bij de gitaartrafo's. De specs vind ik echterlijk wel degelijk hifi (15 hz - 45 khz bij -3db). Uiterlijk lijken ze sterk op de trafo's die ik heb, alleen is het blikpakket opgebouwd uit dunnere lamellen (zou dat het verschil maken?). De prijs vind ik nog steeds erg aantrekkelijk!

mvg, Paul
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Je loopt op me uit want ik heb deze week niks gedaan aan m'n ex-Bocama. En volgende week ook niet want dan ben ik er even niet :D
Dat heeft zo z'n voordelen want dan kan ik na de tijd bij jouw afkijken pcdegoede 8)
Heb je trouwens de verzendkosten al gezien die dat Poolse bedrijfje hanteerd? Lijkt het nou zo of is €56,00 voor een pakketje van 15-20 kg echt zo duur?
Pcdg

Bericht door Pcdg »

PA4URK schreef:
Je loopt op me uit want ik heb deze week niks gedaan aan m'n ex-Bocama. En volgende week ook niet want dan ben ik er even niet :D
Dat heeft zo z'n voordelen want dan kan ik na de tijd bij jouw afkijken pcdegoede 8)
Heb je trouwens de verzendkosten al gezien die dat Poolse bedrijfje hanteerd? Lijkt het nou zo of is €56,00 voor een pakketje van 15-20 kg echt zo duur?
De race is nog niet gelopen hoor! Ik heb mij tot doel gesteld dat ik een kerst-CD via de nieuwe versterker kan afspelen. Je hebt dus nog tot 25 december om mij te kloppen :D

Tja, verzendkosten.... Bij mijn trafo's was het een fractie daarvan. Standaard verzending 15 euro en priority 17 euro. Maar je keek ook in de duurste catagorie. Twee Ugt's voor El84pp wegen samen 3,8kg. Dat zou volgens deze opgave 29 euro kosten. Ik maak er niet uit op of dit bedrag voor binnenlandse verzending is of voor de hele eurozone geldt.

mvg, Paul
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is het nadeel wanneer je jezelf een bepaalde streefdatum oplegt, ik houdt het voorlopig op volgend jaar, dat kun je dus ruim opvatten Paul :) Wanneer we op m'n werk pakketjes verzenden bij DHL betalen we voor 10 tot 28 kg een tarief van 14,75, maar ik weet niet in hoeverre dat in de EU geldt. Anders worden die trafo's alsnog net zo duur als in Nederland denk ik.
cool

Bericht door cool »

RobertD schreef:De 1M weerstand bij de ingang kun je weglaten. De volumepotmeter trekt het stuurrooster wel naar massa.
Ik zou hem toch maar laten zitten, als de potmeter gaat kraken is er geen dc-weg meer....
Leuk project overigens, groeten
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Kijk, dat is een bruikbare tip! Dat houd ik in gedachten, zeer bedankt!

Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

cool schreef:
RobertD schreef:De 1M weerstand bij de ingang kun je weglaten. De volumepotmeter trekt het stuurrooster wel naar massa.
Ik zou hem toch maar laten zitten, als de potmeter gaat kraken is er geen dc-weg meer....
Leuk project overigens, groeten
Daarom gebruik ik ook altijd een goede potmeter of een stappenschakelaar.

Het weerstandje zal er qua klank echt geen kwaad doen hoor, maar verkeerd plaatsen kan wel tot brom leiden. Ik hou van een minimalistische opzet en dan is elk onderdeel er één teveel.

Wanneer je een simpele potmeter gebruikt kun je dat weerstandje inderdaad beter laten zitten.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Heren alstublieft, ik houd erg van consensus (zeker mbt dingen die ik zelf niet beter weet). :(
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Eindelijk weer eens foto's!
Bijlagen
Gloeibedrading aangelegd. Wie ziet het schoonheidsfoutje?
Gloeibedrading aangelegd. Wie ziet het schoonheidsfoutje?
En de gloeispanning getest. Altijd een mooi moment!
En de gloeispanning getest. Altijd een mooi moment!
Plaats reactie