B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door psygarden »

Morgenavond ga ik (als alles goed gaat) nieuwe speakers ophalen, een stel B&W DM6 aka "the pregnant pengiun", een setje van 1972.

Er zitten drie prints in deze speaker (crossover / control panel / Audio transformer)

Zijn er zaken die ik best "by default" vervang door nieuwe componenten?

Ik ga toch wat oplapwerk hebben aan de speakers dus overweeg het om dit direct grondig te doen!

De reden van mijn vraag is eigelijk deze reactie op een forum waar men het over deze speakers heeft:
Hi
mine dm6 is suberb,the close box is fenomenal, changed the internal wiring and capacitors ,spikes in the supports (8mm) for better stability, think that the height of the supports is the best, higher I lose in the highs, in some comparisons with 802 matrix and 801 series 80, only change for the 801, the mids of the 802 are better, but it loses for bass, and the dm6 are more linear and easy to drive, in relation to the new models top of the line, really touches more high but it does not have the same soul and bass reflex always finishes for compromising. well, we can always blame the room :)
Changing internal wiring and capacitors is obligatory, or then it is the same that to buy an old car and not making the revision and not changing of tyres... you think they sound good original,you only knows half of the value.
Regards
Dank bij voorbaat voor alle tips & advies!!
Rik
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Met name oude elco's kunnen van waarde veranderen of een keertje kapot gaan. Die zou je kunnen vervangen als je toch bezig bent. Maar verder zou ik de boel gewoon de boel laten, meer vervangen kost je alleen maar geld en levert niets op. Die quote bevat ook een hoop bullsh*t. Spikes zijn nutteloze features, tenzij je ze mooi vindt uiteraard :wink:.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Wat de elco's betreft, ga ik hiervoor naar een doornsee electronica winkel achter "gewone", zijn er specifieke zaken waar ik best op let??

(ik ken niets van prijzen af, en amper iets van elco's)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

psygarden schreef:
Wat de elco's betreft, ga ik hiervoor naar een doornsee electronica winkel achter "gewone", zijn er specifieke zaken waar ik best op let??

(ik ken niets van prijzen af, en amper iets van elco's)
Het mooiste is om de condensatoren te vervangen door mooie MKP condensatoren, bijvoorbeeld ClarityCap of Audyn-cap.
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Dit is er één van:

Afbeelding

Er is nog wel wat werk aan dus, wat me wel opvalt, is het grote verschil met andere toestellen van deze reeks:


Een foto via google images:
Afbeelding

Opmerkelijk veel verschillen toch?

* mids andere kleuren
* ribbels op front ontbreken volledig
* andere afscherming van de tweeter
* zekeringen (links van de regelknoppen) zien er anders uit

Volgens mijn eerste luister tests spelen ze een PAK "lichter" dan mijn dm2a's ( de dM6 heeft een minder overdreven en overheersend laag) beter midden en hoog, maar je mist toch wel even het laagste als je van de dm2a op de DM6 over schakeld...)

Niet echt twee speakers om naast elkaar te zetten dus.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Die bovenste lijken wel prototypen of replica's :?
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

'k ga ze later vandaag eens openmaken om de filters en bedrading te inspecteren, hier zijn nog wat meer detail foto's van de buitenkant:

[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5784.jpg [/img]
[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5785.jpg [/img]
[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5786.jpg [/img]
[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5787.jpg [/img]
[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5788.jpg [/img]
[img ] http://www.photo9.be/bd/IMG_5789.jpg [/img]

MOD: tags uitgeschakeld omdat de foto's niet meer bestaan
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Voor zover ik van buiten kan opmaken zijn de tweeters niet meer origineel...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Misschien een domme vraag maar waarom koop je deze speakers als je twijfels hebt of ze wel orgineel zijn? De verschillen tussen beide plaatjes zijn in ieder geval behoorlijk groot.

Ik hoop voor je dat het om een voorloper gaat en dat die wel origineel is. Anders zou ik er niet teveel geld meer in gaan stoppen...

Groeten Walter
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Alle speakers behalve de tweeters blijken origineel te zijn, ik kocht ze vanwege hun lage prijs en als opknapproject... kwestie van deze oude bakken nog een nieuw leven te gunnen (en ze zijn echt zo slecht nog niet voor speakers van 1976)

Ik ben een beetje een b&w fanaat, ik heb de DM1 , DM2a, DM4, DM12, en nu de DM6 erbij

Heeft er iemand enig idee in hoeverre zo'n aanpassingen aan de tweeter de klank van de andere 2 kanalen beinvloeden? en misschien hoe groot de kans is dat deze herstelling door b&w zelf is uitgevoerd ik 1985 (de fabrikagedatum van de tweeters die er nu in steken)

Wat de eerder vermelde verschillen betreft, de laag's mid's zijn zeker origineel, blijkbaar zijn er twee uitvoeringen van deze reeks.
Laatst gewijzigd door psygarden op ma 10 aug 2009, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Als het scheidingsfilter een parallel filter is, dan zal de klank van het laag en mid niet beinvloed worden door een andere tweeter. Bij een serie filter is dat een ander verhaal.

Groeten Walter
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Walt schreef:
Als het scheidingsfilter een parallel filter is, dan zal de klank van het laag en mid niet beinvloed worden door een andere tweeter. Bij een serie filter is dat een ander verhaal.

Groeten Walter
Dat zou goed moeten zitten dus:

[img ] http://www.photo9.be/bd/attachment.jpg [/img]

MOD: tags uitgeschakeld omdat de foto niet meer bestaat
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Na enkele dagen testen heb ik ze nu volledig uit elkaar gehaald. De kast zal een volledige opknapbeurt krijgen (schuren / zwart herschilderen en het hout enkele lagen kleurloze olie geven)

Dan de bedrading eens herzien en oplappen waar nodig en de grils herbekleden.

Foto's volgen nog ;)
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Enkele beelden van de restauratie:
Bijlagen
Voor de werken begonnen
Voor de werken begonnen
fijnregeling van mid en hoog
fijnregeling van mid en hoog
Eerste blik op de filter na het verwijderen van 50L demingsmateriaal
Eerste blik op de filter na het verwijderen van 50L demingsmateriaal
IMG_6804.jpg
IMG_6802.jpg
verdere demontage van mid & hoog
verdere demontage van mid & hoog
german
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 10:25
Locatie: Gramsbergen

Bericht door german »

Rechtop op de stands hebben ze wel iets van "the walking fridge"!
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

german schreef:
Rechtop op de stands hebben ze wel iets van "the walking fridge"!
absoluut, ze zijn enkel wat groter denk ik zo ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk project zeg. Krijg een beetje "R2D2" gevoel bij het kijken naar de foto's :D In a galaxy, long time ago......
Ben benieuwd hoe het gaat klinken!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Blijf het, het mooi ze ook wordt, toch wel zielig vinden om een zwangere pinguin zo op haar rug te zien liggen tijdens een operatie....

groeten,
Aat
psygarden
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 13:03

Bericht door psygarden »

Ze zijn klaar en staan sinds gisteren in mijn living te pronken :)

enkele foto's van voor de verhuis:

Afbeelding

Afbeelding

Een totaal andere beleving van de lage tonen als mijn oude b&w dm2a's, en zeker een stap vooruit!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ziet er mooi uit. Hou wel van deze stijl. Speel zelf ook graag met mijn DM310's :)
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door Matthias »

Hee, dat is leuk...
Dit zijn de mijne! Ze hebben een andere tweeter...
Gestript:
Afbeelding
Na:
Afbeelding
Afbeelding

Matthias.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door SARK »

Hihi, het lijkt wel of ze zich een beetje schamen zo met die pootjes naar binnen :)
Bijlagen
Schaam_DM6_gestript.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door Leeuwarden »

Even heeeeel erg off topic: Sark, wist je dat er een nieuwe Tron aankomt?

En ooooon topic maar weer.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door SARK »

Leeuwarden schreef:
Even heeeeel erg off topic: Sark, wist je dat er een nieuwe Tron aankomt?

En ooooon topic maar weer.
YESYESYESYESYES
Bityes.png
Bityes.png (22.07 KiB) 7585 keer bekeken
Bityes.png
Bityes.png (22.07 KiB) 7585 keer bekeken
Bityes.png
Bityes.png (22.07 KiB) 7585 keer bekeken
Bityes.png
Bityes.png (22.07 KiB) 7585 keer bekeken
Bityes.png
Bityes.png (22.07 KiB) 7585 keer bekeken
tron-legacy.jpg
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=a1IpPpB3iWI[/youtube]
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: B&W DM6 - the pregnant pinguin - opwaarderen componenten

Bericht door Leeuwarden »

Cool, heb de trailer ook al even bekeken... Super Cool!
Plaats reactie