Aanpassen vib130tl

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Aanpassen vib130tl

Bericht door GerwinR »

Ik heb een vib130tl van visaton gebouwt
Ik wil bij deze luidspreker de g20sc omwisselen voor een ke25sc.
Ik vraag me af of het filter aangepast moet worden.
De bijou heeft een degelijke bezetting en heeft een ander filter.
Maar dit is weer een andere speaker.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Bericht door MBG Verhoeven »

Het kan zijn dat je extreem veel geluk hebt, maar je kan er gif op innemen dat je filter niet meer klopt wanneer je deze units aanpast. Het is nodig om opnieuw het fasegedrag van beide units te meten en hiermee een nieuw filter te construeren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Luidsprekereenheden van Visaton staan voorgeprogrammeerd in Boxsim. Daar moet je een goed alternatief filter mee kunnen ontwerpen.

Waarom wil je de G20 overigens vervangen? Ik betwijfel of je er klankmatig iets mee opschiet.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Ik dacht dat de ke25sc toch een hele stap vooruit was.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dat ligt maar net aan hoe je de tweeter gebruikt/inzet. Als de crossoverfrequentie hetzelfde blijft, denk ik dat de G20 de betere keus is. Die straalt bij hogere frequenties breder af. De KE25 is vooral beter als je een laag crossoverpunt en/of een lage filterorde wilt toepassen. Hij is zowel in mechanische als elektrische zin hoger belastbaar. Als je deze belastbaarheid niet nodig hebt, zou ik bij de G20 blijven.

Als je wel graag de KE25 wilt toepassen, zou ik de crossoverfrequentie een stuk lager leggen. De beperkende factor voor het maximaal haalbare geluidsvolume zal de AL130 blijven. Met een laag crossoverpunt zorg je voor een uniformer afstraalgedrag.

Hoe dan ook, je krijgt door een tweeterverandering een volkomen andere speaker.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ik heb ervaring met beide tweeters, de KE25 vind ik persoonlijk een heel stuk beter, veel meer detail en toch alle rust zelve.
Je kunt de Vib130 met het desbetreffende filter en de sc20 in boxsim simuleren. Dan de tweeter in boxsim vervangen en het filter aanpassen totdat de curve gelijk is met het orgineel. Let daarbij ook op de off-axis curves (met name 30 graden horizontaal).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb alleen ervaring met de KE25SC. Prima tweeter, maar volgens mij hangt het toch echt af van hoe je hem inzet, wil je er profijt van hebben.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hier heb ik wat geblunderd: viewtopic.php?p=1440236#1440236

Desalniettemin kan het interessant zijn.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Ik heb boxsim net geinstalleerd. Ik kom er niet direct uit. Ik kan volgens mij geen tl kiezen buiten gesloten, br en bp. Ik heb bij de behuizing ook de randen niet schuin ingefreest. Dit omdat ik zo de box beter af kon werken.
(Zie attachment)
Bijlagen
100_1844.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat je geen TL kun kiezen maakt niet veel uit.
Het gaat uiteindelijk vooral om de freq responsie boven, pak weg, 200-300Hz.

Ik zou gewoon een BR simuleren en kijken wat je daar van kunt maken.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Bericht door prison »

Anders misschien proberen om op je beste duits (of engels) op het Visaton forum?
http://www.visaton.de/vb/
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Misschien kun je hier iets mee. Ik heb gekozen voor het simuleren van een gesloten behuizing, omdat dit m.b.t. de impedantie het best overeenkomt met het gedrag van een TL.
Ik heb de 2.2 mH spoel gehandhaafd (wel zo fijn). De rest van het filter moest helaas op de schop. Naar mijn mening is dit al heel aardig, maar misschien kun je door wat te spelen met de waarden een nog beter resultaat krijgen. Het is een akoestisch derde orde filter geworden, met niet al te veel componenten. Omdat de eenheden betrekkelijk hoog zitten t.o.v. je oorhoogte, heb ik er voor gezorgd dat bij kleine hoeken naar beneden de response niet veel verandert. Als je opstaat, krijg je een suck-out rond de overgangsfrequentie.
Ik heb het zo ontworpen dat je zonder metingen op het gehoor een paar eenvoudige aanpassingen kunt doen. Door de weerstand die in serie met de condensator voor het laag staat wat groter of kleiner te maken kun je het niveau van het middengebied wat regelen. De weerstand voor de tweeter zou je kunnen verhogen of verlagen om wat meer of minder hoog te krijgen. De weerstand in serie met de condensator die parallel staat aan de tweeter zou eigenlijk wel iets hoger mogen, maar ik heb geen zin om opnieuw de bestanden in te pakken :wink: . Maak er maar een 6,8 ohm van. Door hem nog hoger te maken, zorg je voor een kanteling in de frequentieresponse van de tweeter. Je krijgt dan meer tophoog, ten koste van de lage treble.
Bijlagen
Projekte.zip
(50.18 KiB) 62 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Martijn M schreef:
Omdat de eenheden betrekkelijk hoog zitten t.o.v. je oorhoogte, heb ik er voor gezorgd dat bij kleine hoeken naar beneden de response niet veel verandert. Als je opstaat, krijg je een suck-out rond de overgangsfrequentie.
Martijn, netjes gedaan! Ik zie een mooi afstraalgedrag onder een hoek van 30 graden. Wel een (erg?) lage overnamefrequentie trouwens!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De crossfrequentie is laag, maar dat moet de tweeter kunnen hebben. In een 3-wegconcept zou ik de tweeter hoger crossen, maar in een speaker als deze is de midwoofer veruit de meest beperkende factor m.b.t. de maximale geluidssterkte. Desalniettemin moeten met een relatief breedbandig muzieksignaal met een modale crest-factor (6 dB ofzo) en niet te veel laag pieken van boven 105 dB op 1 meter gehaald kunnen worden. Dat is nog aanzienlijk voor een speaker van dit formaat.

EDIT: Bij de Boxsimfiles die ik heb gepost is de originele VIB130TL niet zoals ik zei gesimd in een gesloten box, maar in een BR. Even 4.5 liter gesloten box van maken.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Bericht door GerwinR »

Dit kan nog een leuk project worden.
Ik moet wel het gat van de g20sc tweeter groter maken dus er is geen weg terug :wink:
Ik wil het wel proberen...
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Re: Aanpassen vib130tl

Bericht door GerwinR »

Ik ben onlangs bij Martijn langs geweest. We hebben uitgebreid curves opgenomen van oa de vib130tl.
Ik heb 2 ke25sc van hem overgenomen. Door familie omstandigheden komt er voor nu even verder niets van maar in de toekomst ga ik het filter aanpassen en de tweeters omwisselen. Daarna hoop ik dat Martijn ze tegen die tijd nog een keer wil testen.
Gebruikersavatar
GerwinR
Berichten: 24
Lid geworden op: do 03 apr 2008, 1:36
Locatie: Zwolle

Aanpassen vib130tl

Bericht door GerwinR »

Ik heb de filter componenten besteld!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”